DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Jumaat, 24 Mei 2013

Bunga

Sewaktu saya muda,saya agak tidak peduli pada tumbuhan. Namun saya dibesarkan dalam suasana penuh dengan tumbuhan samaada yang emak dan bapak tanamm atau yang tumbuh sendiri.. Sesekali emak menugaskan saya menyiram bunga-bunganya,dan saya buat sebab arahan bukan dengan jiwa.

Bila saya telah berumahtangga,seorang-demi seorang anak lahir,masa saya dihabiskan untuk mereka. Halaman rumah saya gersang,serba sedikit menumpang  koleksi tanaman emak mertua yang berkongsi halaman  ketika itu.  Sehinggalah salah seorang emak saudara datang bertamu,yang bicaranya begitu tulus tanpa tapisan.

"Apa ni,rumah tepi jalan tapi takde bunga langsung?orang tengok pun bosan,kalau aku duk tepi jalan,macam-macam aku tanam." Betul,kenyataannya itu terlalu menghiris ego saya. Namun ianya menjadi pemangkin kepada saya. sedikit-demi sedikit saya menyusun langkah.

Salah seoran guru besar saya pernah berkata bergaul dengan tumbuhan adalah trapi. Untuk rohani dan fizikal. antaranya boleh menundukan nafsu amarah.

Suatu hari seorang nyonya jual ikan yang mampir ketika saya sedang membelek daun-daun bunga menegur saya,

"Apa lah ini makcik,rumah semak penuh pokok,kalau orang cina tatak mau ini,buang ong,"

'Ya ka Nyonya,Awak saja yang kata,Ramai orang cina yang tanam macam-macam depan rumah,sampai penuh kakilima kedai. Saya tanam-tanam ni pun sebab ikut cina lah"

"Tataklah,nenek moyang kata depan rumah kasi lapang nanti ong tatak datang"

"Tapi Islam tak ada ong-ong Nyonya, yang ada rezeki,kalau selalu ingat Allah rezeki baik, Malaikat datang hantar rezeki Allah suruh, Tidak kira banyak pokok ke yang penting rumah mesti bersih,selalu baca Quran"

"Tu macam ka?" Kasihan nyonya tersebut,salah saya juga yang tidak berjaya mengenalkan Islam kepadanya.

Terus terang,saya agak berkira mengeluarkan belanja untk menghias taman,mungkin disebabkan badget kendiri  tidak membenarkan atau memang spesis kedekut kata orang. Semasa bilangan anak saya sedikit,saya sering menghantar ibu mertua dan kakak ipar menyinggah di tempat-tempat penjualan bunga. Hobi mereka mengikut trend,musim baugenvila,berbagai spesis mereka kumpul begitu juga bila tiba musim puding,keladi,orkid dan sebagainya,saya hanya melihat sambil menelan air liur. Nanti bila trend berlalu mereka akan mempelawa saya dan saya menerima dengan tangan  dan hati yang terbuka.

Bunga-bunga dihalaman rumah saya kebanyakannya adalah bunga yang melepasi trend. Cuma mutakhir ini hati saya seperti sudah terbuka  mengeluarkan baget untuk bunga,tetapi bukan bunga yang mengikut trend ianya adalah bunga yang berbau wangi ataupun yang boleh dimunafaatkan.Saya idamkan suasana wangi memenuhi ruangan udara persekitaran rumah.

Kemuning. Gelombang baunya jauh di bawa angin, apa lagi bila menjelang malam .Ianya bermusim,bila telah matang sebahagiannya akan bertukar menjadi buah,dan boleh bercambah menjadi benih.Beberapa hari lepas itu baru berbunga kembali.

Kesidang (Vallaris glabra) Baunya seperti pandan,sangat rajin berbunga,pkoknya memanjang sesuai dililitkan di tiang,boleh dibentuk seperti gerbang. Pagi-pagi bila buka pintu,semerbak menerjah saraf bau.

Yesterday today and tomorrow(Brunfelsia australis Brunfelsia) Bunga ini warnanya bercampur putih dan ungu,saya pun tidak tahu nama melayunya,Penjual nesury yang memberi tahu saya namanya. Ada orang kata bau orang India,tapi saya kata orang India yang bau bunga ini.

Kenanga (Canaga odorata) Bunganya tahan lama,boleh disimpan di hand bag atau dalam kereta untuk mendapatkan aromanya.Walaupun telah kering namun masih berbau.


Melati,bunganya halus sahaja,tidak berapa kuat. Namun masih menyumbang keharuman halaman.
Di bawah ini pula adalah bunga yang tidak wangi;

Crown of thorns. Pemberian Emak mertua. Spesis ini ada beberapa jenis,tapi inilah yang paling rajin berbunga asalkan rajin membaja. Asalnya saya tidak berapa gemar disebabkan duri dan getahnya,namun pemberian jangan ditolak,demi menjaga kerukunan. Tidak berapa kuat mengunakan air,

Janda kaya,pemberian Pakcik suami,Asalnya beliau mahu menebagnnya untuk dibangunkan garaj,rezeki kamilah nampaknya.Suami saya yang berminat sangat dengan bunga ini,dia masih berusaha untuk mencari warna lain.

Bagunvila ini pun pemberian emak mertua,dirumahnya berbagai-bagai spesis lagi. Saya hanya menerima yang beliau  tidak mahu.


Kemuning Cina,ada 2 warna,putih dan ungu. Di percayai ia adalah salah satu bahan ubat kenser,terutamanya yang putih. Kita lihat lambang MAKNA(Majlis Kenser Nasional) menggunakan bunga ini sebagai lambang.

Bakung. Yang ini saya beli bebawangnya di Cameron Higland,dengan harga RM 1. tidak menyangka ianya telah membiak,

Hasbiscus Rossa. Bunga Raya.Ada 3 warna merah,oren dan putih,jenis bersusun-susun. Ini adalah hasil pembelian suami saya di Cameron,terkejut juga saya bila dia membeli bunga ini,tidak pernah-pernah terjadi..


Dibawah adalah orkid yang terdapat dihalaman rumah saya,kesemuanya pemberian Emak mertua saya.Asalnya beliau menanam di pasu-pasu kecil,sekarang saya pindah-pindahkan.
Dilekatkan di batang pokok palma.

yang ini paling cantik,tapi sangat jarang berbunga.


Satu-satunya yang berwarna uning dan sangat rajin berbunga.

Yang menghairankan saya kebanyakannya berwarna ungu,sebenarnya saya tidak tahu apa jenis orkid sehingga ianya berbunga,

Bunga ulam raja.Satu ketika penuh disekitar rumah dengan pokok ulam raja.Sehinga saya mempelawa siapa-siap yang mahu mencari bahan untuk pasar tani,ambil sahaja tidak perlu bayaran. Kadangkala saya bawa ke katin sekolah untuk di jadikan ulam oleh rakan sekerja ketika makan waktu rehat.

Jumaat, 17 Mei 2013

Alkisah Cikgu Ibrahim

(Kisah di bawah saya copy dari FB  Dato' Tuan Ibrahim bin Tuan Man (Official)'s status yang telah di kongsi seramai 4,823orang setakat ini,Semoga bermanafaat)

Alkisah Cikgu Ibrahim…

Cikgu Ibrahim mengajar di sebuah sekolah rendah. Di depan kelas darjah 4 pada hari pertama persekolahan, beliau memberitahu para pelajar satu pembohongan.

Seperti guru-guru yang lain, Cikgu Ibrahim memberitahu para pelajarnya bahawa beliau sayang mereka secara setara. Tapi mustahil, kerana di depan kelasnya ada seorang pelajar lelaki bernama Jimmy yang tidak bermaya dan lemah semangat.

Cikgu Ibrahim telah memperhatikan Jimmy sejak tahun lepas. Dia ini tak bergaul dengan rakan-rakan sekolah dan suka menyendiri. Pakaiannya dan rambutnya tidak terurus. Nampak comot dan kurang bersih. Cikgu Ibrahim tidak suka kepadanya.

Cikgu Ibrahim tidak berniat nak mengajar Jimmy. Kerja rumahnya yang teruk dipangkah “X” dengan besar-besar tanpa diajar. Peperiksaan bila Jimmy gagal, Cikgu Ibrahim sudi menulis dengan pen warna merah. Kadang-kala terasa juga nak tulis “Padan Muka!” di atas kertas tersebut.

Tiba masa untuk menulis rekod pelajar pertengahan tahun. Cikgu Ibrahim meninggalkan buku rekod Jimmy di bahagian terakhir. Menyampah nak baca dan tulis untuk pelajar yang malas, tak bermaya, tak terurus dan dibencinya ini.

Cikgu Ibrahim menyiapkan laporan untuk pelajar-pelajar yang lain dahulu. Akhirnya tiba giliran buku rekod Jimmy.

Mahu tidak mahu, Cikgu Ibrahim terpaksa membaca rekod Jimmy sejak Darjah 1 sehinggalah sekarang sebelum mencatat prestasi Jimmy berdasarkan pengamatan beliau.

Darjah 1, cikgu Jimmy menulis:
“Jimmy seorang pelajar yang sangat pintar dan kemas kerjanya. Senyumannya begitu bersemangat sehinggakan seluruh kelas mencontohi tingkahlaku beliau. Beliau mendapat tempat nombor 1 di sekolah dan aktif dalam sukan.”

Darjah 2, cikgu Jimmy menulis:
“Jimmy seorang pelajar yang sangat disukai semua guru dan rakan-rakan sekolah. Jimmy masih mengekalkan keputusan cemerlangnya meskipun bapanya terkena penyakit kronik dan ibunya terpaksa sara keluarga. Kehidupan di rumahnya tentu mencabar.”

Darjah 3, cikgu Jimmy menulis:
“Bapa Jimmy meninggal. Jimmy cuba sedaya untuk fokus tapi ibunya kerana terpaksa sara keluarga terus mengabaikannya. Bantuan mesti diberikan jika tidak kehidupan keluarga akan ada negatif impak pada Jimmy. Keputusan Jimmy dah mula merundum dan lebih menyendiri. Jimmy dah mula tak buat kerja rumah dan tidur di dalam kelas.”

Setelah membaca ketiga-tiga laporan itu, Cikgu Ibrahim berasa bersalah mempunyai sangka buruk pada Jimmy sejak awal. Beliau sebak seketika dan tidak menulis laporan dalam buku rekod Jimmy.

Rupa-rupanya Jimmy jadi begitu ada kisahnya – Cikgu Ibrahim berasa malu.

Pada sambutan Hari Guru, Cikgu Ibrahim menerima hadiah daripada semua pelajar dalam kelasnya termasuk dari Jimmy. Semua hadiah dibungkus dengan cantik kecuali hadiah Jimmy yang hanya dibalut dengan kertas kuning comot.

Cikgu Ibrahim memilih untuk membuka hadiah Jimmy dulu di depan kelas. Rakan-rakan sekelasnya ketawa hadiah comot yang dihadiah oleh Jimmy. Dalamnya ada satu cincin dan sekotak bedak usang.

Cikgu Ibrahim menyuruh kelasnya diam. Beliau memakai cincin tersebut dan meletakkan sedikit bedak di lehernya.

Jimmy tersenyum tapi tidak berkata apa-apa. Ini pertama kali Cikgu Ibrahim melihat Jimmy tersenym.

Selepas habis sekolah, Cikgu Ibrahim terserempak Jimmy yang menunggu di tepi keretanya seorang diri.

“Apa hal Jimmy?”

“Tak ada apa. Cuma nak beritahu, Cikgu hari ini bau dan nampak seperti bapa saya. Terima kasih,” kata Jimmy sebelum beredar.

Masya-Allah. Mata Cikgu Ibrahim menjadi merah.

Mulai hari itu, Jimmy menjadi pelajar yang diberi perhatian khusus oleh Cikgu Ibrahim. Cikgu Ibrahim berhenti mengajar matematik, menulis dan membaca. Beliau kini mula mendidik para pelajarnya sebagai seorang ibubapa.

Hubungan Cikgu Ibrahim dengan Jimmy bertambah baik. Jimmy memberikan perhatian dalam kelas dan setiap kata Cikgu Ibrahim. Pada akhir tahun, Jimmy kembali mendapat nombor 1 di dalam sekolah.

Pada akhir tahun darjah 4, Jimmy meninggalkan sekeping nota di kereta Cikgu Ibrahim.

“Cikgu adalah cikgu terbaik di dalam hidup saya. Dalam pepatah Cina, satu hari sebagai cikgu saya ialah sama dengan seumur hidup menjadi bapa saya. Saya sayang cikgu. Terima kasih kerana memakai bedak dan cincin bapa saya. Akhirnya, saya jumpa bapa saya kembali ke sisi saya.”

Cikgu Ibrahim sekali lagi menitis air mata.

Semenjak itu, Cikgu Ibrahim dan Jimmy menjadi sangat rapat sehinggalah ke sekolah menengah yang hanya di depan sekolah rendah. Setiap kali Jimmy mendapat keputusan cemerlang, Jimmy akan mengirimkan nota, “Cikgu masih cikgu terbaik dalam hidup saya. Tanpa cikgu, takkan ada Jimmy hari ini.”

Sebelum Jimmy ke Universiti di sebelah selatan, Cikgu Ibrahim mengajak Jimmy berjumpa untuk memberikan sedikit duit sebagai bekalan.

“Cikgu harap hubungan ini berterusan sampai akhir hayat,” kata Cikgu Ibrahim.

Jimmy berfikir sejenak…

“Apa kata cikgu jadi ayah angkat saya? Macam ini, pasti takkan putus hubungan,” kata Jimmy.

“Cikgu dah lama anggap Jimmy sebagai anak. Cuma Jimmy tak panggil ayah saja lagi,” jawab Cikgu Ibrahim.

Jimmy terus memeluk Cikgu Ibrahim, “Ayah. Saya dah lama nak panggil ayah. Sejak bapa tiada, anakanda dah lama anggap cikgu sebagai ayah. Kalau bukan ayah masih percayakan anakanda darjah 4 dulu, anakanda dah tak tahu hanyut ke mana.”

“Terima kasih anakanda. Ayah yang patut ucap terima kasih. Ayah selama ini tak tahu mendidik sehinggalah ayah terjumpa anakanda darjah 4 lalu,” jawab Cikgu Ibrahim.

Selamat Hari Guru.


Senyum.

Ahad, 12 Mei 2013

ALAM'S 107TH Convocation

14 thun dahulu,semasa saya sedang dilema mahu menghantar anak sulung ke sekolah menengah (sebenarnya hati telah tetap mendaftarkan anak di sekolah Menegah Agama) seorang kawan sekerja(lelaki yang telah punya 3 orang anak bersekolah menegah)telah menasihatkan saya agar tidak menghantar anak ke sekolah aliran Agama. Antara sebabnya ialah gelap masa depan,sukar mencari pekerjaan,ahirat-akhirat juga dunia nak kena pegang juga. Beliau itu adalah seorang yang dalam golongan baik-baik,berakhlak,rendah diri dan berakhlak.Terkesima saya dibuatnya.Namun saya terus dengan pendirian saya. Saya amat yakin. Adik saya bercerita,beliau dahulunya sekolah Aliran Agama.Baru-baru ini mereka mengadakan program runion kawan-kawan lama. Masing-masing dengan kerier yang berbagai dan menjawat jawatan diberbagai ejensi.Adik saya sangat berasa rendah diri,beliau hanyalah seorang guru. Masig-masing bertukar-tukar pengalaman. ataranya rahsia bagaimana mereka boleh berjaya merebut jawatan yang pesaingnya hebat-hebat belaka.Rupa-rupanya antara sijil-sijil yang diberi perhatian yang berlatarkan pendidikan Islam.



Sabtu 11 May,saya menghadrii konvokasyen anak lelaki di Akedemik Laut Malaysia.  Seperti juga IPT yang lain,habis belajar adaalah konvokesyen,yang sebenarnya hanyalah program simbolik sahaja,jika tidak menghadirkan diri slip keputusan tetap diperolihi juga,Bagi penawar pekerjaan tidaklah meletakan syarat hadhir majlis konvokesyen untuk diterima kerja.

Sebaik sahaja mendapat buku program saya terus menghadamnya dari muka surat ke mukasurat yang lain. Bila melihat nama anak kita ada dalam senarai lega hati,yakinlah bahawa dia tersenarai. Alhamdulillah. Dihujung senarai adalah nama mereka-mereka yang mendapat anugerah terbaik,telah pasti  bukan dia antaranya. Di ALAM ini hanya ada dua program iaitu Diploma in Nautical Studies dan Diploma in Marine Enginering. Anak saya program ke dua. Untuk Program pertama pencapaian CGPAnya adalah tinggi,terbaik 3.94 iaitu Fares Nabil dari Yaman. sedangkan untuk program kedua tertinggi 3.63. Di menangi oleh Lakshmanan Nagaraj dari Tamilnadu.Pastinya program ke dua agak berat palajarannya. Anugerah Best Overall Cadet  pula jatuh kepada Ahmad Abdul Hadi b A Samat dari Malaysia.

Ahmad Abdul Hadi sedang memberikan ucapan atau tazkirah.

Sebanrnya inilah yang menarik hati saya dan akan saya kongsikan disini. Ahmad Abdul Hadi mendapat didikan awal di Akademik Tahfiz Al hidayah,Jln Gurney.Saya seperti terduduk dan seperti kurang pasti apa yang saya lihat. Setelah mendapat anugerah beliau diberi kesempatan berucap. Seolah-olah saya sedang berada dimajlis ilmu.Pengakuannya bahawa asalnya beliau adalah seorang kanak-kanak yang tidak berapa cerdik,tetapi ayahnya menhantar dia belajar ke akademik Tahfiz.Seusia 11 tahun dia telah menjadi hafiz.  Beliau membacakan hadis Daripada Ibnu Umar r.a :

Rasulullah s.a.w telah bersabda, hati manusia akan berkarat seperti besi yang dikaratkan oleh air. Apakah cara untuk menjadikan hati bersinar semula. Katanya dengan banyak mengingati mati dan membaca Al-Quran.

Setiap hari beliau membaca alQuran,dengan Al Quranlah beliau dapat fokus dengan lebih baik sepanjang di ALAM.

Beliau juga membacakan ayat Al Quran Ar-Ra'd - ayat 11
Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya.

Terusterang saya teralalu irihati pada ibunya. Bukan sebab anak dia lebih pandai dan kacak berbanding anak saya,atau  menerima jambangan bunga dari anaknya dihadapan khalayak, berpelukan dan aksi mereka dipaparkan di skrin. Tidak,saya tidak iri itu semua .Tapi saya iri hati bagaimana beliau dapat mendidik anaknya ke tahap itu. Ketika itu juga saya berdailog dengan Allah. "Ya Allah saya iri hati ya Allah.Berikanlah apa yang saya irikan itu Yah Allah,Tuhan yang Maha Pemberi".

Menurut anak saya beliau juga sering menjadi imam solat Tarawikh sepanjang Ramadhan. Anak saya juga memperkenalkan rakannya yang dari Yaman,juga imam mereka.  Masya Allah. Saya rasa kelainan sungguh majlis kali ini.  Kami bersembang anak beranak,suatu masa nanti Ahmad Abdul Hadi ini akan menjadi seorang kapten kapal. bayang kan kapal yang dibawanya akan terapong-apong di lautan. Dipimpin oleh seorang kepten yang hafiz,dapat memimpin krew-krew dengan tauhid. Alangkah bercahayanya kapal itu nanti ditengah lautan luas. Semuanya bersetuju dengan saya. Mudah-mudahan anak saya nanti akan berada dibawah kepten yang seperti itu. Saya mengingatkan anak-anak dan diri saya juga,belum terlambat untuk kita membetulkan jalan kita,selepas ini pahatkan keyakinan untuk lebih mendekatkan lagi dengan Al Quran. Bacalah al Quran setiap hari.

Kawan Aizat dari Yaman(tengah),yang menggunakan surah-surah panjang bila mengimamai solat Tarawikh.

Catatan Popular