DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Selasa, 29 Mac 2016

Daun kering yang gugur.

Saya ada emak saudara yang semasa kecil dulu saya rasa beliau seorang yang sangat cantik. bila saya dewasa saya perhati wajah beliau setiap sudut. Sebenarnya wajahnya biasa biasa sahaja bukanlah cantik sangat. Mata,hidung,mulut,pipi semua biasa biasa. Saya terfikir kenapa dalam pandangan saya semasa kecil dulu beliau seorang yang sangat cantik. Rupa-rupanya saya terpengaruh dengan wajah yang sering mengukir senyum dan sangat menyantuni saya.

Sememangnya makcik saya ini orangnya sangat baik,dan sentiasa mengukir senyum. Marahnya pun dalam keadaan senyum. Beliau sangat baik. kini Makcik itu telah berusia emas. Suaminya yang juga baik dengan semua orang telah meninggal. Tinggal Makcik dengan 3 orang anaknya. Beberapa tahun lepas itu anak keduanya lelaki meninggal dalam usia muda,telah berkahwin dan punya seorang anak. Dengan tiba-tiba arwah didapati mengalami kerosakan buah pinggang dan sempat menjalani dialysis yang pertama,kemudian menghembus nafas terakhir.

Sekarang anak lelaki bungsunya pula, belum kahwin. Mempunyai kadar kencing manis yang tinggi. Satu rawatan kesatu rawatan terpaksa di hadapinya. Paling terkini betisnya bernanah,pada mulanya beliau bertahan namun akhirnya terpaksa mengalah bila tidak dapat menanggung kesakitan. Semasa ziarah makcik rasa sangat down,lebih-lebih lagi bila anaknya itu yang selama ini kuat berkata pada Makcik

"Emak kenapa saya ni sakit aje tak baik-baik,dari satu kesatu masaalah, Saya banyak sangat ke dosa sampai Allah bagi sakit macam ni"

Saya rasa tersentuh dengar cerita Makcik. Saya tidak pernah mengalami apa yang mereka rasa,kalau mengelami adakah saya juga akan berperasangka begitu?

Cuma saya katakan dapat katakan pada makcik

"Makcik nanti kalau dia kata lagi macam tu,makcik katalah bukan sebab orang tu banyak dosa Allah bagi sakit. Orang tak ada dosa pun sakit macam Nabi Ayob,sampai isterinya pun lari,padahal beliau Nabi yang tak ada dosa. Bukan tanda Allah tak sayang,sebenarnya orang sakitlah yang Allah lebih sayang. Bila sakit dihapus dosa selagi dia sabar. Orang sihat selalu lupa Allah,jarang bersyukur,leka dengan kesihatan yang dimiliki. Nanti kata kat dia masa sakit jangan ingat lain,ingat Allah je"

Makcik menjawab "Nanti kamu masuk melawat dia cuba kata macam tu kat dia ya"

Beliau di letakan di wad icu. Pelawat kena bergilir masuk menggunakan 2 pass. Terkedu saya,beliau masih di pakaikan masker oksigen. Pagi tadi baru opration. Jadi sepupu saya itu tidak boleh berkata-kata tapi matanya menunjukan beliau menyambut kedatangan saya. Saya menguatkan semangat diri menahan emosi untuk berkata-kata beberapa patah padanya.

"Dik kita dapat sakit ni bukan kerana Allah tak suka kita malah Allah sayang sangat kat kita. Masa sakit Adik ingat Allah kan.ingat dosa kan,tapi masa sihat kita buat macam-macam jarang ingat dosa. Allah nak adik duduk sini rehat tak payah buat macam macam kat luar. Masa Adik sakit insyaAllah dosa kita semua terampun ada hadis yang kata bila kita sakit dosa dosa kita gugur macam daun kering,jadi sangka baik dengan allah ye Dik."

Dia menganggokan kepala dan kelihatan air matanya mengalir ke pipi.

Saya masih berdoa untuk kesembuhannya.


Bacaan Doa Menyembuhkan Penyakitt

 ” Ya Allah, Tuhan manusiia, lenyapkanlah segalla penyakit, sembuhkanlah, Engkau Tuhan yg menyembuhkan, tiada kesembuhan kecualli kesembuhan-mu, yaitu kesembuhan yg tidak meninggalkan suatu penyakitpun ( HR. Bukhari dan Muslim)”..

Selasa, 1 Mac 2016

Sakit tumit?

Saya sedang mengalami sakit tumit. Kalau saya berjumpa doktor paling tidak saya kena makan pin killer,dan saya tahu bahayanya. Lagipun saya rasa belumlah kesakitan ini mengganggu ibadat saya.
cara paling baik saya rasa google sahaja,dan saya jumpa beberapa web yang mengenainya.Ini adalah antaranya. Maka saya tampal disini untuk memudahkan saya merujuknya kembali.

Sakit tapak kaki dan tumit : Bagaimana mencegahnya ?
by Klinik An-Nisa’ (Saujana Impian) [Belakang TESCO Kajang] on Monday, 30 April 2012 at 15:00 ·
Sakit di bahagian tumit atau tapak kaki sering berlaku.
Antara punca sakit tapak kaki adalah :
1. Radang pada tisu di bahagian tumit dan tapak kaki
2. Tekanan pada saraf di bahagian tapak kaki
3. Proses penuaan menyebabkan lapisan lemak dan tisu mula mengecut
4. Kecederaan tulang seperti retak
Antara keadaan yang sering berlaku adalah keadaan di panggil ‘Plantar fasciitis‘ iaitu plantar = tapak kaki; fasciitis = radang pada fascia ( tisu) di bahagian tapak kaki.
Plantar fasciitis : Kenapa sakit tapak kaki/tumit lebih teruk di waktu pagi ?
Semasa tidur tisu dan otot di bahagian tapak kaki berada dlm posisi ‘rehat’ , otot betis dan fascia di tapak kaki akan memendek dan kekal dalam posisi tersebut selama beberapa jam. Apabila bangun pagi dan meletak tapak ke lantai serta mula memijak, tekanan daripada berat badan akan menyebabkan regangan pada tisu fascia secara tiba-tiba. Ini boleh menyebabkan kecederaan dan mungkin luka pada tisu tersebut. Bagaimanapun tisu tersebut akan mula meregang sedikit demi sedikit apabila kita terus menapak menjadikannya kurang tegang dan sakit juga akan semakin berkurangan.
Bagaimana mencegahnya ?
Sebaik bangun tidur lakukan regangan kaki dan tapak kaki terlebih dahulu sebelum mula memijak lantai
Gunakan alat sokongan tapak kaki atau ‘night splint’ untuk menetapkan posisi tapak kaki semasa tidur
Benarkah faktor kegemukan/ berat badan berkait dgn sakit tumit ?
Ya. Apabila berdiri dan berjalan berat akan diedarkan sama rata di bahagian kaki (tulang dan tisu).Dan bahagian kaki dapat menampung berat tertentu sahaja. Berat berlebihan akan memberikan tekanan berlebihan lalu menyebabkan regangan berlebihan di bahagian kaki. Akibatnya risiko kecederaan adalah lebih tinggi. Dan tekanan berulangan tersebut akhirnya menyebabkan rasa sakit pada tumit dan tapak kaki.
Bagaimana merawat dan mencegahnya ?
Rehatkan kaki jika sakit. Misalnya, kurangkan aktiviti seperti berjalan jauh atau lama, mendaki dan berlari. Elakkan mengangkat beban yang berat.
Lakukan tuam ais di bahagian tapak kaki 2-3 kali sehari atau lebih kerap jika sakit baru bermula untuk mengurangkan radang dan ketegangan fascia’. Ia juga boleh dilakukan selepas bersenam atau berjalan jauh kerana aktivi fizikal seumpamanya boleh juga mendatangkan kecederaan pada tisu tanpa kita sedari.
Lakukan regangan kaki atau tapak kaki sekurangnya 3 kali sehari ; terutama sblm mula memijak pada waktu pagi
Pakai gel atau ‘heel lifts/support’ untuk mengurangkan tekakanan/stress pd bahagian tumit dan tapak kaki.
Pilih kasut yang sesuai untuk pamakaian harian atau bersenam. Kasut yang terlalu nipis dan lembut akan menyebabkan tekanan pada tumit dan tapak kaki berubah-ubah dan menjadi berlebihan terutama jika berjalan di permukaan tidak rata.
Menurunkan berat badan adalah langkah yang baik. Selain mengurangkan tekanan di bahagian tapak kaki, tekanan pada sendi lutut, pinggul juga dapat dikurangkan. Penyakit lain berkaitan dengan obesiti juga dapat dielakkan.
Lain-lain : pemakaian ‘night splints’ atau orthotics
Apakah fungsi tuam ais atau sejuk ?
Ia dapat mengurangkan radang dan mengurangkan rasa sakit.
Bagaimana melakukannya ?
– balutkan ais dengan kain dan letak di bahagian tapak kaki atau
– bekukan air dalam botol air mineral dan untuk menuam letakkan di lantai. Letakkan tapak kaki di atas botol ( pijak botol) dan gerakkan kaki ke depan dan belakang (‘roll the bottle’) sambil menonton TV atau membaca . Mudahkan ?
* nota ini sebagai panduan sahaja. Jika anda mengalami masalah tersebut – rujuklah doktor anda untuk pemeriksaan dan rawatan sebenar

Catatan Popular