DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Ahad, 15 September 2013

Indahnya bersangka baik.

 
Kesah salah seorang ibu mertua kawan saya.Sebelumnya tinggal di rumah kampung bersama anak lelaki bungsunya yang sekejap ada sekejap tiada.Mana tidaknya,anak itu perlu bekerja dan beraktiviti diluar kerja..Sering beliau tinggal bersaorangan,sesekali pergi surau atau masjid yang beberapa km jaraknya,tentunya bila anak bungsunya ada bersama. Satu masa beliau menginap dirumah salah seorang anaknya di perumahan rumah pangsa.Di kawasan tersebut terdapat surau yang agak aktif.Akhirnya beliau terus mau menetap di situ,.Rezeki Allah,Ada sebuah rumah mahu dijual,dikeluarkan wang simpanannya untuk membeli salah satu rumah di kawasan itu.Menetaplah ibu yang selema ini tinggal di kampung menjadi warga rumah pangsa,beliau menemui zon selesa;

"Di sini aku bebas  pergi bali surau,tak perlu kawan. Hujan,panas ribut boleh pergi sendiri.Kalau tak ada sapa nak balik pun aku tak kesah,jiran sebelah menyebelah ramai."

Oleh kerana saya ini jenis yang seperti orang buta mengenal gajah,yang dikiranya gajah itu seperti tali sebab hanya memegang ekor gajah,saya telah membuat presepsi bahawa rumah pangsa ini adalah satu kawasan yang menyesakkan,orangnya terlalu bermacam-macam.Orang sebelah menyebelah pun tidak mengenali,entah dari mana-mana.Masuk sahaja tangga utama telah menyedut aroma sampah sarap. Jadi itulah rumah pangsa bagi saya.Beberapa rumah pangsa yang saya kunjungi begitulah sifatnya. Daripada presepsi saya itu bagaimanalah boleh ibu mertua kawan saya itu telah memilih kawasan seperti itu sebagai mengisi hjung usianya.

Sehinggalah baru-baru ini,kami telah mendapat undangan walimah salah seorang sepupu kepada suami saya. Setiap hariraya raya pasti beliau datang ke rumah,hanya kami yang tidak pernah berkunjung balas ke rumahnya.Memenuhi undangan jemputannya itulah yang akan kami jadikan sebab untuk mengunjunginya. Majlisnya hari Ahad,Demi Alah kami memang tidak dapat pergi pada tarikh itu,atas perkara yang lebih utama.Jadi kami datang petang Sabtu. Lokasinya di PPR Lembah pantai.

Sebanarnya kami pernah sampai ke situ lebih 10 tahun yang lalu,ketika itu kawasannya dipenuhi rumah setinggan. Bila saya goggle map,rupa-rupanya sudah bertukar dengan kawasan rumah pangsa.

Oleh sebab kami bertolak selepas Zuhur,dengan entah berapa kali berpusing-pusing di lebuhraya mencari lokasi didalam hujan lebat pula,akhirnya kami tiba menjelang senja.Maklumlah tempat yang sudah berapa lami tak dijejaki,apa lagi dengan penambahan penmbangunan yang begitu drastik,terpinga-pingalah pakcik dan makcik dari kampung ini.

Setibanya kelihatan khemah telah didirikan. Beberapa penduduk kawasan itu sedang bersama-sama membangunkannya. Tuan rumah begitu gembira dengan kehadhiran kami,mereka ingat kami akan bermalam disitu. Beberapa homestay telah ditempah untuk saudara mara. kaum perempuan pula sebok dengan bung telur dan bungkusan berkat. Mesranya hubungan mereka seperti orang kampung saya.Semua kerja-kerja di lakukan secara rewang di bahagian belakang surau yang terletak di tingkat bawah.Tuan rumah tinggal di tingkat 9 dari 14 tingkat.Sebelum pulang kami bermagrib di surau. Dari celah langsir kelihatan ada 4 shaf jemaah lelaki. Dibahagian perempuan pula lebih 10 orang.

"Ramai ye kak yang berjemaah kat sini"Saya beramah mesra dengan jemaah disebelah saya.
"Memang ramai,kalau puasa lagi,penuh tempat ni"Jawab kakak yang saya rasa seusia 60han itu.

Kalaulah begitu situasinya patut jugalah emak mertua kawan saya itu kerasan tinggal di kawasan sebegitu. Barulah sibuta seperti saya ini tercelik sedikit,tidak lah semua rumah pangsa itu sesak,individulistik,berbau dan sebagainya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular