DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Khamis, 9 Ogos 2018

Episod 24

🔖 Episod 24

📆 Khamis 2.8.2018

‌يوم #الخميس 20 #ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق ل 02 #أغسطس 2018م.

📌 Tajuk : Feel mudhari' - untuk pihak pertama (perempuan)

أَنَا - saya
نَحْنُ - kami/kita

أَذْهَبُ - saya akan pergi
نَذْهَبُ - kami akan pergi

💠 mesti pastikan sebutan huruf ذ adalah betul, iaitu dengan meletakkan lidah di gigi atas. 💠

نَذْهَبُ غَدًا
Kami akan pergi esok.

✏️ Perkataan نذهب غدا sudah membawa maksud esok sbb perkataan غدا bermakna esok.

✏️ Kalau kita nak tegaskan ayat, yg kita memang benar² akan pergi, kita gunakan huruf sin (س) - ُسَنَذْهَب

✏️ Jadi bukanlah apabila ada perkataan 'akan' saja, kita akan gunakan huruf س, utk menandakan maksud akan.

✏️ Majoriti yg belajar bahasa arab, mereka ingat huruf س itu, maksudnya 'akan'.

✏️ Feel mudhari' itu sendiri sudah membawa maksud 'akan dtg'. Sehingga ada aliran ulama' nahu menamakan feel mudhari' sebagai فعل مستقبل

✏️ Huruf س ni kita gunakan UNTUK MENEGASKAN bhw ia BENAR² akan dilakukan pd masa hadapan.

نَذْهَبُ غَدًا - kami akan pergi esok

سَنَذْهَبُ غَدًا - kami akan pergi esok
(membawa maksud yg sama, cuma yg  ni, ada sedikit penegasan)

سَأَذْهَبُ إِلَى بَيْتِهِ غَدًا
Saya akan pergi ke rumahnya esok. (nya refer kpd lelaki)

✏️ Bila buat ayat ini, apa yg perlu kita fikirkan di saat ayat ni diucapkan, adakah perbuatan telah berlaku? Jika belum berlaku atau akan berlaku, jadi kita akan gunakan feel mudhari' dan tidak sekali² kita mengunakan feel madhi'.

إِلَى - ke

سَأَذْهَبُ إِلَى بَيْتِهَا
Saya akan pergi ke rumahnya. (nya refer kpd perempuan)

سَأَذْهَبُ إِلَى بَيْتِهِمْ
Saya akan pergi ke rumah mereka.

سَأَذْهَبُ إِلَى بَيْتِهِمَا
Saya akan pergi ke rumah mereka berdua.

سَأَذْهَبُ إِلَى بَيْتِكَ غَدًا
Saya akan pergi ke rumah kamu (L) esok.

سَنَذْهَبُ إِلَى بَيْتِكِ غَدًا
Kami akan pergi ke rumah kamu (P) esok.

🖇 Ulang tasrif feel mudhari' :

يَذْهَبُ
يَذْهَبَانِ
يَذْهَبُوْنَ
تَذْهَبُ
تَذْهَبَانِ
يَذْهَبْنَ
تَذْهَبُ
تَذْهَبَانِ
تَذْهَبُوْنَ
تَذْهَبِيْنَ
تَذْهَبَانِ
تَذْهَبْنَ
أَذْهَبُ
نَذْهَبُ

Episod ke 29

🔖 Episod 29

📆 Khamis 9.8.2018

‌يوم #الخميس 27#ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق ل 09 #أغسطس 2018م.

📌 Tajuk : Latihan 📝

✏️ Saya akan pulang esok.

سَأَرْجِعُ غَدًا

✏️ Saya akan pulang awal.

سَأَرْجِعُ مُبَكِّرًا

✏️ Baliklah awal!

اِرْجِعْ مُبَكِّرًا

✏️ Saya dah pulang/balik awal kelmarin.

رَجَعْتُ مُبَكِّرًا أَمْسِ

✏️ Mengapa saya nak pulang awal?

لِمَاذَا أَرْجِعُ مُبَكِّرًا؟

✏️ Ayah saya akan datang malam ini.

أَبِي سَيَأْتِي اللَّيْلَةَ/ سَيَأْتِي أَبِي اللَّيْلَةَ

👈 اللَّيْلَةَ - malam ini

👈 أَتَى - يَأْتِيْ = datang

✏️ Menjunjung perintah. 😅🤗

عَلَى العَيْنِ وَالرَّأْسِ

💠 Kalimah 'على العين والرأس' ini digunakan untuk nyatakan persetujuan kita dalam membuat sesuatu yang diperintahkan.

💠 Selain perkataan أَبِي kita boleh guna perkataan وَالِدِي yang membawa maksud, ayah saya.

💠 Perkataan يا أبت dalam Al Quran, membawa maksud, "Wahai bapa kesayanganku!"

إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ

(Surah Yusuf : 4)

فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَىٰ فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَىٰ ۚ قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ

(Surah As-Saaffat : 102)

✏️ Apa yang kita nak makan?

مَاذَا سَنَأْكُلُ؟

            ✿ •┈┈┈┈┈•  •┈┈┈┈┈• ✿

Rabu, 8 Ogos 2018

Episod 28

🔖 Episod 28

📆 8.8.2018

‌يوم #الأربعاء 26 #ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق ل 08 #أغسطس 2018م.

📌 Topik : Latihan 📝

Apa yang kamu sedang buat sekarang?

مَاذَا تَفْعَلُ الآنَ؟

فَعَلَ - يَفْعَلُ = buat

Saya sedang memandu kereta.

أَنَا أَسُوْقُ السَّيَّارَةَ

👈 سَاقَ - يَسُوْقُ = memandu

👈 قَالَ - يَقُوْلُ = berkata

👈 رَاحَ - يَرُوْحُ = berlepas/bertolak

✏️ Mengapa awak tak sampai lagi?

لِمَاذَا لَمْ تَصِلْ بَعْدُ؟

✏️ Saya dalam perjalanan/saya OTW 😅

أَنَا فِي طَرِيْقِ

✏️ Kipas - مِرْوَحَةٌ

✏️ Bila kamu akan sampai?

مَتَى سَتَصِلُ/مَتَى تَصِلُ؟

👈 وَصَلَ - يَصِلُ = sampai

✏️ Saya akan sampai pada pukul 8 pagi.

أَصِلُ السَّاعَةَ الثَّامِنَةَ صَبَاحاً
أَصِلُ فِي السَّاعَةِ الثَّامِنَةِ صَبَاحاً

✏️ Dalam mempelajari bahasa arab, tasrif mesti kita lengkapkan dan hafal betul² dan praktiskannya, daripada feel madhi, mudhari' dan feel amar.

✏️ Dia (L) sedang memandu kereta.

هُوَ يَسُوْقُ السَّيَّارَةَ

✏️ Saya sedang memandu kereta

أَنَا أَسُوْقُ السَّيَارَةَ

✏️ Adakah kamu (L) sedang memandu kereta.

هَلْ تَسُوْقُ السَّيَّارَةَ؟

✏️ Kamu nak naik dengan siapa?

مَعَ مَنْ تَرْكَبُ السَّيَّارَةَ؟

👈 رَكِبَ - يَرْكَبُ - menaiki

✏️ Dengan siapa? - مَعَ مَنْ؟

✏️ Dengan siapa kamu (L) akan pergi?

مَعَ مَنْ سَتَذْهَبُ؟

✏️ Dengan siapa kamu (P) akan pergi?

مَعَ مَنْ سَتَذْهَبِيْنَ؟

✏️ Dengan siapa kamu semua (L) akan pergi?

مَعَ مَنْ سَتَذْهَبُوْنَ؟

✏️ Dengan siapa, kita nak pergi?

مَعَ مَنْ سَنَذْهَبُ؟

✏️ Saya nak pergi ke bilik air.

سَأَذْهَبُ إِلَى الحَمَّامِ

✏️ Bilik air/tandas - حَمَّامٌ

            ✿ •┈┈┈┈┈•  •┈┈┈┈┈• ✿

Episod 27

🔖 Episod 27

📆 Selasa 7.8.2018

‌يوم #الثلاثاء 25 #ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق ل 07 #أغسطس 2018م.

📌 Topik : Latihan 📝

✏️ Kamu masuklah dulu! (L)

اُدْخُلْ أَوَّلاً!

👈 دَخَلَ - يَدْخُلُ - اُدْخُلْ

دَخَلَ - dia (L) telah masuk

يَدْخُلُ - dia (L) sedang/akan masuk

اُدْخُلْ - masuklah kamu! (L)

👈 كَتَبَ - يَكْتُبُ - اُكْتُبْ

كَتَبَ - dia (L) telah menulis

يَكْتُبُ - dia (L) sedang/akan menulis

اُكْتُبْ - tulislah kamu! (L)

👈 رَجَعَ - يَرْجِعُ - اِرْجِعْ

رَجَعَ - dia (L) telah pulang

يَرْجِعُ - dia (L) sedang/akan pulang

اِرْجِعْ - pulanglah kamu! (L)

✏️ Untuk feel amar, kita perlu tengok pada huruf kedua dalam feel mudhari'.

✏️ Untuk feel mudhari' kita mesti rujuk dalam kamus.

👈 ضَحِكَ - يَضْحَكُ - اِضْحَكْ

✏️ Perkataan َضَحِك membawa 2 makna : satu bermakna ketawa dan satu lagi bermakna menipu.

✏️ Contohnya :

ضَحِكَ عَلَيَّ؟

Awak menipu saya?

            ✿ •┈┈┈┈┈•  •┈┈┈┈┈• ✿

Episod ke 26

🔖 Episod 26

📆 Isnin 6.8.2018

‌يوم #الإثنين 24 #ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق ل 06 #أغسطس 2018م.

📌 Tajuk : Feel Amar (فعل الأمر)

✏️ Feel Amar adalah kata kerja bahagian ketiga dalam bahasa arab.

✏️ Dalam bahasa arab ada 3 kata kerja atau feel :

👉 Feel madhi - cerita tentang pekara yang lepas.

👉 Feel mudhari' - cerita tentang pekara yg sedang berlaku atau akan berlaku.

👉 Feel Amar - berbeza daripada feel madhi dan feel mudhari', ia digunakan KHUSUS utk memberi ARAHAN sahaja.

✏️ Feel² lain, boleh digunakan untuk beri arahan dan boleh jugak digunakan untuk menceritakan tentang sesuatu.

✏️ Feel Amar ini hanya melibatkan PIHAK KEDUA sahaja.

✏️ Tasrif Feel Amar :

أَنْتَ - اِذْهَبْ =  pergilah kamu! (L)

أَنْتُمَا - اِذْهَبَا = pergilah kamu berdua! (L)

أَنْتُمْ - اِذْهَبُوْا = pergilah kamu semua! (L)

أَنْتِ - اِذْهَبِيْ = pergilah kamu! (P)

أَنْتُمَا -  اِذْهَبَا = pergilah kamu berdua! (P)

أَنْتُنَّ - اِذْهَبْنَ = pergilah kamu semua! (P)

✏️ Contoh² feel amar dalam Al Quran :

اِذْهَبَا إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ * فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا

(Surah Taha : 43 - 44)

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ

(Surat Al-Ikhlas : 1)

رَبِّ اغْفِرْ لِي
Ya Allah ampunkanlah aku..

يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * اِرْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً * فَادْخُلِي فِي عِبَادِي * وَادْخُلِي جَنَّتِي

(Surah Al-Fajr : 27 - 30 )

يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ

(Surah Al Anbiya' : 69)

✏️ Untuk latihan, pendengar² di rumah apabila membaca Al Quran, mesti PEKA terhadap feel² dan tasrif² ini dan mesti bertanya kenapa ia boleh terjadi begini dan begitu. (lihat pada perubahan ayat)

✏️ Boleh tengok dalam terjemahan atau tafsir, untuk lihat perubahan pada sesuatu ayat.

✏️ Wujudkan satu kumpulan dan mesti banyak bertanya antara satu sama lain, kenapa boleh berlaku sesuatu perubahan.

Episod 25

🔖 Episod 25

📆 Jumaat 3.8.2018

‌يوم #الجمعة 21 #ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق ل 03 #أغسطس 2018م.

📌 Tajuk : Ulangkaji

✏️ Dlm bhs arab perkataan haiyya samada :

1. kalimah spt di dlm azan ( حَيَّ)
حي على الصلاة، حي على الفلاح
bermakna akbil, memanggil atau mengajak orang 'marilah'

2. atau kalimah (هَيَّا) yg bermakna gesaan supaya melakukan sesuatu pekara dgn cepat atau orang telah bersama kita, dan kita ajak buat sesuatu bersama².

✏️ In Shaa Allah, kita akan belajar feel amar (فعل الأمر) iaitu kata kerja khas yg digunakan untuk memberi arahan. Ia bukan digunakan utk menceritakan sesuatu seperti feel madhi dan feel mudhari'.

استعد!
bersedialah! 😄

Episod23

🔖 Episod 23

📆 Rabu 1.8.2018

‌يوم #الأربعاء 19 #ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق ل 01 #أغسطس 2018م.

📌 Tajuk : Feel mudhari' - untuk pihak kedua (perempuan)

✏️ Bila kita sebut pihak kedua (P), dlm watak ini kena ingat dhomir yg kita hafal sebelum ini, iaitu :

أَنْتِ - kamu (perempuan)
أَنْتُمَا - kamu berdua (perempuan)
أَنْتُنَّ - kamu semua (perempuan)

تَذْهَبِيْنَ - kamu (P) sedang pergi
تَذْهَبَانِ - kamu berdua (P) sedang pergi
تَذْهَبْنَ - kamu semua (P) sedang pergi

هَلْ تَذْهَبِيْنَ غَدًا؟ /هَلْ سَتَذْهَبِيْنَ غَدًا؟
Adakah kamu (P) akan pergi esok?

هَلْ تَذْهَبَانِ؟
Adakah kamu berdua (P) akan pergi?

هَلْ تَذْهَبْنَ؟
Adakah kamu semua (P) akan pergi?

هَلْ تَذْهَبِيْنَ مَعَهَا؟
Adakah kamu akan keluar dengannya?

مَعَ - bersama/dengan

✏️ Kalau kita belajar bahasa arab selama beberapa lama sekalipun, kita MESTI bawa bersama apa yg kita belajar sebelum ini.

💠 Tidak mungkin kita akan faham atau menguasai apa² bahasa pun, kalau kita tidak membawa apa yg kita telah pelajari sebelumnya (asas) ke depan atau ke pelajaran seterusnya. 💠

✏️ Contoh :

لَبِسَ - يَلْبَسُ = pakai

هَلْ تَلْبَسِيْنَ الْعَبَايَة‎؟
Adakah kamu akan pakai Abaya itu?

هَلْ تَلْبَسِيْنَ هَذِهِ العَبَايَة‎؟
Adakah kamu akan pakai Abaya ini?

✏️ Abaya (عباية‎) adalah pakaian yg berwarna hitam, disarung atau dipakai di luar pakaian yg lengkap di dlmnya.

✏️ Talbas (ْتَلْبَس) bermakna pakai, tapi kalau talbis (ْتَلْبِس) bermakna menyembunyikan sesuatu.

وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ

"Jangan kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah.."

(Surah Al-Baqarah : 42)

✏️ Contoh :

هَلْ تَجْلِسِيْنَ هُنَا مَعِي؟/هَلْ تَجْلِسِيْنَ مَعِي هُنَا؟
Adakah kamu akan duduk di sini dengan saya?

Episod 22

🔖 Episod 22

📆 Selasa 31.7.2018

‌يوم #الثلاثاء 18 #ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق لـ 31 #يوليو 2018م.

📌 Tajuk : Feel mudhari' - untuk pihak kedua (lelaki)

أَنْتَ - kamu (lelaki)
أَنْتُمَا - kamu berdua (lelaki)
أَنْتُمْ - kamu semua (lelaki)

تَذْهَبُ - kamu (L) sedang pergi
تَذْهَبَانِ - kamu berdua (L) sedang pergi
تَذْهَبُوْنَ - kamu semua (L) sedang pergi

✏️ tasrifnya sama spt َهِي (dia - perempuan)

✏️ untuk mengelakkan kekeliruan antara penggunaan tasrif انتَ dan َهِي perlu munculkan dhomir dlm percakapan.

Contoh :

اَنْتَ تَذْهَبُ - awak (L) sedang/akan pergi
هِيَ تَذْهَبُ - dia (P) sedang/akan pergi

هَلْ تَذْهَبُ اَنْتَ؟َ/  هَلْ اَنْتَ تَذْهَبُ؟
Adakah kamu akan pergi?

هَلْ تَذْهَبُوْنَ غَدًا؟
Adakah kamu semua akan pergi esok?

هَلْ تَذْهَبَانِ غَدًا؟
Adakah awak berdua akan pergi esok?

غَدًا - esok
الآنَ - sekarang

مَتَى سَتَذْهَبُ؟
Bila kamu akan pergi?

جَلَسَ - يَجْلِسُ = duduk

يَجْلِسُ
يَجْلِسَانِ
يَجْلِسُوْنَ
تَجْلِسُ
تَجْلِسَانِ
يَجْلِسْنَ
تَجْلِسُ
تَجْلِسَانِ
تَجْلِسُوْنَ

Adakah kamu akan duduk di sebelahnya? (nya refer pd perempuan)

هَلْ سَتَجْلِسُ بِجِوَارِهَا؟

adakah kamu akan duduk di sebelahnya? (nya refer pd lelaki)

هَلْ سَتَجْلِسُ بِجِوَارِهِ؟

🖇 ulang tasrif

يَذْهَبُ
يَذْهَبَانِ
يَذْهَبُوْنَ
تَذْهَبُ
تَذْهَبَانِ
يَذْهَبْنَ
تَذْهَبُ
تَذْهَبَانِ
تَذْهَبُوْنَ

✏️ Selepas habis tasrif ni, barulah kita boleh praktis ayat yg panjang² dan dgn vocab yg byk. Pelajar perlu hadapi masalah ini dulu.

💠 Sesiapa yg belajar bahasa arab, jika tasrif dia TIDAK KUASAI/TIDAK SELESAI, maka susah dan tak mungkin utk dia memahami bahasa arab.💠

Episod 21

🔖 Episod 21

📆 Isnin 30.7.2018

‌يوم #الإثنين 17 #ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق ل 30 #يوليو 2018م.

📌 Tajuk : Ulangkaji Feel Madhi dan Feel Mudhori'

💠 14 tasrif feel madhi n feel mudhori' MESTI DIHAFAL, sehingga LANCAR 💠

✏️ Bagaimana hendak menggunakan feel madhi, kata kerja yang menunjukkan masa lepas, kita melihat pada sesuatu perbuatan atau kejadian yang berlaku, samada ia berlaku dan sempurna, sebelum ayat ditutur atau sebaliknya.

✏️ Contoh, kita tengok orang sedang makan nasi, ketika kita bercakap tu, dia masih lagi makan atau sudah sempurna. Kalau dia sudah sempurna perbuatan makan itu, kita akan guna feel madhi.

✏️ Tapi ketika, ayat sedang diucapkan, dia masih makan, maka kita guna feel mudhori'.

✏️ Contoh : matahari terbit di sebelah timur. Ketika kita bercakap skrg ni, matahari masih terbit di sebelah timur. 

الشَّمْسُ تَطْلُعُ مِن جِهَةِ الْمَشْرِقِ

✏️ Tp kalau kita bercerita ttg matahari hari ni, dia telahpun naik, jd kita guna feel madhi.

طَلَعَت الشَّمْسَ

📝 nota kaki : perkataan (الشمس) matahari adalah muaanas.

Episod ke 20

🔖  ke 20

📆 Jumaat 27.7.2018

📌 Tajuk : Feel mudhori' (فعل مضارع)

✏️ Pihak ke 3 (lelaki)

يَذْهَبُ - seorang lelaki yg sedang pergi

يَذْهَبَانِ - dua orang lelaki yg sedang pergi

يَذْهَبْوْنَ - ramai lelaki yg sedang/akan pergi

cth, bila kita masuk dlm bilik, tak de org dlm bilik

أَيْنَ ذَهَبُ؟

✏️ Pihak ke 3 (perempuan)

تَذْهَبُ - seorang perempuan yg sedang pergi

تَذْهَبَانِ - dua org perempuan yg sedang pergi

يَذْهَبْنَ - ramai perempuan yg sedang pergi

cth : ُدَخَلَ - يَدْخُل (masuk)
يَدْخُلُ
يَدْخُلاَنِ
يَدْخُلُوْنَ
تَدْخُلُ
تدْخُلاَنِ
يَدْخُلْنَ

cth : ُجَلَسَ - يَجْلِس (duduk)

يَجْلِسُ
يَجْلِسَانِ
يَجْلِسُوْنَ
تَجْلِسُ
تَجْلِسَانِ
يَجْلِسْنَ

Apabila kita menggunakan kata kerja dlm bhs arab, ada 3 unsur yg kita kena letak dlm fikiran kita..

1. Unsur makna - dlm bhs arab apa bunyinya, cth berlari, keluar
2. unsur perujukan diri samada pihak pertama, ke-2 atau ke-3, unsur bilangan samada ia pihak kedua lelaki, seorg, dua org atau tiga org
3. Unsur jantina, samada ia merujuk pd lelaki (muzakkar) atau perempuan (muannas)

(Group ini diwujudkan untuk sesiapa yang tidak berkesempatan untuk mendengar program Haiyya bil Arabiah bersama dengan Ustaz Ashafizrol Abdul Hamid di Radio IKIM.

Semoga perkongsian yang sedikit ini, mampu memantapkan bahasa arab kita.)

Link group : https://t.me/joinchat/AAAAAFKSJboU7idr0r__EQ

Episod 19

🔖 Episod ke 19

📆 Khamis 26.7.2018

📌 Tajuk: Feel mudhori' (فعل مضارع )

✏️ Untuk gantinama diri pihak ke 3 bagi lelaki

1. Dia - هو
2. Mereka berdua - هما
3. Mereka (lebih dari 2 org ) - هم

Tasrif fiil mudhori'
(هو)   يَذْهَبُ 
(هما)  يَذْهَبَانِ
(هم)   يَذْهَبُونَ

Nak tanya seorang lelaki, ke mana dia nak pergi
اين يَذْهَبُ؟

Kalau 2 org lelaki
اين يَذْهَبَانِ؟

Kalau lebih dari 2 org lelaki
اين يَذْهَبُونَ؟

Kalau nak tanya bila dia (L) nak keluar
متى يَخْرُجُ؟

Kalau 2 org lelaki
متى يَخْرُجَانِ؟

Kalau lebih dari 2 org lelaki

متى يَخْرُجُونَ؟

Tasrif feel mudhori' - Tasrif feel madhi

هو       ذَهَبَ   -     يَذْهَبُ
هما      ذَهَبَا    -     يَذْهَبَانِ  
هم      ذَهَبُوا   -   يَذْهَبُونَ    

هي     ذَهَبَتْ  
هما     ذَهَبَتَا  
هنَّ     ذَهَبْنَ  

انتَ    ذَهَبْتَ  
انتما   ذَهَبْتُمَا 
انتم   ذَهَبْتُمْ  

انتِ    ذَهَبْتِ  
انتما   ذَهَبْتُمَا  
انتنَّ   ذَهَبْتُنَّ  

أنا      ذَهَبْتُ
نحن   ذَهَبْنَا

Bila dia (L) nak faham?
متى يَفْهَمُ؟

Bila letak س atau سوف di depan bermaksud "akan"

Bila dia (L) akan faham?
متى سيَفْهَمُ؟
متى سوف يَفْهَمُ؟

Bila dia 2 org (L) akan faham?
متى يَفْهَمَانِ؟ 

Mereka berdua (L) dah faham
فَهِمَا 

Dia (P) dah faham
(هي)  فَهِمَتْ

Episod ke 18

🎥 Episod 18

🔖

📆 Rabu 25.7.2018

Tajuk: Pengenalan Fi'il mudhori' (فعل مضارع )

Episod 17

🔖 Episod ke 17

📆 Selasa 24.7.2018

📌 Tajuk: Fi'il madhi (فعل ماضي)

✏️ Untuk gantinama diri pihak pertama :

1. Saya أنا
2. Kami نحن

ذَهَبَ

Saya  انا telah pergi
ذَهَبْتُ         

Kami نحن telah pergi
ذَهَبْنَا

✏️ Lelaki dan perempuan sama. ذَهَبْتُ   ذَهَبْنَا

Cth ayat.

Saya telah pergi kelmarin.
ذهبتُ أمس

Bila kamu pergi?
متى ذهبْتَ؟

Saya telah pergi kelmarin.
ذهبتُ أمس

Bila dia (P) keluar?
متى خرجَتْ؟

Bila mereka (P) keluar?
متى خرجْنَ؟

Kami keluar kelmarin
خرجْنَا أمس

Bila kamu (P) masuk?
متى دخلْتِ؟

Saya masuk kelmarin
دخلْتُ أمس

Beza antara أمس dan الأمس 👇🏻

امس =
semalam (khusus utk hari sebelum hari ni)

Tapi kalau ada tambah ا ل
Makna dah lain sikit

الامس =
Kelmarin (umum untuk hari yg dah lepas)

Lengkaplah Tasrif 14 feel madhi
(هو)   ذَهَبَ
(هما)  ذَهَبَا
(هم)   ذَهَبُوا 

(هي)  ذَهَبَتْ  
(هما)  ذَهَبَتَا 
(هنّ)   ذَهَبْنَ  

(انتَ)  ذَهَبْتَ  
(انتما) ذَهَبْتُمَا 
(انتم)  ذَهَبْتُمْ  

(انتِ)  ذَهَبْتِ 
(انتما) ذَهَبْتُمَا 
(انتنَّ)  ذَهَبْتُنَّ 

(أنا)    ذَهَبْتُ 
(نحن) ذَهَبْنَا.

Episod 16

🔖 Episod ke 16

📆 Isnin 23.7.2018

📌 Tajuk : Fi'il madhi (فعل ماضي)

Untuk gantinama diri pihak ke 2 bagi perempuan :

1. Kamu انتِ
2. Kamu berdua انتما
3. Kamu semua (lebih dari 2 org ) انتنَّ

Selingan

اكلتَ؟
Ustaz dah makan?

Ustaz: نعم اكلتُ
Ya saya sudah makan.

Ulang yg sebelum ni...

ذَهَبَ

(هو)   ذَهَبَ
(هما)  ذَهَبَا
(هم)   ذَهَبُوا 

(هي)  ذَهَبَتْ  
(هما)  ذَهَبَتَا 
(هنّ)   ذَهَبْنَ  

(انتَ)  ذَهَبْتَ  
(انتما) ذَهَبْتُمَا 
(انتم)  ذَهَبْتُمْ

ذَهَبَ

Kau (P) انتِ telah pergi
ذَهَبْتِ         

Kamu berdua (2P) انتما telah pergi
ذَهَبْتُمَا

Kamu semua (lebih dari 2P) انتن telah pergi
ذَهَبْتُنَّ

Episod ke 15

🔖 Episod ke 15

📆 Jumaat 20.7.2018

📌 Tajuk : Fi'il madhi (فعل ماضي)

Untuk gantinama diri pihak ke  bagi lelaki :

1. Kamu انتَ
2. Kamu berdua انتما
3. Kamu (lebih dari 2 org ) انتم

ذَهَبَ

Kau (L) انتَ telah pergi
ذَهَبْتَ        

Kamu berdua (2L) انتما telah pergi
ذَهَبْتُمَا

Mereka (lebih dari 2L) انتم telah pergi
ذَهَبْتُمْ

(هو)   ذَهَبَ
(هما)  ذَهَبَا
(هم)   ذَهَبُوا 

(هي)  ذَهَبَتْ  
(هما)  ذَهَبَتَا 
(هنّ)   ذَهَبْنَ  

(انتَ)  ذَهَبْتَ  
(انتما) ذَهَبْتُمَا 
(انتم)  ذَهَبْتُمْ

Sambungan

Adakah kamu telah faham?

Dalam kamus:
Faham   فَهِمَ 
Kamu  انتَ
Adakah   هَلْ

هل انتَ فهمَ  ❌
هل فَهِمْتَ   ✔

Adakah kamu telah duduk?
هل جلسْتَ؟

Adakah kamu telah keluar?
هل خَرَجْتَ؟

Adakah kamu berdua telah faham?
هل فَهِمْتُمَا؟

Adakah kamu semua telah berjalan?
هل مَشَيْتُمْ؟

Adakah kamu semua telah mendengar?
هل سمعْتُمْ؟

سَمِعَ mendengar

اِسْتَمَعَ
mendengar sesuatu yg diwujudkan utk didengar, cth radio..

Adakah kamu semua telah mendengar radio?
هل اِسْتَمَعْتُمْ الي ...؟

Episod ke 14

🔖 Episod ke 14

📆 Khamis 19.7.2018

📌 Tajuk: Fi'il madhi (فعل ماضي)

Untuk gantinama diri pihak ke 3 bagi perempuan
1. Dia هي
2. Mereka berdua هما
3. Mereka (lebih dari 2 org ) هنّ

Perkataan hari ni utk kita tasrif (تصريف).
1. ذَهَبَ pergi   
2. خَرَجَ keluar  
3. دَخَلَ masuk    
4. وَقَفَ berdiri

*ذَهَبَ*

Dia (P) telah pergi
*ذَهَبَتْ*  

Mereka (2P) telah pergi
*ذَهَبَتَا*

Mereka (lebih dari 2P) telah pergi
*ذَهَبْنَ*

*2. خَرَجَ*      

Dia (P) telah keluar
*خَرَجَتْ*

Mereka (2P) telah keluar
*خَرَجَتَا*

Mereka (lebih dari 2P) telah keluar
*خَرَجْنَ*

*3. دَخَلَ*      

Dia (P) telah masuk
*دَخَلَتْ*

Mereka (2P) telah masuk
*دَخَلَتَا*

Mereka (lebih dari 2P) telah masuk
*دَخَلْنَ*

*4. وَقَفَ*      

Dia (P) telah berdiri
*وَقَفَتْ*

Mereka (2P) telah berdiri
*وَقَفَتَا*

Mereka (lebih dari 2P) telah berdiri
*وَقَفْنَ*

*ذَهَبَ*

Dia (P) هي telah pergi
*ذَهَبَتْ*  

Mereka (2P) هما telah pergi
*ذَهَبَتَا*

Mereka (lebih dari 2P) هنّ telah pergi
*ذَهَبْنَ*.

Episod 12

🔖 Episod ke 12

📆 Selasa 17.7.2018

📌 Tajuk: Fi'il (الفعل kata kerja)

Cth fi'il:

Berjalan. Kita boleh kaitkan dgn sedang, telah atau akan..

Sedang berjalan ✔
Telah berjalan ✔
Akan berjalan ✔

Meja bukan fi'il sebab..

Sedang meja ❌
Telah meja. ❌
Akan meja. ❌

Kata gantinama diri ada bersama dgn fi'il.
Cth dlm BM pergi.
Dia pergi
Mereka pergi

Cth dlm BA pergi ni berubah ikut dhomir.
Ada 14 perkataan yang berubah ikut dhomir masing2 untuk perkataan pergi.

Fi'il dlm BA terbahagi kpd 3.
1. الفعل ماضي
Cerita kejadian yang berlaku dan sempurna. Telah berlaku dan telah sempurna.
Saya telah makan   أكلْتُ  

2. الفعل مضارع
Kejadian atau perbuatan yg telah berlaku juga tapi masih tidak sempurna.
Dia sedang makan    هو يَأْكُل 

3. الفعل أمر
Digunakan untuk beri arahan.
Arah orang keluar
Keluar  اخْرُجْ.

Episod 11

🔖 Episod ke 11

📆 Isnin 16.7.2018

📌Tajuk: Ulangbalik kesemua 14 dhomir dan mesti hafal

Episod 10

🔖 Episod ke 10

📆 Jumaat 13.7.2018

📌 Tajuk: Ulangkaji مراجعة

Kata gantinama untuk pihak
1. Pertama
2. Ke 2
3. Ke 3

*Kata ganti nama diri pihak pertama:*
1. Bila bilangan tunggal
أنا   ...ي   saya

2. Bila bilangan ramai
نحن  ...نا   kami

*Kata ganti nama diri pihak ke 2:*
1. Bilangan tunggal
a. Lelaki
انتَ ...كَ   kamu
b. Perempuan
انتِ  ...كِ

2. Bilangan 2 orang (lelaki dan perempuan sama)
انتما   ...كما  kamu berdua

3. Bilangan ramai (2 ke atas)
a. Lelaki
انتم  ...كم kamu semua
b. Perempuan
انتنّ  ...كنّ 

Kata ganti nama diri pihak ke 3:
1. Bilangan tunggal
a. Lelaki
هو  ...ه  dia

b. Perempuan
هي ...ها dia

2. Bilangan 2 orang (lelaki dan perempuan sama)
هما ...هما

3. Bilangan ramai (2 ke atas)
a. Lelaki
هم  ...هم mereka

b. Perempuan
هنّ  ...هنّ   mereka

Episod 9

🔖 Episod ke 9

📆 Khamis 12.7.2018

📌 Tajuk: Kata gantinama diri yg ke 3 utk:

1. 2 orang lelaki هما
2. 2 orang perempuan هما
3. Lebih dari 2 orang lelaki هم
4. Lebih dari 2 orang perempuan هنَّ

هما أحمد و عمر
Mereka berdua adalah Ahmad dan Umar.

Utk mereka (ramai lelaki):

هم أصدقائي
Mereka sahabat saya

كيف حالهم؟
Apa khabar mereka?

Utk pihak ke 3 perempuan ramai, هنَّ:

هنّ صديقاتي
Mereka sahabat (P) saya

هنّ صديقاتنا
Mereka (P) sahabat kami

Adakah mereka (P) ini kawan kamu (1L)?
هل هنّ صديقَتُكَ؟

Adakah mereka (P) ini kawan kamu (1P)?
هل هنّ صديقتكِ؟ 

Apa khabar mereka semua (P)?
كيف حالهنّ؟

Lengkaplah kata gantinama diri utk pihak pertama, ke 2 dan ke 3

Bereh.

Mereka berdua kembar
هما توأمانِ 

Mereka berdua sudah siap
هما جاهزانِ 

Apa khabar mereka berdua?
كيف حالهما؟

Dia (L) kawan mereka berdua.
هو صديقهما

Dia (P) kawan mereka berdua.
هي صديقَتُهما

Lelaki dan perempuan sama.

Episod 8

🔖 Episod ke 8

📆 Rabu 11.7.2018

📌 Tajuk: Dia (lelaki)
هو = ه
Kata gantinama diri yg ke 3 utk seorang lelaki.

Dia (perempuan)
هي = ها
Kata gantinama diri yg ke 2 utk seorang perempuan.

Sebelum ni dah belajar :

1. Kata gantinama diri pihak pertama.
2. Kata gantinama diri pihak ke 2 مخاطب

Hari ni belajar kata gantinama diri pihak ke 3. Yg menggantikan org yg kita bercakap tentang dia.

Utk lelaki seorang هو (dia)
هُوَ = هُ  

Dia kawan saya
هو صديقي

Dia kawan kami
هو صديقنا

Dia kawan kamu (utk 1 lelaki)
هو صديقك

Dia berada selepas. Cth :
Adakah Ahmad kawannya?
هل احمد صديقه؟

Adakah ini buku dia (lelaki)?

هل هذا كتابه؟ ✔
هل هذا كتاب هو؟ ❌

Utk seorang perempuan هي (dia)

Dia sudah siap
هي جاهزة

Dia sudah bersedia
هي مستعدّة

Ini (lelaki) kawannya (perempuan)
هذه صديقُهَا

Ini (perempuan) kawannya (perempuan)
هذه صديقَتُهَا

Apa khabar dia (perempuan)?
كيف حالها؟

Apa khabar dia (lelaki)?
كيف حاله؟

Dia (lelaki) di mana?
اين هو؟

Dia (perempuan) di mana?
اين هي؟ 

هو = ه
هي = ها

Episod 7

🔖 Episod ke 7

📆 Selasa 10.7.2018

📌 Tajuk:

أنتم
Kata gantinama diri yg ke 2 utk lelaki lebih dari 2 org

أنتنَّ
Kata gantinama diri yg ke 2 utk perempuan  lebih dari 2 org.

Adakah kamu semua berada di rumah?
هل أنتم في البيت؟

أنتم = كم 

Kamu ni semuanya kawan²
أنتم أصدقاء

Kamu semua sihat/baik
أنتم بخير

Bila dibawa ke belakang, cth :
Apa khabar kamu semua?
كيف حالكم ✔
كيف حال أنتم ❌

السلام عليكم ✔
السلام على أنتم ❌

Adakah kamu semua ni kawan²?
هل أنتم أصدقاء؟

Ya, kami semua kawan2
نعم، نحن أصدقاء.

Kalau ramai utk perempuan أنتن
أَنْتُنَّ = كُنَّ  

Adakah kamu (utk perempuan) semua sihat?
هل أنتن بخير؟

نعم نحن بخير

Apa kerja kamu semua (perempuan)?
ما عَمَلُكُّنَ؟ 

Apa khabar kamu semua (perempuan)?
كيف حالكنَّ؟
نحن بخير

Episod 6

🔖 Episod ke 6

📆 Isnin 9.7.2018

Ada istilah baru.
Kembar تَوْأَم

Minggu ke 2
Sambungan kata gantinama ke 2.
مخاطب
Orang yang kita bercakap untuk 2 orang. Kamu berdua. أنتما 

أنتما = كُمَا  
أنتَ = كَ 
أنتِ = كِ

أنتما صديقان Kamu berdua sahabat

أنتما تَوْأَمَانِ   kamu berdua kembar

Menara berkembar البرجان توأمان

برج التوأم

Apa nama kamu berdua
ما اسمكما؟

Adakah dia kawan kamu berdua
هل هو صديقُكُمَا؟ 

نعم ، هو صديقُنَا  ya dia kawan kami 

Dia kawan saya
هو صديقي

Episod ke 5

🔖 Episod ke 5

📆 Jumaat 6.7.2018

📌 Tajuk : Murajaah

Bila guna نحن di hadapan.
نحن اصدقاء   kita ni kawan2

Bila guna di belakang.
ربَّنَا Tuhan kami
سيارتنا kereta kami
هذا صديقنا dia ni kawan kami
هذا صديقي dia ni kawan saya

Kata gantinama kedua المخاطب

Episod 3

📌 Kata ganti nama diri الضمير

Kata ganti nama yang pertama:
Berada di hadapan
1. Saya أنا
2. Kami نحن 

Berada di belakang
1. Saya ي...
2. Kami نَا...

Kata ganti nama yang ke 2:
A. Kamu utk seorang lelaki  انتَ  
أنت مسرور
أنت فرحان 
انت وسيم  kamu handsome 

Apa nama kamu (lelaki)
ما اسمكَ 
Kitab kamu
كتابكَ 
Bola kamu
كرتكَ 
Pen kamu
قلمكَ 

السلام عليكَ  ✔

السلام على أنتَ  ❌ 

B. Kamu utk seorang perempuan  انتِ 

Kamu gembira
أنتِ مسرورة 
Apa nama kamu
ما اسمكِ 
Ini buku kamu (lelaki)
هذا كتابكَ  
Ini buku kamu (perempuan)
هذا كتابكِ      
Ini buku saya
هذا كتابِي     
Ini buku kami
هذا كتابنَا

Episod 2 Hayya Bil Arabiah.

(post ini adalah saya copy dari program Hayya Bil Arabiya radio IKIM, yang dikongsikan di aplikasi telegram,untuk tujuan memudahkan saya mutollaah dan dikongsikan juga kepada pembaca blog ini.Semoga ilmunya terus berpanjangan.)

pertama أنا saya:

Dia kawan saya
هو صديقي ✔

هو صديق أنا ❌

Saya gembira
أنا مسرور  ✔
أنا فرحان ✔

Saya bersedia
أنا مستعد 

Saya bersedia utk jumpa kamu
أنا مستعد للقائك

أنا مستعد لرؤيتك 

Kalau perempuan:

Saya bersedia
أنا مستعدة

Hari ke 2 نحن kami:

Kami pelajar
نحن طلاب

Kami kawan2
نحن اصدقاء

Buku kami
كتابنا

Buku saya
كتابي 

Kawan kami
صديقنا

Kawan saya
صديقي

Pen kami
قلمنا   ✔

قلم نحن ❌

Pen2 kami
أقلامنا   

Tuhanku
ربي

Tuhan kami
ربنا

Bola kami
كرتنا  ✔
كرة نحن ❌

Selasa, 17 April 2018

DOA YG DIAJARKAN RASULULLAH KEPADA ‘AISYAH (HR Imam Ahmad)


اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنَ الْخَيْرِ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ، مَا عَلِمْتُ مِنْهُ وَ مَا لَمْ أَعْلَمْ
وأَعُوذُ بِكَ مِنَ الشَّرّ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ، مَا عَلِمْتُ مِنْهُ وَمَا لَمْ أعْلَمْ
وَأَسْأَلُكَ الْجَنَّةَ وَمَا قَرّبَ إِلَيْها مِنْ قَوْلٍ أوْ عَمَلٍ
وَأَعُوذُ بِكَ مِنَ النَّارِ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْها مِنْ قَوْلٍ أوْ عَمَلٍ
وَأَسْأَلُكَ خَيْرَ ما سَأَلَكَ بِهِ عَبْدُكَ وَرَسُولُكَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرّ مَا اسْتَعاذَكَ مِنْهُ عَبْدُكَ وَرَسُولُكَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَأَسْأَلُكَ مَا قَضَيْتَ لِي مِنْ أَمْرٍ أنْ تَجْعَلَ عاقِبَتَهُ رَشَداً

Allahumma, ya Allah,

Daku bermohon segala jenis kebajikan di dunia dan di akhirat, sesuatu yang kuketahui dan yang tidak kuketahui.

Daku berlindung dari segala kejahatan dunia dan akhirat,
sesuatu yang kuketahui dan yang tidak kuketahui.

Daku meminta syurga, dan segala yang mendekatkan ke syurga berupa perkataan dan perbuatan.

Daku berlindung dari neraka, dan segala yang mendekatkan ke neraka berupa perkataan dan perbuatan.

Daku bermohon segala kebajikan yang pernah diminta oleh hamba dan rasul-Mu, Muhammad saw.

Daku berlindung dari segala kejahatan yang hamba dan rasul-Mu pernah memohon perlindungan daripadanya.

Daku bermohon, segala ketetapan yang Dikau tentukan ke atasku, hendaknya tetap menuju jalan hidayah

=====================
Jazakillah khairan Bintu Mohtar atas wassap doa penuh ini. Juga Ustazah Solehah kerana menjawap soalan yang saya sudah cari sejak berzaman..

Silalah kongsi tanpa perlu minta permisi. Kita sama-sama kongsi apa saja kebaikkan agar ia jadi saham akhirat yang berpanjangan. Ilmu dan amalan baik yang Allah kira sebagai ibadat seharian..

#SmileAndShine
#SemogaAllahSayang
#SilakanAjeShare

#HazaaaMinFadhliRabbi
By,
#ShahrinaAhmadSharkawi
#SAS

Ahad, 11 Mac 2018

KENAPA KITA BANYAKKAN TAWAF SUNAT DI BAITULLAH BERBANDING UMRAH SUNAT

. BACA SAMPAI HABIS.

.
Semangat berkobar-kobar untuk menambahkan amalan sememangnya satu sikap yang sangat terpuji. Dan amat lebih baik lagi apabila kita kekal ISTIQOMAH dalam ibadah atau bahasa mudahnya “konsisten”.

.
Jangan hanya di tanah suci sahaja kita semangat, bila balik ke tanah air kita kembali kepada asal. Sebagai Tetamu Allah sewajarnya kita mendalami ilmu agama dengan tekun supaya kita arif mengenai hukum hakam dalam agama. seterusnya memperbaiki segala kekurangan diri supaya menjadi insan yang lebih baik.

.
Ibadah mana yang perlu diutamakan atau diberi KEUTAMAAN berbanding dengan ibadah yang lain. Jangan sampai amalan kita menjadi sia-sia lantaran jahil mengenai sesuatu hukum. Di sinilah perlu guru dan adab di dalam berguru. Sabar untuk mendalami ilmu agar kita dipandaikan.

.
Apabila berada di Mekah, ada di kalangan jemaah yang memperbanyakkan amalan UMRAH SUNAT. Malah ada yang menganggap Umrah Sunat yang dilakukan sebanyak 7 kali menyamai pahala Haji. Sedangkan tidak ada nas al-Quran, hadis mahupun ijmak ulamak yang menyatakan sedemikian.

.
Sebenarnya amalan yang paling afdhal semasa di Tanah Haram ialah memperbanyakkan Tawaf Sunat dan bukannya memperbanyakkan Umrah Sunat.

.
MENGAPA TAWAF SUNAT LEBIH BAIK BERBANDING DENGAN AMALAN LAIN DI TANAH HARAM?

.
Tawaf itu adalah Sunatullah bukan sekadar sunnah yang dilakukan oleh Rasulullah. Semua makhluk Allah yang melata di bumi hatta di langit sekalipun bertawaf sebagai menunjukkan ketaatan mereka patuh kepada Allah. Bintang-bintang di langit, planet-planet yang berada di angkasa lepas semuanya berpusing ikut lawan jam mengelilingi matahari mengikut paksinya. Malah zarah sekecil atom turut sama berpusing mengikut aturan Allah.

.
Jika semua makhluk Allah bertawaf sebagai menunjukkan kepatuhan mereka beribadah kepada Allah, maka sebagai manusia yang dikurniakan Allah dengan banyak kelebihan sewajarnyalah memperbanyakkan Tawaf sebagai tanda kita taat dan patuh kepada Allah yang Esa.

.
Ibnu Abbas r.a mengatakan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda ” Sesungguhnya setiap hari Allah menurunkan 120 rahmat kepada Baitullah ini. 60 rahmat untuk orang yang bertawaf, 40 rahmat untuk orang yang mengerjakan solat dan 20 rahmat untuk orang yang memandang Baitullah”.

.
Anas bin Malik pula mengatakan Rasulullah s.a.w bersabda “2 jenis tawaf di mana apabila seorang hamba Allah dapat melakukannya, niscaya seluruh dosanya akan diampuni seperti ketika ia dilahirkan oleh ibunya.

.
Dua jenis tawaf itu adalah TAWAF SETELAH SELESAI SOLAT SUBUH yang selesai bersamaan dengan terbitnya matahari dan TAWAF SETELAH SOLAT ASAR yang selesai bersamaan dengan terbenamnya matahari.” Kerana itu jika perasan, pada 2 waktu inilah bilangan jemaah yang bertawaf bertambah berlipat kali ganda berbanding sebelumnya.

.
Ulama’ Besar Tanah Haram, Syaikh Muhammad bin Saleh al-Uthaimiin (Syarh al-Mumti’, 7/407). Ia dianggap makruh dan tidak disyari’atkan (yakni berulang-alik mengerjakan umrah dgn keluar ke tanah halal berkali-kali) dengan sekali perjalanan umrah.

.
Dalilnya: al-Hafidz alFaqih Ibn al-Qayyim (Zaad al-Ma’ad, 2/86) menghitung umrah Nabi saw hanya 4 kali dalam sejarah hidup baginda. Setiap kali kunjungan ke Mekkah, baginda mengerjakan satu kali umrah sahaja. Umrah Hudhaibiyah tahun ke 6 H, umrah Qadhiyah tahun ke 7H, umrah Ji’ranah tahun ke 8 dan umrah terakhir pada Haji Wada’. (al-Zaad, ibid). Kata Syaikh Uthaimin, satu perjalanan valid untuk satu umrah (Fatwa al-Uthaimin (2/668).

.
Sebaliknya, ibadah yg diutamakan semasa umrah ialah perbanyakkan tawaf.

.
Dari surah al-Baqarah: 2:125: “Dan bersihkan rumahku utk orang2 yang tawaf”. Dalil Hadith: Barangsiapa yg bertawaf rumah ini (Kaabah) tujuh kali, laksana (pahala) membebaskan seorang hamba” (sahih An-Nasa’iy 2919).

.
Ibnu Umar pula menceritakan bahawa beliau mendengar Rasulullah s.a.w bersabda, “Barangsiapa melakukan Tawaf di Baitullah, maka Allah swt akan mencatat satu kebaikan dan menghapuskan satu keburukan bagi setiap langkahnya serta diangkat satu darjat untuknya.” AllahuAkbar. Berapa banyak langkah yang kita lakukan semasa kita sedang bertawaf?

.
Sebanyak itulah kebaikan pahala yang kita dapat dan sebanyak itulah juga dosa kita terampun.
Sebagai renungan, cuba kita perhatikan jemaah yang sedang bertawaf di sekeliling Kaabah. Ramai yang berpakaian biasa bertawaf Sunat atau berpakaian Ihram Umrah?

.
SAMA-SAMA KITA MENGKAJI KENAPA KITA DISURUH BANYAKKAN TAWAF SUNAT?

.
Tawaf bermaksud pusing mengelilingi kaabah, apa yang kita nak pusing? Nak cari? Kaji semula sejarah ke belakang dari apa yang terjadi. Letakkan diri kita sebagai seorang hamba Allah, umat Nabi Muhammad, seorang Muslim, ibu, bapa, anak, pemimpin, pekerja, rakyat, guru, murid dan sebagainya. Barulah kita mula kaji di mana kedudukan kita di dalam sistem sosial masyarakat.

.
Kaji semula punca kebejatan keluarga dan umat masa kini.  Di mana silapnya diri kita, peranan sebagai seorang muslim, seorang manusia yang sepatutnya merahmatkan alam. Itulah tujuan kita hidup di dunia ini diberikan agama dan kitab sebagai panduan.

.
Adakah kita benar-benar faham tujuan hidup kita sebagai hamba Allah yang mengaku Islam? Tugas dan tanggungjawab, amanah sebagai pewaris kepada kerjabuat Nabi dan Rasul? Apa yang kita nak cari (tawaf) hidup di dunia ini?

.
Kita membaca ikrar dalam solat, iftitah bahawa HIDUP DAN MATI KITA KERANA ALLAH ROBB SEKALIAN ALAM? Adakah benar hidup dan mati kita hari segalanya di jalan Allah? Fisabilillah? Atau kita hidup kerana matlamat, tujuan dan kehendak nafsu yang lain?

Kita membaca iftitah itu di dalam setiap kali solat. Diulang ikrar yang sama bersama surah al-fatihah sebayak 17 kali sehari minima. Untuk apa diulang-ulang ikrar yang sama? 7 ayat itu menjadi satu ikrar harian kita sebanyak 17 kali yang WAJIB dalam setiap solat fardhu yang kita lakukan.

.
Di manakah silapnya? Apakah suruhan yang kita tidak laksanakan? Apakah perlanggaran yang kita lakukan? Sudahkah kita fahami benar benar struktur perlaksanaan setiap ayat dalam fatihah itu?

.
Hatta, dalam kejadian manusia dan pembentukan anak, nabi bersabda didiklah anak itu 100 tahun sebelum kelahiran mereka. Hakikatnya, tiada siapa yang setua 100 tahun yang masih subur untuk mengandung dan melahirkan anak. Tetapi 100 tahun sejarah terhampir itulah sebenarnya yang membentuk siapa kita pada hari ini.

.
APA YANG KITA KENA FAHAM SAINS DI SEBALIK TAWAF MENGELILINGI KAABAH

.
Kaabah yang di dalamnya ada 3 tiang adalah gambaran tunggak sembahan yang harus dibesarkan. Fatihah sendiri menyedarkan kita akan 3 unsur yang harus diagungkan ini sebagai pentajalian pengagungan kita kepada Allah.

.
Pertama ialah ROB (pengatur) serta RUBUBIAH nya (aturan), kedua ialah MULKIAH(tempat) dan ketiganya UBUDIAH (pengabdi/hamba/pelaku).

.
Bila kita baca Fatihah, kita harus zikir dan semak sentiasa, sejauh mana kita berjaya menyempurnakan basmalah dan hamdalah kita sebagai pengagungan Rob dan Rububiah Allah. Bila kita baca MAALIKI YAUMIDDIN, kita harus check sejauh mana kita telah meletakkan Allah sebagai RAJA (malik) di MULKIAH (rumah/negara) kita. Apabila kita baca IYYAKA NAKBUD WIYYAKA NASTAIIN, kita harus check sejauhmana kita telah mengabdi kepada Allah? level 10% atau 100%? Ada tidak kemungkinan kecelaruan keluarga dan negara kita akibat kita memperkecilkan Allah, atau anak isteri kita memperkecilkan kita?

.
‘Habluminallah wahabluminannas”.

.
Check juga semua perlakuan serta hasil dari kerjabuat kita dalam konteks 7 ayat fatihah yang lain. Jika kita belum dapat nikmat Islam seperti orang terdahulu, jika kita asyik saling dimurkai suami, isteri, anak, rakyat, pemimpin maka itu tanda kita sedang dimurkai Allah dan sebenarnya telah SESAT / BINGUNG. Puncanya ialah samada kita belum jumpa jalan yang tepat (SIROOT) atau tidak melaksanakan jalan itu dengan ISTIQOMAH (IHDINASSIROOTOL MUSTAKIM).

.
Dalam kontek keluarga, ROB ialah suami/ayah/Ibrahim, RUBUBIAH adalah aturan dan polisi keluarga, MULKIAH adalah rumah tangga itu sendiri dan UBUDIAH ialah isirumah. Di sini kita nampak jelas bahawa 3 unsur besar inilah yang menyelamatkan hidup kita di dalam keluarga berstatus syurga Darussalam, BAITI JANNATI. Ini hanya akan berlaku jika kita sanggup benar benar menjadi hamba (ABID) dan berserah diri (MUSLIM) kepada semua aturan Islam yang telah ditetapkan dengan penuh keyakinan dan bertawakkal.

.
Setelah 7 kali pusingan dilengkapkan lalu kita jumpai sebab musabab mengapakah batu Hajarulaswad itu bertukar menjadi hitam. Kita akan nampak kesilapan diri kita yang lari dari frame ketetapan Allah dalam 7 ayat berulang dalam FATIHAH itu sendiri.

.
Jadi saya pesan sangat kepada diri sendiri dan para jemaah semua, sama-sama kita semak kualiti ibadah kita. Adakah kita memahaminya sekadar satu ritual atau kita lakukannya dengan konteks kefahaman yang boleh dilaksanakan di dalam setiap aktual aktiviti harian kita?

.
Tolong sampaikan pesanan ni ya. Semoga kita sama-sama mendapat mendapat manfaatnya.
.

Shauqi Hasan
Mutawif Rarecation Umrah 17-29 Mac 2018
www.rarecation.com/umrah

Rabu, 14 Februari 2018

Lam Ibtida' (Lam Pemula).

Dari: Ustaz Halim Bede

—————

Lam ibtida' ialah huruf lam yang berbaris di atas yang disambungkan di hadapan mubtada' (subjek) sebagai penegasan ataupun penguat.

Selalu diterjemahkan sebagai "sesungguhnya".

Contohnya : Wa lazikrullahi akbaru ( وَلَذِكْرُ ٱللَّهِ أَكْبَرُ )
Dan sesungguhnya mengingati Allah adalah lebih besar (faedah dan kesannya).

Usah terkeliru Lam ibtida' ini dengan katasendi Lam (harf jarr) yang asalnya berbaris di bawah tetapi dibariskan di atas bilamana bersambung dengan gantinama seperti 'lahu', 'laha', 'laka'... ( لَه , لَها , لَك ).

Lam ibtida' tidak mempengaruhi baris mubtadak, yakni ia tidak menukarkan baris mubtada'.

Jika 'inna' mahu digunakan bersama lam ini, maka lam akan berpindah tempat kepada khabar.

Ayat yang mengandungi kedua-dua 'inna' dan 'lam' ini adalah lebih tegas atau lebih kuat daripada 'inna' atau lam ibtida' digunakan secara sendirian.

Contoh : Innailaahakum lawaahidun ( إِنَّ إِلَـٰهَكُمْ لَوَ‌ٰحِدٌۭ)
"Sesungguhnya Tuhan kamu benar-benar Esa".

Ia juga disebut sebagai "Lam takkid / taukid".

Catatan Popular