DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Selasa, 11 September 2018

AlQuran itu Syifa'

Malam ini Mus'ab(cucu pertamaku 3tahun) tidur dgn kami sebagai pra untuk mlm seterusnya. Esok Maknya warded untuk kelahiran cucuku seterusnya.
Sejam pertama saya lena setelah musab lena dulu. Selepas sejam seterusnya saya terjaga bila tersedar bahawa Musab tidak berhenti menggaru. Menurut emaknya Sejak terlibat dalam wabak HFMD 3bulan yang lalu itulah habitnya walau pun disahkan telah bebas. Untuk melegakan emaknya menggunakan bio beuty essence jrm. Agak bertenang selepas di sapu tetapi beberapa minit kemudian akan menggaru lagi,bermula dari tapak tangan, jari, ketiak, tengkuk, perut, punggung, kaki silih berganti. Bila saya amati tiada sebarang tandapun dikulit yang didakwa gatal itu.
Malam ni setelah dua jam saya tidak dapat melelapkan mata Allah beri saya petunjuk, saya teringat antara ilmu yang saya dapati semasa pelayaran cruise dgn ustas Sharhan dahulu.
Saya wduk dan qiam kemudian bacakan AlFatehah, Selawat dan  ayat surah Al-Anbiya 21:83

وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُۥٓ أَنِّى مَسَّنِىَ ٱلضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ ٱلرَّٰحِمِينَ

Dan (ingatlah kisah) Ayub, ketika dia berdoa kepada Tuhannya, “(Ya Tuhanku), sungguh, aku telah ditimpa penyakit, padahal Engkau Tuhan Yang Maha Penyayang dari semua yang penyayang.”

lalu tiupkan pada tangan yang dilumurkan bio beuty essence jrm  dan sapukan seluruh tubuhnya.  Setelah ulang beberapa kali Alhamdulillah  dia berhenti dari menggaru, dan nampak lena sampai kepagi.

Yunus 10:57

يَٰٓأَيُّهَا ٱلنَّاسُ قَدْ جَآءَتْكُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّكُمْ وَشِفَآءٌ لِّمَا فِى ٱلصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِينَ

Wahai manusia! Sungguh, telah datang kepadamu pelajaran (Al-Qur'an) dari Tuhanmu, penyembuh bagi penyakit yang ada dalam dada dan petunjuk serta rahmat bagi orang yang beriman.

Isnin, 27 Ogos 2018

🔖 Episod 32

📆 Selasa 14.8.2018

‌يوم #الثلاثاء 03 #ذو_الحجة 1439هـ.
‌الموافق ل 14 #أغسطس 2018م.

📌 Topik : Sambungan Kata Bantu Ragam.

✏️ Saya akan keluar sebentar lagi.

أَخْرُجُ بَعْدَ قَلِيلٍ

✏️ Saya nak keluar sebentar lagi.

أُرِيدُ أَنْ أَخْرُجَ بَعْدَ قَلِيلٍ

💠 Ia ada perubahan baris dlm kalimah أخرج (feel mudhari') selepas partikal أن, tetapi ustaz tak mahu tekankan lagi.

👈 لَقِيَ - يَلْقَى - berjumpa

✏️ Saya mahu berjumpanya (L) secepat mungkin.

أُرِيدَ أَنْ أَلْقَاهُ فِي أَقْرَبِ فُرْصَةٍ

👈 أَقْرَبُ فُرْصَةٍ - secepat mungkin/seberapa segera mungkin/ASAP

✏️ Saya mahu jumpa kamu (L) seberapa segera yang mungkin.

أُرِيدُ أَنْ أَلْقَاكَ فِي أَقْرَبِ فُرْصَةٍ

✏️ Saya mahu jumpa kamu (P) seberapa segera yang mungkin.

أُرِيدُ أَنْ أَلْقَاكِ فِي أَقْرَبِ فُرْصَةٍ

✏️ Dia (L) mahu saya berjumpa dengannya (L) secepat mungkin.

يُرِيدُ أَنْ أَلْقَاهُ فِي أَقْرَبِ فُرْصَةٍ

✏️ Dia (L) mahu berjumpanya (L) selepas ini.

يُرِيدُ أَنْ أَلْقَاهُ بَعْدَ قَلِيلٍ

🔖 Episod 31

📆 Isnin 13.8.2018

‌يوم #الإثنين 02 #ذو_الحجة 1439هـ.
‌الموافق ل 13 #أغسطس 2018م.

📌 Topik : Kata Bantu Ragam - Perasaan

👈 أَرَادَ - يُرِيْدُ - mahu

✏️ Saya mahu keluar sekarang.

أُرِيدُ أَنْ أَخْرُجَ الآنَ

💠 Diantara 2 kata kerja iaitu أريد dan أخرج , mesti dipisahkan dengan satu partikel iaitu ْأَن

✏️ Saya mahu kamu (L) keluar sekarang.

أُرِيدُ أَنْ تَخْرُجَ الآنَ

✏️ Saya mahu dia (L) keluar sekarang.

أُرِيدُ أَنْ يَخْرُجَ الآنَ

✏️ Dia (L) mahu saya keluar sekarang.

يُرِيدُ أَنْ أَخْرُجَ الآنَ

✏️ Dia (L) nak kita keluar sekarang.

يُرِيدُ أَنْ نَخْرُجَ الآنَ

✏️ Kita/kami mahu dia (L) keluar sekarang.

نُرِيدُ أَنْ يَخْرُجَ الآنَ

✏️ Kita/kami mahu Fatimah keluar sekarang.

نُرِيدُ أَنْ تَخْرُجَ فَاطِمَةُ الآنَ

💠 Pastikan, nama mesti letak selepas feel.

✏️ Saya nak Hadhari keluar sekarang.

أُرِيدُ أَنْ يَخْرُجَ خَضَارِي الآنَ

💠 Kita tak boleh kata :

أُرِيدَ خَضَارِي أَنْ تَخْرُجَ الآنَ ❌

✏️ Saya akan pulang selepas/sebentar ini.

أُرِيدُ أَنْ أَرْجِعَ بَعْدَ قَلِيلٍ

👈 بَعْدَ قَلِيْلٍ - sebentar lagi

✏️ Saya nak balik sekarang.

أُرِيدُ أَنْ أَرْجِعَ الآنَ

🤗🤗

Episod 30

🔖

📆 Jumaat 10.8.2018

‌يوم #الجمعة 28 #ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق ل 10 #أغسطس 2018م.

📌 Topik : Binaan Ayat TANPA DHOMIR.

✏️ Kita akan beli dari luar.

سَنَشْتَرِي مِنْ الخَارِجِ

✏️ Dalam Al Quran :

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا تُوبُوا إِلَى اللَّهِ تَوْبَةً نَصُوحًا   

(Surah At-Tahrim : 8)

💠 Ada feel, bila jadi feel amar, ia tak perlu diletakkan huruf alif (ا) contoh seperti :

👈 تَابَ - يَتُوْبُ - تُبْ = bertaubat

👈 قَالَ - يَقُوْلُ - قُلْ = berkata

👈 زَادَ - يَزِيْدُ - زِدْ = bertambah

👈 عَادَ - يَعُوْدُ - عُدْ = pulang

💠 Sebenarnya banyak lagi perkara² lain yg berkaitan dengan feel, tapi kita ketepikan dulu sebab kita nak bagi laluan pada binaan ayat yang tidak melibatkan kata ganti nama. (dhomir)

💠 Sebelum ini, kita buat ayat dengan melibatkan dhomir. (Dia, dia berdua, mereka dan lain² dhomir)

💠 Tapi sekarang ni, kita akan terus letakkan objeknya.

💠 Di sini, kita hanya guna feel madhi yang teratas sekali, iaitu َذَهَب Kita abaikan 13 tasrif yang bawah tu.

✏️ Suffian pergi ke kedai.

ذَهَبَ سُفْيَان إِلَى الدُّكَّانِ

الدُّكَّانُ - apa saja jenis kedai

البِقَّالَةُ - kedai runcit

✏️ Suffian dan Hadhari pergi ke kedai.

ذَهَبَ سُفْيَان وَحَضَارِي إِلَى الدُّكَّانِ

💠 Subjek dalam ayat ini ialah Suffian dan Hadhari, jadi kita tak perlu letakan dhomir iaitu 'mereka berdua' lagi.

✏️ Suffian, Hadhari dan Fizrol pergi ke kedai.

ذَهَبَ سُفْيَان وَحَضَارِي وَفِزْرُوْل إِلَى الدُّكَّانِ

Kita tak perlu kata :

ذَهَبُوْا سُفْيَان وَحَضَارِي وَفِزْرُوْل إِلَى الدُّكَّانِ ❌

💠 Apa yang kita perlu lihat ialah pada uslub jantina sahaja iaitu ذَهَبَ dan ذَهَبَتْ

✏️ Fatimah telah pergi ke kedai.

ذَهَبَتْ فَاطِمَةُ إِلَى الدُّكَّانِ

✏️ Fatimah dan Zainab telah pergi ke Kedai.

ذَهَبَتْ فَاطِمَةُ وَزَيْنَبُ إِلَى الدُّكَّانِ

✏️ Fatimah, Zainab dah Mona telah pergi ke Kedai.

ذَهَبَتْ فَاطِمَةُ وَزَيْنَبُ ومُوْنَا إِلَى الدُّكَّانِ

💠 Begitu juga dengan feel mudhari'.

✏️ Ali sedang pergi ke kedai.

يَذْهَبُ عَلِيٌّ إِلَى الدُّكَّانِ

✏️ Ali dan Ahmad sedang pergi ke kedai.

يَذْهَبُ عَلِيٌّ وَأَحْمَدُ إِلَى الدُّكَّانِ

✏️ Ali, Ahmad dan Umar sedang pergi ke kedai.

يَذْهَبُ عَلِيٌّ وَأَحْمَدُ وعُمَرُ إِلَى الدُّكَّانِ

💠 Ini sekiranya feel berada sebelum subjek.

💠 Tetapi jika nama² tu disebut dahulu iaitu sebelum feel, ketika ini barulah kita gunakan balik 14 tasrif tu.

✏️ Contohnya :

عَلِيٌّ ذَهَبَ إِلَى الدُّكَّانِ

عَلِيٌّ وَأَحْمَدُ ذَهَبَا إِلَى الدُّكَّانِ

عَلِيٌّ وَأَحْمَدُ وَعُمَرُ ذَهَبُوْا إِلَى الدُّكَّانِ

💠 Kedudukan feel dalam ayat samada sebelum atau selepas frasa subjek tu memainkan peranan dalam menentukan samada kita akan gunakan tasrif tersebut atau tidak.

💠 Ia agak complicated tetapi In Shaa Allah Ustaz akan ulang semula pada seisi berikutnya. 😊🤗

Khamis, 9 Ogos 2018

Episod 24

🔖 Episod 24

📆 Khamis 2.8.2018

‌يوم #الخميس 20 #ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق ل 02 #أغسطس 2018م.

📌 Tajuk : Feel mudhari' - untuk pihak pertama (perempuan)

أَنَا - saya
نَحْنُ - kami/kita

أَذْهَبُ - saya akan pergi
نَذْهَبُ - kami akan pergi

💠 mesti pastikan sebutan huruf ذ adalah betul, iaitu dengan meletakkan lidah di gigi atas. 💠

نَذْهَبُ غَدًا
Kami akan pergi esok.

✏️ Perkataan نذهب غدا sudah membawa maksud esok sbb perkataan غدا bermakna esok.

✏️ Kalau kita nak tegaskan ayat, yg kita memang benar² akan pergi, kita gunakan huruf sin (س) - ُسَنَذْهَب

✏️ Jadi bukanlah apabila ada perkataan 'akan' saja, kita akan gunakan huruf س, utk menandakan maksud akan.

✏️ Majoriti yg belajar bahasa arab, mereka ingat huruf س itu, maksudnya 'akan'.

✏️ Feel mudhari' itu sendiri sudah membawa maksud 'akan dtg'. Sehingga ada aliran ulama' nahu menamakan feel mudhari' sebagai فعل مستقبل

✏️ Huruf س ni kita gunakan UNTUK MENEGASKAN bhw ia BENAR² akan dilakukan pd masa hadapan.

نَذْهَبُ غَدًا - kami akan pergi esok

سَنَذْهَبُ غَدًا - kami akan pergi esok
(membawa maksud yg sama, cuma yg  ni, ada sedikit penegasan)

سَأَذْهَبُ إِلَى بَيْتِهِ غَدًا
Saya akan pergi ke rumahnya esok. (nya refer kpd lelaki)

✏️ Bila buat ayat ini, apa yg perlu kita fikirkan di saat ayat ni diucapkan, adakah perbuatan telah berlaku? Jika belum berlaku atau akan berlaku, jadi kita akan gunakan feel mudhari' dan tidak sekali² kita mengunakan feel madhi'.

إِلَى - ke

سَأَذْهَبُ إِلَى بَيْتِهَا
Saya akan pergi ke rumahnya. (nya refer kpd perempuan)

سَأَذْهَبُ إِلَى بَيْتِهِمْ
Saya akan pergi ke rumah mereka.

سَأَذْهَبُ إِلَى بَيْتِهِمَا
Saya akan pergi ke rumah mereka berdua.

سَأَذْهَبُ إِلَى بَيْتِكَ غَدًا
Saya akan pergi ke rumah kamu (L) esok.

سَنَذْهَبُ إِلَى بَيْتِكِ غَدًا
Kami akan pergi ke rumah kamu (P) esok.

🖇 Ulang tasrif feel mudhari' :

يَذْهَبُ
يَذْهَبَانِ
يَذْهَبُوْنَ
تَذْهَبُ
تَذْهَبَانِ
يَذْهَبْنَ
تَذْهَبُ
تَذْهَبَانِ
تَذْهَبُوْنَ
تَذْهَبِيْنَ
تَذْهَبَانِ
تَذْهَبْنَ
أَذْهَبُ
نَذْهَبُ

Episod ke 29

🔖 Episod 29

📆 Khamis 9.8.2018

‌يوم #الخميس 27#ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق ل 09 #أغسطس 2018م.

📌 Tajuk : Latihan 📝

✏️ Saya akan pulang esok.

سَأَرْجِعُ غَدًا

✏️ Saya akan pulang awal.

سَأَرْجِعُ مُبَكِّرًا

✏️ Baliklah awal!

اِرْجِعْ مُبَكِّرًا

✏️ Saya dah pulang/balik awal kelmarin.

رَجَعْتُ مُبَكِّرًا أَمْسِ

✏️ Mengapa saya nak pulang awal?

لِمَاذَا أَرْجِعُ مُبَكِّرًا؟

✏️ Ayah saya akan datang malam ini.

أَبِي سَيَأْتِي اللَّيْلَةَ/ سَيَأْتِي أَبِي اللَّيْلَةَ

👈 اللَّيْلَةَ - malam ini

👈 أَتَى - يَأْتِيْ = datang

✏️ Menjunjung perintah. 😅🤗

عَلَى العَيْنِ وَالرَّأْسِ

💠 Kalimah 'على العين والرأس' ini digunakan untuk nyatakan persetujuan kita dalam membuat sesuatu yang diperintahkan.

💠 Selain perkataan أَبِي kita boleh guna perkataan وَالِدِي yang membawa maksud, ayah saya.

💠 Perkataan يا أبت dalam Al Quran, membawa maksud, "Wahai bapa kesayanganku!"

إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ

(Surah Yusuf : 4)

فَلَمَّا بَلَغَ مَعَهُ السَّعْيَ قَالَ يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَىٰ فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُكَ فَانْظُرْ مَاذَا تَرَىٰ ۚ قَالَ يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَرُ ۖ سَتَجِدُنِي إِنْ شَاءَ اللَّهُ مِنَ الصَّابِرِينَ

(Surah As-Saaffat : 102)

✏️ Apa yang kita nak makan?

مَاذَا سَنَأْكُلُ؟

            ✿ •┈┈┈┈┈•  •┈┈┈┈┈• ✿

Rabu, 8 Ogos 2018

Episod 28

🔖 Episod 28

📆 8.8.2018

‌يوم #الأربعاء 26 #ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق ل 08 #أغسطس 2018م.

📌 Topik : Latihan 📝

Apa yang kamu sedang buat sekarang?

مَاذَا تَفْعَلُ الآنَ؟

فَعَلَ - يَفْعَلُ = buat

Saya sedang memandu kereta.

أَنَا أَسُوْقُ السَّيَّارَةَ

👈 سَاقَ - يَسُوْقُ = memandu

👈 قَالَ - يَقُوْلُ = berkata

👈 رَاحَ - يَرُوْحُ = berlepas/bertolak

✏️ Mengapa awak tak sampai lagi?

لِمَاذَا لَمْ تَصِلْ بَعْدُ؟

✏️ Saya dalam perjalanan/saya OTW 😅

أَنَا فِي طَرِيْقِ

✏️ Kipas - مِرْوَحَةٌ

✏️ Bila kamu akan sampai?

مَتَى سَتَصِلُ/مَتَى تَصِلُ؟

👈 وَصَلَ - يَصِلُ = sampai

✏️ Saya akan sampai pada pukul 8 pagi.

أَصِلُ السَّاعَةَ الثَّامِنَةَ صَبَاحاً
أَصِلُ فِي السَّاعَةِ الثَّامِنَةِ صَبَاحاً

✏️ Dalam mempelajari bahasa arab, tasrif mesti kita lengkapkan dan hafal betul² dan praktiskannya, daripada feel madhi, mudhari' dan feel amar.

✏️ Dia (L) sedang memandu kereta.

هُوَ يَسُوْقُ السَّيَّارَةَ

✏️ Saya sedang memandu kereta

أَنَا أَسُوْقُ السَّيَارَةَ

✏️ Adakah kamu (L) sedang memandu kereta.

هَلْ تَسُوْقُ السَّيَّارَةَ؟

✏️ Kamu nak naik dengan siapa?

مَعَ مَنْ تَرْكَبُ السَّيَّارَةَ؟

👈 رَكِبَ - يَرْكَبُ - menaiki

✏️ Dengan siapa? - مَعَ مَنْ؟

✏️ Dengan siapa kamu (L) akan pergi?

مَعَ مَنْ سَتَذْهَبُ؟

✏️ Dengan siapa kamu (P) akan pergi?

مَعَ مَنْ سَتَذْهَبِيْنَ؟

✏️ Dengan siapa kamu semua (L) akan pergi?

مَعَ مَنْ سَتَذْهَبُوْنَ؟

✏️ Dengan siapa, kita nak pergi?

مَعَ مَنْ سَنَذْهَبُ؟

✏️ Saya nak pergi ke bilik air.

سَأَذْهَبُ إِلَى الحَمَّامِ

✏️ Bilik air/tandas - حَمَّامٌ

            ✿ •┈┈┈┈┈•  •┈┈┈┈┈• ✿

Episod 27

🔖 Episod 27

📆 Selasa 7.8.2018

‌يوم #الثلاثاء 25 #ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق ل 07 #أغسطس 2018م.

📌 Topik : Latihan 📝

✏️ Kamu masuklah dulu! (L)

اُدْخُلْ أَوَّلاً!

👈 دَخَلَ - يَدْخُلُ - اُدْخُلْ

دَخَلَ - dia (L) telah masuk

يَدْخُلُ - dia (L) sedang/akan masuk

اُدْخُلْ - masuklah kamu! (L)

👈 كَتَبَ - يَكْتُبُ - اُكْتُبْ

كَتَبَ - dia (L) telah menulis

يَكْتُبُ - dia (L) sedang/akan menulis

اُكْتُبْ - tulislah kamu! (L)

👈 رَجَعَ - يَرْجِعُ - اِرْجِعْ

رَجَعَ - dia (L) telah pulang

يَرْجِعُ - dia (L) sedang/akan pulang

اِرْجِعْ - pulanglah kamu! (L)

✏️ Untuk feel amar, kita perlu tengok pada huruf kedua dalam feel mudhari'.

✏️ Untuk feel mudhari' kita mesti rujuk dalam kamus.

👈 ضَحِكَ - يَضْحَكُ - اِضْحَكْ

✏️ Perkataan َضَحِك membawa 2 makna : satu bermakna ketawa dan satu lagi bermakna menipu.

✏️ Contohnya :

ضَحِكَ عَلَيَّ؟

Awak menipu saya?

            ✿ •┈┈┈┈┈•  •┈┈┈┈┈• ✿

Episod ke 26

🔖 Episod 26

📆 Isnin 6.8.2018

‌يوم #الإثنين 24 #ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق ل 06 #أغسطس 2018م.

📌 Tajuk : Feel Amar (فعل الأمر)

✏️ Feel Amar adalah kata kerja bahagian ketiga dalam bahasa arab.

✏️ Dalam bahasa arab ada 3 kata kerja atau feel :

👉 Feel madhi - cerita tentang pekara yang lepas.

👉 Feel mudhari' - cerita tentang pekara yg sedang berlaku atau akan berlaku.

👉 Feel Amar - berbeza daripada feel madhi dan feel mudhari', ia digunakan KHUSUS utk memberi ARAHAN sahaja.

✏️ Feel² lain, boleh digunakan untuk beri arahan dan boleh jugak digunakan untuk menceritakan tentang sesuatu.

✏️ Feel Amar ini hanya melibatkan PIHAK KEDUA sahaja.

✏️ Tasrif Feel Amar :

أَنْتَ - اِذْهَبْ =  pergilah kamu! (L)

أَنْتُمَا - اِذْهَبَا = pergilah kamu berdua! (L)

أَنْتُمْ - اِذْهَبُوْا = pergilah kamu semua! (L)

أَنْتِ - اِذْهَبِيْ = pergilah kamu! (P)

أَنْتُمَا -  اِذْهَبَا = pergilah kamu berdua! (P)

أَنْتُنَّ - اِذْهَبْنَ = pergilah kamu semua! (P)

✏️ Contoh² feel amar dalam Al Quran :

اِذْهَبَا إِلَىٰ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ طَغَىٰ * فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَيِّنًا

(Surah Taha : 43 - 44)

قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ

(Surat Al-Ikhlas : 1)

رَبِّ اغْفِرْ لِي
Ya Allah ampunkanlah aku..

يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ * اِرْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَرْضِيَّةً * فَادْخُلِي فِي عِبَادِي * وَادْخُلِي جَنَّتِي

(Surah Al-Fajr : 27 - 30 )

يَا نَارُ كُونِي بَرْدًا وَسَلَامًا عَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ

(Surah Al Anbiya' : 69)

✏️ Untuk latihan, pendengar² di rumah apabila membaca Al Quran, mesti PEKA terhadap feel² dan tasrif² ini dan mesti bertanya kenapa ia boleh terjadi begini dan begitu. (lihat pada perubahan ayat)

✏️ Boleh tengok dalam terjemahan atau tafsir, untuk lihat perubahan pada sesuatu ayat.

✏️ Wujudkan satu kumpulan dan mesti banyak bertanya antara satu sama lain, kenapa boleh berlaku sesuatu perubahan.

Episod 25

🔖 Episod 25

📆 Jumaat 3.8.2018

‌يوم #الجمعة 21 #ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق ل 03 #أغسطس 2018م.

📌 Tajuk : Ulangkaji

✏️ Dlm bhs arab perkataan haiyya samada :

1. kalimah spt di dlm azan ( حَيَّ)
حي على الصلاة، حي على الفلاح
bermakna akbil, memanggil atau mengajak orang 'marilah'

2. atau kalimah (هَيَّا) yg bermakna gesaan supaya melakukan sesuatu pekara dgn cepat atau orang telah bersama kita, dan kita ajak buat sesuatu bersama².

✏️ In Shaa Allah, kita akan belajar feel amar (فعل الأمر) iaitu kata kerja khas yg digunakan untuk memberi arahan. Ia bukan digunakan utk menceritakan sesuatu seperti feel madhi dan feel mudhari'.

استعد!
bersedialah! 😄

Episod23

🔖 Episod 23

📆 Rabu 1.8.2018

‌يوم #الأربعاء 19 #ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق ل 01 #أغسطس 2018م.

📌 Tajuk : Feel mudhari' - untuk pihak kedua (perempuan)

✏️ Bila kita sebut pihak kedua (P), dlm watak ini kena ingat dhomir yg kita hafal sebelum ini, iaitu :

أَنْتِ - kamu (perempuan)
أَنْتُمَا - kamu berdua (perempuan)
أَنْتُنَّ - kamu semua (perempuan)

تَذْهَبِيْنَ - kamu (P) sedang pergi
تَذْهَبَانِ - kamu berdua (P) sedang pergi
تَذْهَبْنَ - kamu semua (P) sedang pergi

هَلْ تَذْهَبِيْنَ غَدًا؟ /هَلْ سَتَذْهَبِيْنَ غَدًا؟
Adakah kamu (P) akan pergi esok?

هَلْ تَذْهَبَانِ؟
Adakah kamu berdua (P) akan pergi?

هَلْ تَذْهَبْنَ؟
Adakah kamu semua (P) akan pergi?

هَلْ تَذْهَبِيْنَ مَعَهَا؟
Adakah kamu akan keluar dengannya?

مَعَ - bersama/dengan

✏️ Kalau kita belajar bahasa arab selama beberapa lama sekalipun, kita MESTI bawa bersama apa yg kita belajar sebelum ini.

💠 Tidak mungkin kita akan faham atau menguasai apa² bahasa pun, kalau kita tidak membawa apa yg kita telah pelajari sebelumnya (asas) ke depan atau ke pelajaran seterusnya. 💠

✏️ Contoh :

لَبِسَ - يَلْبَسُ = pakai

هَلْ تَلْبَسِيْنَ الْعَبَايَة‎؟
Adakah kamu akan pakai Abaya itu?

هَلْ تَلْبَسِيْنَ هَذِهِ العَبَايَة‎؟
Adakah kamu akan pakai Abaya ini?

✏️ Abaya (عباية‎) adalah pakaian yg berwarna hitam, disarung atau dipakai di luar pakaian yg lengkap di dlmnya.

✏️ Talbas (ْتَلْبَس) bermakna pakai, tapi kalau talbis (ْتَلْبِس) bermakna menyembunyikan sesuatu.

وَلَا تَلْبِسُوا الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ

"Jangan kamu campur adukkan yang benar itu dengan yang salah.."

(Surah Al-Baqarah : 42)

✏️ Contoh :

هَلْ تَجْلِسِيْنَ هُنَا مَعِي؟/هَلْ تَجْلِسِيْنَ مَعِي هُنَا؟
Adakah kamu akan duduk di sini dengan saya?

Episod 22

🔖 Episod 22

📆 Selasa 31.7.2018

‌يوم #الثلاثاء 18 #ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق لـ 31 #يوليو 2018م.

📌 Tajuk : Feel mudhari' - untuk pihak kedua (lelaki)

أَنْتَ - kamu (lelaki)
أَنْتُمَا - kamu berdua (lelaki)
أَنْتُمْ - kamu semua (lelaki)

تَذْهَبُ - kamu (L) sedang pergi
تَذْهَبَانِ - kamu berdua (L) sedang pergi
تَذْهَبُوْنَ - kamu semua (L) sedang pergi

✏️ tasrifnya sama spt َهِي (dia - perempuan)

✏️ untuk mengelakkan kekeliruan antara penggunaan tasrif انتَ dan َهِي perlu munculkan dhomir dlm percakapan.

Contoh :

اَنْتَ تَذْهَبُ - awak (L) sedang/akan pergi
هِيَ تَذْهَبُ - dia (P) sedang/akan pergi

هَلْ تَذْهَبُ اَنْتَ؟َ/  هَلْ اَنْتَ تَذْهَبُ؟
Adakah kamu akan pergi?

هَلْ تَذْهَبُوْنَ غَدًا؟
Adakah kamu semua akan pergi esok?

هَلْ تَذْهَبَانِ غَدًا؟
Adakah awak berdua akan pergi esok?

غَدًا - esok
الآنَ - sekarang

مَتَى سَتَذْهَبُ؟
Bila kamu akan pergi?

جَلَسَ - يَجْلِسُ = duduk

يَجْلِسُ
يَجْلِسَانِ
يَجْلِسُوْنَ
تَجْلِسُ
تَجْلِسَانِ
يَجْلِسْنَ
تَجْلِسُ
تَجْلِسَانِ
تَجْلِسُوْنَ

Adakah kamu akan duduk di sebelahnya? (nya refer pd perempuan)

هَلْ سَتَجْلِسُ بِجِوَارِهَا؟

adakah kamu akan duduk di sebelahnya? (nya refer pd lelaki)

هَلْ سَتَجْلِسُ بِجِوَارِهِ؟

🖇 ulang tasrif

يَذْهَبُ
يَذْهَبَانِ
يَذْهَبُوْنَ
تَذْهَبُ
تَذْهَبَانِ
يَذْهَبْنَ
تَذْهَبُ
تَذْهَبَانِ
تَذْهَبُوْنَ

✏️ Selepas habis tasrif ni, barulah kita boleh praktis ayat yg panjang² dan dgn vocab yg byk. Pelajar perlu hadapi masalah ini dulu.

💠 Sesiapa yg belajar bahasa arab, jika tasrif dia TIDAK KUASAI/TIDAK SELESAI, maka susah dan tak mungkin utk dia memahami bahasa arab.💠

Episod 21

🔖 Episod 21

📆 Isnin 30.7.2018

‌يوم #الإثنين 17 #ذو_القعدة 1439هـ.
‌الموافق ل 30 #يوليو 2018م.

📌 Tajuk : Ulangkaji Feel Madhi dan Feel Mudhori'

💠 14 tasrif feel madhi n feel mudhori' MESTI DIHAFAL, sehingga LANCAR 💠

✏️ Bagaimana hendak menggunakan feel madhi, kata kerja yang menunjukkan masa lepas, kita melihat pada sesuatu perbuatan atau kejadian yang berlaku, samada ia berlaku dan sempurna, sebelum ayat ditutur atau sebaliknya.

✏️ Contoh, kita tengok orang sedang makan nasi, ketika kita bercakap tu, dia masih lagi makan atau sudah sempurna. Kalau dia sudah sempurna perbuatan makan itu, kita akan guna feel madhi.

✏️ Tapi ketika, ayat sedang diucapkan, dia masih makan, maka kita guna feel mudhori'.

✏️ Contoh : matahari terbit di sebelah timur. Ketika kita bercakap skrg ni, matahari masih terbit di sebelah timur. 

الشَّمْسُ تَطْلُعُ مِن جِهَةِ الْمَشْرِقِ

✏️ Tp kalau kita bercerita ttg matahari hari ni, dia telahpun naik, jd kita guna feel madhi.

طَلَعَت الشَّمْسَ

📝 nota kaki : perkataan (الشمس) matahari adalah muaanas.

Episod ke 20

🔖  ke 20

📆 Jumaat 27.7.2018

📌 Tajuk : Feel mudhori' (فعل مضارع)

✏️ Pihak ke 3 (lelaki)

يَذْهَبُ - seorang lelaki yg sedang pergi

يَذْهَبَانِ - dua orang lelaki yg sedang pergi

يَذْهَبْوْنَ - ramai lelaki yg sedang/akan pergi

cth, bila kita masuk dlm bilik, tak de org dlm bilik

أَيْنَ ذَهَبُ؟

✏️ Pihak ke 3 (perempuan)

تَذْهَبُ - seorang perempuan yg sedang pergi

تَذْهَبَانِ - dua org perempuan yg sedang pergi

يَذْهَبْنَ - ramai perempuan yg sedang pergi

cth : ُدَخَلَ - يَدْخُل (masuk)
يَدْخُلُ
يَدْخُلاَنِ
يَدْخُلُوْنَ
تَدْخُلُ
تدْخُلاَنِ
يَدْخُلْنَ

cth : ُجَلَسَ - يَجْلِس (duduk)

يَجْلِسُ
يَجْلِسَانِ
يَجْلِسُوْنَ
تَجْلِسُ
تَجْلِسَانِ
يَجْلِسْنَ

Apabila kita menggunakan kata kerja dlm bhs arab, ada 3 unsur yg kita kena letak dlm fikiran kita..

1. Unsur makna - dlm bhs arab apa bunyinya, cth berlari, keluar
2. unsur perujukan diri samada pihak pertama, ke-2 atau ke-3, unsur bilangan samada ia pihak kedua lelaki, seorg, dua org atau tiga org
3. Unsur jantina, samada ia merujuk pd lelaki (muzakkar) atau perempuan (muannas)

(Group ini diwujudkan untuk sesiapa yang tidak berkesempatan untuk mendengar program Haiyya bil Arabiah bersama dengan Ustaz Ashafizrol Abdul Hamid di Radio IKIM.

Semoga perkongsian yang sedikit ini, mampu memantapkan bahasa arab kita.)

Link group : https://t.me/joinchat/AAAAAFKSJboU7idr0r__EQ

Episod 19

🔖 Episod ke 19

📆 Khamis 26.7.2018

📌 Tajuk: Feel mudhori' (فعل مضارع )

✏️ Untuk gantinama diri pihak ke 3 bagi lelaki

1. Dia - هو
2. Mereka berdua - هما
3. Mereka (lebih dari 2 org ) - هم

Tasrif fiil mudhori'
(هو)   يَذْهَبُ 
(هما)  يَذْهَبَانِ
(هم)   يَذْهَبُونَ

Nak tanya seorang lelaki, ke mana dia nak pergi
اين يَذْهَبُ؟

Kalau 2 org lelaki
اين يَذْهَبَانِ؟

Kalau lebih dari 2 org lelaki
اين يَذْهَبُونَ؟

Kalau nak tanya bila dia (L) nak keluar
متى يَخْرُجُ؟

Kalau 2 org lelaki
متى يَخْرُجَانِ؟

Kalau lebih dari 2 org lelaki

متى يَخْرُجُونَ؟

Tasrif feel mudhori' - Tasrif feel madhi

هو       ذَهَبَ   -     يَذْهَبُ
هما      ذَهَبَا    -     يَذْهَبَانِ  
هم      ذَهَبُوا   -   يَذْهَبُونَ    

هي     ذَهَبَتْ  
هما     ذَهَبَتَا  
هنَّ     ذَهَبْنَ  

انتَ    ذَهَبْتَ  
انتما   ذَهَبْتُمَا 
انتم   ذَهَبْتُمْ  

انتِ    ذَهَبْتِ  
انتما   ذَهَبْتُمَا  
انتنَّ   ذَهَبْتُنَّ  

أنا      ذَهَبْتُ
نحن   ذَهَبْنَا

Bila dia (L) nak faham?
متى يَفْهَمُ؟

Bila letak س atau سوف di depan bermaksud "akan"

Bila dia (L) akan faham?
متى سيَفْهَمُ؟
متى سوف يَفْهَمُ؟

Bila dia 2 org (L) akan faham?
متى يَفْهَمَانِ؟ 

Mereka berdua (L) dah faham
فَهِمَا 

Dia (P) dah faham
(هي)  فَهِمَتْ

Episod ke 18

🎥 Episod 18

🔖

📆 Rabu 25.7.2018

Tajuk: Pengenalan Fi'il mudhori' (فعل مضارع )

Episod 17

🔖 Episod ke 17

📆 Selasa 24.7.2018

📌 Tajuk: Fi'il madhi (فعل ماضي)

✏️ Untuk gantinama diri pihak pertama :

1. Saya أنا
2. Kami نحن

ذَهَبَ

Saya  انا telah pergi
ذَهَبْتُ         

Kami نحن telah pergi
ذَهَبْنَا

✏️ Lelaki dan perempuan sama. ذَهَبْتُ   ذَهَبْنَا

Cth ayat.

Saya telah pergi kelmarin.
ذهبتُ أمس

Bila kamu pergi?
متى ذهبْتَ؟

Saya telah pergi kelmarin.
ذهبتُ أمس

Bila dia (P) keluar?
متى خرجَتْ؟

Bila mereka (P) keluar?
متى خرجْنَ؟

Kami keluar kelmarin
خرجْنَا أمس

Bila kamu (P) masuk?
متى دخلْتِ؟

Saya masuk kelmarin
دخلْتُ أمس

Beza antara أمس dan الأمس 👇🏻

امس =
semalam (khusus utk hari sebelum hari ni)

Tapi kalau ada tambah ا ل
Makna dah lain sikit

الامس =
Kelmarin (umum untuk hari yg dah lepas)

Lengkaplah Tasrif 14 feel madhi
(هو)   ذَهَبَ
(هما)  ذَهَبَا
(هم)   ذَهَبُوا 

(هي)  ذَهَبَتْ  
(هما)  ذَهَبَتَا 
(هنّ)   ذَهَبْنَ  

(انتَ)  ذَهَبْتَ  
(انتما) ذَهَبْتُمَا 
(انتم)  ذَهَبْتُمْ  

(انتِ)  ذَهَبْتِ 
(انتما) ذَهَبْتُمَا 
(انتنَّ)  ذَهَبْتُنَّ 

(أنا)    ذَهَبْتُ 
(نحن) ذَهَبْنَا.

Episod 16

🔖 Episod ke 16

📆 Isnin 23.7.2018

📌 Tajuk : Fi'il madhi (فعل ماضي)

Untuk gantinama diri pihak ke 2 bagi perempuan :

1. Kamu انتِ
2. Kamu berdua انتما
3. Kamu semua (lebih dari 2 org ) انتنَّ

Selingan

اكلتَ؟
Ustaz dah makan?

Ustaz: نعم اكلتُ
Ya saya sudah makan.

Ulang yg sebelum ni...

ذَهَبَ

(هو)   ذَهَبَ
(هما)  ذَهَبَا
(هم)   ذَهَبُوا 

(هي)  ذَهَبَتْ  
(هما)  ذَهَبَتَا 
(هنّ)   ذَهَبْنَ  

(انتَ)  ذَهَبْتَ  
(انتما) ذَهَبْتُمَا 
(انتم)  ذَهَبْتُمْ

ذَهَبَ

Kau (P) انتِ telah pergi
ذَهَبْتِ         

Kamu berdua (2P) انتما telah pergi
ذَهَبْتُمَا

Kamu semua (lebih dari 2P) انتن telah pergi
ذَهَبْتُنَّ

Episod ke 15

🔖 Episod ke 15

📆 Jumaat 20.7.2018

📌 Tajuk : Fi'il madhi (فعل ماضي)

Untuk gantinama diri pihak ke  bagi lelaki :

1. Kamu انتَ
2. Kamu berdua انتما
3. Kamu (lebih dari 2 org ) انتم

ذَهَبَ

Kau (L) انتَ telah pergi
ذَهَبْتَ        

Kamu berdua (2L) انتما telah pergi
ذَهَبْتُمَا

Mereka (lebih dari 2L) انتم telah pergi
ذَهَبْتُمْ

(هو)   ذَهَبَ
(هما)  ذَهَبَا
(هم)   ذَهَبُوا 

(هي)  ذَهَبَتْ  
(هما)  ذَهَبَتَا 
(هنّ)   ذَهَبْنَ  

(انتَ)  ذَهَبْتَ  
(انتما) ذَهَبْتُمَا 
(انتم)  ذَهَبْتُمْ

Sambungan

Adakah kamu telah faham?

Dalam kamus:
Faham   فَهِمَ 
Kamu  انتَ
Adakah   هَلْ

هل انتَ فهمَ  ❌
هل فَهِمْتَ   ✔

Adakah kamu telah duduk?
هل جلسْتَ؟

Adakah kamu telah keluar?
هل خَرَجْتَ؟

Adakah kamu berdua telah faham?
هل فَهِمْتُمَا؟

Adakah kamu semua telah berjalan?
هل مَشَيْتُمْ؟

Adakah kamu semua telah mendengar?
هل سمعْتُمْ؟

سَمِعَ mendengar

اِسْتَمَعَ
mendengar sesuatu yg diwujudkan utk didengar, cth radio..

Adakah kamu semua telah mendengar radio?
هل اِسْتَمَعْتُمْ الي ...؟

Episod ke 14

🔖 Episod ke 14

📆 Khamis 19.7.2018

📌 Tajuk: Fi'il madhi (فعل ماضي)

Untuk gantinama diri pihak ke 3 bagi perempuan
1. Dia هي
2. Mereka berdua هما
3. Mereka (lebih dari 2 org ) هنّ

Perkataan hari ni utk kita tasrif (تصريف).
1. ذَهَبَ pergi   
2. خَرَجَ keluar  
3. دَخَلَ masuk    
4. وَقَفَ berdiri

*ذَهَبَ*

Dia (P) telah pergi
*ذَهَبَتْ*  

Mereka (2P) telah pergi
*ذَهَبَتَا*

Mereka (lebih dari 2P) telah pergi
*ذَهَبْنَ*

*2. خَرَجَ*      

Dia (P) telah keluar
*خَرَجَتْ*

Mereka (2P) telah keluar
*خَرَجَتَا*

Mereka (lebih dari 2P) telah keluar
*خَرَجْنَ*

*3. دَخَلَ*      

Dia (P) telah masuk
*دَخَلَتْ*

Mereka (2P) telah masuk
*دَخَلَتَا*

Mereka (lebih dari 2P) telah masuk
*دَخَلْنَ*

*4. وَقَفَ*      

Dia (P) telah berdiri
*وَقَفَتْ*

Mereka (2P) telah berdiri
*وَقَفَتَا*

Mereka (lebih dari 2P) telah berdiri
*وَقَفْنَ*

*ذَهَبَ*

Dia (P) هي telah pergi
*ذَهَبَتْ*  

Mereka (2P) هما telah pergi
*ذَهَبَتَا*

Mereka (lebih dari 2P) هنّ telah pergi
*ذَهَبْنَ*.

Episod 12

🔖 Episod ke 12

📆 Selasa 17.7.2018

📌 Tajuk: Fi'il (الفعل kata kerja)

Cth fi'il:

Berjalan. Kita boleh kaitkan dgn sedang, telah atau akan..

Sedang berjalan ✔
Telah berjalan ✔
Akan berjalan ✔

Meja bukan fi'il sebab..

Sedang meja ❌
Telah meja. ❌
Akan meja. ❌

Kata gantinama diri ada bersama dgn fi'il.
Cth dlm BM pergi.
Dia pergi
Mereka pergi

Cth dlm BA pergi ni berubah ikut dhomir.
Ada 14 perkataan yang berubah ikut dhomir masing2 untuk perkataan pergi.

Fi'il dlm BA terbahagi kpd 3.
1. الفعل ماضي
Cerita kejadian yang berlaku dan sempurna. Telah berlaku dan telah sempurna.
Saya telah makan   أكلْتُ  

2. الفعل مضارع
Kejadian atau perbuatan yg telah berlaku juga tapi masih tidak sempurna.
Dia sedang makan    هو يَأْكُل 

3. الفعل أمر
Digunakan untuk beri arahan.
Arah orang keluar
Keluar  اخْرُجْ.

Episod 11

🔖 Episod ke 11

📆 Isnin 16.7.2018

📌Tajuk: Ulangbalik kesemua 14 dhomir dan mesti hafal

Episod 10

🔖 Episod ke 10

📆 Jumaat 13.7.2018

📌 Tajuk: Ulangkaji مراجعة

Kata gantinama untuk pihak
1. Pertama
2. Ke 2
3. Ke 3

*Kata ganti nama diri pihak pertama:*
1. Bila bilangan tunggal
أنا   ...ي   saya

2. Bila bilangan ramai
نحن  ...نا   kami

*Kata ganti nama diri pihak ke 2:*
1. Bilangan tunggal
a. Lelaki
انتَ ...كَ   kamu
b. Perempuan
انتِ  ...كِ

2. Bilangan 2 orang (lelaki dan perempuan sama)
انتما   ...كما  kamu berdua

3. Bilangan ramai (2 ke atas)
a. Lelaki
انتم  ...كم kamu semua
b. Perempuan
انتنّ  ...كنّ 

Kata ganti nama diri pihak ke 3:
1. Bilangan tunggal
a. Lelaki
هو  ...ه  dia

b. Perempuan
هي ...ها dia

2. Bilangan 2 orang (lelaki dan perempuan sama)
هما ...هما

3. Bilangan ramai (2 ke atas)
a. Lelaki
هم  ...هم mereka

b. Perempuan
هنّ  ...هنّ   mereka

Episod 9

🔖 Episod ke 9

📆 Khamis 12.7.2018

📌 Tajuk: Kata gantinama diri yg ke 3 utk:

1. 2 orang lelaki هما
2. 2 orang perempuan هما
3. Lebih dari 2 orang lelaki هم
4. Lebih dari 2 orang perempuan هنَّ

هما أحمد و عمر
Mereka berdua adalah Ahmad dan Umar.

Utk mereka (ramai lelaki):

هم أصدقائي
Mereka sahabat saya

كيف حالهم؟
Apa khabar mereka?

Utk pihak ke 3 perempuan ramai, هنَّ:

هنّ صديقاتي
Mereka sahabat (P) saya

هنّ صديقاتنا
Mereka (P) sahabat kami

Adakah mereka (P) ini kawan kamu (1L)?
هل هنّ صديقَتُكَ؟

Adakah mereka (P) ini kawan kamu (1P)?
هل هنّ صديقتكِ؟ 

Apa khabar mereka semua (P)?
كيف حالهنّ؟

Lengkaplah kata gantinama diri utk pihak pertama, ke 2 dan ke 3

Bereh.

Mereka berdua kembar
هما توأمانِ 

Mereka berdua sudah siap
هما جاهزانِ 

Apa khabar mereka berdua?
كيف حالهما؟

Dia (L) kawan mereka berdua.
هو صديقهما

Dia (P) kawan mereka berdua.
هي صديقَتُهما

Lelaki dan perempuan sama.

Episod 8

🔖 Episod ke 8

📆 Rabu 11.7.2018

📌 Tajuk: Dia (lelaki)
هو = ه
Kata gantinama diri yg ke 3 utk seorang lelaki.

Dia (perempuan)
هي = ها
Kata gantinama diri yg ke 2 utk seorang perempuan.

Sebelum ni dah belajar :

1. Kata gantinama diri pihak pertama.
2. Kata gantinama diri pihak ke 2 مخاطب

Hari ni belajar kata gantinama diri pihak ke 3. Yg menggantikan org yg kita bercakap tentang dia.

Utk lelaki seorang هو (dia)
هُوَ = هُ  

Dia kawan saya
هو صديقي

Dia kawan kami
هو صديقنا

Dia kawan kamu (utk 1 lelaki)
هو صديقك

Dia berada selepas. Cth :
Adakah Ahmad kawannya?
هل احمد صديقه؟

Adakah ini buku dia (lelaki)?

هل هذا كتابه؟ ✔
هل هذا كتاب هو؟ ❌

Utk seorang perempuan هي (dia)

Dia sudah siap
هي جاهزة

Dia sudah bersedia
هي مستعدّة

Ini (lelaki) kawannya (perempuan)
هذه صديقُهَا

Ini (perempuan) kawannya (perempuan)
هذه صديقَتُهَا

Apa khabar dia (perempuan)?
كيف حالها؟

Apa khabar dia (lelaki)?
كيف حاله؟

Dia (lelaki) di mana?
اين هو؟

Dia (perempuan) di mana?
اين هي؟ 

هو = ه
هي = ها

Episod 7

🔖 Episod ke 7

📆 Selasa 10.7.2018

📌 Tajuk:

أنتم
Kata gantinama diri yg ke 2 utk lelaki lebih dari 2 org

أنتنَّ
Kata gantinama diri yg ke 2 utk perempuan  lebih dari 2 org.

Adakah kamu semua berada di rumah?
هل أنتم في البيت؟

أنتم = كم 

Kamu ni semuanya kawan²
أنتم أصدقاء

Kamu semua sihat/baik
أنتم بخير

Bila dibawa ke belakang, cth :
Apa khabar kamu semua?
كيف حالكم ✔
كيف حال أنتم ❌

السلام عليكم ✔
السلام على أنتم ❌

Adakah kamu semua ni kawan²?
هل أنتم أصدقاء؟

Ya, kami semua kawan2
نعم، نحن أصدقاء.

Kalau ramai utk perempuan أنتن
أَنْتُنَّ = كُنَّ  

Adakah kamu (utk perempuan) semua sihat?
هل أنتن بخير؟

نعم نحن بخير

Apa kerja kamu semua (perempuan)?
ما عَمَلُكُّنَ؟ 

Apa khabar kamu semua (perempuan)?
كيف حالكنَّ؟
نحن بخير

Episod 6

🔖 Episod ke 6

📆 Isnin 9.7.2018

Ada istilah baru.
Kembar تَوْأَم

Minggu ke 2
Sambungan kata gantinama ke 2.
مخاطب
Orang yang kita bercakap untuk 2 orang. Kamu berdua. أنتما 

أنتما = كُمَا  
أنتَ = كَ 
أنتِ = كِ

أنتما صديقان Kamu berdua sahabat

أنتما تَوْأَمَانِ   kamu berdua kembar

Menara berkembar البرجان توأمان

برج التوأم

Apa nama kamu berdua
ما اسمكما؟

Adakah dia kawan kamu berdua
هل هو صديقُكُمَا؟ 

نعم ، هو صديقُنَا  ya dia kawan kami 

Dia kawan saya
هو صديقي

Episod ke 5

🔖 Episod ke 5

📆 Jumaat 6.7.2018

📌 Tajuk : Murajaah

Bila guna نحن di hadapan.
نحن اصدقاء   kita ni kawan2

Bila guna di belakang.
ربَّنَا Tuhan kami
سيارتنا kereta kami
هذا صديقنا dia ni kawan kami
هذا صديقي dia ni kawan saya

Kata gantinama kedua المخاطب

Episod 3

📌 Kata ganti nama diri الضمير

Kata ganti nama yang pertama:
Berada di hadapan
1. Saya أنا
2. Kami نحن 

Berada di belakang
1. Saya ي...
2. Kami نَا...

Kata ganti nama yang ke 2:
A. Kamu utk seorang lelaki  انتَ  
أنت مسرور
أنت فرحان 
انت وسيم  kamu handsome 

Apa nama kamu (lelaki)
ما اسمكَ 
Kitab kamu
كتابكَ 
Bola kamu
كرتكَ 
Pen kamu
قلمكَ 

السلام عليكَ  ✔

السلام على أنتَ  ❌ 

B. Kamu utk seorang perempuan  انتِ 

Kamu gembira
أنتِ مسرورة 
Apa nama kamu
ما اسمكِ 
Ini buku kamu (lelaki)
هذا كتابكَ  
Ini buku kamu (perempuan)
هذا كتابكِ      
Ini buku saya
هذا كتابِي     
Ini buku kami
هذا كتابنَا

Episod 2 Hayya Bil Arabiah.

(post ini adalah saya copy dari program Hayya Bil Arabiya radio IKIM, yang dikongsikan di aplikasi telegram,untuk tujuan memudahkan saya mutollaah dan dikongsikan juga kepada pembaca blog ini.Semoga ilmunya terus berpanjangan.)

pertama أنا saya:

Dia kawan saya
هو صديقي ✔

هو صديق أنا ❌

Saya gembira
أنا مسرور  ✔
أنا فرحان ✔

Saya bersedia
أنا مستعد 

Saya bersedia utk jumpa kamu
أنا مستعد للقائك

أنا مستعد لرؤيتك 

Kalau perempuan:

Saya bersedia
أنا مستعدة

Hari ke 2 نحن kami:

Kami pelajar
نحن طلاب

Kami kawan2
نحن اصدقاء

Buku kami
كتابنا

Buku saya
كتابي 

Kawan kami
صديقنا

Kawan saya
صديقي

Pen kami
قلمنا   ✔

قلم نحن ❌

Pen2 kami
أقلامنا   

Tuhanku
ربي

Tuhan kami
ربنا

Bola kami
كرتنا  ✔
كرة نحن ❌

Selasa, 17 April 2018

DOA YG DIAJARKAN RASULULLAH KEPADA ‘AISYAH (HR Imam Ahmad)


اَللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ مِنَ الْخَيْرِ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ، مَا عَلِمْتُ مِنْهُ وَ مَا لَمْ أَعْلَمْ
وأَعُوذُ بِكَ مِنَ الشَّرّ كُلِّهِ عَاجِلِهِ وَآجِلِهِ، مَا عَلِمْتُ مِنْهُ وَمَا لَمْ أعْلَمْ
وَأَسْأَلُكَ الْجَنَّةَ وَمَا قَرّبَ إِلَيْها مِنْ قَوْلٍ أوْ عَمَلٍ
وَأَعُوذُ بِكَ مِنَ النَّارِ وَمَا قَرَّبَ إِلَيْها مِنْ قَوْلٍ أوْ عَمَلٍ
وَأَسْأَلُكَ خَيْرَ ما سَأَلَكَ بِهِ عَبْدُكَ وَرَسُولُكَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَ أَعُوذُ بِكَ مِنْ شَرّ مَا اسْتَعاذَكَ مِنْهُ عَبْدُكَ وَرَسُولُكَ مُحَمَّدٌ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
وَأَسْأَلُكَ مَا قَضَيْتَ لِي مِنْ أَمْرٍ أنْ تَجْعَلَ عاقِبَتَهُ رَشَداً

Allahumma, ya Allah,

Daku bermohon segala jenis kebajikan di dunia dan di akhirat, sesuatu yang kuketahui dan yang tidak kuketahui.

Daku berlindung dari segala kejahatan dunia dan akhirat,
sesuatu yang kuketahui dan yang tidak kuketahui.

Daku meminta syurga, dan segala yang mendekatkan ke syurga berupa perkataan dan perbuatan.

Daku berlindung dari neraka, dan segala yang mendekatkan ke neraka berupa perkataan dan perbuatan.

Daku bermohon segala kebajikan yang pernah diminta oleh hamba dan rasul-Mu, Muhammad saw.

Daku berlindung dari segala kejahatan yang hamba dan rasul-Mu pernah memohon perlindungan daripadanya.

Daku bermohon, segala ketetapan yang Dikau tentukan ke atasku, hendaknya tetap menuju jalan hidayah

=====================
Jazakillah khairan Bintu Mohtar atas wassap doa penuh ini. Juga Ustazah Solehah kerana menjawap soalan yang saya sudah cari sejak berzaman..

Silalah kongsi tanpa perlu minta permisi. Kita sama-sama kongsi apa saja kebaikkan agar ia jadi saham akhirat yang berpanjangan. Ilmu dan amalan baik yang Allah kira sebagai ibadat seharian..

#SmileAndShine
#SemogaAllahSayang
#SilakanAjeShare

#HazaaaMinFadhliRabbi
By,
#ShahrinaAhmadSharkawi
#SAS

Catatan Popular