DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Sabtu, 7 Mei 2011

“KASIH SAYANG SEORANG IBU”


Saat kamu berumur 1 tahun,dia menyuapi dan memandikanmu..
*sebagai balasannya kamu menangis sepanjang malam..
saat kamu berumur 2 tahun dia mengajarmu cara berjalan..
*sebagai balasannya kamu hilang semasa dia memanggilmu..
Saat kamu berumur 3 tahun, dia memamasakan semua makanananmu dengan kasih sayang..
* sebagai balasannya,kamu buang piring berisi makanan ke lantai..
 Saat kamu berumur 4 tahun,dia memberimu pensil berwarna..
* sebagai balasannya, kamu conteng dinding rumah dan meja makan…
Saat kamu berumur 5 tahun, dia membelikanmu pakaian-pakaian yang mahal dan indah..
* sebagai balasannya, kamu memakainya untuk bermain lecak lumpur dekat rumah..
 Saat kamu berumur 6 tahun,dia mengantarmu pergi ke sekolah..
* Sebagai balasannya, kamu berteriak” tak nak sekolah,!!”dan kamu mahu dia menemani kamu sehingga habis waktu sekolah.
Saat kamu berumur 7 tahun, dia membelikanmu bola..
* Sebagai balasannya,kamu lemparkan bola ke tingkap jiran..
Saat kamu berumur 8 tahun dia memberimu ais krim..
* Sebagai Balasannya,kamu tumpahkan hingga mengotorkan seluruh bajumu..
 Saat kamu berumur 9 tahnun,semasa dia mengajarmu mengaji al-Quran
* Sebagai balasannya,diam-diam kamu buka tv disaat dia mahu kedapur mematikan punat dapur gas...
 Saat kamu berumur 10 tahun,Dia mengantarkanmu mengaji alQuran kerumah Ustaz Salleh sebab kamu kata bosan mengaji di rumah..
* Sebagai balasannya, kamu singgah rumah Pak Maon intai orang belajar silat.
 Saat kamu berumur 11 tahun, Dia membelikan basikal yang baru kerana alasan kamu basikal lama tak up to date
* Sebagai balasannya,kamu menonggang dengan membuat aksi ala-ala mat rempet
 Saat kamu berumur 12 tahun,dia melarangmu untuk melihat rancangan  TV untuk golongan atas 18 tahun..
· Sebagai balasannya,kamu tunggu dia tidur..
 Saat kamu berumur 13 tahun,Dia menyarankanmu untuk memotong rambut,karena sudah waktunya..
* Sebgai balasannya,kamu katakan dia tidak tahu selera remaja...
Saat kamu berumur 14 tahun,dia suruh kamu menutup aurat..
· Sebagai balasannya,kamu,”panaslah mak!” ..
Saat kamu berumur 15 tahun,dia ingin bersembang-sembang dan bermesra dengan kamu.
· Sebagai balasannya, kamu kunci pintu bilikmu..
Saat kamu berumur 16 tahun,kamu minta topupkan kredit hand phone kamu
· Sebagai balasannya,kamu bukan menalifon dia malah bergayut dengan boyfriend/girlfriend kamu...
Saat kamu berumur 17 tahun, dia memberi kamu wang saku untuk keperluan sekolah dengan meminjam wang dari Pak Muluk atau menggunakan kad kredit.
· Sebagai balasannya,kamum membelanja kawan-kawan kamu makan .
 Saat kamu berumur 18 tahun,dia menangis terharu ketika kamu lulus SPM..
* Sebagai balasannya, kamusebok minta hadiah..
 Saat kamu berumur 19 tahun, dia membayar pendaftaran kamu di IPT dan  mengantarmu ke kampus pada hari pertama..
· Sebagai balasannya,kamu minta diturunkan jauh dari pintu gerbang agar kamu tidak malu di depan teman-temanmu…
Saat kamu berumur 20 tahun,dia bertanya, “dari mana saja seharian ini?”
· Sebagai balasannya,kamu jawab, “Ah,emak ni,adalah urusan,kan saya dah besar.!”
Saat kamu berumur 21 tahun,dia menyarankanmu satu pekerjaan yang bagus untuk  masa depan..
Sebagai balasannya,kamu katakan.,”Saya tidak mahu jadi seperti emak.”
Disaat 22 tahun tatkala dia sentiasa bersedia untuk mahu berkongsi masaalah kepada kamu
Sebagai balasannya kamu lebih suka berkongsi masalah dengan pakwe/awek kamu,siap menceritakan kelemahannya dengan awek/pakwe kamu.
Saat kamu berumur 23 tahun,dia memelukmu dengan haru saat kamu melepasi hari Konvokesyen..
· Sebagai balasannya,kamu kata,cepat sikit mak saya nak ambil gambar dengan kawan-kawan.
Saat kamu 24 tahun bila dia mencadangkan calon menantunya yang beriman dan soleh.
Sebagai balasannya kamu kata,”alah mak yang nak kahwin kan saya,ikut selera saya lah.”
Saat kamu 25 tahun,dia menasihatkan isteri/suami kamu
Sebagai balasannya kamu kata”Emak,emak telah mengecilkan hati suami/isteri saya”
 Saat kamu berumur 26 tahun, dia memberikan kamu petua untuk menjaga bayi.
· Sebagai balasannya,kamu katakan padanya,”Emak, sekarang zaman dah berubahlah!”
Saat kamu berumu 40 tahu,dia menasihatkan cucunya agar mengerjakan solat
Sebagai balasannya  kamu kata “emak,emak janganlah masuk campur urusan keluaga saya,tahulah kami apa nak buat.
Saat kamu 45,emak menalifon kamu semasa kamu bermesyuarat
Sebagai balasannya “maaf mak saya tengah meeting,nanti saya panggil balik” dia pun menunggu nunggu panggilan dari kamu,tapi tak kunjung tiba.
 Saat kamu berumur 50 tahun, dia sakit-sakit sehingga memerlukan perawatanmu..
· Sebagai balasannya,kamu kata,susahlah nak mintak cuti.
  
DAN HINGGA SUATU HARI,.dia meninggal dengan tenang..
“ Dan tiba-tiba kamu teringat semua yang belum pernah kamu lakukan untuknya,dan sekarang anak-anak kamu talah melakukan apa yang telah kamu lakukan kepadanya.Kamu tidak sempat meminta maaf padanya.

*Puisi ni bukan original tapi makbonda dapat dari laman web indonesia dan telah diubahsuai mengikut iklim semasa,sudah lama dulu dalam simpanan,sudah lupa linknya.


6 ulasan:

  1. Assalamu'alaikum Makbonda

    Wahai Tuhan Kami, kasihanilah kedua ibu bapa kami sebagaimana mereka mengasihi kami ketika masih kecil.

    Ibu kak meninggal ketika masih berumur 15 tahun, tak sempat balas jasa.Pasti ada hikmahNya di sana. Semoga Allah merahmati kedua orang tua kak yang telah lama kembali kepadaNya.

    Harapan menggunung anak-anak kak tidak mengguris hati ibu ini.

    Ya Allah, kurniakan di kalangan kami anak-anak yang soleh. Amin

    BalasPadam
  2. Salam sekali lagi

    Kak cpoy N3 ni n emel kepada anak-anak..

    BalasPadam
  3. Waalaikum Salam werdah,

    Alfaatehah untuk ibu anda.......

    Sebab itu bagi yang masih punya ibu,gunakanlah kesempatan yang ada untuk mereka.

    Sila copy,semoga ianya bermunafaat.

    BalasPadam
  4. Assalamualaikum MakBonda..

    Tak dapat nak komen panjang2..
    sekarang jugak nak bersiap ~ NAK KELUAR BAWAK MAK RONDA-RONDA CELEBRATE HARI IBU ~ SEPANJANG HARI INI!!.. hihihihi...

    SELAMAT HARI IBU BUAT MAKBONDA..

    muaaahhsss...

    BalasPadam
  5. Waalaikumussalam Tiny,

    Selamat hari Ibu juga untuk kamu dan Mak kamu.

    Makbonda dan meraikan Hari ibu bersama-sama Mak dan Ck Lah dalam sarapan pagi ini. Tidak puas merasa kehangatan dakapannya pagi ni.

    BalasPadam
  6. Moga-moga Emy x jadik gitu


    SELAMAT HARI IBU MAK n Bokde Senah

    BalasPadam

Catatan Popular