DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Isnin, 23 Mei 2011

virus.........


"Mengapa Mak Odah?"

"Entahlah Laila,aku rasa sekarang ni hati aku lembik sangat,entah sebab aku dah tua ke atau apa."

"Kenapa?"

"Ialah kadang aku cakap lain kat orang, tapi dia orang terimal ain,kadang aku guruau dengan orang,tapi dia terima lain pulak,dia gurau kasar-kasar dengan kita tak apa tapi kalau kita usik dia,merajuk,diam tak nak cakap-cakap,entah aku dah tua,dah tak pandai nak duduk dengan orang. Hmm maca-macam aku fikir,nak tidur pun tak boleh pejam.Nak makan pun tak tertelan rasanya."

"Itulah sakit perasngka namanya Mak Odah. Bahaya tu,nanti semangat nak hidup pun jatuh,boleh dapat penyakit lain pulak,nak kena didik diri tuh,kena buang jauh-jauh. Mak Odah cuba tukar dengan perasangka baik. Anggap je dia tak sengaja.Mesti ada sebab dia begitu,mungkin disebabkan kita juga. Tengah fikirannya kacau bila kita gurau meletuplah dia.Mak Odah doakan saja dia,agar sentiasa dapat Hidayah.

"Ialah Laila,elok kamu cakap macam tu kat aku,Betul sangat cakap kamu tu.Entahlah kadang-kadang je aku fikir macamtu,ada masa aku redha je."

"Bila Mak Odah berlalu,kak laila termangu-mangu,sebanarnya bukan Mak Odah sahaja yang punya penyakit sebegitu rupa,Tapi Kak Laila juga,sering di hinggapi virus sebegitu rupa. Contohnya pada suatu hari ketika dia membuat satu cadangn pada adiknya,jawapan yang diterimanya adalah sangat mengguris hati. Pada ketika itu syaitan menyelusup kedalam saluran darah Kak Laila.

"Laila,adik kamu tu memeng teruk,mentang-mentang dia berjawatan besar,senang-sengan dia guris hati kamu,dah lepas ni kamu jangan tegur dia,bukan kamu tak ada kawan lain,block saje fb dia,ingat besar sangat ke di tuh"

Nasib baik petang itu ada pengajian dan ustazah mengulas surah Alhujurat (49): 12, Allah SWT juga berfirman, “Hai orang-orang yang beriman, jauhilah memperbanyak prasangka, karena sebagian prasangka itu dosa." ulasannya sangat mengena pada batang hidung Kak Laila.

Betullah,mungkin teguran kal laila itu tidak kena caranya,atau ketika itu dia sedang bermasaalah.Ataupun memang benar apa yang diperkatakannya,cuma virus perasangka sedang singgah di jiwanya.Dan Allah SWT terlalu sayang pada kak laila,ketika itu juga dia temui Obat hati

Surat Yunus (10) ayat 36. Allah SWT berfirman, “Prasangka itu tidak mendatangkan kebenaran apapun.”

Imam Tirmidzi dari Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW menegaskan, “Takutlah kalian berprasangka, karena ia merupakan sedusta-dusta perkataan.”

8 ulasan:

  1. Assalamualaikum :)

    Betul kata makbonda...kalau dalam hidup kita saling mengalah,insyaAllah tidak akan timbul 'itu ini, begitu begini'. Disebabkan saling menyalahkan maka timbullah macam-macam prasangka.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum makbonda...

    "entah aku dah tua,dah tak pandai nak duduk dengan orang..." - terasa kelepuk kena kt batang idung sendiri... huwaaa..waaa..waa..

    huhuhuhu.... betul.. prasangka itu sering bertamu!.. meskipun sering mentarbiyah diri agar.. BERPRASANGKA BAIK!!! huhuhuhu..

    .. kena sentiasa ingatkan diri dgn kalam Allah dan hadis Rasullullah..

    terima kasih atas peringatan..
    <3

    BalasPadam
  3. Waalaikumussalam Ros dan Tiny.

    Mari kita bermujahaddah membuang virus prasangka itu. :)

    BalasPadam
  4. Assalamu'alaikum Makbonda

    Kakpun setuju dengan Ros, kita kena banyak mengalah bila hadapi situasi berkomunikasi dengan orang-orang tajassus ini. Perlu berlatih bersungguh-sungguh sebab syaitan selalu menggoda...

    BalasPadam
  5. Salam makbonda,
    Hati manusia selalu berbolak balik. kdg2 boleh tepis prasangka tu, kadang2 tidak. boleh jadi perang agaknya. hehehe..bukan senang juga nak jadi manusia luar biasa, kan?
    Saya tidak mampu memaksa diri berbaik sgka bila berulang kali trkena atau terasa sakit, kecuali... berbaik sangka pada Allah. Maafkan saja orang trsebut. Terima kasih makbonda atas isi kali ini. :))

    BalasPadam
  6. Salam kembali Kak Werdah,

    Tapi kadang keliru juga antara mahu 'membuang prasangka buruk' dengan mahu 'menegakkan/mencari kebenaran'

    Kadang terperangkap diantar keduanya.

    BalasPadam
  7. Salam kembali indah,

    Makbonda juga tidak dapat melarikan diri dari peperangan itu,itulah kelemahan kita. Hanya ilmu yang dapat menyelamatkan dari terus hanyut.Semoga Allah sentiasa memberi kita kekuatan.

    BalasPadam
  8. sgt setuju, mak bonda. tapi, amat sukar utk kita berbaik sangka

    BalasPadam

Catatan Popular