DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Rabu, 15 November 2017

Apa itu iman

Seorg Sultan mengambil seorg Ustaz menjadi menterinya.
Maka diberi istana,
Gelaran,
Isteri yg cantik dan pelbagai kemewahan..!

Satu hari Sultan telah memanggil Menteri Agamanya dan bertanya TIGA soalan.
PERTAMA!
Apa itu Dunia..?
KEDUA!
Apa itu Akhirat..?
Dan KETIGA!
Apa itu Iman..?

Sultan hanya memerlukan jwpn yg tepat dan jitu saja.
Tak mahu syarahan yg pjg2.
Menteri Agama terpinga2 mencari jwpn yg memuaskan hati Sultannya.

Sultan jadi murka dan memberi tempoh seminggu utk mencari jwpnnya.

Kemudian Sultan menghantar wakilnya kpd Menteri itu dan bagi titah bahawa segala kemewahan yg diberi akan dirampas jika gagal memberi jwpn yg dikehendaki.

Menteri jadi runsing yg amat sgt memikirkan akan kehilangan segala2nya jika gagal memberi jwpn.

Menteri dah tak dpt tidur,
mkn pun tak lagi berselera,
Cakap pun dah lain spt.
Dia telah mengumpulkan ramai cerdik pandai utk mendptkan jwpn ttp gagal.

Akhirnya Menteri telah keluar dari istana utk mencari org yg blh merungkaikan keresahannya sekaligus menyelamatkan apa yg dimilikinya.

Masa hampir tiba.
Menteri makin berserabut memikirkan akan kehilangan segalanya.
Sehari sblm sampai tempoh masa tersebut,
Dia duduk termenung di bawah sepohon pokok besar mengenangkan nasibnya.

Sdg dia termenung,
Si Menteri tadi terpandang seorg tua yg sdg berkebun.

Bila matahari terik di kepala,
Org tua itu berhenti utk mkn tengahari dan solat Zohor.

Maka diajaknya si Menteri mkn bersama.
Menteri yg kerunsingan memikirkan jwtn,
Istana dan kemewahan yg akan lesap tak langsung berselera nk mkn lagi.

Org tua itu bertanya,
"Tuan,
Nmpak spt ada masalah..?
Boleh hamba tlg..?"

Menteri pun memberitahu kisahnya dan soalan2 Sultan beserta syarat2nya kpd org tua yg baik hati tadi.

Soalan pertama,
Apakah itu dunia?

Maka dijwb org tua tadi..!
"Dunia ialah apa2 amalan yang kita buat utk ditinggalkan.
Hal ini diketahui oleh hati masing2lah..!"

Soalan kedua,
Apakah itu akhirat?

Maka dijwb org tua tadi..!
"Akhirat ialah apa2 amalan yg kita buat utk dibawa ke sana tanpa ada apa2 maksud dunia di dlmnya.
Ini pun diketahui oleh hati masing2lah..!"

Dan soalan ketiga, apakah itu iman?

Maka org tua itu pun bagi tahu,
"Akan aku bagitahu ptg nanti selepas solat Asar!

Bila waktu Asar,
Mrk solat Asar bersama berjemaah dan selepas solat,
Si Menteri terus bertanya,
"Apa itu iman..?"

Pada masa itu terdpt beberapa ekor anjing sdg mkn sisa2 makanan tengahari.

Org tua itu memberi syarat utk memberi jwpn yg ketiga,
Dia mesti mkn bersama anjing2 itu.

Si Menteri berfikir berkali2.
Mkn dgn anjing ni najis berat.
Tak mkn kang jawatan lesap,
Harta melayang,
Hidup susah dan melarat..!

Nak dpt kerja lain bkn senang skrg ni.
Fikir punya fikir akhirnya si Menteri pun buat keputusan utk mkn bersama anjing2 itu..!

Apabila saja si Menteri duduk utk mkn bersama anjing2 itu,
Org tua tadi pun pegang kolar bajunya dan berkata,

"Wahai Tuan..!
Inilah Iman.
Bagi mrk yg ada iman,
Mrk sggup kerugian segala dunianya ttp tidak akan sggup melanggar perintah Allah..!

Akan ttp mrk yg tidak ada iman akan sggup melanggar perintah Allah utk slmtkan dunianya..!"

#copypaste

Bintang - Star. #SatuHariSatuPerkataanArab

Image may contain: night

Bintang - Star.

Perkataaan arab ke#38 : "najm" (نَجْمٌ) yang bererti bintang. Jamaknya (plural) ialah "nujūm" (نُجُوْمٌ). Muncul sebanyak 13 kali di dalam Al-Quran - mufradnya sebanyak (singular) 3 kali dan selebihnya jamak (plural).

Terdapat perkataan-perkataan lain lagi yang diterjemahkan atau dinisbahkan kepada bintang, umpamanya :

"burūj" (بُرُوْجٌ) maknanya "gugusan bintang".

"kaukab" (كَوْكَبٌ) jamaknya "kawākib" (كَوَاكِبُ) maknanya "bintang" atau "planet".

"khuns" (خُنْسٌ) maknanya "bintang atau planet yang tenggelam timbul, menghilang dan muncul".

"masōbīh" (مَصَابِيْحُ) mufradnya "misbāh" (مِصْبَاحٌ) makna literalnya adalah "pelita", dinisbahkan kepada "bintang".

Allah banyak kali bersumpah dengan nama bintang di dalam ayat-ayat Al-Quran. Kita manusia tidak boleh bersumpah dengan nama bintang atau lain-lain makhluk. Kita hanya boleh bersumpah dengan nama Allah sahaja.

Allah menyuruh kita memerhatikan bintang-bintang di langit dan mengambil iktibar darinya. Allah menceritakan bahawa bintang-bintang dan cakerawala di langit dan semua makhluk di bumi taat patuh kepada setiap perintahNya. Sedangkan kita manusia....

Allah juga menceritakan bahawa bintang-bintang dijadikan sebagai petunjuk bagi manusia dan menyuruh kita mengkajinya. Bukanlah menjadi petunjuk untuk ramalan horoskop tilik nasib! Dan bukanlah disuruh kita mengkaji bintang untuk jadi "ahli nujum" atau astrologer. Yang itu syirik!

Tetapi sebenarnya bintang-bintang menjadi petunjuk kepada para musafir dan pengembara sejak dari zaman dahulu hingga sekarang sebagai panduan arah pelayaran (navigation). Kajilah bintang sebagai astronomer dan ahli falak. Dari situ kita dapat banyak ilmu yang bermanfaat untuk manusia sejagat. Wallahu a'lam.

#SatuHariSatuPerkataanArab


No automatic alt text available.

Catatan Popular