DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Khamis, 31 Disember 2009

Ilmu itu boleh tak di warisi?

Gadis 18 tahun: Yeah pisang,buat jemput-jemput Ma,lama lah tak makan jemput-jemput pisang Ma.

Mak: Pisang nangka,mana boleh buat jemput-jemput,

Gadis 18 tahun: Habis pisang apa yang boleh?

Mak : Pisang awak atau pisang restali,pisang emas pun boleh juga,

Gadis 18 tahun: Pisang nangka boleh buat apa?

Mak: Goreng salut tepung,atau pengat ke, hari tu makcik zahrah jumpa respi kat hotel pisang nangka masak-masak goreng kat minyak panas,bubuh dalam mangkuk siram susu cair jadi dessert, Ma tak pernah cuba.

Gadis 18 tahun:Tabiklah kat Ma,Tahu jenis-jenis pisang.

Ma: Mak tau jenis pisang je,embah lagi nampak anak pisang dah tau pisang apa.


Semasa Wan Zaleha Radzi menjadi juruacara majalah 3 lama dulu pernah menyiarkan program bertajuk Semangat Ubi kayu.Kalau tidak silap berkisarkan penduduk Malaya zaman kependudukan Jepun dahulu.

Walaupun Makbonda bukan jenerasi ketika itu masih tidak jauh sangat perbezaan dari segi menu hidangan..Ayah Makbonda membuka tanah di persisiran sungai yang jauh dari hubungan darat. Kami membesar di kawasan tanah yang baru dIbuaka,jauh dari kedai dan kemudahan lainnya.Tanaman utama yang Ayah/Ibua Makbonda usahakan ialah kelapa,sebelum kelapa membesar dan mengeluarkan hasil Ayah/Ibua menanam segala tanaman yang boleh di tanam,segala sayuran,segala jenis ubi-ubian, termasuk segala jenis pisang.Makbonda di besarkan dengan bermain-main di celah-celah tunggul perdu dan banir dan tanam-tanaman yang meyubur. Dalam 1 minggu atau lebih Ayah akan ke pekan untuk mendapatkan bekalan makanan lain.

Membesarnya Makbonda adik beradik adalah dengan hidangan menu berasaskan pisang dan ubi, tanpa rasa jemu bosan dan tida sebarang rungutan. Atau mungkin kerana kebijaksanaana Ibua dalam mempelbagaikan resepi hidangan. Mari Makbonda kesahkan mengenai pisang.

1. Pisang nangka,abu, raja dan tanduk masak di goreng dengan tepung gandum,menjadi pisang goreng.
2. Dalam keadaan mentah di potong tebal,gaul dengan garam dan bawang putih yang ditumbuk lunyai lalu di goreng tapi kena makan panas-panas.di namakan pisang goreng mentah.
3. Pisang awak atau restali masak di lenyek kemudian di campur tepung boleh di goreng menggunakan minyak banyak menjadi jemput-jemput pisang, menggunakan minyak sedikit menjadi lempeng pisang, di letak dalam loyang dan di kukus menjadi lengat pisang, dIbuangkus dengan daun dan di kukus menjadi lepat pisang.
4. Pisang berangan dan raja masak di lenyek,campur tepung dan serbuk penaik,gula,dimasukan dalam loyang,kukus apabila sudah kembang sejukan dan potong dnamakn apam pisang.
5. Pisang nangka,abu,raja dan tanduk masak dipotong-potong dan di rebus dengan gula,bubuh daun pandan dan kalau suka santan jadi pengat atau kolak pisang.
6. Pisang nangka,abu,tanduk, dan emas yang belum masak(hijau,muda) di kopek hiris nipis-nipis dan goreng menjadi kerepek pisang,bila di gaul dengan garam di panggil kerepek pisang masin,bila di sira dengan gula jadi kerepek pisang manis,bila di sira dengan sambal menjadi kerepek pisang pedas,bila di peram menjadi kerepek pisang peram.(salah satu kaedah mengawet makanan,di simpan dalam tin,tahan lama dan boleh di makan pada bila-bila masa)
7. Semasa Ibua membakar sampah kami memasukan pisang-pisang dalam bakaran sampah dengan kulit-kulitnya sekali,agak-agak sudah masak kami makan panas-panas dalam kebun.Bila balik rumah dah tak larat makan nasi.
8. Pisang nangka,abu,emas,banten yang masih muda boleh di potong-potong dan di masak kari menjadi kari pisang,atau di tumis dengan ikan bilis menjadi tumis pisang,atau masak lemak cili api jadi lemak pisang.
9. Pisang nangka dan berangan muda di kopek kulitnya dan di rebus,bila telah masak campur kelapa parut dan gula,tumbuk lumat dan di lenyek dalam loyang,bila telah sejuk potong dadu seperti candy di namakan getuk pisang.
10. Pisang nangka,awak,abu,tanduk masak di rebus,potong-potong gaul dengan kelapa parut masin dipanggil pelikipu.
11. Pisang berangan,restali,banten,emas boleh dimakan begitu sahaja bila dah masak.Biasanya pisang-pisang ni Ayah akan sisirkan dan peram,yang cantik akan di jual dan kami makan yang reject-reject,tapi kualiti masih elok hanya rupa kulit sahaja yang tidak menarik hati pelanggan.
12. Jantung pisang awak dan abu boleh di masak lemak,di tumis dengan ikan bilis atau kerang,atau di celur dan gaul dengan sambal pecal.
13. Daun pisang awak atau abu sahaja yang boleh di gunakan untuk membungkus berbagai-bagai jenis makanan seperti koci,pengat,nasi lemak,lemper,pais,nasi ambeng, dan berbagai makanan lain.
14. Bagi penduduk di Utara mereka menggunakan umbut pisang untuk di masak kari,tapi dalam masyarakat kami tidak pernah ada orang yang mencuba,mungkin kerana banyak umbut lain yang lebih releven.
15. Batang pisang di kopak dan di potong memanjang dan di jemur,bila kering menjadi tali pisang,dijual pada cina seberang,tersangatlah laku. Sifat batang pisang adalah keapungan bila musim hujan dan parit-parit melimpah kami adik beradik akan menggunakan untuk berkubang,bergilir-gilir beberapa orang menonggang dan seorang menarik atau menolak.
16. Semasa bermain pondok-pondok kami menggunakan daun pisang dianyam seperti tikar.
17. Daun pisang yang kering menjadi bahan bakaran untuk menghidupkan unggun api di kandang kambing mengelakan kambing di ganggu nyamuk atau unggas.
18. Dalam perjalanan balik sekolahtiba-tiba hujan,ambil daun pisang boleh lindungi kepala dari di timpa hujan.
19. Semasa zaman makbonda kanak-kanak daun pisang tak di jual kerana pada ketika itu penduduk bandar berorientasikan penjajah,tapi sekarang penduduk bandar berasal dari kampong,jadi mereka suka makanan berbungkus daun pisang,maka daun pisang boleh dijual di pasar-pasar tani.
20. Setengah kampong bila ada kematian,akan disediakan daun pisang untk para penziarah,sekali baca surat Ikhlas akan dilerai memanjang daun pisang,menggantikan biji-biji tasbih,dan yang lebih bida'ah lagi daun pisang itu akan di tabur di atas pusara.
21. Dan banyak lagi yang belum tersenarai.....

Bagaimana mungkin kami boleh kebosanan atau jemu dengan kepelbagaian kesah pisang ini?

“Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu,yang kamu hendak dustakan?” Surah Al Rahman

Rabu, 30 Disember 2009

Anda seronok tinggal di kampong?

“Senang duduk di kampong,lapang dada,lapang kepalal,apang rezeki” kata seorang tamu bekunjng ke rumah Makbonda

Ya semamngnya begitulah mengapa Makbonda memang suka tinggal di kampong,dan sebenarnya bukan kerana suka tetapi begitulah yang ditaqdirkan oleh NYA kehidupan Makbonda setakat ini,telah dilorongkan untuk berkidmat dan tinggal di kampong.

Makbonda pernah membeli rumah teres di taman semasa anak-anak kecil,tapi tidak diduduki, sebab mak mertua tinggal bersendirian,konon-knon akan menduduki rumah bila anak-anak telah besar,tanpa pernah menyangka yang rupanya setahun demi setahun anak-anak betambah sehinga 6 orang.Ada kalanya Makbonda berziarah ke rumah kawan-kawan yang tinggal di rumah taman,nampaknya memang bukan tempat Makbonda dan keluarga untuk tinggal di taman perumahan.Akirnya setelah beristiharah Allah pilihkan untuk Makbonda tinggal di kampong.Walaupun sebenarnya taqdir belum tamat disini,pengahkir usia kita dimana Allah tempatkan,bukanlah kerja kita untuk menentukan.Samaada dikampung atau sebaliknya bukan menjadi ukuran untuk menentukan bentuk kehidupan kita sesudah kebangkitan.

Di sana-sini penyair,penulis, memuja-muji keindahanh kehidupan di kampong,dan bagi yang bukan penyair dan penulis yang tidak dapat melahirkan rasa hatinya juga akan menyimpan dalam perasaan .Walaubagaimanapun ramai juga yang tidak suka hidup dikampung. Kotor,pergaulan tidak luas,beku,lambat dan lembab, statik ,sunyi ,bowring, bosan,banyak nyamuk dan pelbagai. Makbonda tidak marah semasa mendengar perkataan-perkatan tu semua,selalu terkeluar dari lidah cucu-cucu atau menantu atau besan-besan yang memang bukan berlatarbelakangkan kampong,kerana ada juga yang berlatarbelakangkan kampong yang telah berhijrah pun begitu perasannya.

Isu-isu tinggal di kampong? banyak juga di tulis orang,tetapi yang Makbonda nak cerita kali ini ialah isu pengisian ilmu khususnya dikampung Makbonda tinggal sekarang ini bukan kampong asal. Makbonda suami isteri agak terkilan,dan pernah menyebut untuk tiggal di bandar bila bersara nanti. Apa tidaknya jika ada majlis hanya tinggal 5 orang dan warga-warga emas pula, balik majlis ilmu lelaki atau wanita,solat berjemaah di masjid yang luas hanya beberapa makmum sahaja. Nak tengok pemuda-pemudi atau yang lebih muda dari Makbonda memang jarang sekali.Mungkin juga sambutan majlis ilmu agak kurang kerana panyampaian yang kaku dan satu hala. Tok guru tidak dapat menyampaiakan ilmu secara dua hala,agak beremosi bila ada sebarang idea bertentangan.pengisian berkisar cara solat yang telah beberapa kali di ulang, jarang mengaitkan ilmu dengan isu semasa,dan masih merelakan mengadatkan agama.

Makbonda suami isteri kagum dengan mesjid-masjid di Bandar,yang begitu bersemangat jemaahnya,terdiri dari semua golongan tua muda wanita. Pengajian-pengajian yang aktif,penceramah yang luas ilmunya dikaitkan Al Quran dan Hadis dengan kehidupan semasa.Semasa di kolej Makbonda bisa dengan penceramah yang memberi dos yang kuat dalm pengisian rohani,terasa sakitnya dan menjalar keseluruh saraf.Itu semua tidak terdapat di majlis ilmu di suaru-suaru dan masjid kampong,jadi alternatifnya Makbonda akan menggantikan dengan bacaan-bacaan dan koleksi cd-cd ilmu ataupun you tube percuma dari insan yang Allah pilih untuk mengkongsikan ilmunya.

Walaubagimanapun sejak bertukar kerajaan lalu bertukar pentadbiran masjid dari kumpulan lama kepada kumpulan agamawan baru yang berpendidikan luar,nampak perubahan iklim khususnya di masjid.

Kini Allah SWA telah temukan alternative baru pada Makbonda,Makbonda telah dipertemukan dengan insan-insan di alam maya untuk berkongsi tarbiah,walaupun Makbonda tidak bartemu dan bertegur sapa dengan mereka di sini Insyaallah kita bertemu di Alam Sana.

Ya Allah,lempahkanlah rahmat keatas mereka dan keluarga meraka.

Selasa, 29 Disember 2009

Rahmat yang sentiasa turun tanpa dijangka

Dulu dulu Makbonda tidak pernah bercita cita memelihara haiwan ternakan,padahal rutin hidup Makbonda semasa kecil,bila tiba hari menghampiri maghrib Makbonda dan adik adik akan bergilir-gilir menutup pintu reban ayam,itik dan kambing.Ayam Mak Makbonda tak perlu dihalau-halau,bila tiba petang saja mereka akan masuk reban,perlu tutup pintu sebab melindungi dari gangguan musang. Itik pula perlu di halau,mudah sahaja kerana itik akan berjalan berbaris bagai itik pulang petang, bila itik yang di hadapan masuk pintu reban,yang lain akan turut serta. Kandang kambing pun perlu ditutup sebab takut dia terkeluar waktu malam,alamat mengembek membingitkan telinga……tugas-tugas tersebut kami buat secara rutin tanpa keluh kesah,dengan ikhlas,sebab ayam-ayam itu lah jadi sumber lauk istemewa kami,terutama bila hari raya atau bila nenek atau pakcik-pakcik dari jauh datang bertandang.Telur itik juga adalah sumber protin kami yang hidup memang dalam kemiskinan. Dengan jualan kambing-kambing Bapa Makbonda dapat membesarkan rumah sedikit demi sedikit dan sebagai punca perbelanjaan sekolah.

Bila usia meningkat semakin remaja,Makbonda sudah tidak berminat menjalankan tugas-tugas tersebut,dunia remaja Makbonda rasa tidak sesuai langsung bergaul dengan aroma reban-reban tersebut.Giliran adik-adik yang kecil pula menyambung tugas Makbonda.

Sewaktu di awal-awal berumah tangga masa tu Makbonda membina rumah berhampiran dengan rumah mak mertua,yang memelihara ayam,tetapi tingkahlaku ayamnya berbeza dengan ayam Mak Makbonda. Reban ayamnya tidak berdinding,kalau ayam Mak Makbonda dulu bila kita tabur makanan mereka akan berkerumun di sekeliling kita, dan amat mudah untuk di tangkap.Berbeza sekali dengan ayam Mak Mertua.Mak bonda dulu tidak percaya dalam Katun Lat yang bila tiba hari raya mereka akan mengejar ayam di sekeliling kampong, tapi begitulah keadaannya ayam mak mentua.Bila tiba hari raya adik-adik ipar akan ada pesta kejar ayam.Dan yang paling agak menjengkelkan,bila Makbonda pergi kerja dan rumah kosong,ayam-ayam itu akan bertenggek di tangga rumah Makbonda,dan fikirlah sendiri apa yang terjadi bila Makbonda balik.Walaubagaimanapun untuk menjaga kejiranan,Makbonda basuh ajelah.Itulah yang menyebabkan Makbonda tidak pernah bercita Mat Jenin nak membela ayam.

Segala-galanya bermula bila Makbonda telah berpindah kerumah baru,yang punya kawasan keliling rumah agak luas,bila bergaul dengan jiran keliling yang semuanya memelihar ayam,tetapi ayam-ayam mereka di lepaskan bebas di dalam pagar.Tiap-tiap hari Makbonda akan menghantar sisa makanan kerumah mereka untuk di beri pada ayam-ayamnya.Lama kelamaan tercetus minat pada cerita ayam-ayam ini,tambahan pula anak bungsu dah besar,Makbonda dah banyak punya lebih masa,lalu Makbonda pun search lah cerita-cerita ayam,copy dan print,baca masa lapang. Bila balik kampong pula Mak Makbonda masih meneruskan hobi lamanya…..dan jumlah ayam kampungnya memeng menggalakan. Itu semua adalah kerja Allah SWT

Kini Makbonda adalah seorang penternak ayam kampong,Makbonda rasa rezeki Makbonda semakin berkat,apa tidaknya,Makbonda tak pernah membazirkan makanan,semua sisa makanan menjadi rezeki ayam-ayam,walaupun diselangselikan dengan dedak,jagung dan gandum.Dan satu lagi hubungan Makbonda dengan suami semakin akrab,kami tidak pernah ketandusan bahan berbincang, dari cerita ilmu,cerita anak-anak,rumah tangga,peristiwa lama,isu-isu Negara,isu plastine,isu ummah,isu politik, isu masyarakat,isu kerjaya(anak-anak murid) dan kini cerita ayam.Dulu dulu selalu gelak melihat gelagat anak-anak masa kecil,kini selalu gelak melihat gelagat ayam,semuanya makbonda suami isteri jadikan sebagai bahan tarbiah.

Isnin, 28 Disember 2009

Aku tua ke muda

Guru Besar yang nak bersara: Macamana dengan perkembangan murid-murid cikgu?

Guru Pemulihan yang menghampiri nak bersara: So far so good lah cikgu;nampak bertambah kemahiran banding awal tahun dulu.

Guru Besar yang yang telah nak bersara: Adake yang masih tak mengenal huruf?

Guru Pemulihan yang menghampiri nak bersara: Langsung tak mengenal tu tak ada lah tapi ada beberapa orang yang tak kenal semua huruf,masaalah memori ingatanya yang lemah faktur genetic,kita dah buat latihtubi,hari ni ingat esok lupa.

Guru Besar yang nak bersara: Ade juga ye yang macamtu,Macamana latar belakang keluarganya,dari segi kerja ibubapa,pendapatannya,usianya ke what ever lah.

Guru Pemulihan yang menghampiri nak bersara:Ibubapanya kerja kampung,ambil upah di sana-sini,kebanyakan umurnya muda lagi.

Guru Besar yang nak bersara: Bapak saya pun dulu pun kerja kampung,tapi berjaya juga.

Guru Pemulihan yang menghampiri nak bersara:Bapak kita dulu memang orang kampung,mereka tak bersekolah sebab tak dapat peluang sekolah,sebenarnya otak mereka genius,sebabtu anak-anaknya berjaya,tapi yang murid-murid saya tu ibubapanya dapat peluang sekolah sampai tingkatan 3,ada yang tingkatan 5,SPM dapat 4,nak cari kerja kat bandar susah,last-last duduk rumah emak bapak,kerja kampong.Kawin pula dengan sesame mereka,so inilah anak-anak mereka.

Guru Besar yang nak bersara: Ya tak ya juga………,berbalik cerita pasal muda tadi,had muda yang cikgu maksudkan tu seumur berapa cikgu .

Guru Pemulihan yang menghampiri nak bersara: Yelah sorang tu maknya umur 45 tahun,sorang lagi 40 tahun.

Guru Besar yang nak bersara: 45 cikgu katogarikan muda ye?kalau 50 tu tualah ye? masa cikgu keluar kolej dulu 45 tahun tu muda ke tua?

Guru Pemulihan yang menghampiri nak bersara: (perli aku orang tua ni) Aah masa tu 45 tahun tu tua tapi sekarang 45 tahun muda sebab muda dari saya he he he

dialog di teruskan

Terang dan gelap

Lek Miah punya 5 orang anak,Siah(lulsan SPM pangkat 3,suri rumah suaminya mengerjakan tanah bapanya),Liza guru Berijazah,(sumainya peniaga),Rosni guru berijazah suaminya guru juga,Zizi siswazah UM,dan yang bungsu tahun ke 3 UTM.
Kini beliau tinggal berdua di rumah bersama-sama suaminya yang sudah uzur-uzur.Anak anak balik ikut cuti hujng minggu dan kelapangan. Nasib baik ada Siah suami isteri yang 15 min perjalanan,dan tidak memerlukan cuti-cuti,hanya kemahuan dan perasaan.Siah akan datang bila-bila masa menghantar lauk pauk yang sederhana atau tulang empat kerat digunakan untuk menyelesaikan tugasan agak kasar,tapi Siah tak datang masa hujung minggu kerana memberi peluang adik-adik yang hanya punya hujung minggu,dan amt kadang-kadang bermalam.Adik-adik kena bermalam dihujng minggu kerana prjalanan 3 jam atau lebih.

Semalam semasa gejobos(rewang,gotong royong kenduri) Lek Miah mengesahkan anak-anaknya.Dengan riak-riak wajah kepuasan,gembira anak-anak dah berjaya,tidak sesia susah payah mereka berdua membesarkan anak-anak. kini anak-anak dah lepas,suami pula dah sakit-sakit tak boleh kerja berat

"Tapi tulah cikgu,anak saya yang siah tu,kesian dia,masa depan dia gelap,sekoah tak terus,tak ada kerja,kawin pulak dengan orang kampung"

"gelap yang macamana tu Lek?"

"Yelah adik-adik kereta besar-besar,gaji tetap,dia suami je yang kerja,rumah duduk dengan mertua,ialah suaminya tu bungsu,kenelah duduk rumah maknya,rumah maknya besar,bahgian suami dialah,adik beradik jauh."

"Tapi akan jadi rumah dia kan,sumainya pun kerjakan tanah keluarga maknanya adalah tanah,adik adiknya dah ada rumah belum?"

"Liza duduk quarters guru,Rosni dah ada rumah dua tingkat,rumah taman kat terengganu"

"Owh Liza masih nyewalah ye,Rumah Rosni 2 tingkat mesti bayar bulan,25 tahun atau lebih baru habis bayar tu Lek,Siah rumah dah tak payah beli,kereta 2nd hand pun dah tak ada hutang,orang kerja kampung jarang yang beli kereta hutang."

"Ya jugak ye cikgu,tak perasan Lek"

"Siah tak kerja tak perlu upah orang jaga anak,beli baju kerja,tambang pergi kerja,cukai macam-maca lagi,pulak tu boleh jaga dua-dua keluarga mertua ngan mak sendiri,bela anak-anak lagi"

"Ya,anak nya periksa dapat 5A tapi tak nak pergi asrama penuh,nak duduk ngan maknya juga"

"Tulah ,maknanya dia pandai jaga anak,sampai anakpun tak nak duduk jauh,maknaya sapa yang terang masa depanya Lek?"

"Ya lah cikgu,betul-betul,terimakasih cikgu ye"

Rabu, 16 Disember 2009

Kisah Hijrah

RASULULLAH (SAW) berusia 40 tahun apabila malaikat Jibrail (as) melawat baginda ketika baginda sedang berkhalwat di Gua Hira. Jibrail memberitahu Nabi Muhammad, baginda diangkat oleh Allah SWT sebagai rasul untuk seluruh umat manusia.

Pada peringkat awal, Rasulullah hanya memperkenalkan Islam kepada sahabat terdekat dan ahli keluarga baginda. Apabila baginda menerima perintah daripada Allah SWT supaya berdakwah secara terbuka, baginda segera akur.

Baginda mengumpul beberapa pengikut di Makkah. Begitupun, kumpulan kecil Muslim itu terdedah kepada maut berikutan ancaman daripada kaum kafir, terutama bangsa Quraish, yang menyeksa mereka dengan teruk.

Bagi mengelakkan ancaman itu, Rasulullah SAW mengarahkan pengikutnya supaya keluar dari Makkah secara senyap-senyap ke Madinah (ketika itu dikenali sebagai Yathrib). Mereka meninggalkan keluarga yang kafir dan harta benda dan disambut dengan mesra oleh penduduk Madinah.

Satu hari pada tahun 622SM, iaitu kira-kira 12 selepas berdakwah di Makkah, Rasulullah SAW diberitahu kaum kafirun Makkah merancang membunuh baginda untuk memusnahkan Islam. Rasulullah menunggu perintah daripada Allah SWT. Malaikat Jibrail (as) menemui baginda untuk memberitahunya Allah SWT mengarahkan baginda supaya meninggalkan Madinah pada waktu malam.

Berikutan itu, baginda menemui sahabat baiknya Abu Bakar as-Siddiq (ra) dan memintanya supaya menemani baginda dalam perjalanan itu. Rasulullah juga memberitahu rancangan baginda kepada Ali bin Abi Talib (ra). Baginda memberitahunya: "Saya akan berhijrah tetapi anda perlu mengambil tempat saya di rumah." Ali (ra) tanpa banyak soal menuruti permintaan Rasulullah (SAW) walaupun menyedari bahaya bakal dihadapinya.

Malam itu, sekumpulan Quraish mengepung rumah Rasulullah (SAW). Mengintai melalui lubang di pintu, mereka nampak seseorang sedang tidur di atas katil Rasulullah (SAW). Mereka begitu yakin Rasulullah tidak dapat melepaskan diri dan mereka pasti dapat membunuh baginda. Apabila fajar menjelang, mereka terperanjat melihat Ali (as) dan bukannya Rasulullah (SAW) bangun dari katil itu.

Mereka terpinga-pinga memikirkan bila Rasulullah (SAW) keluar dari rumah itu.

Rasulullah (SAW) dan Abu Bakr (as) keluar dari Makkah pada malam itu juga. Tiada siapa mengetahui arah tujuan mereka dan tiada siapa tahu tempat persembunyian mereka kecuali Abdullah dan anak-anak Abu Bakr, Aishah dan Asma, serta orang gaji mereka, Abdullah. Rasulullah (SAW) dan Abu Bakr bersembunyi dalam sebuah gua di Gunung Thaur. Selama tiga hari mereka berada dalam gua itu.

Apabila kaum Quraish menghampiri gua itu untuk mencari Rasulullah (SAW) tetapi mereka tidak memasukinya. Mereka yakin Rasulullah (SAW) dan Abu Bakr (as) tidak berada di dalam kerana mulut gua itu dilitupi oleh benang sarang labah-labah dan sepasang burung merpati. Allah SWT membantu dua insan ini, melindungi mereka daripada bahaya. Kumpulan Quraish kemudian meninggalkan gua itu dan bersetuju untuk pulang ke Makkah.

Yakin musuh sudah beredar, Rasulullah (SAW) dan Abu Bakr (as) meneruskan perjalanan dengan menaiki unta dibawa oleh orang gaji mereka, Abdullah. Ketiga-tiga mereka menggunakan laluan tidak diketahui ramai untuk ke Madinah bagi mengelakkan kumpulan pemburu Quraish. Mereka meredah gunung, bukit dan gurun di bawah perit matahari tetapi mereka tidak pernah berputus asa. Mereka meletakkan segala kepercayaan kepada Allah SWT.


Sementara itu, kaum Quraish di Makkah semakin marah dengan kehilangan Rasulullah (SAW). Mereka menawarkan hadiah kepada sesiapa yang dapat menangkap Rasulullah (SAW). Ramai yang mencuba nasib tetapi semuanya gagal.

Akhirnya dengan perlindungan Allah SWT, Rasulullah (SAW) dan sahabatnya tiba perkampungan kaum Bani Sabin yang menyambut mereka dengan gembira. Setelah sekian lama, Rasulullah (SAW) dan sahabatnya akhir merasakan kehadiran harapan untuk masa depan.

Ketika Rasulullah (SAW) dan sahabatnya dalam perjalanan, penduduk Islam yang sudah berpindah ke Madinah sebelum ini mendengar berita mengenai kedatangan pemimpin mereka itu. Malah penduduk Madinah yang baru memeluk Islam juga gembira dapat bertemu Rasulullah (SAW). Jelaslah, sebelum tibanya Rasulullah di Madinah, Islam semakin kukuh di tempat baru itu, sesuatu yang tidak berlaku ketika berada di Makkah.

Maka pada satu hari Jumaat yang ceria, Rasulullah (SAW) akhirnya diumumkan sudah tiba di Madinah. Kaum Muslim semua keluar untuk menyambut baginda. Rasulullah (SAW) menunaikan solat di sebuah masjid di Lembah Ranuqna, tempat semua umat Islam berkumpul untuk melihat kelibat lelaki mereka sanjungi itu.

Bertitik tolak dari itu, Rasulullah (SAW) mula membina sebuah negara Islam yang megah. Baginda memupukkan persaudaraan di kalangan umat Muslim dan menyeru mereka supaya menegakkan yang hak dan mengikut segala perintah Allah SWT.

Kesan daripada penghijrahan Rasulullah (SAW) dari Makkah ke Madinah adalah satu catatan penting sehingga umat Islam menjadikan peristiwa bersejarah ini sebagai permulaan kalendar Islam.

Copy dari
www.ashtech.com.my/bulanislam/Muharam.html

Selamt Menyambut Maal Hijrah

DOA KHUSUS AKHIR TAHUN HIJRAH 29 ZULHIJJAH SELEPAS SOLAT ASAR.

Segala pujian hanya layak untuk Allah, Tuhan semesta alam. Selawat dan salam ke atas Saidina Muhammad dan juga keluarganya dan juga para sahabat seluruhnya. Ya Allah apa-apa yang kami lakukan pada tahun ini yang sesetengahnya engkau larang dari kami melakukannya sedangkan kami belum bertaubat dan engkau pun belum meredhainya, walaupun engkau belum mahu melupakannya, namun engkau masih mengasihi kami setelah menghukum kami, dan engkau masih menganjurkan kepada kami supaya bertaubat selepas kami melakukan maksiat, maka dengan ini kami memohon ampun , maka ampunilah kami. Dan manakala apa-apa kebaikan yang kami lakukan mendapat redha Mu, engkau janjikan pula pahala untuk kami, maka dengan ini kami memohon kepada engkau wahai tuhan yang pemurah, tuhan yang mempunyai ketinggian dan kemuliaan, terimalah apa-apa daripada kami dan janganlah engkau kecewakan harapan kami ini. Semoga Allah merahmati Saidina Muhammad dan kaum keluarganya, juga para sahabatnya. Dan sekali lagi ditegaskan segala puji hanya layak untuk Allah, Tuhan semesta alam.

DOA KHUSUS AWAL TAHUN HIJRI 1 MUHARRAM DIBACA SELEPAS SOLAT MAGHRIB

Segala pujian hanya layak untuk Allah, Tuhan semesta alam. Selawat dan salam ke atas Saidina Muhammad semulia-mulia Rasul dan kaum keluarganya, juga para sahabat seluruhnya. Ya Allah, Engkaulah yang kekal yang sedia ada dari awalnya lagi, dan engkaulah yang mempunyai limpah kurnia yang besar dan pemurah yang melimpahi, maka pada tahun yang baru menjelang ini, kami memohon benteng perlindungan dari gangguan syaitan yang direjam dan pemimpinnya, juga tentera-tenteranya. Juga minta bantuan dari gangguan nafsu amarah yang sentiasa mengajak kepada kejahatan, dan dipohon pertolongan dengan apa-apa yang boleh mendekatkan aku kepada Mu wahai Tuhan yang mempunyai ketinggian dan kemuliaan, wahai Tuhan yang amat mengasihi. Dan semoga Allah merahmati Saidina Muhammad, nabi yang ummi dan kaum keluarganya, juga seluruh sahabatnya. Dan segala puji-pujian untuk Tuhan semesta alam.

Rabu, 9 Disember 2009

Setelah melihat blog Faizal Tehrani...teringat cerita Anis

Anis:(dengan muka monyok tak sudah)Geram betulah Anis kat budak-udak lelaki tahun 6 tadi;

Makbonda:Kenapa,asyik geram je,kata dah tak ak bermuka monyok lagi

Anis:Dia orang tu kata Anis gemuk...gemuk.....

Makbonda:Habis Anis tak gemuk ke?

anis:Memanglah gemuk,tapi janganlah kata-kata macamtu,

Makbonda:habis Anis buat apa?

Anis:Anis marahlah......berdosa tau menghina-hina orang macamtu....pastu dia orong ketawa-ketawa

Makbonda:Sebenarnya mereka tu memang suka kalau Anis marah-marah,esok lain kali buat tak tau je,cakap je Gemuk Itu Menarik,sambil senyum.

Esoknya

Anis:Dia orang dah tak ejek lagi bila Anis kata Gemuk itu menarik.

Makbonda:Itulah sebenarnya mereka tu ada penyakit hati,Syaitannya duduk kat tengkuk mereka,bila Anis marah sukalah dia,bila Anis buat selamba je syaitannya dah fedup nak goda dia,tapi Anis azamlah jangan gemuk sangat,kawal nafsu makan,jangan asyik sedap makan je.Lepas tu jangan asyik duduk depan laptop aje.

Anis:(Ambik tali skipping terus berkinja-kinja)

Permisi Mas........

Maka berkumpul 4 putera-putera Raden Mas Loro di kamar peraduan Raden Mas Ajeng Pisan.Mereka semua baru pulang dari pesantren masing-masing yang bertebaran seseluruh pelusuk alam.para putera-putera masing-masing dihantar ke pesantren untuk mendalami ilmu dunia akhirat,sebagai bekalan di masa tua ,bagi memegang tampuk pemerintahan bila Raden Mas Loro mangkat nanti.Di samping itu putera-putera ini perlu mencari bekalan untuk menghadapi alam Sana nanti.Bersemayaman mereka di atas tempat perbaringan mereke semasa mereka kecil dulu,maka melengkunglah lantai perbaringan itu dek kerana tukangnya membina mengikut sukatan berat tubuh mereka semasa mereka kecil dahulu…..mereka berbuat demikan untuk bernostalgia kata mereka…almaklumlah bagi melepas rindu di hati mereka……..Gembira perasaan Raden Mbok Gede melihat kemesraan putera-puteri mereka,walaupun di kalbunya berdoa agar tidak sampai berpelakuan sumbang muharam.

Masing-masing berkesah hal pengalaman yang mereka lalu,berselangseli dari cerita lucu kecerita tragis. Berakatalah Raden Mas Pindo “Kulo geram banget ada sorang mbok ayu di pesenteran kulo,berlagak alim lakunya,suka tegor salah orang,depan orang pulak tu,kalau boleh nak elak dari bertemu mata dengannya”

Sebagai puteri tua Raden Mas Ajeng Pisan cuba menegur sikap adinda puteri “Untung kita kalau ada orang macamtu,satu masa kalau kita dah tak bersamanya kita akan rasa rindu padanya,akan rasa kita perlukan dia,kulo pernah dengar Mbok berkata kalau kita tak suka pada guru kita,kita tak kan pandai dalam ilmu itu,pasal tida keberkatan”

Menyampuklah Puter Mas Telu. “Tulah dulu kulo pernah marah sangat kat guru ajar kira-mengira sebab dia kata bau badan kulo busuk,sekali tu kulo selalu tewas dalam hal-kira mengira,kemudian mbok kata pergi minta restu pada guru itu,maka kulo pun lulus ujian mengira.”

Giliran Raden Mas Gedempol pula bersuara “Mbok guru kulo berkesah ,dulu ada seorang yang yang kurang pancainderanya tapi cerdik otaknya,yang sering bersama dan membantunya pula seorang pemuda yang cukup sifatnya tapi kurang cerdik orangnya,apa juga keperluan kawanya selalu di turutinya seperti mendaki tempat tinggi,menyeberang sungai, dan sebagainya kerana kawanya tersebut tidak ampunya kaki,perbuatanya adalah dengan rela tanpa upah,bila ujian dijalankan,dulu si kawan ini selalu tewas,kini dia telah lulus dengan jayanya,tidak jauh beza dengan si kawan yang kurang pancaendranya ini,begitulah berkat doa dari sikawan yang tidak cukup pacaindera itu,”

Gembiranya hati Mbok Gede mendengar kesah putera puteri menerusi cermin ajaib dihadapnnya yang disambung disudut loteng untuk mengawasi perigeraklaku putera-puteri sekelian.Kadang-kadang Mbok Gede kurang yakin dengan Rayuan pada Maha Esa,selalu jatuh kedalam kebimbangan dan buruk sangka pada perilaku putera-puteri,apa yang terjadi di sebali cermin ajaib yang tidak cukup kuasa untuk Mbok Gede memantaunya.

Ya Allah Ya Latif,Lembutkanlah hati putera-puteriku supaya sentiasa mudah dididik dengan perkara kebaikkan.

Ahad, 29 November 2009

Kecil-kecil di timang ibu besar-besar di timang gelombang

Ayahanda: Andak jom ikut abah gotong royong sembelih lembu qurban.

Andak:Tak nak lah,nanti macam tahun lepas,tak ada kerja,duduk-duduk je,bowring.

Ayahanda:Macamana boleh tak ada kerja,banyak kerja,awak je yang tak nak buat.

Andak:Dia orang tak suruh buat apa-apa pun.

Bonda: Kerja gotong royong mana boleh tunggu orang suruh,kene kita cari kerja,mana nampak kekosongan kita masuk aje,kan andak dah 16 tahun,kalau masa kecik dulu yelah semua kene suruh sebab masa tu fikiran pun masih kecil,sekarang semakin besar otak pun semakin berkembang,kreatiflah masa bergaul dengan orang,tak rugi kita ringan tulang.kalau sekarang pun masih tak reti nak bena kemahiran bergaul dengan orang sia-sialah hidup kita selamani.


Besok keluarga makbonda akan mengadakan perhimpunan keluarga....dalam perjalanan....

Bonda: Kita ni nak pergi rumah Bondatua buka nak rehat-rehat tau,nanti disana kita akan sama-sama jalankan majlis,jadi jangan kita tunggu orang suruh,cari kerja....nampak orang buat kerja ringankan tulang.....tak rugi orang ringan tulang....buruknya pemandangan orang lain buat kerja kita duduk melepak...tu yang rasa bowring tu.....kalau ada sebarang arahan dari orang yang lebih tua terus buat jangan tunjuk pulak perangai mengeluh atau cuba lari-lari pulak.

Anak-anakanda: Insyaallah,kita orang akan jaga maruah bonda.

Rabu, 25 November 2009

Tiba kedinastinya

Perjalanan dari bandar Kota Bharu hingga Kuatan sepatutnya mengambil masa tidak lebih 3 jam telah menjadi 12 jam dalam bulan-bulan monsun timur laut ini,beberapa kali meredah jalan yang berarus deras dan deretan kenderaan yang terhenti beberapa kali dan jem,terpaksa kami mengehntikan perjalanan di rumah adinda bungsu di Balok dan akan bertolak sebelum subuh esok hari.

5am bertolah Subuh di Bandar Muazam.Berbekalkan bahan yang di copy paste dari WikiMapia,tidak sukar untuk kami melalaui jalan-jalan yang pertama kami tempuhi,rasa riak di hati kerana kami rakyat malaysia yang banyak juga menyusuri jalan-jalan di Malaysia.Sepanjang perjalanan ayahbonda sentiasa berusaha menceriakan hati anakanda untuk mengubatkan rasa kesakitan dek perpisahan yang lalu.Ada kalanya mencipta skrip apa yang akan di tuturkan sebaik sahaja tiba di SMKFL nanti,ialah untuk menutupi rasa bersalah atas kelewatan kami.

10.30am Tiba di SMKFL,sebuah perkampungan Felda di kaki Gunung Panti.Sebuah SMK yang bermurid 200orng,24-26 orang setiap kelas,sekolah terbaik Felda Johor,dengan keputusan SPM BI 90%.Amat mengkasimakan kami.Terjadinya jumlah yang begini ialah kerana ia sebuah Felda lama yang kebanyakannya ibubapa telah mengalami monopos.

Sementara anakanda berurusan dengan kerani,ayahbonda bertemu Puan Pengetua.

Bonda:Maafkan kami puan atas kelewatan anak kami mendaftar.

Puan Pengetua:Owh tak mengapa,saya dapat rasakan cikgu ni seorang yang comitment pada kerjanya,sehingga beliau tidak dapat meninggalkan tugasnya dipertengahan jalan,dan beliaujuga tidak memikirkan tentang gaji.Tapi dia kena bertugas pada Desember ini selama 3 minggu bermula 1hb.Ini kali pertama sekolah dapat guru Ophsyen,dan outomatik akan menjadi ketua panitia,so dia akan menjadi seorang guru yang sebok dan sentiasa keluar sekolah.Dan saya dapat rasakan cikguni punya ayahbonda yang memberi perangsang penuh atas kerjayanya......bla.... bala bla...

Bonda:bla....bla.....bla

Puan Pengetua:Jauh sangat ke sekolahni puan?

Bonda: Owh jauhlah bagi kami tapi bagi orang Johor tak lah jauh he he he

Ayahanda:Puan saya serahkan anak saya kepada puan,didiklah dia sebaiknya.Pastinya terlalu banyak kekurangan.

Dengan kunci yang diserahkan kami pun melawat quartes yan di sediakan,satu diantara 6buah rumah,3 bilik tidur,bilik air yang berasingan dengan tandas,dapur yang berkabinet kemas,sudah ada seorang penghuni tetapi sedang bercuti,berjiranan yang mesra,beberapa penghuni datang memperkenalkan diri.Setelah mmpastikan apa yang perlu di beli kamipun meninggalkan rumah ke kota berhampiran,semuanya keperluan asas bukan kehendak,dan riak wajah nakanda menerima dengan rasa bersyukur.

Selasa, 24 November 2009

Semoga pengembaraan kami mendapat RahmatNYA

Sabtu 7am-
Bertolah dari Sabak Bernam membelah Banjaran Titiwangsa ke Negeri Matahari terbit,meninggalkan anak-anakanda dibawah pengawasan kakanda kedua,perjalanan yang mencabar,dihujan lebat merentasi banjaran lereng-lerang di kaki gunung cameron yang berliku-liku dengan kabus tebal,yang hanya kelihatan lampu kereta,tiba-tiba ada lencungan kerana jalan runtuh.Hujan yang berterusan menuruni bajaran yang licin,sebaik sahaja tiba di tanah rata jumpa masjid di Gua Musang berhenti untuk Sujud Syukur dan Dhuha,meneruskan sehinga pemandangan dikiri-kanan ialah limpahan air dan apungan rumah-rumah dhaif.Menurunkan giar bila mengharungi limpahan di jalanraya.Berkali-kali mengingatkan ayahanda supaya berhati-hati agar tidak bergesel dengan deretan kendraan yang di parking tepi jalan kerana halaman yang berarus deras.Berkali kali anaknada bersms bimbang keselamatan ayahbonda.
3pm tiba di bandar Kota Bharu,anakanda tunggu di masjid kecil,ayahbonda berjamak Taqdim,baru terasa isyarat dari rangsangan perot bonda untuk diisi.
Ayah bonda,anakanda dah tempahkan ayahbonda di bili tamu KTD,sila berehat anakanda bawak kereta ke asrama untuk mengemas dan menyusun barang,kita jumpa esok pagi.

Ahad 8am-Anakanda tiba dengan kereta yang berbonet dan tempat duduk belakang yang penuh.Diperkenalkan dengan rakan-rakan sestarf,di hati kecil bonda siapa juga akan sukar untuk berpisah dengan insan seperti mereka....Anakanda....Allah sentiasa menganugerahkan mu insan yang tidak sunyi dari RahmatNYA,bersyukur.....

-Terimakasih kerana melayan anak bonda dengan baik,minta maaf kerana terpaksa mengambilnya dari kelian(dengan adegan-adegan dramatik)

-Sebenarnya dia yang melayan kami dengan baik dan terimakasih meminjamkannya kepada kami.....

Selamat tinggal KTD semoga kelian akan Allah gantikan dengan insan yang lebih baik.

Meneruskan perjalanan ke selatan,melintasi jalan-jalan yang berarus deras dan kiri kanan jalan yang berombak-ombak halamannya........

Bonda yang kehilangan kata-kata....

Tiba-tiba tersebar bahawa pengambilan guru-guru siswazah akan dibekukan tahun 2010,sebagai ibu tentulah makbonda juga bimbang akan masa depan anakanda.Tiba-tiba dapat surat dari JPJ anakanda dikehendaki hadir ke taklimat GSST di SMKMKJB,dengan kesyukuran makbonda scan surat panggilan dan emailkan….tiba tiba SMS berbnyi

[Mak boleh tak kalau kakak tak pegi posting,]

Mengambilmasa yang lama untuk menjawab

[berikan alasan via email]

Malamnya bomda buka yahoo mail:-

“Sekolah
-Gaji lebih banyak
-Beban kerja lebih banyak.
-Tarbiah - kakak tak tau boleh teruskan ke tak.
-Tentang bayaran denda, hari tu kakak dgn irwan dah jumpa ketua eksekutif(KE) kolej. Pasal denda boleh diuruskan. Kiranya, mak abah tak payah risau pasal tu.
-

KTD
-Gaji tak banyak mana, tapi insyaAllah cukup.
-Ada team untuk buat kerja Islam.
-Lebih banyak peluang untuk improvekan diri sendiri (tarbiyah, sahsiah).
-Suasana kerja walaupun penat tapi sangat enjoy (boleh buat apa yg kita selesa dan apa yang kita mahu).
-KTD kurang lecturer English.

Mungkin dulu kakak fikir masa depan yang cerah tu maksudnya dapat gaji tetap n all that. Tapi tak pe kan mak, kalau kita kerja swasta. Yg pentingnya kita kerja dan tahu matlamat kita untuk kerja tu. Tapi kakak masih harapkan mak punya pendapat juga. Kakak mintak mak dgn abah doakan yg terbaik untuk Kakak. Kakak sayang mak dengan abah sangat2. Kerana Allah.

--
kakak
::RedhaNya diharap, kasihNya didamba::”


“Anakanda,bonda bersyukur kerana Allah telah memberi hidayah untuk anakanda untuk berfikiran sebegitu,tetapi jangan lupa anakanda telah terikat dengan kontrak menggunakan biasiswa KPM,jadi habiskan kontrak dulu,mudah-mudahan anakanda dalam istiqamah,dan di sekola nanti anakanda boleh teruskan kerja Islam pada rakan sekerja dan anak-anak didik”

Sejak itu nada anakanda agak berbeza seperti selalu biala berbicara

[Oklah kalau bonda dah kata macamtu apa nak buat tapi anakanda tak dapat daftar pada tarikh tersebut]

[Itu anakanda kena hubungi JPJ]

[Anakanda dah hubungi sekolah dan PPD mereka setuju tangguh,selewat-lewatnya 26Nov,sebab kat sekolah tu tak pernah ada guru ophsyen BI]

[OK bonda akan ambil anakanda di KTDN dan hantar ke Negeri Selatan awal cuti sekolah ni]

Sabtu, 21 November 2009

Apa dia Hidayah..........

Tempat-di pondok lawatan penjaga di asrama sekolah agama

Bonda:Ingat tau solat jangan sampai tertinggal,puasa sunat,berdoa minta terang hati,mudah belajar........

Budak remaja:Insyaallah....tapi kan mak kat bilik kakak ada sorang budak tu tak pernah solat Subuh.Bangun-bangun mandi terus siap pergi dewan makan,kadang kakak intai nak pastikan,takut perasangka pulak.

Bonda:Kat sekolah agama pun ada budak macamtu juga ye,dia dapat masuk sini mesti PSRA Mumtaz tu

Budak remaja:Itulah pasal....tapi yang peliknya tiap kali ujian markah dia tinggai sekali.

Bonda:Memanglah dia pandai sebab mungkin dia rajin belajar,atau emak bapaknya orang pandai-pandai,dia ada kebolehan semulajadi tapi dia tak dapat hidayah...

Budak remaja: Hidayah? macamana tu.....

Bonda:Kan ada orang-orang pandai tapi tak yakin pada tuhan.Dia tak suka pun kalau sebut Islam,dia tak didikpun anak-anaknya ilmu Islam,kadang tu kerja ustaz/ustazah lagi,tapi tak minat cerita-cerita Islam,adakalanya akhlaknya pun tak macam orang Islam,sebab dia tak ada hidayah.kita kene doa Ya Allah berilah aku Hidayah.Kan dalam doa Qunut ada doa mintak hidayah.

8 tahun kemudian

Anak yang nak dewasa:Betulah mak dulu kata ada orang bijak pandai tapi tak dapat hidaya,kakak dah jumpa ramai orang macam tu.Bijak pandai tapi tak suka bila sebut Islam.Solat tapi cuma sebagai adat aje,nampak macam senang tapi jiwanya tak tenang,ada saja bala turun.Gaji tinggi tapi tak pernah kecukupan,nak sedekah pun macam berat sangat.

Bonda:sebenarnya Allah tengah uji dia dengan kenikmatan.Lagi bahaya diuji dengan kenikmatan dari diuji dengan kesusahan.Jarang orang bersykur kalau dapat nikmat tapi orang akan cari Allah kalau dapat musibah.Kita pun macmatu juga kan,pasal tu kita kena selalu doa mintak hidayah

Anakanda,bonda rindu nak berbicara sebegitu dengan kamu lagi,ceritalah lagi pengalaman kamu jumpa ramai orang agar bonda tahu bahawa kamu sudah jumpa hidayah,agar menjadi bekalan bonda ke alam sana.............

Selasa, 17 November 2009

Pilihlah aku..........

Tersebutlah cerita sepasang suami isteri yang tidak sempat bercinta sebelum kahwin,yang pertemuan mereka adalah di susun oleh bapa saudara mereka.Setelah 5 tahun perkahwinan satu malam di hari ualangtahun perkahwinan.

Isteri: Yang…kenapa Yang pilih saya jadi isteri? kan saya ni tak cantik,budi bahasa pun kurang,masak tak pandai.

Suami: Saya pilih bukan kerana cantik….saya tengok ayang dari keluarga baik-baik , berugama,pandai pandai…..mudah mudahan semua tu akan di warisi oleh anak-anak saya…….Ayang pulak kenapa pilih saya jadi suami?

Isteri: Entahlah….sebaik saja Ayang lamar terus buat istiharah….tak berhenti henti…. berterusan…….tapi tak mimpi apa-apa pun……. Tapi……. urusan dimudahkan sampailah hari pernikahan.

Suami: Oowh gitu ya!.......(terdiam lama……shingga terlena)


Suamiku,terimakasih kerana berjaya
• menipiskan mazmumahku,
• meringankan beban yang memberatkan tulang-temulang dan lidahku dari berbuat bakti sesama makhlukNYA
• mengibaratkan solat itu seperti kita nak membuang air besar,tidak dapat ditahan bila tiba waktunya,
• dan banyak lagi.................Dia yang memilih mu untuk ku.

Sabtu, 14 November 2009

Bibit baru kenal dunia

Masa tingkatan 3,Bibit sering pening kepala,Madam Sabar yang sabar membawa Bibet kekelinik,doktor kata mata Bibit rosak,lalu dibawa Bibit kekedai cermin mata, Bibit di periksa,sebelah mata 200 kata cina cermin mata sebelah kiri pulak 400 kata cina cermin mata,
Madam Sabar bayar. “Pakei,mata kamu tu rabun”Kami balik.

Bibit kekok,jalan tinggi rendah,tapi Ya Allah terangnya dunia.

Sampai asrama,Bibit duduk tepi tingkap,di depan padang bola tempat budak-asrama putra main,tiap petang,tiba-tiba Bibit kenal sapa yang bermain, Hadi,Jamil,Mu’i,Tapa,Ajis.dan yang lain-lain.

“Midah,engko nampak tak sapa yang main”
Midah sebut semua

“Nampak ye,tak pakai cermin pun nampak?"

“Aah”

Rupanya selama ni Bibit hidup dalam rabun tapi Bibit tak tau,Bibit ingat dunia memang macam nih.

Bibit azam kalau bibit ada anak nanti kene peka.

Khamis, 12 November 2009

Ku toleh kanan,kiri,hadapan dan belakang

Di kiriku Nenek Shitah,Di hadapan ku Nenek Siti dan Nek Milah,dibelakang ku Kak Yam,dikanan ku Cik Ton,disebelah rumahnya Mbah Mah,dan Wak Nab,nun di seberang jalan besar Mbah Saton,ibu mertuaku.
Aku dikelilingi semua balu

Nenek Shitah punya 3 anak perempuan tidak tinggal bersama,di bawah kolongnya pekerja Indon menumpang tanpa sewa.

Nenek Siti,asalnya orang kaya,rumah besar menjela,tinggal bersama anak bujang lelaki yang berpenyakit mistri,siang malam memecah sunyi.

Nenek Milah tinggal bersama anak dan menantu,dan 3 cucu,waktu siang sendiri semua anak menantu mencari rezki cucu di hantar rumah pengasuh,anak lain bertebaran merantau.Dia sendiri.

Cik Ton tinggal bersama anak dan menantu,siang hari anak dan menantu keluar mencari rezeki,cucu di hantar rumah pengasuh,Cik ton mengurus kedai runcit.

Mbah Mah,bersamanya anak dan menantu yang siang keluar mencari rezeki,cucu di hantar rumah pengasuh,anak-anak lain jauh di rantau.Siang bersendiri.

Kak Yam baru kehilangan suami,tinggal bersama anak dara tingkatan 5,anak bujang menganggur,dua orang cucu yang hasil penceraian ibubapa,

Wak nab,Tinggal seorang diri di rumah besar bagai gudang,anak-anak jauh merantau,di kolongnya kereta besar peninggalan Almarhum suami yang sudah tidak berpandu.

Nun di sebarang Jalan besar Mbah Saton ibu mertuaku,tinggal dengan anak dan menantu,menantu kelauar mencari rezeki,anak lelaki di rumah dengan 4 cucu.

Mereka semua di bawah tanggungan ku,

Wahai Nek Shitah,Nek Milah,Nek Siti,Cik Ton,Kah Yam,Mbah Mah,Wak Nab,Mbah Saton,,temuilah aku jangan kalian segan atau malu jika perlu,untuk menggunakan ku,sebagai ganti anak dan menantu.

Kerana nasibku juga belum tahu,antara aku dan suami siapa yang ditinggalkan ,siapa yang meninggalkan dulu.Aku juga masih punya ayah dan ibu nun di kedesaan yang jauh dari anak dan menantu yang perlu jiran sepertiku.

Rabu, 11 November 2009

Bila usia semakin ke penghujung,maka........

Berdebar hati Mak Jah,Hari ini pergi menghadhiri majlis perkahwinan anak Makcik Lida,kawan Mak Jah masa seolah rendah,macamanalah wajahnya sekarang. Lebih 30 tahun tak jumpa. Dia bagi kad jemputan pun terus ke rumah mak Mah Jah di kampung sebab tak tahu alamat Mak Jah.
Pernah jumpa sekali di satu R&R masa solat maghrib,nasib baik dia cam wajah Mak Jah.

Mak Jah Bawa anak dara 4 sederet.Dalam perjalanan tak kering mulut Mak Jah bercerita betapa istemewanya Mak Cik Lidah,sampai sana mesti semua orang salam dan hormat.Sampul sumbangan pun dah siap diisi,tentunya lebih dari biasa jumlahnya.

Sesampainya terus berbaris,ambil juadah.Usai berjuadah masuk kerumah,jumpa tuan rumah. Maka berpeluk berciumlah dua kawan sepersekolahan .Bagai tidak cukup mulut nak bercerita banyak perkara dan semestinya tidak habis sebab dia juga perlu melayan tetamu lain.Tiba nak pulang dicapainya berkat yang paling istemewa untuk Mak Jah,dan anak-anak dara 4 sederet pun mendapat sorang satu beg.

Sambil meneyeka-nyeka mata mak jah meninggalkan majlis. Sebaik sahaja melabuhkan punggung dalam kereta,Mak Jah terasa ada sesuatu dalam tangan,rupanya sampul sumbangan masih belum bertukar tangan.

Selasa, 10 November 2009

Masa Hadapan siapa yang tahu

Satu ketika di sebidang tanah yang baru di beli makbonda dan ayahanda dengan penuh ghairah bertanam-tanaman,sambil bersembang-sembang tentang masa depan.

“Esok anak-anak kita balik kampong berebut-rebut petik buah,duduk-duduk bawah pokok mangga pegang pisau makan bawah pokok, panjat-panjat pokok makan atas pokok”

“Entah sempat masak ntah tidak mangga ni, dah di petiknya,cicah kicap ngan gula”

“Nanti bila nak balik asrama ke,balik rumah dia ke berebut-rebut penuhkan beg,penuhkan bonet”

Sekarang,buah mangga sampai gugur ditanah,buah limau pecah di pokok,buah mata kucing jadi santapan Sang kluang,buah jambu air berkitar semula jadi baja.Bonda kutip buah mangga,masukan bakul letak di dapur,tak ada sorang pun yang peduli. Bonda kopek duduk depan tv masukan dalam pinggan,bonda bangun nak buang kulit,datang lagi dah kosong pinggan.

Isnin, 9 November 2009

Hujan

Bila hujan
Imbauanku nun jauh
kepada abang dan adik-adik
Bukan anak-anak
mengapa?
Kerna
Aku pernah berhujan bersama mereka

Bila hujan
Mataku jatuh pada titisan.
Dan airnya tumpah
Berbaur hingga hilang masinnya
Terjelma wajah abang dan adik-adik
Satu demi satu
Bukan anak-anak
kenapa?
Kerna
Ianya pernah tumpah bersama mereka

Bila Hujan
Perutku berkeriut teringatkan juadah bonda
Pisang dan ubi goreng panas minyak kelapa
Bersama abang dan adik-adik
Bukan bersama anak-anak
Kerana aku pernah berjuadah bersama mereka.

Bila hujan
Lama dulu
Aku rasa aku jauh terasing
Dari ayahbonda abang dan adik-adik

Sampai kini jelmaan masih sama
Satu demi satu.

Bila hari hujan
Hatiku bersama mereka
Selamat berbahagia abang dan adik-adikku
Di sini dan di sana
Semoga Allah melindungi kalian.

Pembetulan

Masa Makbonda mengandung dulu makbonda sering berdoa “Ya Allah,jadikanlah anak dalam kandungan ini sentiasa di senangi oleh orang dikeliling meraka”

Sebaik sahaja lahir nendanya sangat menyayangi nya,sehingga Makbonda rasa terpinggir.Nendanya sanggup merampas cucundanya dari pangkuan makbonda bila cucundanya menangis.Lalu lintasan –lintasan makluk api bersimpang siur di benak “Orang tua tu bukan suka kamu,dia sayang cucu dia aje,sebab itu darah dagingnya,kamu ni kilangnya aje”

Maka iman yang lemah sering dibolak-balikan oleh makhluk-makhluk api.Ada yang tak kena dengan doa makbonda.Untuk berikutnya Makbonda perbaiki doa

“Ya Allah,jadikanlah anak dalam kandungan ini sentiasa di senangi oleh orang dikeliling meraka,jauhilah anak dalam kandunganku dari menjadi bahan fitnah,jadikanlah dia pengikat silaturrahim dikalangan kami”

Ahad, 8 November 2009

Kita Tidak Pernah Bersaorangan

Puteri : Hello Assalamualakim bonda,Bonda sihat ke, Puteri ada Masalah,tapi tak tau nak cakap.

Bonda:Waalaikumussalam.sihat je.Terpulang,kalau nak cakap,cakaplah,tak nak pun tak apa,bonda tunggu je.

Puteri:Patutke benda-benda kecil ni nak cakap kat Bonda?

Bonda:Benda kecilpun kalau sampai menggaggu kehidupan apa salahnya cerita,dan kalau masih percaya kat bonda untuk berkongsi,bonda sedia menunggu.

Puteri: Puteri ada masaalah dengan kawan-kawan sekelas,Hati puteri sakit sangat,dah berapa lama puteri bersabar,sekarang puteri dah hilang sabar,terpaksa luahkan,puteri dah minta maaf kat mereka,kalau puteri tak betul,tapi puteri tak ikhlaspun mintak maaf,sebab memang merekapun yang bersalah,puteri buat macamtu biar mereka sedar...tapi sebaliknya pulak terjadi....puteri tension tau,dah lah tengah exam..... nak study asyik teringat je benda tu.

Bonda:Semua ke mereka tu?

Puteri: Tak,tapi memang kawan lain bengang dengan budak tu;

Bonda: Adeke mereka tu kawan-kawan yang rapat degan Puteri?

Puteri: Bukan,Kawan-kawan pun kesian kat Puteri?

Bonda: Owh kalau camtu puteri taklah bersaorangan,masih lagi ade kawan,Ade orang lain tu,semua kawan tak ada yang bersamanya,dia kesaorangan dalam kelas,malah dalam kehidupan. Sebanarnya tu semua ujian yang Allah turunkan masa examlah tu,kalau ada boyfriend gaduh ngan boyfriend,suami isteri gaduh dengan suami isteri. Allah yang turunkan mereka itu untuk menguji kekuatan puteri,jangan marah mereka. Mengadu je kat Allah,minta beri kekuatan jiwa,hilangkan rasa bengang dan kebencian,minta dijadikan ujian ini sebagai meningkatkan kekuatan jiwa kita.

Puteri: Boleh hilang ke perasaan tu:

Bonda:Allahtaala tu tak macam manusia,Dia tak jemu memberi,semakin kita minta semakin Dia sayang kat kita.Nanti rasa kebencian kita kat budak tu akan bertukar menjadi rasa kesian,doakan saja dia sedar.

Izinkan bonda cerita kisah bonda.
cerita 1-Bonda juga pernah mengalamai saat-saat macam tu,bonda rasa tak salah,tapi mungkin cara bonda menyerangnya tu yang salah,akibatnya dia menyerang bonda dengan cara cukup memedihkan.Peristiwa tu sentiasa melintas dalam benak,mengganggu perjalanan hidup.Bonda pun dah merendahkan diri dengan meohon maaf.... bila baca artikal yang kita ni tidak kesaorangan dalam hidup,Bonda memohon,memohon dan memohon,bukan meminta dibalas padanya tapi pada kita....dan akhirnya kebencian tu telah bertukar menjadi belas.

Cerita 2:Dengan rakan sekerja,lidahnya amatlah tajam,bila bercakap semua ayat-ayat yang memedihkan,sampaikan bonda mengelak dari berjumpanya,satu masa bonda dihantar kursus dan dikehendaki duduk sebilik dengannya,sebelum pergi bonda bertahajjud,minta Allah buangkan rasa kebencian,dan beri kekuatan.Beberapa malam selama bermalam dengannya sebelum tidur dia bercerita mengenai keluarganya...Rasa kebencian bonda telah bertukar dengan rasa belas kasihan,rupa-rupanya dalam hidup dia,semua yang di hajatkan tak pernah dapat,keluarga dia berantakan.....sekarang bonda tak pedihlagi menghadapi lidahnya.....bonda maafkan dia....bonda jadi kesian.

Cerita 3:Dalam menghadapi kerisis dengan manusia lagi,nak menghilangkan lintasan-lintasan tu bonda menghafal surah-surah lazim,bonda telah dapat menambah bilangan surah lazim yang bonda boleh gunakan dalam solat.

Sekarang camana?

Puteri: Ok terimaksih bonda,lapang rasa,Insyaallah rasa kuat.

Jumaat, 6 November 2009

Harta biar bermunafaat

Tak pasti ibu lain akan segembira makbonda atau sebaliknya bila didapati anak-anak makbonda sering digunakan oleh Yahanda dan Bondatua untuk menjadi pemandu menghantar mereka kesana kemari sejak anak-anak Makbonda punya lessen memendu.

Atau ada ibu lain yang akan berkata “ayik asyik anak aku aje yang dikerjakan,anak orang lain tak di suruh pun” Nauzubillah jauhilah dari lintasan-lintasan itu.

Ada kalanya irihati melintas di benak,ialah kenapa tidak minta makbonda atau suami makbonda sahaja yang hantar.Owh mungkin dengan cucu mereka lebih telus,ialah merekakan bujang lagi.Ada satu ketika yahanda dan bondatua telah menempah awal pada cucundanya untuk menghantar mereka ke temujanji dengan doctor di kelinik,tiba-tiba pada hari yang telah ditetapkan nenda sebelah ayahanda pula meminta untuk di hantar temujanji juga,padahal di rumahnya pun ada anaklelaki yang punya kelapangan……. Pada ketika itu makbonda nampak rasa belah bagi di wajah anakanda…..disana nenda disini nenda……tapi ayahanda bertindak cepat…taka pa anakanda hantar yahanda dan bonda tua……biar ayahanda hantar nenda di sini…

Pada ketika itu bonda memuji Tuhan,Makbonda telah dikurniakan harta yang memberi munafaat pada orang lain.

Pada hari anakanda dalam perjalanan pulang ke pondoknya,makbonda hantar SMS

"Tk coz berssh payah tolong org tua mk,anknda tlh tlng mmbls bkti mreka pd mk."

"Anknda rsa xlah ssh,mlh gmbra tlng mreka "

"Alhamdulillah telah lahir dari rahim mak zuriat yang gembira berbuat kebajikan"

"Alhamdulillah juga anknda dilahirkan oleh orang yang suka kebajikan"

Lalu air mata Makbonda tumpah

Hanya pada Tuhan yang layak Makbonda puji

Khamis, 5 November 2009

PERMINTAANKU 1

Ya Allah ya tuhan ku,aku tidak jemu meminta,walaupun adakalanya aku takut jika kau terlalu cepat menunaikan permintaanku, ku takut bila aku dah dapat aku akan meminta lagi permintaan yang baru tanpa sempat aku bersyukur.

Walaubagaimanapun aku tetap meminta,aku tahu kau suka jika hambamu meminta kerana sifatmu adalah PEMBERI,tidak seperti manusia yang akan terasa bosan jika sesame mereka sentiasa meminta.

Ya Allah,kaulempahkanlah keluargaku dengan kerahmatan MU,limpahkanlah kehidupan keluargaku dengan keredaanMU.Ya Allah lembutkanlah hati-hati ku,suamiku dan anak-anakku dan juga insan yang hampir dengan hati kami,elokkanlah akhlak kami,elokanlah budipekerti kami,elokkanlah tingkahlaku kami.Jadikanlah anak-anak kami dan anak-anak insan yang hampir dengan hati kami anak yang saleh dan solehah. Terangkanlah hati anak-anak kami, Atiqah,atina,aizat,aiman,atira dan aimi anis dan juga nak-anak lain yang hampir dengan hati kami, berikanlah kejayaan pada setiap peperiksaan yang mereka tempuhi,kuatkanlah ingatan mereka,teguhkanlah kefahamaa mereka,permudahkanlah mereka semasa menjawab kertas soalan,ingatkanlah jika mereka lupa,berikanlah mereka ilham jika mereke tidak tahu.

Ya Allah jadikanlah aku isteri yang baik pada suamiku,anak yang baik pada kedua ibubapa dan mertuaku,ibu yang baik pada anak-anakku,guru yang baik kepada anak muridmu,insan yang baik pada makhluk2mu.

Ya Allah,ikatkanlah kasih sayang kami sekeluarga dan juga orang-orang yang hampir dengan kami dengan taliMu ya Allah,lindungilah kami dari segala pepecahan dan hasutan syaitan. Kurniakanlah kami sifat kasih sayang diantara kami. Jadikanlah anak yang tua menyayangi yang muda dan yang muda menghormati yang tua.Jadikanlah anak-anak kami sentiasa membela diantara satu sama lain mengikut jalan MUu Ya Allah dan sentiasa memelihara diri untuk keselamatan di dunia dan di akhirat.

Ya Allah, berilah anak-anakku dan anak-anak yang hampir dengan kami kejayaan dalam hidup mereka sebagai jalan menempuh kebahagiaan dunia dan akhirat. Jika ditakdirkan mereka kaya jadilah kekayaan mereka menambah kekuatan iman mereka,jika sebalik jadilah mereka insan yang redho dengan ketentuanMu ya Allah.

Ya Allah temukanlah jodoh anak-anak kami dengan insan yang soleh dan solehah, yang sentiasa memimpin anak-anak kami ke jalan menuju kebahagiaan dunia dan akhirat. Lindungilah anak-anak kami dari bertemu jodoh dengan orang yang membawa kerosakan kepada mereka di dunia dan akirat ya Allah.

Ya Allah,lindungilah kami keluarga kami,insan yang hampir dengan hati kami,dari ujian-ujian yang tidak sanggup kami tempuhi Ya Allah,berilah kami kekuatan semasa kami di uji yaAllah,jadikanlah ujian-ujiana itu sebagai menambah kekuatan jiwa kami ya Allah.


Ya Allah,permintaanku bukan setakat ini ya Allah,aku akan sentiasa meminta dan meminta ya Allah selagi Jasadku masih bernyawa ya Allah…………………

Ya Allah,perkenankanlah permintaan ku ini Ya Allah .................................................................................. ...............................................................................................................

PERMINTAAN 1

Ya Allah ya tuhan ku,aku tidak jemu meminta,walaupun adakalanya aku takut jika kau terlalu cepat menunaikan permintaanku, ku takut bila aku dah dapat aku akan meminta lagi permintaan yang baru tanpa sempat aku bersyukur.Walaubagaimanapun aku tetap meminta,aku tahu kau suka jika hambamu meminta kerana sifatmu adalah PEMBERI,tidak seperti manusia yang akan terasa bosan jika sesame mereka sentiasa meminta.
Ya Allah,kaulempahkanlah keluargaku dengan kerahmatan MU,limpahkanlah kehidupan keluargaku dengan keredaanMU.Ya Allah lembutkanlah hati-hati ku,suamiku dan anak-anakku dan juga insan yang hampir dengan hati kami,elokkanlah akhlak kami,elokanlah budipekerti kami,elokkanlah tingkahlaku kami.Jadikanlah anak-anak kami dan anak-anak insan yang hampir dengan hati kami anak yang saleh dan solehah. Terangkanlah hati anak-anak kami, Atiqah,atina,aizat,aiman,atira dan aimi anis dan juga nak-anak lain yang hampir dengan hati kami, berikanlah kejayaan pada setiap peperiksaan yang mereka tempuhi,kuatkanlah ingatan mereka,teguhkanlah kefahamaa mereka,permudahkanlah mereka semasa menjawab kertas soalan,ingatkanlah jika mereka lupa,berikanlah mereka ilham jika mereke tidak tahu.
Ya Allah jadikanlah aku isteri yang baik pada suamiku,anak yang baik pada kedua ibubapa dan mertuaku,ibu yang baik pada anak-anakku,guru yang baik kepada anak muridmu,insan yang baik pada makhluk2mu.
Ya Allah,ikatkanlah kasih sayang kami sekeluarga dan juga orang-orang yang hampir dengan kami dengan taliMu ya Allah,lindungilah kami dari segala pepecahan dan hasutan syaitan. Kurniakanlah kami sifat kasih sayang diantara kami. Jadikanlah anak yang tua menyayangi yang muda dan yang muda menghormati yang tua.Jadikanlah anak-anak kami sentiasa membela diantara satu sama lain mengikut jalan MU Ya Allah dan sentiasa memelihara diri untuk keselamatan di dunia dan di akhirat.
Ya Allah, berilah anak-anakku dan anak-anak yang hampir dengan kami kejayaan dalam hidup mereka sebagai jalan menempuh kebahagiaan dunia dan akhirat. Jika ditakdirkan mereka kaya jadilah kekayaan mereka menambah kekuatan iman mereka,jika sebalik jadilah mereka insan yang redho dengan ketentuanMu ya Allah.
Ya Allah temukanlah jodoh anak-anak kami dengan insan yang soleh dan solehah, yang sentiasa memimpin anak-anak kami ke jalan menuju kebahagiaan dunia dan akhirat. Lindungilah anak-anak kami dari bertemu jodoh dengan orang yang membawa kerosakan kepada mereka di dunia dan akirat ya Allah.Ya Allah,lindungilah kami keluarga kami,insan yang hampir dengan hati kami,dari ujian-ujian yang tidak sanggup kami tempuhi Ya Allah,berilah kami kekuatan semasa kami di uji yaAllah,jadikanlah ujian-ujiana itu sebagai menambah kekuatan jiwa kami ya Allah.
Ya Allah,permintaanku bukan setakat ini ya Allah,aku akan sentiasa meminta dan meminta ya Allah selagi Jasadku masih bernyawa ya Allah…………………

Ya Allah,perkenankanlah permintaan ku ini Ya Allah ...............................................................................................................

Tazkirah untuk diri sendiri 3

Kemampuan bersedekah itu bukan hanya terletak kepada jumlahnya RM tapi juga pada jumlahnya keikhlasan dan keimanan.

Isnin, 2 November 2009

Khamis, 29 Oktober 2009

Tazkirah untuk diri sendiri 1"Bolehkah kamu?"

  1. Bolehkah kamu berjaga malam semasa ibubapamu sakit seperti kau berjaga malam sambil mengurut-urut tubuh anakmu ketika sakit?
  2. Bolehkah kamu mencari apa yang ibubapamu hajatkan sebagaimana kamu bersusah payah mencarikan sesuatu yang anak kamu hajatkan?
  3. Bolehkah kamu berulangalik ke kampung halaman sejauah 2 jam perjalanan menjenguk ibubapamu sebagaimana kamu berulang alik ke asrama anakmu yang mengambil masa 4-5 jam perjalanan?
  4. Bolehkah kamu mengambil cuti untuk menghantar ibubapamu ke kelinik bertemu janji dengan doktor sebagaimana engkau mengambil cuti untuk anakmu yang demam selsema?
  5. Sanggupkah kamu meminjamkan kereta barumu kepada ibubapamu sebagaimana kamu meminjamkan kereta barumu kepada anakmu?
  6. Bolehkah kamu melayan selera ayah ibumu sebagaimana kamu melayan selera anak-anakmu?
  7. Bolehkah kamu memberi keselesaan hidup ayah dan ibu kamu sebagaimana kamu memberi keselesaan kepada anak mu?
  8. Bolehkan kamu memperuntukan % pendapatan bulanan kamu sebagaimana kamu memperuntukkan % pendapatan kamu kepada anakmu?
  9. Bolehkah kamu...............................................?
  10. .................................................

Bolehkah aku?


 “Ya Tuhanku, kasihanilah kedua-dua ibubapaku sebagaimana mereka mengasihani aku sewaktu aku kecil.”

Selamat Ulangtahun Kelahiran Ke-77 ayahandaku pada 2 November...

Rabu, 28 Oktober 2009

Kualiti diri

Kelamarin;

Anak : Mak....nak pindah sekolah lah,budak-budak sekolah ni jahat-jahat,
Mak: Dia buat apa?
Anak: dia orang ska ejek-ejek,jelir-jelir lidah,sorak-sorakan orang;
Mak:Bagi tau ustazah;
Anak:OK

Semalam

Anak : Mak....nak pindah sekolah lah,budak-budak sekolah ni jahat-jahat,
Mak: Dia buat apa?
Anak: dia orang suka ejek-ejek,jelir-jelir ,sorak-sorakan orang;
Mak:Bagi tau ustazah;
Anak:Dah, ustazah kata....alah jangan layan,diam aje nanti dia penat.
Mak:Betulah ustazah cakap tu,esok buat tak tau je,dia orang tu suka kalau orang marah-marah;
Anak:OK

Hari ini

Mak:Betul nak pindah sekolah,esok mak uruskan,tapi kat sana kena cari kawan baru,pastu ustazah baru,kita tak kenal,entah-entah lagi terok dari kawan-kawan kat sini;
Anak:Tak apalah bdak-budak tu dah tak usik lagi,ustazah dah marah dia orang,dia usik budak lain lain pulak.
Mak:Betul?......tulah bukan elok kita suka pindah-pindah,kat tempat baru belum tentu budaknya baik-baik,budak jahat kat mana-mana ada,yang penting macamana kita nak tolong diri kita dan tak bagi budak jahat tu kacau kita lagi.

Anakanda dah belajar meningkatkan kualiti diri

Ahad, 25 Oktober 2009

Aduhai anak-anak

Cerita Basikal buruk.

Anak:Mak esok malaslah Anis nak naik basikal(dengan muka mendung)
Mak:Kenapa?
Anak:Budak-budak lelaki tahun6 tu...ejek-ejek Anis...kata basikal buruk yek yek.
Mak:Ta apalah sok jalan kaki je.....
Anak:Tak boleh kalau jalan kaki nanti dia lagi kata....hoi mana basikal...dah jual kat kedai besi buruk ye.....
Mak:(Berdenyut ari-ari bekas tempat tinggal anak tu selama 9bulan,ibu mana tak sedih anak dihina begitu)Anis kenal ke anak sapa tu?
Anak:Alah anak pakcik......dengan anak Makcik .....yang rumah batu warna kuning tu(rumah PPRT)
Mak:So Anis sedihlah ye?....tapi mak tak sedih sangat kalau kata basikal anaknya buruk,tapi sedih sangat kalau perangai anak-anaknya buruk maca anak-anak orang tu.Sok kalau dia kata lagi cakap ...............biarlah basikal buruk asalkan jangan perangai buruk......
Anak:Ok lah...sok Anis naik basikal....kalau dia ejek lagi Anis cakap macam tu(mendung telah berlalu)

Pucuk Ubi

Dalam perjalanan pulang dari sekolah,dalam kereta.

Mak:Kita kena makan sayuran,biar kulit halus,tengok anak-anak Ciklah makan tomato kulit dia cantik;
Anak:Eya suka sayur satu je,sayur yang daunnya kecik-kecik masak lemak;
Mak:Daun turi ke,
Anak:Bukan,nanti Eya tunjukan.......Hah daun tu hah yang kat tepi jalan(menunjukan daun pucuk ubi)
Mak:??????
Eya anak cikgu yang dilahirkan dan dibesarkan dikampung yang dikelilingi flora dan fauna, bagaimana ya kalau anak kota yang sesekali balik kampung?

Rabu, 21 Oktober 2009

JIKA KAU MAHU..........

Jika kau mahu anak-anakmu menghormatimu maka hormatilah kedua ibubapamu dahulu;
Jika kau mahu anak-anakmu menyayangi mu sayangilah kedua ibubapamu dahulu;
Jika kau mahu anak-anakmu berbicara dengan sopan kepada mu maka berbicaralah dengan sopan kepada kedua ibubapamu dahulu;
Jika kau mahu anak-anakmu rajin menolongmu maka rajin-rajinlah menolong kedua ibubapamu;
Jika kau mahu anak-anakmu ringan tulang membantu kerja-kerja rumah maka ringan-ringankanlah tanganmu untuk kedua-dua ibubapamu;
jika kau mahu anak-anakmu sering menjengukmu bila tua nanti maka sering-seringlah kau menjenguk kedua ibubapamu sekarang;
Jika kau mahu anak-anakmu murah hati kepada mu maka bermurah hatilah kepada kedua ibubapamu dahulu;

Isnin, 12 Oktober 2009

Memberi dan menerima,hikmah di sebaliknya

Ramadhon semakin di penghujung,anak-anak sudah berkumpul tapi masih terbawa-bawa cuti rehatnya......rumah masih berselerakan......tetiba Makbonda teringat Bondatua kat kampung,pastinya sedang mengemas-ngemas rumah bersendirian......adik-adikpun belum sampai ,meraka dari perjalanan yang jauh-jauh.......kesian Bondatua,pastinya tenaga tua itu sedang ternanti-nanti ketibaan anak-anak cucunya.........

Makbonda:(Jam 9.00am)Wahai anak-anak dari perantauan....sudah-sudahlah tu....bangun....lusa dah raya......tolong-tolonglah kemas rumah.....Makbond nak jengok Bondatua, nak tolong kemas rumah(rumah bonda tua 30min perjalanan).

Anak-anak dari perantauan: Yelah kejap lagi....mak pergilah......kita orang buatlah nanti...dengan suara serak-serak keringnya....

Sampai rumah Bondatua.....betul seperti yang dijangka....Bondatua sedang terbongkok-bongkok mengemas dapurnya,anak cucu belum tiba lagi.....Makbonda naik atas rumah......yang sudah terabai sekian masa kerana Bondatua sudah kurang berdaya untuk menguruskannya......dengan habuk dan sawang......tentu sekali tidak menyelesakan anakcucu berkumpul........usai rumah Bondatua Makbonda pun kembali kerumah dengan minda yang telah disetkan menyambung misi di rumah sendiri pula...........tapi apa yang terjadi........ Makbonda menjadi semakin yakin dengan tajuk di atas................anak-anak dari perantauan sedang melakukan apa yang Makbonda lakukan dirumah Bondatua tadi......ALHAMDULILLAH......terimakasih Tuhan.

Jumaat, 9 Oktober 2009

Untung ruginya anak sulung dan bungsu (Berdasarkan pengalaman diri sendiri bukan pengalaman orang lain)

Untung anak sulung
1. Tempat mak meluanhkan perasaan
2. Kasih pertama mak bapak,masa lahir sehingga kelahiran anak kedua dialah tempat mencurahkan kasih sepenuh jiwa raga
3. Tumpuan semua nenenek/datuk/makacik/makcik,semua berebut nak dukung/ambik gambar,semua nak cium,layan,peluk sampai emaknya jeles kasihnya lari kat orang lain.
4. Tempat adik-adik meluahkan perasaan
5. Suara kita selalu di gunakan
6. Suami/isteri kita menantu pertama,belum ada saingan
7. Kitalah orang pertama yang bagi emak duit gaji kita,walaupun sedikit emak sangat menghargainya

Rugi anak sulung
1. Maka bapak muda lagi,darah muda,masih belum matang nak buat tindakan,jadi tempat melapaskan amarah mak/bapak,melepaskan baran mereka
2. Tak ada tempat nak luahkan perasaan tentang cerita-cerita remaja,nak cerita kat emak malu
3. Boring-tak boring kat rumah ajelah masa tunggu result,tak ada abang atau kakak buat mengadu kasih.
4. Masa kawin adik-adik belum kerja,kecil-kecil lagi,hadiah/sponsor/tenaga amat minima.
5. Pak/mak mentua belum pernah menghadapi menantu, ada saja tak kenanya tingkah laku kita
6. Ipar duaipun tak pernah menerima kehadhiran orang lain dalam rumah mereka,segala yang tak betul ada saja yang perasan
7. terlepas nikmat zaman kanak-kanak,sebab sentiasa jaga adik-adik yang asih kecil
8.Masa lahirkan anak adik-adik belum kerja so tak ramai bagi hadiah.

Untung anak bungsu
1. Dapat belaian kasih sampai besar,kadang sampai tua
2. mak/bapak dah tua,dah cool,dah tak baran-baran lagi
3. Abang/kakak dah kerja,tiap kali balik ada saja buah tangan yang di bawa balik.
4. Ada tempat mengadu kasih,meluah perasaan.
5. Sesak-sesak duit taklah nak mintak mak/pak saje,banayak tempat bergantung nasib.
6. Boring-boring duduk rumah masa tunggu result pergi rumah kakak/abang
7. Masa kawin abang/kakak dah kerja,masing masing bagi hadiah/sponsor/tenaga
8. Suami/isteri kita menantu bungsu,maka ramailah biras dan iparduai yang tolong ajarkan macamana nak mengambil hati mak/pak mertua
9. Bila kita ada anak Kakak abang sepepu ramai,masing-masing nak peluk/cium.
10. Bila kita dapat anak banyak hadiah dari maka/pak saudaranya

Rugi anak bungsu
1. Kebanyakan pakaian 2ndhand dari abang/kakak
2. Mak/abang/kakak selalau anggap kita kecik lagi,suara kita tak begitu diambil hal
3. Suami/isteri kita menantu akhir jadi banyak benar mata-mata yang memantau gerak geri kita
4. Bila kita dapat anak kakak/abang dah tak berapa layan anak kita,mereka masing-masing dah ada anak
5. Tok nenek dah tua tak berapa larat nak timang anak kita,pun cucu lain dah ramai nanati kalau asyik pegang anak kita jeleslah cucu lain;
6. .........................................................

Khamis, 8 Oktober 2009

Anis proses menjadi dewasa

Emak telah diamanahkan untk menjaga dua orang anak Pak Alang Amani 7 tahun dan Aman 4 tahun sepanjang pemergiannya ke tanah suci Mekah pada musim ini……sebelum itu emak sudah memberi taklimat awal kepada Yaya dan Anis tentang kehadhiran 2 orang sepepupu mereka selama 45 hari bersama mereka. Nampaknya reaksi mereka positif,dan tidak sabar menunggu ketikanya.
Anis ,adik bungsu,selama ni memang selalu buat hebok, pagi sebelum pergi sekolah jika barang kepunyaannya hilang seperti setokin,pemadam,buku home work yang dia tau melalak,dan emak yang tak kuasa dengar lalakannya mengerah semua kakak dan abang untuk mencarinya… sambil merungut dan mengutuk cari tetap cari walaubegitu mereka seperti sentiasa memafkannya,begitulah tuah si bungsu .
Sudah 2 minggu berlalu Anis telah menaikkan taraf dirinya menjadi kakak,berbagai cerita yang berlaku dan boleh di hantar kat PTS dijadikan novel kanak-kanak

Cerita 1

Oleh kerana cuti sekolah belum bermula,Emak bawa Amani dan Aman kesekolah,kebetulan pula P&P di sekolah sudah tidak berapa dijalankan kerana selepas musim peperiksaan. 4 orang anak dalam kereta, Kak Yaya,Anis Amani dan Aman .Sampai sekolah maka offer kedua-dua anak buah tu buat pilihan, nak ikut makngah kat bilik guru,kak Yaya kat tahun 5 atau Kak Anis tahun 3,mereka sebulat suara nak ikut kakak Anis,Emak tahu Anis tak berepa senang hati,lalau emak cepat-cepat kata “Oooo semua orang suka kat kakak Anis ye,jeles emak dan Kak Yaya” maka ceria kembali air mukanya. Hari pertama adik-adiknya masih takut-takut je,masih ikut semua arahan tatapi bila hari kedua dek kekeletahan dan kecerdikan adik-adikni(ialah anak Doktor dan Ustazah lulusan Mesir mestilah berbeza dengan rata-rata mereka anak kerja kampung) semakin popularlah mereka,masing-masing hendak berkawan,maka terpinggirlah kakak yang sorang ni…sakit hatinya membawa kepada lemah fizikalnya,muram memanjang…malam mak tanya… “Anis ada masalahke jaga adik-adik?” setelah beberapa kali di tanya mengakulah ia yang adik-adiknya sudah tidak pedulikannya,semua kawan-kawan dah potong jalan , Mak “Eh ok apa,kawan-kawan Anis suka kat adik Anis,apa jadi kalau kawan-kawan tak suka adik Anis,dia orang ejek-ejeklah,jelir lidahlah,bulilah…mesti lagi sedihkan…bir aje dia orang tolong jagakan,balik nanti mesti dia cari Anis”…… selesai…….

Cerita 2

Cuti sekolah bermula..Abah nak bawak kami semua kenduri di sebuah Felda di Sungkai ,selepas itu ke Hot Spring ,masing masing bersiap menyediakan pakaian mandi, kami naik Inova Pak Alang. Setelah semua masuk kereta dan emak sedang membuat sentuhan akhir meninggalkan rumah tiba-tiba Anis masuk ke rumah menuju kebilik dan baring atas katil sambil air mata berlinang “Anis tak nak pergi!nak kat rumah aje” dengan beberapa pujukan yang tidak di layannya mak guna tektik kotor “Ok lah jaga rumah ye.. nanti kalau lah tetiba ada pencuri masuk rumah,dia ingat rumah kosong rupanya dalm ada budak,samada di ikat mulut,kaki kat katil, sampai mak balik,atau di tembaknya atau di bawak lari macam sazlin dan mak dan abah didakwa masuk penjara pasal tinggalkan anak…camna?” “ok-ok lah nak pergi tapi tak nak naik kereta budak tu” dah agak mesti Amanibuat sesuatu kat dia……sesmpai ke kereta mak tolak je masuk Inova dan abah start kereta terus jalan……sepanjang jalan emak tunjuk gunung,hutan sungai…..hatinya cair… Di Hot Spring Yaya dan Anis menguruskan adik-adiknya dari bersalin pakaian,bermandian dan bersiap untuk balik, mak dan abah cuma tengok dari jauh je.
Malamnya masa tenang tenang mak korek cerita pagi tadi “Macamni…Anis jumpa gula bawah kusyen kereta…Anis makan..Amani tak bagi lepas tu Anis jawablah …bla- blab la….. tiba-tiba Amani kata ini kereta dia….Anis pun sakit hatilah” mak dapat tangkap kenapa Amani cakap macam tu.mesti kes Anis cakap lebih-lebih.

Cerita 3

Selalunya Anislah yang menguasai lap top mak,dengan gamenya,sampai naik geram kakak Yaya, hari ini dah dua jam Aman duduk di situ,Aman pergi Amani pulak,ganti Aman lagi,bila kedua-duanya bosan mulalah Anis ambik peluang…baru 15 min Aman merengek-rengak nak main…..Anis mendengus lalu masuk bilik naik atas katil doble dakernya…main anak patung dan mencatat sesuatu….Amani masuk, di terimanya lepas tu Aman pulak….”Hei sapa suruh naik….mengacau je” apa lagi melalaklah si kecik bersuara garau tu “Hei apasal nangis…ada kakak cubit ke…kakak usik ke…diam… nanti mak dengar ingat kakak yang buat( dengan garang sebijik macam dialog Yaya bila marah kat dia)
Emak tengah membelek pokok bunga di luar jerit panggil Aman tengok anak burung.Aman gembira.

Cerita 4

Kalah berebut laptop lagi, Anis ke dapor….masak Maggie(Anis memang suka masak)….hidung Amani kembang kempis “Bau apa ni?” “Syys diam diam kita makan berdua” tiba-tiba “yeye nak Maggie..nak Maggie”…Anis mendengus.. “ngacau lagi” mak menyampok “Alah makanlah bertiga ,tak boleh makan banyak-banyak,magie tu,tak berkhasiat,lagi satu dosa kalau kita makan orang lain bau tapi kita tak bagi tau” “ok oklah”


Cerita 5

Masa mengaji,kakak Yaya dah khatam tak perlu mak semak,selalu mak semak Anis sorang,kini Anis kena giliran no 3(akhir)habis ngaji mak ambik kesempatan…ber takzirah ngan Anis “dah lebih 2 minggu Amani kat sini,kejap lagi dia balik…dah tak jumpa Amani lagi….Anis suka tak Amani kat sini?” “Suka..tapi Anis selalu sakit hati je…dia orang tu berlagak…melawan je tak pandai jaga hati Anis?

“Ooooo ye ke....Sebenarnya memang macamtu lah jadi kakak,Anis tak pernah ada adik….kakak pun dulu macatu jugak,adik-adiknya selalu lawan kakak,nak menang je…tapi mak selalu cakap kat kakak suruh sabar,mengalah adik kecik lagi…..sampai 5 orang adik kakak…..mak lagi ada 8 orang adik…memamnglah geram kalau adiknya lawan…penat-penat kita jaga dia dia lawan….tapi bila dah besar adik-adik sayang kat kakaknya,,,adik-adik mak semua sayang kat mak,adik-adik kakak semua sayang kat kakak….Anispun sayang kakak kan?Tu pasal lepasni jangan suka lawan-lawan kakak.
Kalau Anis garang-garang sambai bila-bila Amani ngan Aman takut nak datang lagi.Nanti dia cerita kat Umi dia Kakak Anis garang,Anis juga yang malu.”

Dalam bilik sebelah yang bertutup pintunya terdengan suara Aman nyanyi lagu ‘Aku Ketahuan’ dengan hafalnya,tak tau macamana boleh hafal. Anis pegang kamera digital tengah rakam aksi Aman,Amani jadi juruacara…(minggu lepas masa malam camping kat sekolah ada pertandingan bakat)…….mak biarkan saja mereka berkreatif….kalau abah tau tak bagi tu ,ayat biasa yang akan keluar “Hei hei apa main kamera ni,dah-dah simpan kang rosak lagi,dah berapa kamera mak rosak”.Tapi bagi mak sesekali apasalahnya bersubahat dengan mereka.

Selasa, 6 Oktober 2009

Pendidikan formal dan Informal

Cerita 1

Jiran sekampung seorang ibu, punyi 8orang anak kesemuanya lulusan kolej dan universiti. Dalam ramai-ramai ni bermacam-macamlah perangai walaupun dah berijazah tetapi kemaanusiannya berbeza-besa, ada yang suka berkira,kedekut,berat tulang dan sifat-sifat mazmumah lain tapi ada juga yang ringan tulang,murah hati –sifat dan sifat –sifat mahmudah lain, pada yang bersikap positif tentulah melegakan benaknya tetapi bagaimana pula dengan yang sebaliknya. Dia mengadulah kepada aku

“Tak taulah cikgu….semua anak-anak dibela dengan cara yang sama,di curahkan kasih saying yang sama,di beri peluang belajar pun sama,Makcik nak didik tak tau…bila dah disekolahkan…masuk universiti….kerja bagus-bagus…ingatkan dah jadi oranglah……tapi masih tak elok-elok lagi perangai……..apa yang dia belajr kat universiti tu?”

Aku jawab “Mak cik, kat universiti tak ada matapelajaran supaya ringan-ringankan tulang,tolak ansur,jangan suka berkira, elok-elok perangai ,semua tu tak ada….tapi benda tu didapati diluar kuliah, masa bercampur dengan orang dan masa hidup seharian masa camp-camp motivasi, tapi kalau tak ikut aktiviti macam tu mana nak berubah.Lagi bagus kalau benda-benda tu semua kita yang ajar sebelum dewasa”


Cerita 2

Maka sebok lah cikgu ngadimin,besah,pijun, jajak dan rakan-rakannya sebab minggu tu mereka mengadakan minggu Cegah Jenayah,Anti Dadah dan Kesihatan. kertas kerja di buat dengan rapi,penceramah dijemput untuk memenuhi aturcara, hari pertama penceramah dari AADK,berceramah dengan menayangkan slaid-selaid yang menarik, murid-murid senyap setiap kali slide di paparkan,bukansahaja murid cikgunya pun sekali melompong,selama ni benda yang tak tahu jadi tau,akhir ceramah kuiz,10 orang yang mendapat menjawab soalan akan di beri hadiah seperti yang dijanjikan di awal tadi….berebut-rebut murid mengangkat tangan,soalannya bukanlah mudah,cikgupun tak dapat jawab,bukan cikgu bodoh tapi murid-murid memegang pen dan buku nota masa dengan ceramah.

Hari kedua Doktor kesihatan dan Pegawai polis pulak giliran berceramah,dan suasana murid-murid pun macam semalam juga. Hari ketiga giliran doctor gigi pulak, dan suasana masih tidak berubah malah bertambah hangat lagi sebab murid yang belum mendapat hadia berlumba-lumba mencari peluang.

Bukan setakat ceramah sahaja, setiap penceramah yang datang membawa bahan-bahan untk di pamerkan, seperti poster,gambar,model dan bermacam-macam lagi….betul-betul minggu ilmu. Tiba-tiba pada tengahari hari ketiga guru besar dipanggil oleh PPD ke Pejabat PPD,suruh datang dengan mebawa kertas kerja serta dokumentasi aktiviti yang dijalankan……berpendangan lah si cikgu-cikgu…..ni mesti PPD terpikat dengan aktiviti kita.

Petang itu sebelu Kokurikulum dijalankan guru besar memanggil cikgu-ciku ni berkumpul di bilik mesyuarat…dengan perasaan berbunga-bunga mesti khbar gembira yang kami terima,sekurang-kurangnya 4-5 orang yang dapat APC tahun ini…rupanya apa yang kami buat ni salah. Sekolah tidak di benarkan menjalankan aktiviti sehingga meninggalkan aktiviri Pengajaran dan pembelajaran. Apakah P&P yang di maksudkan itu? Iatu belajar BM,Mt,Sains,BI,PAI,KT, dan mesti ada Set induksi,Tajuk,Objektif dan langkah-langkah lepas tu exam.
Aktiviti yang di tas tadi bukan P&P.Kalau nak buat di luar persekolahan……..setelah 25 tahun aku jadi cikgu,baru kini aku mengerti

Kenaikan pangkat

Anakdaraku yang sedang melalui praktikalnya disebuah sekolah menelipun aku,bersimbang tentang pengalamannya, tiba-tia dia bertanaya “ Mak orang kalau lulus ujian PTK tu boleh naik pangkat ke” “ialah”jawabku. Ada cikgu kat seklah tu, asyik baca buku PTK aje,tapi selalu tak masuk kelas, dia bleh order je dari bilik guru,bagi workset je suruh student siapkan,dan kalau dah siap hantar, lepas tu hasut kita rang pulak tu supaya tak kerja teruk-teruk. Habistu kalau dia lulus PTK dapat naik pangkat juga ke?” “Dapatlah,dah itu yang dijanjikan. Itu lah kak dunia.,lepas ni kakak akan melangkah kedunia yang lebih luas lagi pastu banyak lagi cerita mengenai ketidak adilan yang kakak tengok nanti. Pasal tu bersedialah,zaman kakak lebih lagi cabarannya. Pokoknya hanya satu je yang kakak kena ingat…DIA sentiasa ada bersama kita dan panduan kita hanya Quran dan Hadis”

Kebimbangan aku bertambah, apakah anak-anakku punya kekuatan untuk menghadapi dunia.

Periok berkilat.

Masa aku umur 19 tahun,emak ajak temankan melawat seorang penduduk kampong yang baru melahirkan anak(muyi,jagong) ramahnya amat sederhana beratap nipah dan berdinding separuh papan separuh atap nipah.Tiangnya rendah saja dan hanya 5 anak tangga,maknanya kita boleh menjengah kedalam rumah itu tanpa menaiki tangga. Pemandangan tersebut biasa kita Nampak kalau kita naik Camereon Higland iaitu tak ubah macam rumah orang asli dari luar. Tetapi yang aku kagum bila aku menjengah ke dapor aku liaht periuk belanga yang tidak berpakai bergantung kemas di dinding dengan keadaan yang berkilat seperti tiadak pernak berpakai, padahal dapurnya dapur kayu. Keadaan rumahnya tersusun rapi,lipatan kain seperti diukur, padahal masa tu tuan rumah sedang dalam pantang da anak-anaknya kecil-kecil lagi……aku tak komen apa-apa kalau aku bersuara habislah ungkitan mak.

Sekarang aku dah berumahtangga dan anak daraku sudah sebaya aku pada masa itu…dapurku dapur gas,tapi periuk kualiku tidak seberkilatnya seperti periuk belanga orang itu,walaupun sudah berapa kali aku menyentalnya dengan menggunakan berbagai-bagai bahan pencuci terkini.

Pada suatu hari sedang aku menyiapkan makan tengahari tiba-tiba aku teringat Nak solat dhuha,hanya tinggal menggoreng ikan sahaja yang belum siap,anak daraku sedang menonton TV “Kak tolong tengokan ikan ni ye mak nak solat dhuha”
“Ok” katanya.

Selesai salam tiba-tiba aku terdengar anak daraku menjerit “Mak…api” akupun melompat kedapur,rupanya nakdaraka ghalit tengok TV tidak di jengoknya ikan dalam kuali,api menyambar minyak dalam kuali……dengan keadaan separoh cemas aku basahkan tuala dan campakkan keatas api….Alhamdulillah keadaan terkawal Cuma bidai dapurku yang rosak.Aku kawal lidahku dari mengeluarkan perkataan yang mneydihkan anak daraku biar dia melayan sesalnya sendiri. Sebenarnya haritu anak daraku akan menaiki bas pulang ke kolejnya,sebabtu aku control baik kat dia,takut dia sedih….tapi aku tengok muka dia selamba je,tak Nampak kesal pun. Setelah 30 minit bas bergerak tiba-tiba nada mesej berbunyi “ Mak sory ye” aku reply “Kenapa” “Pasal tadi,kakak sedih sangat” “takapa benda dah berlaku”

Balik dari menghantrnya ke stesyen bas akupun mengambil kuali tadi dan meletakannya kesinki,lalu menyiramnya……tapi apa yang aku lihat ialah……kerak yang melekat di buntut kuali tu tertanggal semua dan buntut kualiku berkilat seperti baru……terus aku sms kat anak dara aku “Kak , sedih lagi….mak nak cerita biar hilang sedihnya……..”
“waaaaaa, boleh lah aply kat benda lain pulak…”

Khamis, 1 Januari 2009

Tahun 2009

Dah masuk 2009,semua orang dah tidur,mak bonda baru terjaga,lepas Isya' tadi tertidur,terkejut dengar suara TV,budak-bidak tidur tak tutup TV......nasib baik mereka tertidur tak tengokpun konsert ambang tahun baru,Allah telah menyelamatkan mereka.Nak buat apa ya?jalan-jalan kat blog orang lah.....tiba-tiba tercreat blog......tapi blog yang ini tidak untuk di baca oleh orang lain dan bukan sesuai untuk dikunjungi.....hanya untuk diri sendiri....kalaupun orang lain terbaca atau terkunjung, itu bukan disengajakan

Catatan Popular