DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Jumaat, 6 November 2009

Harta biar bermunafaat

Tak pasti ibu lain akan segembira makbonda atau sebaliknya bila didapati anak-anak makbonda sering digunakan oleh Yahanda dan Bondatua untuk menjadi pemandu menghantar mereka kesana kemari sejak anak-anak Makbonda punya lessen memendu.

Atau ada ibu lain yang akan berkata “ayik asyik anak aku aje yang dikerjakan,anak orang lain tak di suruh pun” Nauzubillah jauhilah dari lintasan-lintasan itu.

Ada kalanya irihati melintas di benak,ialah kenapa tidak minta makbonda atau suami makbonda sahaja yang hantar.Owh mungkin dengan cucu mereka lebih telus,ialah merekakan bujang lagi.Ada satu ketika yahanda dan bondatua telah menempah awal pada cucundanya untuk menghantar mereka ke temujanji dengan doctor di kelinik,tiba-tiba pada hari yang telah ditetapkan nenda sebelah ayahanda pula meminta untuk di hantar temujanji juga,padahal di rumahnya pun ada anaklelaki yang punya kelapangan……. Pada ketika itu makbonda nampak rasa belah bagi di wajah anakanda…..disana nenda disini nenda……tapi ayahanda bertindak cepat…taka pa anakanda hantar yahanda dan bonda tua……biar ayahanda hantar nenda di sini…

Pada ketika itu bonda memuji Tuhan,Makbonda telah dikurniakan harta yang memberi munafaat pada orang lain.

Pada hari anakanda dalam perjalanan pulang ke pondoknya,makbonda hantar SMS

"Tk coz berssh payah tolong org tua mk,anknda tlh tlng mmbls bkti mreka pd mk."

"Anknda rsa xlah ssh,mlh gmbra tlng mreka "

"Alhamdulillah telah lahir dari rahim mak zuriat yang gembira berbuat kebajikan"

"Alhamdulillah juga anknda dilahirkan oleh orang yang suka kebajikan"

Lalu air mata Makbonda tumpah

Hanya pada Tuhan yang layak Makbonda puji

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular