DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Sabtu, 21 November 2009

Apa dia Hidayah..........

Tempat-di pondok lawatan penjaga di asrama sekolah agama

Bonda:Ingat tau solat jangan sampai tertinggal,puasa sunat,berdoa minta terang hati,mudah belajar........

Budak remaja:Insyaallah....tapi kan mak kat bilik kakak ada sorang budak tu tak pernah solat Subuh.Bangun-bangun mandi terus siap pergi dewan makan,kadang kakak intai nak pastikan,takut perasangka pulak.

Bonda:Kat sekolah agama pun ada budak macamtu juga ye,dia dapat masuk sini mesti PSRA Mumtaz tu

Budak remaja:Itulah pasal....tapi yang peliknya tiap kali ujian markah dia tinggai sekali.

Bonda:Memanglah dia pandai sebab mungkin dia rajin belajar,atau emak bapaknya orang pandai-pandai,dia ada kebolehan semulajadi tapi dia tak dapat hidayah...

Budak remaja: Hidayah? macamana tu.....

Bonda:Kan ada orang-orang pandai tapi tak yakin pada tuhan.Dia tak suka pun kalau sebut Islam,dia tak didikpun anak-anaknya ilmu Islam,kadang tu kerja ustaz/ustazah lagi,tapi tak minat cerita-cerita Islam,adakalanya akhlaknya pun tak macam orang Islam,sebab dia tak ada hidayah.kita kene doa Ya Allah berilah aku Hidayah.Kan dalam doa Qunut ada doa mintak hidayah.

8 tahun kemudian

Anak yang nak dewasa:Betulah mak dulu kata ada orang bijak pandai tapi tak dapat hidaya,kakak dah jumpa ramai orang macam tu.Bijak pandai tapi tak suka bila sebut Islam.Solat tapi cuma sebagai adat aje,nampak macam senang tapi jiwanya tak tenang,ada saja bala turun.Gaji tinggi tapi tak pernah kecukupan,nak sedekah pun macam berat sangat.

Bonda:sebenarnya Allah tengah uji dia dengan kenikmatan.Lagi bahaya diuji dengan kenikmatan dari diuji dengan kesusahan.Jarang orang bersykur kalau dapat nikmat tapi orang akan cari Allah kalau dapat musibah.Kita pun macmatu juga kan,pasal tu kita kena selalu doa mintak hidayah

Anakanda,bonda rindu nak berbicara sebegitu dengan kamu lagi,ceritalah lagi pengalaman kamu jumpa ramai orang agar bonda tahu bahawa kamu sudah jumpa hidayah,agar menjadi bekalan bonda ke alam sana.............

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular