DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Ahad, 29 November 2009

Kecil-kecil di timang ibu besar-besar di timang gelombang

Ayahanda: Andak jom ikut abah gotong royong sembelih lembu qurban.

Andak:Tak nak lah,nanti macam tahun lepas,tak ada kerja,duduk-duduk je,bowring.

Ayahanda:Macamana boleh tak ada kerja,banyak kerja,awak je yang tak nak buat.

Andak:Dia orang tak suruh buat apa-apa pun.

Bonda: Kerja gotong royong mana boleh tunggu orang suruh,kene kita cari kerja,mana nampak kekosongan kita masuk aje,kan andak dah 16 tahun,kalau masa kecik dulu yelah semua kene suruh sebab masa tu fikiran pun masih kecil,sekarang semakin besar otak pun semakin berkembang,kreatiflah masa bergaul dengan orang,tak rugi kita ringan tulang.kalau sekarang pun masih tak reti nak bena kemahiran bergaul dengan orang sia-sialah hidup kita selamani.


Besok keluarga makbonda akan mengadakan perhimpunan keluarga....dalam perjalanan....

Bonda: Kita ni nak pergi rumah Bondatua buka nak rehat-rehat tau,nanti disana kita akan sama-sama jalankan majlis,jadi jangan kita tunggu orang suruh,cari kerja....nampak orang buat kerja ringankan tulang.....tak rugi orang ringan tulang....buruknya pemandangan orang lain buat kerja kita duduk melepak...tu yang rasa bowring tu.....kalau ada sebarang arahan dari orang yang lebih tua terus buat jangan tunjuk pulak perangai mengeluh atau cuba lari-lari pulak.

Anak-anakanda: Insyaallah,kita orang akan jaga maruah bonda.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular