DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Ahad, 8 November 2009

Kita Tidak Pernah Bersaorangan

Puteri : Hello Assalamualakim bonda,Bonda sihat ke, Puteri ada Masalah,tapi tak tau nak cakap.

Bonda:Waalaikumussalam.sihat je.Terpulang,kalau nak cakap,cakaplah,tak nak pun tak apa,bonda tunggu je.

Puteri:Patutke benda-benda kecil ni nak cakap kat Bonda?

Bonda:Benda kecilpun kalau sampai menggaggu kehidupan apa salahnya cerita,dan kalau masih percaya kat bonda untuk berkongsi,bonda sedia menunggu.

Puteri: Puteri ada masaalah dengan kawan-kawan sekelas,Hati puteri sakit sangat,dah berapa lama puteri bersabar,sekarang puteri dah hilang sabar,terpaksa luahkan,puteri dah minta maaf kat mereka,kalau puteri tak betul,tapi puteri tak ikhlaspun mintak maaf,sebab memang merekapun yang bersalah,puteri buat macamtu biar mereka sedar...tapi sebaliknya pulak terjadi....puteri tension tau,dah lah tengah exam..... nak study asyik teringat je benda tu.

Bonda:Semua ke mereka tu?

Puteri: Tak,tapi memang kawan lain bengang dengan budak tu;

Bonda: Adeke mereka tu kawan-kawan yang rapat degan Puteri?

Puteri: Bukan,Kawan-kawan pun kesian kat Puteri?

Bonda: Owh kalau camtu puteri taklah bersaorangan,masih lagi ade kawan,Ade orang lain tu,semua kawan tak ada yang bersamanya,dia kesaorangan dalam kelas,malah dalam kehidupan. Sebanarnya tu semua ujian yang Allah turunkan masa examlah tu,kalau ada boyfriend gaduh ngan boyfriend,suami isteri gaduh dengan suami isteri. Allah yang turunkan mereka itu untuk menguji kekuatan puteri,jangan marah mereka. Mengadu je kat Allah,minta beri kekuatan jiwa,hilangkan rasa bengang dan kebencian,minta dijadikan ujian ini sebagai meningkatkan kekuatan jiwa kita.

Puteri: Boleh hilang ke perasaan tu:

Bonda:Allahtaala tu tak macam manusia,Dia tak jemu memberi,semakin kita minta semakin Dia sayang kat kita.Nanti rasa kebencian kita kat budak tu akan bertukar menjadi rasa kesian,doakan saja dia sedar.

Izinkan bonda cerita kisah bonda.
cerita 1-Bonda juga pernah mengalamai saat-saat macam tu,bonda rasa tak salah,tapi mungkin cara bonda menyerangnya tu yang salah,akibatnya dia menyerang bonda dengan cara cukup memedihkan.Peristiwa tu sentiasa melintas dalam benak,mengganggu perjalanan hidup.Bonda pun dah merendahkan diri dengan meohon maaf.... bila baca artikal yang kita ni tidak kesaorangan dalam hidup,Bonda memohon,memohon dan memohon,bukan meminta dibalas padanya tapi pada kita....dan akhirnya kebencian tu telah bertukar menjadi belas.

Cerita 2:Dengan rakan sekerja,lidahnya amatlah tajam,bila bercakap semua ayat-ayat yang memedihkan,sampaikan bonda mengelak dari berjumpanya,satu masa bonda dihantar kursus dan dikehendaki duduk sebilik dengannya,sebelum pergi bonda bertahajjud,minta Allah buangkan rasa kebencian,dan beri kekuatan.Beberapa malam selama bermalam dengannya sebelum tidur dia bercerita mengenai keluarganya...Rasa kebencian bonda telah bertukar dengan rasa belas kasihan,rupa-rupanya dalam hidup dia,semua yang di hajatkan tak pernah dapat,keluarga dia berantakan.....sekarang bonda tak pedihlagi menghadapi lidahnya.....bonda maafkan dia....bonda jadi kesian.

Cerita 3:Dalam menghadapi kerisis dengan manusia lagi,nak menghilangkan lintasan-lintasan tu bonda menghafal surah-surah lazim,bonda telah dapat menambah bilangan surah lazim yang bonda boleh gunakan dalam solat.

Sekarang camana?

Puteri: Ok terimaksih bonda,lapang rasa,Insyaallah rasa kuat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular