DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Ahad, 25 Oktober 2009

Aduhai anak-anak

Cerita Basikal buruk.

Anak:Mak esok malaslah Anis nak naik basikal(dengan muka mendung)
Mak:Kenapa?
Anak:Budak-budak lelaki tahun6 tu...ejek-ejek Anis...kata basikal buruk yek yek.
Mak:Ta apalah sok jalan kaki je.....
Anak:Tak boleh kalau jalan kaki nanti dia lagi kata....hoi mana basikal...dah jual kat kedai besi buruk ye.....
Mak:(Berdenyut ari-ari bekas tempat tinggal anak tu selama 9bulan,ibu mana tak sedih anak dihina begitu)Anis kenal ke anak sapa tu?
Anak:Alah anak pakcik......dengan anak Makcik .....yang rumah batu warna kuning tu(rumah PPRT)
Mak:So Anis sedihlah ye?....tapi mak tak sedih sangat kalau kata basikal anaknya buruk,tapi sedih sangat kalau perangai anak-anaknya buruk maca anak-anak orang tu.Sok kalau dia kata lagi cakap ...............biarlah basikal buruk asalkan jangan perangai buruk......
Anak:Ok lah...sok Anis naik basikal....kalau dia ejek lagi Anis cakap macam tu(mendung telah berlalu)

Pucuk Ubi

Dalam perjalanan pulang dari sekolah,dalam kereta.

Mak:Kita kena makan sayuran,biar kulit halus,tengok anak-anak Ciklah makan tomato kulit dia cantik;
Anak:Eya suka sayur satu je,sayur yang daunnya kecik-kecik masak lemak;
Mak:Daun turi ke,
Anak:Bukan,nanti Eya tunjukan.......Hah daun tu hah yang kat tepi jalan(menunjukan daun pucuk ubi)
Mak:??????
Eya anak cikgu yang dilahirkan dan dibesarkan dikampung yang dikelilingi flora dan fauna, bagaimana ya kalau anak kota yang sesekali balik kampung?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular