DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Isnin, 12 Oktober 2009

Memberi dan menerima,hikmah di sebaliknya

Ramadhon semakin di penghujung,anak-anak sudah berkumpul tapi masih terbawa-bawa cuti rehatnya......rumah masih berselerakan......tetiba Makbonda teringat Bondatua kat kampung,pastinya sedang mengemas-ngemas rumah bersendirian......adik-adikpun belum sampai ,meraka dari perjalanan yang jauh-jauh.......kesian Bondatua,pastinya tenaga tua itu sedang ternanti-nanti ketibaan anak-anak cucunya.........

Makbonda:(Jam 9.00am)Wahai anak-anak dari perantauan....sudah-sudahlah tu....bangun....lusa dah raya......tolong-tolonglah kemas rumah.....Makbond nak jengok Bondatua, nak tolong kemas rumah(rumah bonda tua 30min perjalanan).

Anak-anak dari perantauan: Yelah kejap lagi....mak pergilah......kita orang buatlah nanti...dengan suara serak-serak keringnya....

Sampai rumah Bondatua.....betul seperti yang dijangka....Bondatua sedang terbongkok-bongkok mengemas dapurnya,anak cucu belum tiba lagi.....Makbonda naik atas rumah......yang sudah terabai sekian masa kerana Bondatua sudah kurang berdaya untuk menguruskannya......dengan habuk dan sawang......tentu sekali tidak menyelesakan anakcucu berkumpul........usai rumah Bondatua Makbonda pun kembali kerumah dengan minda yang telah disetkan menyambung misi di rumah sendiri pula...........tapi apa yang terjadi........ Makbonda menjadi semakin yakin dengan tajuk di atas................anak-anak dari perantauan sedang melakukan apa yang Makbonda lakukan dirumah Bondatua tadi......ALHAMDULILLAH......terimakasih Tuhan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular