DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Isnin, 27 Ogos 2018

🔖 Episod 31

📆 Isnin 13.8.2018

‌يوم #الإثنين 02 #ذو_الحجة 1439هـ.
‌الموافق ل 13 #أغسطس 2018م.

📌 Topik : Kata Bantu Ragam - Perasaan

👈 أَرَادَ - يُرِيْدُ - mahu

✏️ Saya mahu keluar sekarang.

أُرِيدُ أَنْ أَخْرُجَ الآنَ

💠 Diantara 2 kata kerja iaitu أريد dan أخرج , mesti dipisahkan dengan satu partikel iaitu ْأَن

✏️ Saya mahu kamu (L) keluar sekarang.

أُرِيدُ أَنْ تَخْرُجَ الآنَ

✏️ Saya mahu dia (L) keluar sekarang.

أُرِيدُ أَنْ يَخْرُجَ الآنَ

✏️ Dia (L) mahu saya keluar sekarang.

يُرِيدُ أَنْ أَخْرُجَ الآنَ

✏️ Dia (L) nak kita keluar sekarang.

يُرِيدُ أَنْ نَخْرُجَ الآنَ

✏️ Kita/kami mahu dia (L) keluar sekarang.

نُرِيدُ أَنْ يَخْرُجَ الآنَ

✏️ Kita/kami mahu Fatimah keluar sekarang.

نُرِيدُ أَنْ تَخْرُجَ فَاطِمَةُ الآنَ

💠 Pastikan, nama mesti letak selepas feel.

✏️ Saya nak Hadhari keluar sekarang.

أُرِيدُ أَنْ يَخْرُجَ خَضَارِي الآنَ

💠 Kita tak boleh kata :

أُرِيدَ خَضَارِي أَنْ تَخْرُجَ الآنَ ❌

✏️ Saya akan pulang selepas/sebentar ini.

أُرِيدُ أَنْ أَرْجِعَ بَعْدَ قَلِيلٍ

👈 بَعْدَ قَلِيْلٍ - sebentar lagi

✏️ Saya nak balik sekarang.

أُرِيدُ أَنْ أَرْجِعَ الآنَ

🤗🤗

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular