DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Selasa, 17 September 2013

Cerita orang.

Anak Tok Bain, Si Chom ada boy friend(bf). Kawan satu maktab perguruan.Mereka tinggal di kampung berlainan tetapi dari daerah yang sama.Oleh kerana bf ada motorsikal besar,seringlah Si Chom di boncengnya kesana kemari.Perkara tersebut cukup membimbangkan Tok Bain dan isteri.Suatu hari seorang penduduk kampung yang Tok Bain  hormati telah meyuarakan hasrat hati ingan berbesan dengannya.Melihat pada latar belakang mereka memang sesuai sangatlah untuk diterima sahaja hasrat itu, namu begitu Tok Ban menyedari yang anak gadisnya telah ada pilihan hati.Serbasalah juga dibuatnya. Suatu hari Tok Bain meminta anaknya membawa bfnya datang kerumah untuk bersemuka.

Di hadapan si Chom Tok Bain menjual soalan pada bf nya
"Kamu dah usung si Chom ni ke sana kemari,aku nak tanya betulke kamu nak kawin dengan dia,kalau nak kawin cepat datang meminang"
"Belum Pak cik,saya baru mula kerja saya belum bersedia,masa ni kawan-kawan dulu" Jawab bf Chom. Chom terperanjat,tidak sangka itu jawapan bf yang dicinta separuh mati itu.Dia masuk
kedalam bilik dan meninggalkan bf bersama bapanya. Mulai hari itu dia membuang bf itu dari dalam hatinya,walaupun bukan senag sebenarnya.

Peristiwa itu berlaku 10 tahun yang lalu. Sekarang kisah saya pula.

Hari itu saya bertugas menjadi penjaga satu peperiksaan,bersama 3 orang guru lelaki  yang berlainan  sekolah.Ada masa kami berpeluang berbual samada semasa kami membantu ketua membungkus skrip peperiksaan untuk di poskan pada ketua pemeriksa atau semasa makan, Salah seorang guru lelaki muda yang sama-sama menjaga dewan peperiksaan itu telah bertanya kepada saya.

"Oh kakak rupanya orang kampung Bunga Cina ya.Cikgu kenal tak dengan Tok Bain yang anaknya namanya Chom?"
"Apa tak kenalnya,dah satu kampung"
"Chomnya dah kahwin kan Kak?"
"Ya dah kahwin,dah beranak dua. Sebalum tu dah ada boyfreind,tiba-tiba kahwin dengan orag lain pulak,katanya bf tu bila ditanya bersedia tak kawin dengan Chom,jawapannya belu,baru kawan-kawan je"
"Kakak kenal ke bf tu"
"Tak,tapi pernahlah dengar cerita,bila bf Chom belum bersedia  untuk melamar Chom,com jadi frust,lalu menerima sapa sahaja yang melamarnya,Alhamdulillah suaminy  baik"

"Kak,kakak tahu tak bahawa bfnya itu adalah saya"
Saya yang sedang meneguk air tersedak mendengar kenyataannya itu.

"Kak jangan percaya cerita tu kakSebenarnya memang saya belum bersedia pada waktu itu,ialah baru habis belajar,belum kerja.Jadi saya balik dulu dan bekerjalah ikut bapak,parta time cari duit lebih,ke kebun kelapa sawit ,masa tu tak ada hendset,Camana saya nak hubunginya,Tup tup dia menerima lamaran orang lain. Ya Allah kak,frustnya saya,lepastu saya dan tak karuan,muka pun tak dijaga,penuh misai dan jambang,Setahun saya macamtu kak,Hilang semangat nak hidup.Lepas tu ada orang kenalkan dengan isteri saya sekarang,Sikit-sikit pulihlah semangat saya.Walau macamana pun ingat lagi kak,ialah cinta pertama katakan. Baru-baru ni jumpa dia kat The Store,Anaknya dah dua,comel-comel pulak tu. Saya membayangkan itu anak-anak saya, huhuhu"

Lancarnya di bercerita.

"Apa yang menyebabka kamu suka kat dia?"
"Dia tu menghiburkan kak,suka rcerita kemudian gelak,itu yang seronok tu,Hilang segala masalah kalau bersma dia"
"Habis isteri yang sekarang ni?"
"Dia series,tegas,garang"
"Tak ada kelebihan apa-apa?"
"Ada,dia jimat,pandai simpan duit,perabut rumah semua dia yang beli,nak renovate dapur pun dia keluarkan belanja.Lagi satu cekap kerja rumah,anak-anak kecik pun dia sempat gosokan baju saya,sampai t shirtpun di gosok.Baju saya ni kalau saya gosok cincai je,tapi dia gosok memang power. Saya menyematni pun dia yang buat.ikutkan saya ni asalnya selekeh kak.Dia tak suka kotor-kotor,selagi rumah tek kemas tak tidur"

"Dah perfect macam ni pun masih ingatkan yang lama"

"Cinta pertama kak,mana boleh lupa,saya tak boleh lupa ketawa dia,joke dia,menghiburkan"

"Itu bukan cinta namanya,tapi nafsu. Agak-agaklah,kalau isteri kamu tu asyik ketawa,joke-joke sahaja,tapi tak reti buat kerja rumah,semua belanja rumah kamu yang kena keluar,kamu gosok baju sendiri,silap-silap kamu kena gosok baju dia,macamana ya? Cukup ke dengan duduk terkekeh-kekah tak ada kerja lain,biar rumah sepah,seronok sampai bila ya?"
Saya tembak dia bertalu-talu.Dia terkedu,senyum macam tak senyum,tapi baut buat senyum.

"Ahak,tak best juga ya!"

"Dah tu,buat apa dikenang yang bukan hak kita,Dah Allah bagi kita yang istimewa,hargailah. Masing-masing Allah dah bagi kehidupan sendiri. Dia suka ketawa belum tentu membahagiakan sepanjang hidup.Suaminya nampak matang dan berduit.Dia tak perlu keluarkan belanja rumah,kalau dengan kamu belum tentu kamu dapat lakukan kan.Yang kamu ni selekeh asalnya,isteri kamu jaga kamu sampai menyemat macam sekarang. Ok lah tu kan"

"Ya Allah ,akak ni boleh tahanlah serang saya,tak pernah saya kena serang macam ni"
"Tak apalah kenang-kenagan dari saya,lepas ni kita dah tak jumpa kan"


Tahun ini,dia pula datang bertugas  menjaga periksa di sekolah saya.

"Kak,betullah yang kakak cakap dulu,saya dah hilangkan dia dalam ingatan saya"

Maka saya teringat kembali kesahnya yang saya telahpun melupakannya .

"Itulah,Allah Maha pandai,DIA dah susun makhluknya ni, Kita dihilangkan sesuatu dalam hidup nak ganti dengan yang lebih baik. Kena redha lah apa-apa yang diberi kat kita."

"Betullah kak,terima kasih."


“Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik, dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula) … .” (QS. An Nur : 26)


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular