DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Isnin, 17 November 2014

Tasyrif 2

Kesah Kak Rock lagi

Minggu lepas emak Kak Rock tiba2 teringin sangat nak pergi rumah kakak Kak Rock yang terletak jauh dalam 2 jam perjalanan,sudah sebulan lebih tak dengar khabar berita. Beberapa kali emaknya menalifon tidak berangkat. Sedang hujung minggunya semakin hampir. Akhirnya pada hujung minggu tersebut nekatlah kak Rock dan emaknya mengambil keputusan untuk menerjah sahaja tanpa memberitahu.

Seperti biasa emak Kak Rock bila hendak berkunjung ke rumah anak-anak pasti ada sahaja hasil keliling rumah yang akan dibawa. Kali ini beliau nengarahkan cucunya menangkap ayam untuk dibuat masak semur.Hari itu pagi-pagi lagi beliau membangunkan Kak rock untuk menolongnya masak semur ayam,sambal tahun dan sayur lombok. Nanti senang kita sampai mereka tak payah susah-susah masak. Siap semua masakan dimasukan di dalam bekas dan disusun dakam bakul. Agak-agak matahari setinggi paras mata bersiap-siaplah mereka menyusun diri dalam kereta nissan sany suami Kaj Rock.

2 jam perjalan sampailah mereka di halaman rumah Kakak Kak Rock. Sunyi...pintu berkunci,wajah emak kak rock nampak cemas. Kak Rock cuba lagi menghubungi...menalifon entah kali ke berapa. Alhamdulillah ada tanda respon.

"Aku kat Pangkur, besok baru balik,anak- anak ajak jalan"

Dari cemas wajah emak Kak Rock bertukar kecewa,panjang keluhnya.Kak Rock mengintai wajah emaknya melalui cermin kereta. Sebak melihat air muka emaknya.

"Dia tak bagi tahu aku sebab takut aku ikut agaknya" Perlahan keluar dari halkumnya.

Untuk ke pangkor sebenarnya mereka hanya perlu singgah masuk ke kampungnya melalui 3km sahaja jaraknya dari jalan besar. Rupanya antara makan angin dan melawat ibunya lebih mudah makan angin walaupun jarak yang beberapa kali ganda jauh.

Kadang Kak Rock agak terkilan bila anak-anaknya menunjukkan gambar emak saudaranya berjalan makan angin merata tempat yang dimasukan olih anak-anaknya dalam facebook atau tewiter. Berseri-wajah mereka,namun mahu melawat neneknya sangat berat. Apa salahnya  sekali sekala mempelawa ibunya turur serta.Tak tergerak kah hati untuk membawa ibunya berjalan sesekali.

Dari cerita Kak Rock tadi tiba-tiba saya pula yang dihantui rasa bersalah.Dalam banyak-banyak kali kita gembirakan anak-anak berjalan ke sana kemari,berapa kali kita dapat libatkan emak kita dlam kegembiraan tersebut. Siapalah kita tanpa mereka. Kadang kita tahu bercakap tentang pentingnya memuliakan ibu,tapi amat sukar melaksanakannya. Kak Rock,terima kasih menjadi murabbiku. Akan ku abadikan namamu dalam doaku.

bunga Ros ini Kak Rock yang tanam dan jaga,setiap kali berkembang ramai yang gembira termasuk saya. Aroma rosnya sangat memberahikan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular