DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Rabu, 13 Januari 2010

Shabuur siri 7

(Entry yang sepatutnya dipubliskan pada 9 Januari tempoh hari ini tidak dapat di publishkan pada tarikh yang di rancang,akibat daripada gangguan talian,walaubagaimanapun masih tidak mengganggu perjalanan cerita)


Setiap kali Fitrah mengucapkan selamat hari lahir padanya akan di jawab “Dah semakin dekat hari saya,terimakasih jadi isteri saya,maafkan segala yang melukakan,kalau saya yang jalan dulu tolong teruskan mendidik anak-anak jadi manusia,harap-harap kita jumpa kat sana nanti.”

Pada ketika Iman berada di kemuncak bermesralah mereka sambil berkata “Abang harap anak-anak mewarisi kebaikan mak dia, baik akhlaknya, pandai tadbir rumah tangga,jimat,tidak boros,zuhud, pandangan jauh, rajin menambah ilmu”

Fitrah pula akan membalas “Mana ada,saya ni emosional,kedekut,berat mulut,suka dendam,busuk hati,suka buruk sangka,tak pandai masak,tak pandai mengemas,tak pandai layan suami. Biarlah anak-anak ikut abahnya, peramah, murah hati, sabar, tenang, taksuka dendam,committed agama,baik sangka,melimpah sifat mahmudah”

Maka bedoalah mereka berdua “Ya Allah,jadikanlah apa yang baik dari kami sahaja yang turun kepada zuriat kami,janganlah kau turunkan apa yang tidak baik dari kami kepada zuriat kami.”

As Shabuur adalah antara nama Allah bermaksud Yang Maha Penyabar
Dari Abu Hurairah r.a. bahwa Nabi s.a.w bersabda:
“Sesungguhnya Allah mempunyai 99 nama, iaitu 100 kurang satu. Siapa yang menghafalnya akan masuk syurga.” Sahih Bukhari.

fadhilat di bawah dipetik dari tajuk buku Khasiat Asmaul-Husna & Himpunan Ayat-Ayat Al-Quran, susunan : Abu Nur Husnina, keluaran Pustaka Ilmi).
Baca “Ya Shabuur!” 500 X selepas solat,Agar kita diberi kesabaran oleh Allah dalam segala hal, maka perbanyakkanlah zikir ini menurut kemampuan. Dengan sifat sabar & penuh pengharapan kepada Allah, maka segala usaha & upaya akan mencapai kejayaan.

.
Makbonda tidak ada kawan atau saudara dekat bernama Shabuur,tapi watak Shabuur adalah watak suami Makbonda,yang akan menyambut hari lahirnya pada 9hb Januari.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular