DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Rabu, 15 September 2010

Bila amalan dipanjangkan...........

Program hari Rabu atau raya ke 6 ialah untuk menziarahi Pak Cik di Meru dan adik ipar(Adik suami) di Tanjung Karang.Dengar berita adik ipar menerima musibah,bumbung rumahnya di terbangkan ribut pada pagi selasa.Ingat sikit-sikit sahaja rupanya begini.






Berat mata memandang,berat lagi bahu memikul.

Ahmad Jais nama suaminya dan isterinya adik ipar makbonda bernama Norhayati,punya 6 0ang anak,yang sulung telah berumah tangga dan tinggal bersama ibu mertua yang juga terlibat dalam amarah ribut tersebut,anak kedua baru sebulan mendapat kerja di majlis perbandaran Shah Alam,dua orang bersekolah menengah dan 2 orang SK.Mereka bekerja kampung dan mengambil upah memetik sayur atau kelapa sawit di kebun jirannya.Bila bekerja dapatlah duit,bila musibah berlaku tidak dapatlah bekerja kerana masa di gunakan untk menyelamatkan rumah.Selain rumah beliau ada 5 buah lagi rumah yang terlibat tetapi rumah beliau adalah paling teruk.

Kampung ini bernama Kampung Sungai Yu,Tanjung Karang.Ini adalah kali kedua bencana alam ni berlaku selepas bulan Ramadhan 1430.Pada sesiapa yang ingin membantu makbonda memberi peluang dengan menyertakan akaun bank mangsa kejadian tersebut.

Mohd Jais b Selamat
4-4823173-30
public bank.

Kata ulama : Sedekah itu 10 kepujian, lima di dunia dan lima di akhirat .

· Lima di dunia

- Mencucikan hartanya
- Mencucikan badannya
- Menolak bala dan penyakit
- Menggembirakan orang miskin dan mengembirakan orang mukmin adalah semulia-mulia amal .
- Berkat hartanya dan diluaskan Allah rezekinya .

· Lima di akhirat :

- Dinaungkan Allah orang yang bersedekah di hari Qiamat ketika sangat panas
- Ringan hisabnya
- Berat timbangannya (amalan) di akhirat
- Mudah melalui titian Siratal-Mustaqim
- Bertambah darjatnya di dalam syurga

2 ulasan:

Catatan Popular