DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Selasa, 28 September 2010

masuk ke dalam kebaikan dan keluar dari segala keburukan


Mak Piah sangat bersyukur,Ramadhon ini dua orang anak saudara Mak Piah telah menunaikan Umrah Ke Mekah,seorang anak kepada adik lelaki Mak Piah si Meon,seorang lagi anak kepada adik bungsunya si Bedul. Mereka masih muda, Alhamdulillah,seusia muda lagi telah dibukakan hati mereka. Anak-anak Mak Piah sendiri yang seramai empat orang semuanya telah menunaikan haji. Memang Mak Piah menggalakkan anak-anak termasuk anak saudara agar senentiasa ingat untuk memperuntukan sebahagian pendapatannya untuk tabungan bagi menunaik Rukun Islam yang ke lima itu .Mendaftarlah jika telah berkemampuan. Sementara muda dan bertenaga,nanti bila dah tua,tenaga dan kurang dan penyakit semakin bertambah. Antara syarat-syaratnya ialah berkemampuan,cukup keperluan asas dan keperluan perbelanjaan keluarga.Tidak ditanya adakah telah punya kereta baru dalam pasaran,atau jenis,bentuk dan saiz rumah atau material yang digunakan dalam pembenaannya,itu semua adalah kehendak bukan keperluan. Jika cukup syarat mendaftarlah,kerana itulah jalan paling asas bagi penduduk di Negara kita bagi meloloskan diri untk kesana. Tambahan bagi bagi pendaftaran sekarang, lima tahun nanti atau lebih,barulah nama tersenarai. Jadi apa di tunggu lagi,mendaftarlah sambil menambah tabungan.

Dan bagi yang telah berjaya tersenarai dapt mengunjung Kaabah, betulkan niat sebelum pergi, sebab ramai yang ke sana dengan bermacam-masam niat, samada untuk beribadah kerana Allah,atau mencari hidayah dan petunjuk bagi menyelesaikan masaalah dalam kehidupan, atau melancong melihat-lihat bumi anbia’ untuk di rakam dalam blog atau faecebook,atau mencari luangan perniagaan sebab Kota Me kah adalah pusat perniagaan sejak zaman Nabi Ibrahim lagi,atau ada juga ke sana untuk mencari jin dan sepesis iblis bagi membantu hidupnya agar melimpah ruah rezekinya dan bermacam-macam lagi walau dengan menghalalkan cara. Ada juga yang ke sana untuk membersihkan nama,disana-sini orang mencemuhnya semoga pemergian ke tanah suci namanya menjadi suci juga.Sesungguhnya Allah akan senentiasa menunaikan hajat hambanya.

Mak Piah telah menuanaikan haji dan beberapa kali menunaikan Umrah,ialah anak dah besar-besar,pendapatan dari tanahnya sudah tidak menampung anak-anak lagi,berderma memanglah telah menjadi amalannya. Bermacam-macam jenis ragam manusia yang Mak Piah jumpa.Ada yang ke sana dengan tak habis-habis bershoping.Ada yang bergaduh berantakan rumah tangga,ada yang bangga sebab sepanjang di sana dia sihat dan tidak mengalami sebarang demam,makan selera dan pulang dengan tidak merasa sebarang apa-apapun.

Mak Piah telah dengar dari Penceramah semasa kursus haji,dalam berjuta-juta Jemaah haji hanya sedikit sahaja yang mendapat haji mabrur. Mak Piah sangat bimbang,adakah dia terpilih antara yang sedikit itu?.Itulah yang Mak Piah sering ingatkan pada anak-anak,berdoalah kita agar kita diantara insan yang sedikit itu.Antara tanda-tanda yang dinamakan haji mabrur itu ialah bagaimana perubahan tingkahlaku dan sikap kita selepas kepulangan dari sana.

Mak piah juga sering mengingatkan anak-anak agar tidak pulang dari tanah suci dengan cerita perkara negetif dan membesar-besarka pula,jika pun ada sekadarlah untuk menjadikannya sebagai iktibar.

Kali ini Mak Piah sangat terkesima,dan beristigfar dengan sepontan berkali-kali hingga tidak terhitung jumlahnya.

Hari itu salah seorang anak sudara yang berumrah tempoh hari datang mengunjunginya. Sangatlah teroja Mak Piah nak mendengar perkhabaran gembira dari anak saudaranya sebagai mana khabar dari anak saudara yang seorang lagi. Inilah kali pertama Mak Piah dengar secara langsung perkhabaran seperti itu.Selama ini hanya di baca di majalah-maalah dan akhbar sahaja.

“Ya Allah,tak sangka ya Mak Piah rupanya macamtu orang kat Mekah”

“Ya lah memang macam tu,hari tu Meonpun kata musim bulan puasa ni memang ramai orang lagi-lagi bila 10 hari terakhir,Mak Piah pun tak pernah rasa pengalaman macamtu.”

“Bukan itu yang saya nak ceritani Mak Piah,rupanya dia orang tu bercampur gaul lelaki perempuan,solat nampak bontotnya,masa tawaf berhimpit-himpit lelaki perempuan,tak ubah macam orang kapir kat pantai.”

“Astaghfirullah,kenapa kamu cakap macam tu Bedul,tak baik.”

“Kenyataannya Mak Piah,orang sibuk kata kat sana hebat,rupanya pura-pura je,sama macam orang keling kat Batu cave.”

Ya Allah,Si Bedulni bukan orang tak baragama,tapi kenapa jadi macam ni.Yalah dia pun kesana bukan untuk tujuan itu,dia ke sana untuk menguruskan rangkaian perniagaannya lalu singgah seketika.


Dari Jabir r.a. bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: “ Satu sambahyang dimasjidku lebih afdhal daripada seribu sembahyang di masjid-masjid yang lain, kecuali masjidil Haram (dimekah): dan satu sembahyang di masjidil haram pula lebih afdhal daripada seratus ribu sembahyang di masjid-masjid yang lain.”

Rasulullah s.a.w bersabda (yang bermaksud): "Sesiapa yang memasuki Kaabah lalu mengerjakan sembahyang di dalamnya, bererti dia masuk ke dalam kebaikan dan keluar dari segala keburukan dalam keadaan dia diberikan keampunan". Pada lafaz yang lain: "Dia keluar dalam keadaan diampunkan dosanya".

Ibnu Umar r.a telah berkata tentang memasuki Kaabah: "Masuk ke dalam kebaikan dan keluar dari segala keburukan". Ata' berkata: "Sesungguhnya aku lebih suka mengerjakan sembahyang di dalam Kaabah sebanyak dua rakaat dari mendirikan sembahyang empat rakaat di Masjidilharam".

Diriwayatkan daripada Yahya bin Ju'dah bin Hubairah tentang firman Allah:
Yang bermaksud: Sesiapa yang memasuki Kaabah akan mendapat keamanan. Katanya: "Keamanam dari api Neraka".
Kelebihan Melihat Kaabah: Ibnu Abbas r.a berkata: "Memerhatikan Kaabah akan mengukuhkan iman". Hamad bin Abi Salamah Rahimahullah berkata: "Orang yang memerhatikan Kaabah adalah seperti orang yang bersungguh-sungguh dalam beribadat".

Mujahid berkata: "Memerhatikan Kaabah merupakan ibadat". Said bin Musayyab berkata: "Sesiapa yang memerhatikan Kaabah dengan penuh keimanan dan kepercayaan, akan gugurlah segala kesalahan dan dosanya sebagaimana ketika dia dilahirkan".

2 ulasan:

  1. Orang lain kembali dengan cerita yang muluk-muluk,hingga hati dan jiwa ini tergamit-gamit untuk turut ke sana....

    Orang lain Allah tunjukkan cerita dan pengalaman yang indah-indah

    Dia dapat 'pemandangan' yang begitu.....
    Apakah agaknya petanda yang Allah mahu beritahu.......?


    Wallahualam...


    Tuhan, jangan Kau cicirkan aku dari senarai penerima petunjuk, hidayah dan kasih sayang mu....

    BalasPadam
  2. ckLah,
    Hidayah itu urusan Allah. Dia berhak memeberi dan menarik kepada sesiapa juga,hak kita ialah meminta....meminta dan meminta.Allah maha Mendengar dan memberi.

    Kita juga boleh meminta kepadaNYA untuk memberi hidayah kepada orang lain,waima orang kafir sekalipun.

    Wallahuaalam.

    BalasPadam

Catatan Popular