DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Sabtu, 2 Oktober 2010

CERITA HAJI



Malam itu Mak Piah mendapat panggilan dari iparnya,terpututus-putus ayatnya,hati basah Mak Piah semakin basah. Telah 3 tahun beliau mengikuti kursus haji,tahun ini beliau diarahkan untuk membuat passport antara bangsa dan membuat suntikan.Graf keyakinan untuk berjaya menunaikan haji tahun ini meningkat agak tinggi.Tiba-tiba kali ini beliau mendapat pemberitahuan bahawa giliran beliau belum tiba untuk tahun ini. Hancur luluh perasaanya,Mak Piahlah orang pertama di tumpahkan kekecewaannya.Yang menyebabkan bertambah berkecainya hatinya dan tebal hasadnya,rakan yang tak dapat arahan suntikan telah tersenarai hanya kerana dia mengubah kepada kaedah pekej yang memerlukan menambah dana kepada 2 kali ganda RM.Apa yang boleh mak Piah katakana padanya hanyalah

“Redholah dengan yang terjadi,adalah hikmahnya tu,apa-apahal kita dah berniat dan bersedia untuk itu,kalau di takdirkan kita meninggal belum sempat pergi,Allah Taala maha tahu niat kita.Sementerani tingkatkan doa dan belajar lagi,moga-moga bertambah bekalan.”

Mak Piah masih ingat lagi 15 tahun dahulu,sedag ipar duainya berkumpul membentangkan koleksi barang kemas masing-masing,semamangnya mereka pengumpul barangan kemas,berbeza sekali dengan Mak Piah.

“Dah banyak dah ni,lebih cukup buat mendaftar kat Tabung haji,sementara muda ni,sok dah tua tak larat nak buat kerja” pada ketika itu tambang hanya kurang dari RM6000 mengikut muasasah.sementara pekej kurang dar RM10 000. Terguris hati Mak Piah bila mereka menjawab

“Alah,mentang-mentang dia dah pergi,ingat pergi muda-muda tu nak buat bangga-bangga ke?,kalau macam tu tak gunanya pergi,…ria’.Kita orang nak pergi bila dah bersedia,pergi awal buat dosa lagi buat apa” Dan di iakan oleh yang lain.

Kemerah-merahan wajah Mak Piah ketika itu,tapi Mak Piah cepat sedar,apalah besar cabarannya berbanding dengan dakwah Nabi SAW yang sehingga berdarah kakinya di baling dengan batu,Bilal yag di jemur panas dan di tindih dengan batu,Hassan Al bana yang dipenjara ,rakyat pelastin menghadapi askar Israel. Dengan doa berkali-kali Alhamdulillah beliau telah mendaftar juga akhirnya dan Mak Piah jugalah orang pertama diberitahu, juga tempat rujukkannya.


Seorang anak Mak Piah yang belajar di Mesir bercerita mengenai rakan Indonesianya yang sering ke Mekah bila tiba musim haji,untuk berkhidmat sebagai pekerja,memimpin kumpulan-kumpulan Jemaah haji sebagai mengisi tabungan biaya study. Sering menceritakan pengalamannya. Antaranya kerenah birokrasi bahagian tabung haji Indonesia, yang meyebabkan jemaah haji miskin mendapat penganiaayaan. Meraka dijanjikan tempat tinggal berhampira Masjidil haram,setibanya di sana dan telah siap masuk bilik tiba-tiba meraka dihalau keluar degan alasan bilik-bilik itu telah di tempah oleh jemaah lain,yang menyediaka bayaran yag lebih tinggi.Maka mereka terpaksalah keluar dan tinggal di kaki-kaki lima dan celah-celah bangunan.Tersangatlah sadisnya.Rakan Indonesia itu juga meceritakan pengalaman mejadi pemimpin jemaah haji kaya beserta keluarganya,yag tak punya apa-apa ilmu mengenai kerja haji sebelum datang.Kebanyakan meraka adalah saudara mara kepada ketua-ketua jabatan haji atau orang-orang besar pemerintah. Agenda harian meraka adalah mengunjungi kedai-kedai emas ,menyusuri restoren-restoren barat dan tempat membeli belah berbanding kerja-kerja sunat..

Apakah kerenah itu sudah mulai menular ke Negara kita,sebabnya jiran Mak piah yag baru mendaftar untuk pergi dan tidak sempat pun kursus haji,telah tersenarai dan siap dengan nombor penerbanganya.Kerana menambah bilangan helaian RMnya 2 kali ganda.Apakah yag dikatakan tempat telah penuh itu untuk giliran jemaah yang biasa-biasa sahaja tapi masih ada lowongan untuk jemaah yang luar biasa jumlah RMnya.

Mak piah hanya terkenang siapalah yang bertanggungjawab atas perkara ini.Berat tanggungan dibahunya jika jemaah yang uzur dan tinggi hajatnya untuk menunaikan rukun Islam kelima ini telah di panggil kea lam sana sebelum sampai hajatya. Pergi sedangkan ramai yag masih muda tapi dapat pergi berkali-kali atas kelebihan biaya yang dapat di tunaikannya


Diriwayatkan Ibnu Abbas ra, Rasulullah saw bersabda, ''Barangsiapa di kampung dunia menyenangkan hati saudara Islamnya, maka Allah menciptakan malaikat untuk menolak bahaya darinya. Dan kelak jika hari kiamat telah tiba, maka malaikat menjadi temannya.''

''Kemudian jika dia menemui ketakutan yang mengejutkan, maka malaikat tersebut berkata kepadanya, 'Jangan takut!' Ia bertanya, 'Siapa kamu?' Malaikat tersebut menjawab, 'Saya adalah Al Farah (kesenangan) yang telah kau masukkan ke hati saudara seimanmu di dunia'.''

Dalam hadist pun Rasulullah saw telah bersabda: ''Menyenangkan hati orang mukmin lebih baik daripada ibadah enam puluh tahun.''

Antara dalil-dalil megenai kepentingan menunaika haji
Dalil dari al-Quran:
Firman Allah s.w.t: Yang bermaksud: Dan Allah mewajibkan manusia mengerjakan ibadat Haji dengan mengunjungi Baitullah iaitu sesiapa yang mampu sampai kepadanya dan sesiapa yang kufur (ingkarkan kewajipan ibadat Haji itu), maka sesungguhnya Allah Maha Kaya (tidak berhajatkan sesuatu pun) dari sekalian makhluk.

Dalil dari hadis:
Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud: "Islam dibina atas lima rukun." Baginda s.a.w. menyebut di antaranya ialah ibadat Haji. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Tidak ada ganjaran bagi Ibadat Haji yang mabrur kecuali Syurga." Sabda Rasulullah s.a.wyang bermaksud: "Sesiapa yang mengerjakan ibadat Haji dan tidak sekali-kali menyetubuhi isterinya juga tidak melakukan maksiat nescaya dia kembali suci bersih sebagaimana hari dia dilahirkan." Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: "Wahai umatku semua, sesungguhnya Allah s.w.t. memfardhukan ibadat haji kepada kamu, oleh itu kamu hendaklah mengerjakan ibadat haji." Lalu seorang lelaki bertanya Baginda s.a.w.: "Adakah wajib dikerjakan pada setiap tahun, wahai Rasullullah?" Rasulullah s.a.w. hanya diam sehinggalah lelaki tersebut bertanya kali ketiga lantas Baginda s.a.w. menjawab: "Jika aku katakan ya, nescaya kamu wajib mengerjakan pada setiap tahun, oleh itu kerjakanlah ibadat haji ketika kamu berkemampuan."
Sabda Rasulullah SAW, "Sesiapa yang menunaikan haji kerana Allah dan tidak dicemari perkara dosa dan maksiat, dia akan kembali seperti hari pertama dia dilahirkan. (Hadis Bukhari).

Hadis dari Ubadah bin Samit, menyatakan mengenai wukuf di Arafah, Allah berkata kepada malaikat, "Wahai malaikat, apakah yang dibawa -hambaku pada hari ini?

Jawab malaikat, "Mereka datang membawa harapan iaitu keredaan-Mu dan mengharapkan syurga-Mu.

Allah menjawab, "Wahai malaikat, sesungguhnya aku menjadi saksi bahawa segala dosa mereka diampunkan walaupun sebilangan pasir di pantai".

Adapun ketika melontar jamrah, bagi setiap anak batu yang dilontar akan menghapuskan satu dosa besar. Ketika tawaf dilakukan, malaikat akan datang dengan meletakkan tangannya di bahu orang yang sedang bertawaf dan berkata, "Teruskanlah melakukan amalan kebaikan, sesungguhnya kesalahan kamu yang lalu sudahpun diampunkan. (Hadis Tabrani).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular