DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Ahad, 24 Oktober 2010

Tetamu oh tetamu,sila masuk.


Tetamu datang membawa rahmat,apa lagi kalau tetamu itu ialah ahli ibadat,salam mereka adalah mendoakan kita.tapi kalau tamu itu ialah ahli maksiat,kuranglah rahmatnya.

Besarnya kita meraikan tetamu sehinggalah kita wajib batalkan puasa sunat kita semata-mata untuk meraikan tetamu.Ataupun mengeluarkan simpanan hidangan yang paling istimewa untuk tetamu. Semasa kita masih bersolat lalu mendapat salam dari tetamu kita dibenarkan membuat isyarat kepada tetamu dan sehingga boleh membuat gerakan membuka pintu agar tetamu tidak membatalkan niat untuk bertamu.tetapi sejak muktakhir ini kita kena berhati-hati menerima tetamu kerana terlalu banyak fitnah yang membinasakan kita telah berlaku.

Cerita mengenai kelebihan menerima tetamu kita boleh jumpa disini.


Saya memang suka menerima tetamu,mereka datang dengan berbagai-bagai situasi,contoh situasi yang saya mahu kongsikan ;

Situasi 1

Dia buka orang agama,orang kebudyaan lagi,yang selalu muncul di tv atas jemputan,yang masih berbau bacang. Dia datang kebetulan zan Asar berkumandang. Suami saya telah siap berpakaian sambil mempelawa masuk sambil juga mempelawa untuk berjemaah ke masjid bagi yang lelaki. Dia menolak dan bersedia menunggu di rumah. Semasa saya mengeluarkan hidangan dia siap bertanya;

“Oowh dia tak boleh tinggal masjid ya,bilal ke dia,siak kot.”

“bilal tidak,siak pun bukan,tapi ahli jemaah”Saya menjawab dengan sepontan.

Dari pertanyaannya itu fahamlah saya akan takat ilmun.Kalaulah bilal tentulah kena pergi lebih awal sebab kena melaungkan azan. Begitu juga siak,dia kena membentangkan sejadah,membuka setor pembesar suara,menghidupkan suiz atau membunyaikan radiao memasang tape bacaa-bacan tarhim atau Alquran.Ini azan dah terlaung.memanglah dia tidak tahu fungsi jawatan tersebut.

Situasi 2

Ustazah dan uztaz lagi, maknanya orang agama. Sebaik sahaja dia parkir kereta di laman,azan Asar pun bergema,dan suami sudah siap bertenggek atas basikal.Selepas menjawab salam mempelawa untuk bersama-sama menyahut seruan.

“Taka pa-tak apa.sila-sila,saya tunggu kat rumah”

Harapan saya dia ikut pergi dan biar isterinya solat dalam bilik,rupanya dia terus naik.Tak mengapa,saya baik sangka mungkin dia telah mendirikan Jam’ taqdim.Saya pun keluarkan minuman.

“Rajin dia ke masjid ye? bilal ke imam?”
“Imam pun bukan bilal pun tidak,lebih dari itu”jawab saya
“Wah Nazir kut”
“lagilah tidak,dia ahli Jemaah,pengisi syaf.”

Dia seorang ustaz,mungkin faham tugas imam,datang lambat pun taka apa,makmum akan tunggu di syaf.Begitu juga nazir.tak datang Jemaah tetap berjalan. Tapi dia tak faham tugas dia sebagai menusia. Apa alas an dia tak ikut serta,nak dikatakan cuti dia leleki,nak dikatakan dah jama’ kami tahu sebelum ni dia datang dari mana.Agaknya dia tak biasa solat kat masjid yang dia tak biasa ikut.
Setelah suami saya pulang.

“Wah hebatlah,Imam ke”
“Tak adalah,ilmu saya belum melayakan.Tanggung jawab je,kalau tak kita tegakkan jemaah siapa lagi, nak harapkan Bo Eng sebelah rumah tu bilalah nak masuk Islam”
“Ha ha ha,betul juga” Dia tergelak besar dan bunyinya macam gelak kering.

Situasi 3

Dia orang kampong ,datang kerumah kerana Saya membuat sedikit majlis,jadi dia berlama-lama dirumah saya. Tiba waktu Azan dilaungkan,semua lelaki bersiap-siap pergi,yang seorang ni diam dengan selamba ,suami saya mempelawa ,siap memberi kain pelikat lagi kut-kut seluarnya kotor. Isteri dia menjawab;

“Abang kamu ni tak biasa pakai sejadah masjid orang lain”
“Apa pulak,masjid orang sini biarlah orang sini yang makmurkan,kita bukan orang sini.”Dia menjawab.

Saya nak cerita pula situasi semasa di tanah suci,sebagai iktibar. Semasa saya datang bulan,saya tinggal sahaja di bilik,sesekali saya keluar bilik,betapa ramainya kaum lelaki yang tidak pergi masjid,mereka duduk berlonggok-longgok,alasannya uzur tidak bertenaga,ada yang kata asyik berak-berak,takut terberak dalam masjd. Samasa solat waktu atau solat Jumaat. Ada yang membiarkan isterinya sahaja pergi mengikut rakan-rakan jemaah haji lain.

Nampaknya masih ramai yang meletakan tanggung jawab memakmurkan masjid hanyalah terletak pada Nazir,imam,bilal dan siak sahaja.itu bukan tugas kita yang tak berjawatan. Itu pun sudah di kira bagus,suatu ketika dulu yang berjawatan itu sendiri tidak mesra masjid pun,dia terlantik atas tangan-tangan di atas.Wajah nazir akan kelihatan jika musim mesyaurat atau jika ada lawatan orang-orang atas yang melantik mereka. Kalaulah begitu sikap mereka,tidak mustahil nanti bila ke tanah suciada sahaja halangan mereka untuk berjemaah di Masjdil Haram.

Saya bercakap dengan suami,"takutnya saya terima menantu nanti."
"Kenapa?."
"Nak tentukan dia seperti apa kreteria yang kita mahukanmacamana?yang beragama pun belum tentu boleh selamatkan anak kita,apa lagi yang tidak.Benda mudah macam tupun dia tak mampu buat,bolehke dia tegur isteri dia kalau isteri dia lambat-lambatkan solat macam abang selalu tegur saya."
"Yang Lelaki pulak daptkah isteri yang boleh membeltulkan suami,yang kejutkan suami bangun baila azan di laungkan,yang ingatkan suami jadual pengajian mala mini,yang kejutlan sumai mencari malam penuh berkat di bulan Ramadhan. Takut pulak dia hanyut bersama isteri yang cantik hingga takut nak tegur isteri, yang bertudung tapi macam tak berpakaian."

Entah lah Yang,bayakkan meminta kat TUHAN,Insyaallah DIA maha Pemberi.

رَبِّ اجْعَلْنِى مُقِيمَ الصَّلوةِ وَمِن ذُرِّيَتِى رَبَّنَا وَتَقَبَّلْ دُعَآءِ

Wahai Tuhanku! Jadikanlah daku orang yang mendirikan sembahyang dan demikianlah juga zuriat keturunanku. Wahai Tuhan kami, perkenankanlah doa permohonanku.

3 ulasan:

  1. Salam :)

    Menarik artikel ini. Memang sukar untuk melihat jemaah yang ramai di masjid selain hari Jumaat, bulan Ramadhan dan dua hari raya.

    Sesuatu perlu dilakukan agar umat Islam berebut-rebut berjemaah, sebab jemaah ini akan melahirkan penyatuan ummah.Macamana ye...?

    BalasPadam
  2. Betul Ros,

    Kita hanya berusaha,Hidayah itu kerja Allah.


    p/s.Ros,anda kena buat sesuatu,blog ros di serang malware,tanya siapa yang arif.

    BalasPadam
  3. Salam Makbonda :)

    Saya sudah perasan akan malware ni, tgh berusaha...pening jugak memikirkannya...

    BalasPadam

Catatan Popular