DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Khamis, 28 Oktober 2010

Kemahiran hidup

Dulu disini makbonda pernah bercerita mengenai pisang. Memang inilah azam Makbonda sejak dahulu. Mengenalkan jenis-jenis pisang pada anak cucu. Sememangnya anak-anak selepas generasi makbonda amat kurang ilmunya tentang pisang .Pengkhususannya kali ini ialah Pisang Awak, sebut betul-betul pisang awak,bukan pisang kamu!.

Maklumat mengenai pisang awak kita boleh dapat di sini.

Masakan yang melibatkan pisang awak ialah seperti jemput-jemput pisang,lepat pisang(atau pun lèmet.dengan sebutan fonetiknya…)pèngat pisang atau kolak. Boleh juga di rebus apabila telah masak ranum. Boleh di goreng dengan tepung tapi dalam keadaan mengkal atau separuh masak.


jemput-jemput pisang


Lepat pisang.

Pisang awak tidak boleh di buat kek atau apam pisang sebab sifatnya yang agak berat,akibatnya kek atau apam itu tidak berapa kembang. Boleh juga di buat lengat dan martabak. Jika pisang berlaku perlambakan boleh diawet melalui proses pengeringan di sebut pisang salai. Nanti Makbonda akan buat entry mengenai pisang salai.

Ini pisang awak mentah


Selain buahnya,daun pisang awak ialah antara daun-daun pisang yang boleh dibuat bungkus makanan. Kepakaran memilih daun ini juga sangat perlu bagi memastikan samaada daun itu sesuai atau tidak menjadi pembungkus makanan sebab silap-silap makanan akan berubah rasa.Bagi orang bandar mudah sahaja memilih daun sebab daun yang telah ada di pasaran telah dipastikan menepati piawaian keselamatan,tapi bagi anak-anak dara yang sekeli sekala balik dan mahu menggunakan daun pisang silalah bertanya kepada orang tua dahulu.Bagi mak kepada makbonda dengan melihat anak pisang sahaja dia sudah tahu jenisnya,tapi bila tiba generasi makbonda kena melihat pada buahnya,tapi bila tiba generasi selepas makbonda,nama pisangpun dia tidak tahu.


Sebelum buah pisang awak menjadi buah,ia akan mengalami proses pendebungaan semasa dalam keadaan bunga lagi. Orang tidak pernah menyebut bunga pisang tetapi ia dipanggil jantung pisang.Selepas beberapa hari sesikat-demi sesikat pisang akan terbentuk hinggalah membentuk tandan. Pada peringkat ini tidak akan muncul buah pisang lagi tinggallah jantungnya di hujung tandan. Jantung pisang awak boleh di buat sayuran. Antara nya boleh di masak lemak, cili api atau lemak biasa,di celur dan diurap sambal pecal atau sambal kerabu,boleh juga di celur dan dicicah sambal atau di ricih halus-halus dan digoreng seperti kita menggoreng kacang panjang. Bagi masyarakat Perak Tengah mereka merendang jangtung pisang. Respi mengaenai jantung kita boleh dapat di sini. Satu masa nanti makbonda akan beri resepi jangtung pisang yang makbonda sering buat sehingga menambat kasih suami makbonda.


Batang pisang awak juga sesuai dibuat tali.Bila kita potong batang pisang ia boleh di kopak sehelai demi sehelai,potong kopakan batang pisang tersebut dan lerai memanjang,jemur di panas matahari,setelah beberpa minggu ia kan menjadi helaian tali yang kukuh,semasa zaman makbonda kecil dulu bila membeli tepung,gula atau beras,bahan itu akan dimasukan dalm kertas terbus kemudian diikat.Pada ketika itu semua bahan yang kita gunakan adalah mesra alam,kalau kita buang di tanah dia akan mereput dan menyuburkan tanah,bukan seperti sekarang,semua gunakan bahan sintetik yang tidak boleh mereput,bila dibuang akan menyumbang kepada peningkatan pemanasan global.

Begitulah serba sedikit kisah Pisang yang makbonda dapat paparkan di sini,agar cucu-cucu dapat menambah perbendaharaan ilmu da tidak akan seperti orang kehairanan bila pisang dipersoalkan.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ

Katakanlah, "Sekiranya lautan itu menjadi tinta untuk menulis kalimat-kalimat Tuhanku, sungguh habislah lautan itu sebelum habisnya ditulis kalimat-kalimat Tuhanku, meskipun datangkan tambahan sebanyak itu pula". (Surah Al-Kahf : Ayat 109)



وَهُوَ الَّذِي جَعَلَ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ خِلْفَةً لِّمَنْ أَرَادَ أَن يَذَّكَّرَ أَوْ أَرَادَ شُكُورًا

[25.62] Dan Dia (pula) yang menjadikan malam dan siang silih berganti bagi orang yang ingin mengambil pelajaran atau orang yang ingin bersyukur.

2 ulasan:

  1. Pepatah Melayu mengenai PISANG :
    "Jangan bawa pisang balik kampung"... bermakna "Do not bring coal to New Castle". Betul ke?

    BalasPadam
  2. Setakat ni belum pernah dengarlah pepatah tu.
    Tak semua yang di translate memenuhi maksud asal kan?

    BalasPadam

Catatan Popular