DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Sabtu, 26 Januari 2013

Keemasan 2


Satu masa adik saya pernah menegur apabila saya seperti tidak puas hati dengan sikap bapak.Tingkahlakunya banyak yang berubah berbanding ketika muda.

Satu masa adik saya pernah menegur apabila saya seperti tidak puas hati dengan sikap bapak.Tingkahlakunya banyak yang berubah berbanding ketika muda.





Satu masa adik saya pernah menegur apabila saya seperti tidak puas hati dengan sikap bapak.Tingkahlakunya banyak yang berubah berbanding ketika muda.

"Orang tua kak,tingkah lakunya tidak dijangka.Bapak kita kira oklah, sikit-sikit tu baisalah Masa kita nanti seusia itu belum tentu bagaimana.Kalau di hitung berapa banyak dia bersabar membesarkan kita,jauh sangat berbanding masa kita bersabar menghadapi dia."

Betul kata adik saya.Sekarang saya sentiasa berpegang dengan kata-kata itu.Begitulah kehidupan,kadangkala kita tersasar,bila ada yang mengingatkan bolehlah diperbetulkan balik kedudukan.

Berhadapan dengan warga tua,kadangkala ada yang mudah urusannya dan ada juga yang sebaliknya. Namun bila kita berhadapan dengan warga tua yang pernah bersama-sama kita sejak muda lagi,walaubagaimana keranah yang di hadhirkan kita akan lebih bersabar apabila kita mengenang  kebaika-kebaikan yang telah mereka curahkan kepada kita. Berbeza dengan apabila kita tidak pernah bersama atau tidak tahu latarbelakangnya,jumpa-jumpa mereka telah uzur dan sering bertingkahlaku yang menjengkelkan. Contohnya, Bapak mertua kepada kawan saya,sejak muda beliau memang tidak pandai berlemah lembut dengan isteri,sehinggalah isterinya meninggal,namun sepanjang bersama isterinya redha dan sentiasa menurut dan tidak pernah ada komplen dari mulutnya.Cuma anak-anak yang sesekali tidak berpuas hati. Apabila isterinya meninggal beliau berkahwin lagi,dan meneruskan perangai lama. Anak-anak sudah biasa dengan perangai bapanya,bagaimana pula dengan anak-anak tiri?. Akibat tidak tahan melihat kehidupan ibu mereka satu masa dibawanya bapa tiri merek ke psychiatrist. Melentinglah bapa tersebut."Selama ni tak pernah anak-anak aku kata aku gila,ni anak-anak tiri pulak bawa aku jumpa doktor jiwa." Anak-anak pun ada yang tidak berpua hati.

3 tahun yang lalu,sekolah saya menerima boss yang telah uzur,dipindahkan dari sekolah lain.Ada pihak yang menasihatkan beliau agar keluar dari menjadi boss,menjadi guru biasa sahaja agar tidak banyak pihak yang terlibat,tapi beliau enggan kerana menurutnya beliau masih menanggung anak-anak yang masih sekolah. Dalam seminggu  3 hari beliau tidak datang kesekolah kerana rawatan dialysis. Apabila datang kesekolahpun beliau tidak memenuhi jadual waktu akibatnya guru-guru lain terpaksa mengisi jadual tersebut. Di era guru-guru terbeban dengan tugas-tugas diluar mengajar ini tentu sekali meninggalkan rasa tidak puas hati dihati mangsa-mangsa itu. Apabila semasa mesyuarat beliau menyentuh tentang guru masuk lambat,murid bising tiada guru dan sebagainya maka berpecahlah dan merebak rasa ketiadakpuasan hati anak buah seperti pecahnya sel-sel censer dan merebak,lalu memakan sel-sel bahagian yang lain. Sesekali juga beliau mengeluarkan rasa tidak puas hati kerena orang bawahan seperti tidak menghormatinya dan selalu tidak merujuknya bila membuat satu-satu aktiviti. Sebenarnya bukan tidak menghormatinya tapi sudah biasa ketiadaannya,maka sekadar berjumpa penolongnya sahajalah.

Tibalah hari persaraannya,berbagai-bagai permintaan yang dibuatnya semasa hari persaraan,yang sepatutnya pulangkan sahaja pada orang yang meraikan,demi memuaskan hatinya disaat akhir keriernya dituruti juga lah kehendaknya walaupun dengan rungutan-rungutan. Yang mengejutkan saya pada hari persaraan semua anak-anak,menantu dan cucunya semuanya turut hadhir.Ada yang polis,guru,bank,pelajar IPTA,IPTS,Asrama Penuh, semuanya datang,pastinya masing-masing memohon cuti sebab hari itu ialah hari bekerja. Di sini saya melihat betapa akrabnya beliau dengan anak-anak,sehingga mereka sanggup meluangkan masa dihari persaraan bapanya. Kemudian lagi semua rakan-rakan sejawatnya yang dijemput hadhir meraikan sama.Semasa beliau berucap,respon dari rakan jemputannya begitu baik sehingga ada hubungan dua hala. Di sini saya melihat tentu sekali semasa muda beliau adalah seorang yang mempunyai hubungan yang baik dengan rakan-rakan. Rupa-rupanya kami-kami sahaja yang agak tidak akrab bersamanya,yalah kami tidak pernah bersamnaya semasa muda,semasa zaman beliau baik-baik,jumpa-jumpa beliau sudah uzur dan sering menzahirkan tingkahlaku yang menjengkelkan begitu.

Selalu saya fikirkan,bagaiamankah keadaan kita nanti,adakah menyenangkan orang sekeliling atau sebaliknya.

 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular