DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Jumaat, 1 Februari 2013

FENOMENA

Sudah lama saya tidak memegang bayi,Adik-adik pun masing-masing sudah seperti menghentikan penambahan anak.Ada yang bersalin,nun jauh diseberang,tidak upaya mahu meyeberang. Bila salah seorang guru junior di sekolah bersalin seonoknya saya mengelek bayi yang berbau wangi itu. ramai kawan yang mengusik.

"Makbonda ni dah teringin nak dapat cuculah ni" Malu-malu saya menerima usikan,entah bilalah saya dapat menimang cucu.InsyaAllah akan tibalah ketikanya nanti.Semoga Allah mendengar keinginan saya itu.

Salah seorang isteri kepada warga kami ialah seorang jururawat.

"Makbonda tahu,di hospitalpun sekarang ni jarang sangat orang bersalin,kadang saya naik ngantuk takde kerja, yang ramai datang dari pusat akhlak wanita"

"Ramai?" Kami terkejut serentak.

"Ia,boleh dikatakan seminggu beberapa kali,Muda-muda budaknya,muka macam hamble je,dah bersalin pegang baby pun tek reti"

"Kesiannya,tak ada bapaklah tu ye,budak sini ke atau tempat lain?"

"Mejoriti tempat lain,kalau budak sini biasanya dihantar jauh"

MasyaAllah...saya tergamam,

Baru-baru ini anak gadis kedua saya bercerita.Semasa malam tahun baru tempoh hari dia joint dengan Surau Asyakirin KLCC,membuat kerja dakwat,menyebarkan risalah.

"Masyaallah Mak,inilah pengalaman saya. Malam tu penuh sesak kat KLCC,budak-budak remaja tak tahu malu, couple kat sana-sini berpeluk-peluk. Yang peliknya parent datang bawak budak kecik,bersesak-sesak,tengok benda-benda macam tu.....Ya allah laghanya hidup dia orang"

"Buat apa ya datang situ?"

"Tak buat apa pun,duduk-duduk depan tasik,tengok bungapi,bersorak-sorak,macamanalah dia orang didik anak-anak macam tu"

" Tak ada pulak yang dakwa mereka bawak anak-anak kat tempat sesak macam tu ye? Alhamdulillah kita bukan antara mereka,mudah-mudahanlah mereka dapat petunjuk. Habis Tina sebar risalah tu apa responnya"

"Ada yang terima je,ada yang sindir-sindir"

"Habis tak rasa apa-apa?"

"Kita orang dah ditarbiah,setiap rasa sakit itu pahla menunggu"

"Alhamdulillah dapat kekuatan macam tu."  Setinggi-tinggi kesyukuran saya panjatkan,meihat anak saya ini duduk disebelah mana. Saya sendiri tidak penya peluang pengalaman seperti itu.

Dengan fenomene seperti ini apalah bala yang akan ditimpakan pada kami Ya Allah.



"Demi Dzat yang jiwaku di tangan-Nya, umat ini tidak akan punah, sampai ada laki-laki mendatangi perempuan, lalu menyetubuhinya di jalan. Lantas orang yang terbaik pada masa itu adalah yang mengatakan: 'Alangkah baiknya jika kamu bersembunyi di balik tembok ini. "(HR Abu Ya'la)



أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ الْعَظِيمَ الَّذِي لاَ إِلَهَ إِلاَّ هُوَ الْحَيُّ الْْقَيُّومُ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular