DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Isnin, 15 Julai 2013

IBU MUDA


“Sedihlah kak nak hadapi Ramadhan ni”

“Hai orang nak masuk pintu Ramadhan . Dengan gembira,ni sedih pulak”

“Saya tak dapat toma’ninah beribadat,nak terawikh,nak tadarus macam dulu-dulu.Takut,tanggungan saya ni banyak,entah tak dapat pahala banyak pula dosa saya”

“Tanggungan? Berat sangat ke,agak-agak orang lain tak ada ke yang sama ata lebih berat dari kamu”

“Entahlah,masalah saya berbeza dengan orang lain. Orang lain anak-anak kecik juga tapi mereka dapat sokongan dari pasangan. Sepatutnya kami sama-sama mendidik anak berpuasa,ini tidak dia pula mintak saya manjakan dia. Saya tidur lebih dari jam 12 sebab nak siapkan kerja-kerja rumah,Jam 3 dia dah kejutkan saya,saya tak cukup tidur,pukul 5 kejutkan anak-anak untuk sahur,sampai lepas subuh bersiap untuk kesekolah,siapkan anak-anak pulak,hantar yang kecik kerumah pengasuh,sedngkan dia siap untuk diri sendiri sahaja”

 Semamngnya sering saya terlihatnya terlelep di bilik guru.Dan tubuhnya agak lemah dan tidak bermaya. Namun saya bukan lah seorang kaunsler yang layak untuknya.Saya tidak pernah belajar. Yang saya belajar hanya sedikit sangat,itupun untuk anak murid. Tugas kaunsler adalah menjadi pendengar,kurangkan bercakap dan jangan pula emosinal lalu  mengapi-apikan .

“Bersyukur kamu ada suami dan beranak. Ada kawan kita yang tak kawin,bukan dia tak mahu tapi tak ada orang melamar,kalau ada pun dah jelas tidak layak menjadi suami,tak kan nak terima juga.Jodohnya belum sampai .Ada orang dah kawin tak ada anak,bukan tak mahu,tiap kali datang bulan hatinya kecewa kerana tidak hamil.ni kamu ada suami,kacak,tentu kamu gembira semasa dilamarnya dulu dan betul-betul jatuh cinta,anak-anak pula comel. Allah tak bagi semua yang baik untuk kita,nanti kita alpa. Bila ada problem macam ni kita lah yang kena pandai. Buat apa yang tidur sampai jauh malam,cuba siapkan awal,basuh pun dah pakai mesin. Anak kecil memanglah rumah bersepah,terima sajelah,cari kaedah didik anak tolong mengemas. Janganlah terlalu mengharapkan kesempurnaan,ada setengah perkara tu perlu kita abaikan. Sebenarnya apa yang kamu buat itupun adalah ibadat,bukan tadrus dan tarawikh saja. Cuba ajak anak-anak terawih dan tadarus sama,kita dapat pahala sambil didik anak-anak.”

“Yalah kah,tak terfikir pula saya,sebenarnya saya tahu tapi tak dapat nak aplikasikan dalam kemelut saya. Insyaallah saya cuba, Jazakillahkhairan kak.”

Wanita Muslimah Di Bulan Ramadhan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular