DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Jumaat, 18 November 2011

Aduhai anak 2

Minggu ini,juga sama seperti beberapa tahun yang lalu,sama juga dengan situasi kelima-lima kekandanya dahulu.

"Minggu ini ialah hari terakhir kita berkereta bersama pergi dan pulang dari sekolah,dan hari ini hari terakhir Bonda bersama anakanda pulang dari sekolah yang sama. Selepas ini anakanda akan dilepaskan disekolah yang tanpa ada Bonda di sana. Sekolah yang anakanda adalah pelajar termuda,rakan dan teman yang lebih ramai dan berbagai latar belakang dan alamat rumah. Selama ini rakan dan teman adalah anakanda kenali. Abang, kakak, adik dan ibubapanya,kita dapat kunjunginya di hari raya.Akan datang kawan sebelah mejapun adakalnya kita tidak kenal keluarganya.Kawan dan teman yang punya berbagai pengalaman yang ditempuh sepanjang hidupnya.Guru kelas kita tidak kenal siapa ayah bonda anakanda. Guru-guru yang tidak seperihatin seperti guru-guru lama anakanda.Tiada lagi guru yang melapurkan sebarang kepincangan tingkahlaku anakanda secara langsung kepada Bonda.Dan ada juga guru yang tidak mengingati nama anakanda.Segala-galanya anakanda perlu berdiri sendiri,bebas meletakan diri di mana anakanda mahu meletakan diri.Kalau dahulu setiap perkembangan anakanda dapat bonda pandang tapi nanti agar sukar Bonda dapat menghidu .Dan Bonda berdoa agar nanti anakanda akan pandai bersyukur dengan dengan apa yang dimiliki"

Anakanda itu diam,tidak pastilah dia menelan dan menghadam apa yang Bondanya perkatakan atau sekadar bagai air tertumpah di daun keladi.Atau pun sekadar melalukannya masuk ketelinga kanan terus ke telinga kiri tanpa henti. Kalau yang dahulu-dahulu pada kekanda-kekandanya adalah nampak keberkesanannya.

Walaubagaimanapun Makbonda tetap terus meminta agar walau setitik adalah yang melekat di sel ingatannya,paling sebaiknya adalah keseluruhannya.

Untuk melapangkan jiwa yang sesak Mari kita bersantai,berhibur dengan video ini,pastikan menghadam sampai habis bukan sekadar di muka mukaddimah sahaja.

2 ulasan:

  1. Anakanda itu kelihatannya pandai membawa diri...dan memilih cara bersosial yang baik. InsyaAllah...



    Tahniah untuk anakanda yang baru habis darjah 6 itu!!!

    BalasPadam
  2. Sama-sama kita doakan menjadi anak yang matang,bijak memilih jalan kearah yang selamat.

    BalasPadam

Catatan Popular