DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Rabu, 1 Februari 2012

Berbahagianya kita menjadi UmatNya


Sering juga nafsu ini meronta mahu menambah baik rumah,pasang esosseri sana pasang essesori sini,atau membina rumah-rumah sewa ditanah yang kosong,tapi teringat Junjungan kita SAW tidak meningalkan satu pun bangunan diakhir hayatnya

Sering juga ingin memiliki busana yang mahal-mahal dan cantik menawan,di kedai-kdai juga di pasar maya,tapi teringat Junjungan SAW semasa  berIsra' Mi'raj. Di tengah perjalanan, Rasulullah mendengar seorang wanita tua yang cantik memanggil-memanggilnya. Wanita itu mengenakan pakaian indah dan perhiasan emas berlian yang gemerlapan. Rasulullah bertanya kepada Malaikat Jibrail, siapa gerangan wanita tersebut. Jibrail menjawab bahawa wanita tua itu adalah dunia.

Sering juga rasa dendam dan geram berbuku-buku pada insan-insan yang menghianati kita,tapi teringat Sabda Rasulullah SAW
"Wahai Uqbah mahukah engkau aku beritahu akhlak bagi penghuni dunia dan penghuni akhirat yang paling mulia? (mereka) ialah ;Menyambung silaturrahim dengan orang yang memutuskannya,Memberi kepada orang yang tidak mahu dan tidak pernah memberimu.Memafkan orang yang pernah menzalimi dan menganiayaimu"
 
Seirng juga terliur barbagai-bagai juadah terutama bila mahu berbuka puasa,tapi teringat Rasulullah bersabda;
”Tidaklah anak cucu Adam mengisi wadah yang lebih buruk dari perutnya. Sebenarnya beberapa suap saja sudah cukup untuk menegakkan tulang rusuknya. Kalau dia harus mengisinya, maka sepertiga untuk makanan, sepertiga untuk minuman, dan sepertiga lagi untuk bernafas”. (HR. Turmudzi, Ibnu Majah, dan Muslim).

Sering juga kecewa bila seruan keararah kebaikan yang kita perjuangkan mendapat respon yang menyakitkan,rasa serik dan tidak mahu masuk campur lagi.,tapi teringat Rasulullah SAW sehingga disaat akhir hayatnya masih mengenangkan “Ummatii, ummatii, ummatiii!”

Sering juga rasa bangganya dipuji dan sakit hati bila orang lain yang mendapat pujian tetapi teringat Rausulullah tidak suka dipuji
”Janganlah kalian berlebihan memuji daku sebagaimana kaum Nasrani yang berlebihan memuji anak Maryam. Aku hanyalah seorang hamba, oleh sebab itu katakanlah (panggillah) `Abdullah (hamba Allah) dan Rasul-Nya.”

Selalu sangat malas membaca al Quran tatapi teringat Rasulullah sangat suka mambaca dan mendangar bacaan al Quran
Rasulullah saw. bersabda kepadaku:”Bacakan al Qur’an untukku!” “Wahai Rasulullah saw.! Mana mungkin aku membacakannya kepada Anda, bukankah ia diturunkan kepada Anda?” Beliau bersabda:”Sungguh aku ingin mendengarkannya dari selain daku.” Maka kubacakan surat an Nisa, sampai ayat: “Waji’na bika `ala ha ula-I syahida.” (Dan Kami mendatangkan kamu sebagai saksi atas mereka). (Q.S. 4 an- Nisa: 41). `Abdullah bin Mas’ud berkata
:”Maka kulihat kedua mata Rasulullah saw. bercucuran air mata.”
Sering sangat rasa takut berjuang menegak kebenaran,tapi bila teringat Rasululuh SAW menempuh berbagai ranjau

Sering juga rasa mahu naik angin melihat anak-anak disekolah yang sering bertingkahlaku diluar jangkaan,ringan sahaja lidah mahu menghemburkan kata makian,tapi teringat Rasululullah sering menyatuni anak-anak juga anak yatim.



Alhamdulillah,Saya lahir sebagai Umat Rasulullah SAW. Tapi kenalkan Baginda pada saya yang sangat kurang mengamalkan sunnahnya? .Kalau Rauslullah masih ada, saya mahu mendapatkan suluhan sinaran cahayamya.

Selamat meraikan hari Maulidul Rasul

7 ulasan:

  1. Assalamualaikum Makbonda,
    Alangkah bahagia dan bertuahnya kita dilahirkan sebagai umatNya. Alhamdullilah.

    Saya benar2 memerlukan lebih kekuatan untuk meladani semua sunnahtul Rasullallah s.a.w. ianya cabaran paling hebat bagi saya yang serba kekurangan ini.

    BalasPadam
  2. Waalaikumussalam Mieza,

    Kalau kita jadikan cabaran itu sebagai pemangkin kekuatan,Pastikanya baginda akan gembira.

    Terimakasih sudi berkunjung.

    BalasPadam
  3. Salam makbonda,
    Itulah pertahanan diri, barangkali,kak.
    Insya Allah, hidup ini satu perjuangan yg panjang. Kalau dulu, kita sebut buat ini dapat pahala, buat itu dapat dosa, bersandar Allah semata. Sedangkan terlupa utk mnyebut Mua'llim pertama yg mngajarkan kita.

    Puas sudah mncari kekuatan utk berbicara, sbb minggu ini ada benda yg mnyesakkan dada. Namun, terima kasih atas post dan komen. Ia menguatkan pertahanan diri saya dr celaru dan keluh kesah :D

    BalasPadam
  4. Assalamu'alaikum Makbonda

    Kak ke sini dah beberapa kali untuk menonoton pencerah namun belum selesai lagi.. agak sibuk kebelakangan ni.. perlu berkali-kali juga rasanya kalau nak habisi menonotonnya(N3 sebelum ini)

    Bab sunnah nabi Rasul termulia ini pula menyebabkan kak rasa sedih kerana kak juga seperti dirimu kurang mengamalkan sunnahnya..

    Mari kita banyakkan berselawat ya.. mudah2an dengan itu kita tidak termasuk ke dalam golongan yang terhina/celaka.

    BalasPadam
  5. Waalaikumussalamwarohmatullahiwabarokatuh,

    Kak Werdah.

    Dwnlod sahaja,saya tengoh setelah didwnlod,boleh tengok bila-bila masa.Banyak pengajaran didalamnya.

    Ya,terasa sangat rasa rendah diri,tapi bila banyak ruang dan peluang yang disediakan di musim 12 Rabiulawal ni,bersyukur dapat muhasabah diri.

    اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

    BalasPadam
  6. Salam sekali lagi Makbonda

    Akhirnya semalam berjaya menonton pencerah 1, 2 dan 4, yang 3 tu ada masalah.. sambil tengok buka juga ulasan dari link yang makbonda beri.. alhamdulillah boleh faham.. terima kasih ya...

    BalasPadam
  7. Alhamdulillah,

    Segala puji bagi Allah yang memberi ilham kepada mereka yang terlibat menjayakan hasil karya ini. Semoga mereka semua mendapat kerahmatan Allah.

    BalasPadam

Catatan Popular