DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Khamis, 23 Februari 2012

Dia bukan Badang

Cikgu Radhi suka memasang lukah.Lukah itu akan dimasukan ke dalam parit yang airnya mengalir. Beberapa jam kemudian beberapa jenis ikan akan terperangkap kedalam lukah. tersebut.Ada ikan sepat,ikan puyu,ikan tilapia dan beberapa species lagi. Cikgu Radhi bukan menangkap ikan untuk menambah ekonomi keluarga,tapi untuk suka-suka sahaja,sebab geram melihat ikan-ikan tersebut menari-nari didalam air.Memang lazat ikan-ikan air tawar tersebut jika digoring kering,atau dijadikan ikan masin. Semasa kecil itulah sumber protin beliau dan keluarga.Kadang-kadang ikan itu akan dimasukkan dalam tong berisi air,diberi makan sehinggalah ianya besar. Bila ada tetamu datang ianya akan di jadikan hidangan.

Beberapa hari didapati lukahnya kosong,kekecewaan mula bersarang. tiba tiba beliau teringat cerita badang. Pada hari itu beliaupun mengendap,siapakah yang menghabiskan ikan-ikan tersebut.Tidak salah lagi,satu makhluk hitam sedang  meratah ikan-ikan tersebut dengan seleranya. Dia mengabaikan sahaja kejadian tersebut.Tidak mengapa,beri sahaja peluang ia menikmati rezkinya.Dia Redha,sesuai dengan maksud namanya.

Cikgu Radhi tidak perlu menangkap makhluk itu untuk dimakan muntahnya supaya beliau menjadi kuat seperti badang.Beliau sedar yang beliau boleh makan ikan siakap masam manis,atau ikan kerapu kukus,atau kari kepala ikan merah atau ikan patin masak asam pedas,sedangkan makhluk itu,itulah sahaja punca rezekinya. Dalam pelajaran sains tahun 5,ada tajuk rantai makanan. Tumbuhan dimakan ikan kecil,dimakan ikan besar dimakan ular dimakan helang dan seterusnya.Cikgu Radhi tidak termasuk dalam rantai itu,jadi beliau tidak boleh tamak. Biarlah,biarlah.

Tapi hari itu tiba-tiba beliau berteriak-teriak memanggil anak isterinya.Semuanya yang sedang asyik mengadap laptop terkejut dan berlari-lari mendapatkannya. Adakah beliau dapat menagkap janggut badang?Fikir isterinya.



 Oh tidak rupanya makhluk hitam itu telah terperangkap kedalam lukah..Biasanya ia boleh keluar,tatapi kali ini tidak boleh. samaada telah kekenyangan sehingga saiz badannya melebihi lubang lukah. atau makluk itu telah membesar dengan sehat kerana cukup zat makan.

Apakah tindakan Cikgu Radhi seterusnya. Membunuh makluk itu sebab ia adalah sejenis makhluk merbahaya? atau bantu melepaskan diri kerana ia bukan sedang mengancam keselamatan.

4 ulasan:

  1. assalamualaikum mak bonda..

    aduhh terkejut betul saya.. ingat makhluk hitam mana yang muat masuk dalam lukah tu..

    apa tindakan cikgu redha ya makbonda

    BalasPadam
  2. Waalaikumussalam Faiz.

    Ya,makluk hitam itu,boleh masuk tapi tak boleh keluar.

    Itulah yang sedang Cikgu Redha fikirkan.kalau kamu?

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum Makbonda,

    Alhamdullilah, rezeki yang Allah beri ada bahagian untuk setiap makhluknya.

    Makbonda, Mieza minta maaf pasal baru nak minta izin untuk dapatkan alamat surat menyurat makbonda, Mieza email ckLah dan terus minta dari adik makbonda jadi Mieza dah dapat alamat sekolah makbonda. Jadi nak minta izin boleh tak nak guna alamat tu untuk projek mini Mailbox Postcode 7647? Kalau boleh alhamdullilah, kalau tidak tidak mengapa.
    Email mieza : mieza71@gmail.com

    Terima kasih.

    BalasPadam
  4. Waalaikumussalam Mieza.

    Boleh je,apa salahnya.

    Makbonda dah jawab via gmail.

    BalasPadam

Catatan Popular