DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Jumaat, 11 Mei 2012

Faham


Saranan Bonda Ngasobah dalam entry saya di sini , saya jadikan bagai tangkal. Saya mahu pelajar saya berani bertanya,contohi sistem yahudi yang menggalakan pelajar bertanya.Cuma kita pula kena bersedia,menghadapi soalan-soalan yang tidak dijangka,sebab silap-silap membuka kejahilan kita.

Hari itu masa  relief class .Saya bawa pelajara tahun 5  ke Perpustakaan untuk mengemas rak-rak buku.Menyusun mengikut pengelasan.Setelah selesai,bebaskan mereka memilih buku sementara habis waktu.  Soleha,pelajara tahun 5, terjumpa satu buku,yang salah satu muka suratnya adalah imej di bawah;



"Cikgu,Ni Islam lain ya?"Tanyanya.
"Mana ada Islam lain,Islam satu sahaja,"
"Habis tu dia sembahayang pakai macam tu?"
"Yang lain pemahaman orangnnya"
"Sah ke solatnya?"
"Yang berhak mengesahkan Allah sahaja. Mungkin dia solat lebih khusuk dari kita."
"Kan solat  kena pakai telekung ?"
"Siapa yang suruh pakai telekung"
"Ustaz dengan ustazahlah yang suruh"
"Tak semestinya pakai telekung,yang penting tutup seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan,"
"Habis tu kenapa dia solat nampak telinga?nampak tangan."
"Ilmu islam yang paling lengkap ialah Rasulullah SAW,Bila dah jatuh pada sahabat-sahabat,khalifah-khalifah dan kepengikutnya dah jadi berbagai-bagai pemahaman.Tapi tetap meletakkan Allah,pegang Quran dan hadith. Pendakwah-pendakwah bertebaran seluruh dunia,bila dia masuk ke satu-satu tempat yang penting mereka kenalkan Islam.Mereka bermacam-macam cara hidup,tak boleh nak ubah serta merta.,penerimaan penduduk setempat berbagai-bagai,mungkin pendakwah tu tekankan pada cara solat dulu,belum sempat nak kenalkan aurat yang sebenarnya mungkin dah meninggal,jadi sampai turun temurunlah macamtu pakaiannya."
"Tak ada ke orang bagi tahu"
"Mungkin belum. Macam kita lah,masa solat tutup semua,tapi bila di luar solat,bukak semua. Orang arab pelik tengok,dia akan kata "Tak ada orang bagi tahu ke?" Sebenarnya ada juga yang bagi tahu,samada kita tak dengar atau tak mahu dengar sebab dah biasa macamni. Ya tak"
"Hehehe betul juga yek"
"Rasulullah ada bersabda "Apa yang aku tegah kemu darinya maka hendaklah kamu jauhi dan apa yang aku perintah kamu dengannya maka hendaklah kamu lasanakan sedaya mampu"Walaupun masa tu kita kekurangan pakaian,solat tu wajib,jadi pakailah semampunya.Jangan sampai di tinggal. Mungkin budak dalam gambar tu tak bawak pakaian yang lengkap,tapi solat tetap kene buat"
Dia berhenti menyoal.Masa untuk bersamanya pun tamat.
Saya harap jawapan saya releven.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular