DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Ahad, 13 Mei 2012

IBU


Khamis malam Jumaat,9.15mlm Sedang Makbonda sebok melayan 4 orang anak saudara yang yatim,dititipkan di sini kerana ibunya berkursus diluar daerah. tiba-tiba Mak talipon,hanya dengan beberapa patah ayat;


"Bukak TV tak?Kalau bukak tekan RTM 1,Dah ye nak bagi tahu je,Assalamualaikum"


Bila habis siaran,Makbonda panggil lagi.


"Terimakasih Mak bagi tahu,..........."sambil bertukar-tukar sebak.


Makbonda cuba cari di Youtube,kut boleh dikongsi,tapi belum ada yang meng upload kan.


Hanya dapat mengongsikan gambaran  dari FB Dr Muhaya,  Forum Perdana MAlam ini TV1, 9 pm - Tajuk wajah Terindah"




Makbonda amat terkesan antara petikan Ustazah Zawiah. "Kita patur rasa berdosa bila sampai ibu kita yang memanggil kita dulu di telefon.Sepatutnya bila ini terjadi cepat-cepat kita minta mak kita letak telefon dan bagi kita panggil mak kita."


Ya itu lah yang sering Makbonda alami,dan setiap itu juga Makbonda akan merayu memohon kemaafan.


Insyhaallah,Makbonda juga sebagai ibu pula tetap akan menalifon mana-mana anak yang agak liat untuk menalifon ibu mereka. 


Sedang Makbonda menekan keyboard ni tiba-tiba telefon berdering,anak sulung Makbonda memanggil................ 
sambung balik


Dia sedang dalam perjalanan di lebuhraya Johor Bahru- Kota Tinggi.Katanya dikiri kanan jalan penuh dengan pelajar sedang menunggu Kembara Mahkota Johor.


"Kakak tak berehenti ke,tunggu sekali"
"Tak payahlah"
"Mak ingat lagi masa kakak tahun 1 dulu,nak ajak pergi Masjid tengok Sultan Selangor,mak tak mahu lalu kakak merajuk, " Kakak tak pernah nampak sultan" Mak Jawab "Kakak kecik lagi mak lagi dah setua ini pun tak pernah tengok"......hilang rajuk kakak"
"Oh ye,mak ingat lagi" kami sama-sama ketawa.
Baru letak telefon anak gadis kedua pula memanggil. dia baru bertolak dari rumah 7.30 pagi tadi,mamaklumkan dah sampai ke Bangi. Alhamdulillah.


Klip dibawah ni adalah Makbonda edit sendiri,adaptasi dari http://makbonda61.blogspot.com/2011/05/kasih-sayang-seorang-ibu.html \
 berlatar belakangkan lagu Ibu (Rafly Kande,dari petikan hafalan sholat Delisa)yang sangat menusuk kalbu itu



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular