DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Rabu, 16 Mei 2012

Guru oh guru


Di suatu kursus beberapa tahun yang lampau,Makbonda duduk bersebelahan dengan seorang rakan sekerja yang baru dikenali, dia cantik,bergaya,lipstiknya mungkin mahal dan berjenama,tudungnya juga uptodate,aroma minyak wanginya dapat dihidu oleh beberapa baris peserta dihadapan dan belakang,apa lagi dikiri dan kanan.Sempat bersembang dengannya waktu-waktu kekosongan slot.

"Pentadbir kat sekolah saya pilih bulu.Dah berapa lama saya ka sekolah tu,ta pernah dapat APC(Anugerah Perkhidmatan Cemerlang) Orang-orang lebih baru datang, boleh dapat."

Yang menjadi tandatanya Makbonda,bulu apalah agaknya yang dipilih oleh pentadbirnya,memandangkan keterampilannya yang begitu vogue itu.

Tiba kerja-kerja perbengkelan,masing masing membuat kerja kumpulan.Tugas diagih-agihkan. Pencatat,pereka persembahan power point,pembentang, masing-masing memainkan peranan. bila tiba padanya;

"Hah!Pencatat? tulisan i tak cantik. I tak mahir guna komputer. Pembentang?No no no  I  nervous"

Makbonda tak tahulah apa yang ada dalam fikiran orang lain,mengenai jenis bulu yang dipilih oleh pentadbirnya.

Sebaliknya,disini Makbonda mahu mengongsikan kesah seorang rakan sekerja juga, yang sangat sinior berbanding Makbonda. Dia datang dari Pulau Pinang,dapat posting ke sekolah sekarang hinggalah bersara 2 tahun yang lalu,tanpa pindah.Semasa mula-mula datang,sekolah tersebut letaknya 4 km dari jalan raya dengan tidak berturap.Sehinggalah beliau bertemu jodoh dengan penduduk tempatan dan menetap di sini.

Bergaul dengannya, Makbonda mendapat banyak munafaat. Keikhlasan,kejujuran,kerajinan,ketekunan,dan semua yang positif darinya menjadi penanda aras pada kami-kami. Beliau sentiasa berusaha menaikan nilai tambah dalam tugasnya. Dari asalnya buta komputer dia belajar sehingga pendai. Ringkasan mengajarnya seperti guru baru posting.Penggunaan Bahan Bantu Mengajar seperti guru dalam praktikum.Setengah orang semakin menghampiri hari bersara,semakin turun graf komitednya,tapi dia tidak,semakin menghampiri bersara semakin ligat.Setengah orang akan mengambil cuti sehingga tiba hari bersara,tapi beliau tidak juga begitu.Semakin gila kerja. Beliau takut orang yang menggantikannya nanti menghadapi kesukaran. Di hujung persaraannya beliau menjawat jawatan GPK HEM(Guru pen kanan ehwal murid).Semua kerja seboleh
-bolehnya dibuat sendiri.Sepatutnya beliau boleh menurunkan tugas kepada orang bawahan.Hubungan dengan pelajarpun amat rapat,pelajar-pelajar membuatnya seperti emak mereka. Dikalangan masyarakat sekitar juga namanya amat popular.Sepatutnyalah guru yang sebegini yang layak menerima ucapan Selamat Hari Guru.

Semasa majlis persaraannya,Makbonda ditugaskan membuat dokumentasi.Semasa ditayangkan dihadapanya tidak hairanlah beliau menangis terharu sebab beliau yang diraikan,tapi yang hairannya Makbonda yang membena klip pun ikut sama.,Silalah mengikuti klip ini sehingga ke penghujungnya.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular