DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Sabtu, 27 Oktober 2012

KORBAN

Di Masjid kampung Bapak,adik beradik Makbonda berkongsi berkorban seekor lembu.Peti ais Emak penuh dengan daging korban bahagian mereka. Entah beberapa kali emak berpesan agar kami mengambil seorang sedikit daging-daging tersebut,agar peti ais Emak dapat bernafas sedikit. Setiap orang tidak memberi sebarang repon. Makbonda terdengar  perbualan dua orang adik lelaki Mabonda.

"Bang ambiklah,daging tu" Pinta Si Doktor kepada abangnya.
"Tak nak lah,daging korban tahun lepas pun ada lagi,tak de sapa nak proses"Jawab si Prof Mdya.
"Alah bang,saya bayarlah,tolong ambik,kesian peti ais Emak.nak isi barang lain dah tak boleh"
"Wah,ini sudah bagus,sudahlah dapt daging,dapat bayaran lagi"Makbonda menyampuk.
"Kakak ambiklah kak,anak kakak ramai"
"Mana ramainya,Petang Ahad dah tinggal berdua,peti ais rumah kita pun lebih kurang dengan  Emak punya."Jawab Makbonda. Makbonda tinggalkan mereka dengan penyelesaian mereka sendiri.

Kalau 40tahun dahulu mereka sering mempertikai siapa yang dapat banyak bila Bapak balik membawa berkat yang berisi daging masak kicap.Kini situasi telah berubah,masing-masing saling menolak.


Seminggu sebelum Idul Adha,kami ada usrah,berbincangan mengenai pengisian Idul Adha, termasuklah mengenai ibadah Qurban. Ada yang mempersoalkan tentang keutamaan lokasi korban,adakah lebih baik di tempat sendiri atau di luar negeri seperti tempat-tempat yang dilanda kemiskinan.
Salah seorang ahli usrah yang cuma ada seorang anak,itupun sedang belajar di Jodan. suaminya adalah seorang penyembelih,Idul Adha yang lepas mereka mendapat 1 bonet kereta daging. Walaupun telah dibahagi-bahagikan kepada rumah anak yatim,namun masih datang lagi bungkusan-bungkusan daging dari berbagai lokasi penyembelihan. Untuk menghabiskan stok beliau memasak daging-daging tersebut dan membawa ke sekolah untuk dijamu pada rakan-rakan yang terdiri dari guru-guru sekolah,yang pastinya mampu mendapatkan daging di pasar.

Beber.apa orang rakan-rakan Makbonda yang tidak gemar memakan daging. Atas faktur kesihatan atau atas faktur selera makan.Penduduk di negara kita telah tidak sudi menerima daging korban.Nampaknya dimasa akan datang lebih ramai orang yang akan melakukan Ibadah Qurban ke luar negera melalui badan-badan NGO yang menjalankan perkhidmatan ini.

Makbonda suami isteri pun telah beberapa tahun berkorban melalui kaedah ini.Tambahan sekali masing-masing badan ini telah memudahkan kaedah pendaftaran atau pembayaran. Dengan bankin sejumlah wang di nombor yang diberikan, key in nama dengan menghantar photocopy slip bank dan submit.Sangat mudah. Nanti pihak mereka akan menghubungi kita sejara talifon ,sms atau email.

Dibawah ini adalah video Misi Korban Haluan di Dadaab,Somalia.Walaupun Makbonda tidak dapat kesana untuk melihat titisan darah yang jatuh kebumi,dengan adanya kemudahan maya ini nampaknya ada peluang untuk Mekbonda melihat.alhamdulillah. Insyaallah semuga ibadat kita diterima Allah.Semoga Allah merahmati usaha mereka.


3x اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْدُ

اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْراً، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيْراً، وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلاً،

لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الْدِّينَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ،

لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ، صَدَقَ وَعْدَهُ، وَنَصَرَ عَبْدَهُ، وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ الْأَحْزاَبَ وَحْدَهُ.

لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْدُ.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular