DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Isnin, 2 Mei 2016

REZEKI BERSILATURRAHIM



Saya meyakini yang rezeki itu bukan semata mata dari duit. Saya juga bukan seorang yang begitu perihatin dengan tarikh hari lahir sendiri, Adakalanya setelah mendapat ucapan baru saya menyedari hari ini adalah tarikh saya dilahirkan seperti yang tercatat dalm surat kelahiran saya.
Tahun ini tarikh lahir saya jatuh pada hari Jumaat,pada ketika ini di MAEPS sedang dilancarkan pembukaan PBKL. Saya sudah terjanji dgn anak anak akan membawa mereka seperti yang sudah sudah. Kelainan tahun ini ialah lokasi telah di tukar dari PWTC ke MAEPS.

Sudah dikatakan yang dinamakan rezeki,Juga saya anggap sebagai hadiah Allah sempena tarikh kelahiran saya. Kedatangan saya ke PBKL kali ini seperti menjadi sejarah kerana saya akan bertemu dengan sahabat maya saya yang saya kenali melalui maya sejak 2009 lagi. Dari blog,kemudian facebook dan terkini melalui applikasi whats app. Kalau semasa blog saya hanya mengenali melalui tulisan-tulisannya bila era facebook terus dapat mengenali wajahnya. Dari seawal beliau mempunyai 2 orang anak sehinggalah sekarang 5 orang. Saya sentiasa mengikuti perkembangannya. Kini setelah era WA saya mengenali juga suaranya.

Saya bukan seorang mudah berkawan,suami saya selalu menegur betapa banyaknya hikmah kita ramai kawan. Kawan yang saya terima dalam facebook pun terhad,hanya orang yang betul-betul saya kenal dan saya pastikan mendatangkan kebaikan kepada diri saya sahaja yang saya accept. Ada juga beberapa orang yang saya add tetapi tidak ramai. Namun dalam terhad tersebut saya pastikan mereka itu betul-betul adalah sahabat wangi yang akan mewangikan saya.

Blog beliau   http://kaktiny.blogspot.my/ . Saya dapat gambarkan orangnya memang suka bercakap dan ketawa. Pertama kali saya nampak wajahnya secara life dalam video yang dibuat naik semasa rancangan tv RTM 1 Sarapan buku.

Hari itu sebagai yang dirancang saya bersama suami,3 orang anak perempuan dan seorang kawan kepada anak bergerak seawal pagi menuju ke MAEPS,rancangan asal berjanji juga dengan anak menantu yang sedang belajar di UKM untuk turut ama kerana hai itu adalah harijadinya,tetapi dibatalkan disaat akhir kerana beliau perlu menghadhiri program lain yang lebih penting. Kemi sampai dahulu dan kami menunggunya di ruang gerai makan di hall tempat letak kereta.

Sebaik sahaja beliau sampai bersama suaminya Rizal,apa lagi kami berpelukan,dan terus berbual seperti telah lama saling mengenal,tentunya berpunca dari beliau juga yang sememangnya mudah bermesra berbanding saya.

Hari itu sebenarnya beliau akan menjalankan slot Bedah buku pertamanya berjudul Kerana Aku Hambanya. Sebelum melalui meseg sering dia bemberitahu saya yang saya juga menyumbang kepada inspirasinya dalam penulisan buku tersebut. Dalam sudut hati kecil saya sebenarnya saya tidaklah percaya dan menganggap itu adalah cara beliau hendak menyenangkan hati saya. Jadi sebaik sahaja saya menerima hadiah buku darinya saya mencari disudut mana yang dikatakan antara sumber inspirasinya itu. rupanya di bahagian kulit belakang belakang tersebut. Untuk isi dalamnya pastilah saya belum menghadhamnya kerana saya baru menerimanya. Alhamdulillah sekurang-kurang Allah telah menunjukkan kepada saya betapa perlunya kita selalu memberi kata-kata yang baik kepada sahabat dan orang sekeliling kita.

slot bedah buku sedang berjalan
kulit belakang buku

Waktu saya menulis ini saya telah membacanya secara lalu semasa dalam perjalanan balik. Merembes air mata saya. Subhanallah.

Insyaallah,silaturrahim kami akan berterusan saya akan terus berdoa. Semoga Allah juga laksanakan hajat saya untuk bertemu mata dengan semua sahabat maya yang saya linkkan dalam senarai blog list diruangan wadah ilmu blog ini. Insyaallah.


Doa uantuk sahabat

Bismillahirrahmanirrahim...
 Ya Allah..
panjangkanlah umur sahabatku,kurniakanlah kesihatan yang baik
padanya, terangi hatinya dengan nur pancaran iman..

 Ya Allah..
tetapkanlah hatinya, perluaskanlah rezekinya, dekatkanlah
hatinya kepada kebaikan, jauhkanlah hatinya pada kejahatan, tunaikanlah
hajatnya baik hajat dalam agama,dunia dan akhirat...

Ya Muhaimin..
jika dia jatuh hati, izinkanlah dia menyentuh hati seseorang
yang hatinya tertaut padaMu agar tidak terjatuh dia dalam jurang cinta
nafsu.

Ya Rabbana..
jagalah hatinya agar tidak berpaling daripada melabuhkan
hatinya pada hatiMu.. Ya Rabbul Izzati..jika dia rindu, rindukanlah dia
pada seseorang yang merindui syahid di jalanMu..

Ya Muhaimin..Jangan biarkan sahabatku tertatih dan terjatuh dalam
perjalanan panjang menyeru manusia kejalanMu..

Ya Allah Yang Tercinta..jika kau halalkan aku merindui sahabatku,
janganlah aku melampaui batas sehingga melupakan daku pada cinta
hakiki,rindu abadi dan kasih sejati hanya untukMu

Ya Allah..kurniakanlah sahabatku kesenangan, ketenangan, kebahagiaan dan
kecemerlangan hidup di dunia dan akhirat kelak..


Ya Rabbul Izzati..bahagiakanlah hatinya sebagaimana Engkau bahagiakan
hati hambaMu yang lain... AMIN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular