DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Isnin, 19 Disember 2011

MUSAFIR 3

Sekembli dari bermusafir dengan anak-anak, makbonda suami isteri mendapat jemputan lagi dari Koperasi Serbaguna Perkhidmatan Pendidikan Sabak Bernam Berhad untuk menyertai sesi lawatan ke Koperasi Guru Melayu Kelantan Berhad di Kota Bharu. Selang satu malam kami menempuhi trowong Karak lagi menuju pantai timur,tapi perjalanan yang amat berbeza,kami diekhendaki duduk ditempat duduk bas bersama ahli lembaga koperasi dan wakil-wakil sekolah.Bermalam di Kuala Terengganu dan Kota Bharu dan balik merentas Banjaran Titiwangsa Jeli -Grik
 
Semasa di Kuala Terengganu,ada sesi  membeli belah di Pasar Payang,sementara rakan-rakan lain sebok mengaktifkan ekonomi negara kami berdua mengambil kesempatan mencuri peluang menaki bot menyebarangi Seberang Takir dengan kos RM2 seorang pergi dan balik.

Subhanallah inilah kali pertama Makbonda menyeberang Kuala sungai Terengganu tersebut,selama ini hanya melihat jauh dari jambatan. Berjalan hilir dan mudik melihat aktiviti penduduk di sana yang rata-rata sedang membuat keropok lekor,tapi kami tidak membelipun sebab masa masih ada beberapa hari untuk balik.


Sementara menunggu bot untuk pulang kami berdua telah dipertemukan dengan seorang warga emas , pertemuan yang sangat menarik,dan memang makbonda suka bertemu dengan insan seusia begini,dan yang paling makbonda suka bertanya kepadanya ialah pengalaman hidupnya dan bagaimana mengisi tempoh bersara ini. Bila mendapat tahu yang beliau berasal dari Johor,bertambahlah lagi minat makbonda,ialah sama asal-usul dengan bapak. Dia Pesara doktor,merata pelusuk dunia telah beliau jelajahi,dan terakhir berkhidmat sebagai pegawai perubatan dalam angkatan tentera,Dalam tempoh 5 minit dari pengkalan seberang takir ke pengkalan Kuala terengganu,banyak juga input yang didapati, oleh kerana dia lelaki makbonda  lebih kepada mendengar dari menyoal berbanding dengan suami . Begitu teroja mendengar jalan hidupnya. dan untuk mengakhir pertemuan itu makbonda pinta secebis panduan hidup darinya.

"Semakin tua semakin susut tenaga kita,tapi kita boleh lambatkan pnyusutannya dengan menjaga kesihatan,pemakanan kena jaga dan pentingkan exercise.Jangan suka kecil hati dengan anak-anak,itu terpulang kepada mereka yang penting kita mahu isi masa hidup kita sebelum tiba kematian."

Sayangnya sepanjang perbualan Makbonda bonda tertunggu-tunggu ayat menunjukan usahanya untuk mencari kebahagiaan kealam kekal ataupun aktiviti-aktiviti untuk pembangunan Islam,walaubagaimanapun makbonda  mendoakan agar hujung kehidupan beliau diakhiri dangan khusnulkhatimah.

Sessi lawatan ke Koprasi Guru Melayu Kelantan diadakan pada hari Ahad Pagi.


cendramata dari pihak mereka



Dalam perjalanan pulang bas kami berhenti singgah di Dataran Titiwangsa yang berkabus dan sejuk sekali.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular