DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Sabtu, 31 Disember 2011

Antara peluang dan ruang

Waktu cuti,ibu bapa pening memikirkan bagaimana mahu mengawal kegiatan anak-anak. Bagi yang mampu akan mencari kem-kem cuti sekolah yang bertaburan seluruh tanah air,dan begitu mudah didapati di iklan-iklan majalah dan akbar juga wb-web atau blog.Tetapi dengan bayaran yang agak tinggi.

Ruang-ruang ada ,cuma peluang untuk anak-anak mengikuti tidak ada,mungkin dengan tidak kemampuan kos atau ketidak mampuan menghantar dengan alasan jarak yang jauh.

Seorang rakan sekerja menghantar SMS mempelawa kami untuk menghantar anak remaja kesatu program Daurah  di masjid kariahnya.Beliau adalah  AJK masjid yang terlibat dalam penganjuran program tersebut. Sasaran 100 orang remaja,hanya menerima pendaftara 30 orang sahaja,dan untuk mencukupkan mereka menghantar sms pada kenalan di qariah berdekatan.Satu ruang program yang sangat bermunafaat tetapi kurang mendapat sambutan.Ditempat lain peserta dikenakan bayaran bratus RM berbandinghanya  RM30 yang dekenakan dengan tempoh masa 10hari,dari jam 8.00 hingga 5.00petang.
Jika digunakan alasan kurang remaja,waktu ini cuti sekolah,semamngnyalah antara objektif program itu untuk mengisi masa cuti.Bila tiba waktu pasar malam dilokasi berhampiran,berrbondong-bondong remaja memenuhi lokasi.


Ruangan telah disediakan tapi peluang belum ada.

Mungkin;
1.Informasi yang kurang meluas,ada ibu bapa yang tidak tahu wujudnya program tersebut,walaupun telah diumumkan berkali-kali sebelum dan selepas solat Jumaat
2.Ibubapa tahu tetapi tidak berminat dengan program-program sebegitu.
3.Ibu bapa tahu dan mahu mendaftarkan anak-anaknya tetapi anak-anak yang tidak mahu.

Ya ada ruang tetapi tiada ruang. 

Seorang kenalan teringin sangat menghantar anak-anaknya ke program pengisian masa cuti ,tapi ditempatnya tiada ruang .Anak-anak ada peluang tetapi tiada ruang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular