DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Ahad, 10 Jun 2012

Bayangan Dajjal.

Satu kampung sudah akur bertapa berkiranya Pak Maon.Dia kaya,selain dari harta yang dipusakainya,dia juga adalah satu individu yang punya kelebihan dari sudut fizikal dan mentel dalam menghimpun harta.Fizikalnya kuat,otot-otot yang pejal,tenaga ala-ala badang,tidak kenal arti penat dalam meraih kekayaan. Ideanya juga panjang,sangat cekap dalam selok belok meraih keuntungan masa hadapan,teknik dan tektik mendapatkan harta tidak terfikir oleh manusia biasa.Kehebatannya itu menyebabkan dia terlupa bahawa itu adalah satu kurniaan.Dia terlupa yang dia punya amanah.Dia kena membantu pehak yang tidak mendapat peluang itu.

Dia menjadi tempat bergantung penduduk kampung,yang menjadikannya sebagai institusi kewangan .Mana-mana penduduk kampung yang mahu menghantar anak ke sekolah atau IPT terpaksa merujuk padanya untuk mendapatkan pembiayaan pendaftaran atau perbelanjaan. Tetapai dia mengenakan bunga pada setiap pembayaran balik. Penduduk kampung tidak ada alternatif lain terpakasa akur.

Bukan sahaja pada penduduk kampung tapi juga pada anak-anak sendiri. Mana-mana anak yang tidak sealiran fikiran dengannya akan disingkir dan diabaikan,dikurangkan pemberian nafkah atau tanpa sama sekali. Ya dibekukan. Anak-anak kena akur kepadanya samada perkara betul atau sebaliknya,barulah mendapat nafkah penuh. Bukankah tindakannya adalah seolah-olah bayangan makhluk dajjal.

"Sesungguhnya Dajjal itu akan keluar dengan membawa air dan api, maka apa yang dilihat manusia sebagai air, sebenarnya itu adalah api yang membakar. Sedang apa yang dilihat oleh manusia sebagai api, maka itu sebenarnya adalah air yang sejuk dan tawar. Maka barangsiapa yang menjumpainya, hendaklah menjatuhkan dirinya ke dalam apa yang dilihatnya sebagai api, karena ia sesungguhnya adalah air tawar yang sejuk"


Satu ketika,anak-anak yang disingkirkan mula mendapat kekuatan,mereka sadar mereka punya hak.Dari sumber ilmu yang mereka perolihi dari para ilmuan dipersekitaran mereka,mereka tahu anak-anak adalah amanah ibubapa,samada mereka menepati apayang ibubapa mahukan atau sebaliknya hak mereka telah ada.Sedangkan dalam harta orang kaya ada hak orang miskin apa lagi dalam harta ibubapa,ada hak anak-anak,jadi mengapa ibubapa memilih-milih pula pemberian pada anak-anak.

Anak-anak mula meninggalkannya,menumpang kasih pada bapa,ibu saudara yang simpati.Sudah jarang menziarahinya. Pak Maon mula diserang kegelisahan,dia takut hilang kasih sayang anak-anak,dia takut akan ditinggalkan di hentian bas oleh anak-anak bila dia tua nanti.

Orang kampung pun sama,meraka mendapat kekuatan. Mula mencari alternatif lain kerana tidak sanggup menanggung bunga dalam pembayaran pembiayaan.Mereka sudah pandai mencari sumber bantuan dari pada pusat-pusat bantuan lain atas kelayakan mereka. Pak Maon gelisah,orang kampung sudah tidak bergantung padanya,takut nanti apabila nayawa terpisah tida siapa yang mahu mengkafankan dan mengkebumikannya.

Sekarang Pak Maon telah mencairkan kembali hartanya. Kalau lah tindakan Pak Maon itu atas kesedaran bahawa semua yang ada pada kita adalah hak Allah. Allahlah yang memberi kelebihan kepada kita hingga dapat mengumpulkan harta yang menimbun,Orang lain tidak dikurniakan itu semua.Maka merak punya hak keatas timbunan harta itu.Alhamdulillah,beliau adalah digolongkan dalam golongan ahli syorga. Namun kalaulah lah tindakannya itu semata-mata kerana takut ditinggalkan di perhentian bas oleh anak-anak atau kerana takut tiada yang menguruskan pengkebumiannya,maka sia-sia sahajalah,walaubagaimana pun masih yang lebih baik dari langsung tiada apa apa perubahan hingga tiba hujung hayatnya.

 Daoa menjauhi Dajjal.




“Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadamu dari azab neraka jahannam dan dari azab kubur, dari fitnah hidup dan mati dan buruknya fitnah Al-Masihuddajjal.”(Dibaca selepas tahyat akhir,sebelum salam)





2 ulasan:

  1. amiin, semoga kita dijauhkan dari fitnah dajjal yang menganggap diri tuhan dan menganggap diri pemberi rezeki

    BalasPadam
  2. Ya Adik,Semoga kita dan anak cucu terhindar dari fitnah dajjal. Jom kita amalkan surah Al Kahfi.

    BalasPadam

Catatan Popular