DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Sabtu, 29 Mei 2010

Kaedah bertanam agar nampak subur.

"Mak tabur apa tu" Si anak bertanya
"Tabur benih sawi" si emak menjawab ringkas.
"Fuyyo banyaknya..nanti tumbuh banyaklah ye"si anak kagum.
"Nanti kita kena hari-hari renjis dengan air,dia perlukan keperluan asas"

3 hari kemudian
"Mak-mak tengok dah tumbuh,banyaknya."
Benih-benih sawi hanya mengeluarkan pucuk daun yang kecil dan lembut.

1 bulan kemudian beih-benih itu telah bertukar menjadi anak-anak pokok sawit yag tumbuh dengan rapat sekali.
"Mak baut apa tu"
"Mak cabut anak-anak pokok sawi ni"
"La buat apa cabut....tinggal sikitlah"
"Tak apa kita kena cabut,biar pokok yang tinggal ni jadi lebih subur ,kalau rapat sangat dia bersaing rebut makanan,rebut ruangan jadi macamana?"
"Aah la,jadi tak suburlah,kemetot je"

"Macamtu juga kalau kita dapt duit,kena buangkan biar yang tinggal jadi subur"
"La takkan nak buang duit,sayang lah"
"Kalau sayang bagilah kat orang kan?"
"Oh ye...dermalah ye....e he he"
'Tau tak apa"




4 ulasan:

  1. salam mak bonda,
    cantik perumpamaan tu kak. :)

    BalasPadam
  2. Salam kembali indah,kadang tanpa sedar semua yang berlaku seharian mengandngi ribuan iktibar.

    BalasPadam
  3. salam akak,blh jd penulis mcm saiful islam.com! blh kami bljr lebih byk lg yang tersirat..jazakillah,cuti ni pergi mana?

    BalasPadam
  4. Ustazah,
    MasyaAllah,dibandingkan dengan Abu Saif,ilmu dia bagai langit dengan bumi,melampaui seantero benua, makbnda hanya ibu tua separh umur.

    BalasPadam

Catatan Popular