DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Khamis, 14 Julai 2011

Sahabat

Dia baik.........ya sangat baik............kedua-duanya suami dan isteri. Sebut sahaja kawanyang mendapat musibah...............ringan sahaja bahunya menolong. Sebut sahaja rakan tiada membawa wang untuk membayar sesuatu.....................ringan sahaja dia mendahulukan. Sebut sahaja rakan yang tidak mampu pergi sesuatu tempat......................ringan sahaj dia menghantar. Sebut sahaja sesiapa ingain bertandang kerumahnya tidak mengira waktu........................ada sahaja sesuatu untuk dijamu.Sehingga mejadi tumpuan para pelajar yang belajar sambil bekerja,untuk memintanya membantu dalam menyiapkan tugasan belajarnya,dengan mebuat terjemahan samaada Bahasa Melayu ke Bahasa Inggeris atau sebaliknya kerana itulah kepakarannya. Adakala dalam sampul tugasan disertakan note-note berwarna,ada kalanya bernilai tinggi tidak jarang juga kadang ada yang terlalu rendah berbanding ketebalan tugasan yang perlu di sempurnakan................biasalah manusia sering  mengambil kesempatan atas kebaikan orang lain. Begitulah mereka berdua, seboleh mungkin yang boleh sehingga mengadakan yang tiada  demi memuaskan hati orang lain.


"Makbonda kagumlah dengan kamu berdua,baik betul"
"Makbonda,bila kita berbuat baik dengan orang,satu masa bila kita susah kita meintak tolong pula pada dia"Itulah perinsip hidupnya.


Satu kelemahan mereka. Mereka terlalu cair dalam kewangan,bisa saja mengalir kelubang-lubang atau ruangan kosong yang banyak dan dalam,hingga mereka sering terperangkap dalam arah aliran. Acapkali mereka alpa membezkan antara kehendak dan keperluan. Dengan mudah dia mengorek lubang baru untuk menutup lubang lama.....sewenang-wenangnya.


Kali ini mereka terperangkap betul, dalam lubang yang banyak dan dalam. Merata-rata dia merayu terutama pada kawan sahabat dan orang disekelilingnya yang pernah ditolongnya dahulu untuk menutup lubang-lubang yang banyak dan dalam itu. Semuanya tidak mampu. Lubang-lubangnya terlalu dalam. Bila dia tutup lubang sana di korek pula lubang sini, Sering berlaku bahan dari lubang baru tidak dapat menampung lubang lama atas sikap keterlaluannya dalam kecairan kewangan.......Sehingga dia jatuh kedunia keluh kesah dan hilang ketenteraman jiwa.


Makbonda sendiri memang tidak mampu membantunya menutup lubang yang dibenanya......terlalu besar dan dalam, kecuali makbonda sendiri membuat lubang baru......Masyaallah....memang makbonda tidak mampu...bimbang tidak tidak sempat mnimbusnya tiba-tiba hayat sudah sampai..........Astaghfirullahuladhim.....


Hanya yang mampu Makbonda cadangkan padanya berbuatlah baik pada manusia demi untuk Allah,dan jangan mengharapkan untuk orang itu membalasnya,tapi biar balasannya dari Allah  dan istiqamahlah dengan doa ini;




“Ya Allah, aku berlindung dengan-Mudaripada keluh-kesah dan kesedihan, dan aku berlindung dengan-Mu daripada kelemahan dan kemalasan, dan aku berlindung dengan-Mu dari sifat pengecut dan bakhil, dan aku berlindung dengan-Mu daripada bebanan hutang dan daripada paksaan manusia.”




"Ooh kalau dah amalkan ini adalah orang nak tolong bayar hutang ya Makbonda,?"Tanya mereka penuh harap


"Tidaklah semestinya ada orang tolong bayar,tapi Insyaallah tersekat nafsu kita nak buat hutang baru.........dan Allah Taala ada lah maha pelindung.....Insyaallah doa dengan yakin.......adalah akan datang nanti penyelesaiannya.Dan kalau tidak keberatan jom amalkan solat Dhuha"


Segala puja dan puji itu hanya milikmu wahai Tuhan penentu segala takdir. Selawat dan salam buat Rasul junjungan petunjuk sepanjang zaman, Nabi Muhammad s.a.w dan ahli keluarga serta para sahabatnya yang umpama bintang-bintang bergemerlapan.

 Ya Allah…
            Walau apa pun takdirMu keatasku, maka disaat ini aku tahu dia perlukan pertolongan. Oleh itu wahai Tuhan, aku dengan penuh rasa kehambaan yang penuh kehinaan memohon padaMu bagi pihaknya, kerana dia adalah sahabatku.

            Ya Allah…
            Ampunilah daku dan sahabatku dan masukkanlah kami kedalam rahmatMu dan Engkau adalah Tuhan yang maha penyayang.

            Ya Allah…
            Jangan Engkau tinggalkan untuknya suatu dosa melainkan telah Engkau ampunkan. Dan tiada suatu aibnya, melainkan telah Engkau tutupinya. Tiada suatu dukanya melainkan telah Engkau hilangkan daripadanya. Tiada suatu hutangnya melainkan telah Engkau bayarkannya. Tiada suatu kesakitan melainkan telah Engkau sembuhkannya. Tiada suatu hajatnya dari keperluan dunia dan akhiratnya yang telah Engkau redhai dan tepat untuknya melainkan telah Engkau tunaikan segalanya baginya wahai Tuhan yang Maha Penyayang.

            Ya Allah…
            Lindunglah sahabatku dari hilangnya nikmatMu dan berubahnya kesejahteraanMu dan mendadaknya seksaMu dan berbagai macam murkaMu.

            Ya Allah…
            Sungguhnya aku bermohon kepadaMu tabahkanlah dia dalam menghadapi segala urusan dan kekuatan dalam menerima petunjukMu.

            Ya Allah…
            Kurniakanlah kepadanya jiwa ketaqwaan dan sucikanlah. Engkaulah sebaik-baik yang mensucikannya.

            Ya Allah…
            Sungguhnya aku bermohon kepadaMu bagi pihaknya dengan sabaik-baik permintaan, sebaik-baik permohonannya, sebaik-baik kejayaannya dan sebaik-baik pahala baginya. Tetapkanlah untuknya, beratkanlah timbangan kebaikannya. Mantapkanlah imannya, tingkatkanlah darjatnya, terimalah solatnya dan ampunkanlah dosa-dosanya. Ya Allah, aku bermohon baginya kepadaMu tingkat yang tinggi di syurga. Ya Allah perkenankanlah permohonanku.

            Ya Allah…
            Sungguhnya Engkau mengetahui apa yang aku rahsiakan dan apa yang aku perlihatkan, maka ampunkanlah kealpaan dan kelalaiannya. Dan Engkau mengetahui segala hajatnya, maka kabulkanlah permohonannya. Ya Allah, aku bermohon baginya kepadaMu keimanan yang selalu mendampingi  hatinya, dan keyakinan yang kuat sehingga dia mengerti bahawasanya tidak akan menimpa dirinya kecuali apa yang telah Engkau tentukan baginya dan bahawasanya apa sahaja yang telah menimpa dirinya bukanlah semata-mata yang meluputkannya. Dan apa sahaja yang telah meluputkannya bukanlah yang semata-mata menimpa dirinya.

            Ya Allah…
            Aku bermohon baginya kepadaMu iman yang dia buat cari kebenaran. Cahaya yang dia jadikan ikutan dan rezeki yang dirinya cukupkan. Ya Allah…jadikanlah dia cinta kepadaMu dengan hatinya seluruhnya dan rela kepadaMu dengan segala kemampuan dirinya seluruhnya. Ya Allah… jadikanlah cintanya seluruhnya hanya kepadaMu dan amal perbuatannya seluruhnya hanyalah untuk mencari keredhaanMu.
           
            Ya Allah…
            Cukuplah diriMu bagiku, tiada Tuhan selain Engkau. Hanya kepadaMu aku bertawakal. Dan Engkaulah Tuhan yang memiliki arasy yang agong.




8 ulasan:

  1. Ameen ameen ameen.
    Ya Rabbul 'alamiin.


    :`(

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum :)

    Makbonda...

    Saya tak bersetuju'part' ambil upah untuk buat 'assignment'bagi yg'belajar sambil bekerja', kerana hasilnya nanti mempengaruhi gaji mereka dan akan jadi darah daging. Kalau setakat tolong terjemah atau 'upah taip' tiada masalah. Fikir-fikirkan bersama...

    BalasPadam
  3. Tiny,

    Yang dimaksudkan sahabat dalam doa itu juga untuk kamu kan?Semoga Allah memperkenankan.

    BalasPadam
  4. Waalaikumussalamwarohmatullah

    Ros.

    Sememangnya fenomena ini berleluasa.....bukankah si pengupah dan yang upah dikira syuhbah? Kalau anak murid meniru dimarah tapi cikgu juga apa kurangnya.....bagaimana anak-anak sekarang amat sukar dididik?

    Sama-sama doakan mereka agar mendapat hidayah.

    BalasPadam
  5. saya sendiri pernah mentah-mentah menolak assignment kunci kira-kira & untung rugi seorang pelajar diploma full time....geram betul dgn budak tu masa mula2 terima emel, saya ingatkan dia nak tanya macamana nak selesaikan...skali saya dapat soalan yg bulat-bulat dari lecturer dia, pandai berdalih bila konon dah buat tapi tak dapat jawapan..saya kata emelkan jln kerja yg dia buat setakat mana utk saya tengok. terus tak reply. - tolong free pun taknak belajar lagi!

    Thn lepas ada sedara sendiri further study, tapi saya kesal dgn sikap mereka suami isteri (awal 40an)..awal-awal lagi dah niat, "alahhh upah je nanti buat assignment" sambil cerita jiran diorang pun buat perkara yg sama, tahu-tahu dah grad selepas 4thn.

    ambil upah bole tapi tengok keadaan,saya pernah bersetuju siapkan assigment cikgu PJJ..itupun sebab mereka dah buat sendiri dlm 90% saya hanya perlu cek, komen, edit & tambah apa yg patut sebab account bukan bidang mereka. tu kawan sendiri tu

    sebab yg paling saya sakit hati mereka yg sambung belajar ni ada yg niat tu tak betul. saya bukan cikgu, masa jadi student pun bukan A list, usaha lah dulu wahai kawan-kawan.. saya belum tamak duit, kualiti penting, saya masih bermaruah..saya harap dgn cara ni membantu pendidik scara tidak langsung melahirkan kualiti pelajar & pendidik pun tak tertipu dgn kepandaian pelajarnya.
    smoga kita beroleh keberkatan Allah

    BalasPadam
  6. salam akak,cantiknya 'baju' baru!damai rasa di hati...saya doakan akak terus dan terus menulis kerana saya merupakan salah seorang peminat maya akak, terima kasih di atas ilmu selama ini, semoga sentiasa diberkati dan dirahmati Allah

    BalasPadam
  7. Cik Sizu,

    Itukah yang dinamakan sebagai jenayah pendidikan?

    Nak di katakan pencuri tentu ada yang tidak menerima kan?

    Semoga kita setiasa diberi petunjuk kearah jalan yang lurus bukan jalan yang menyesatkan.

    BalasPadam
  8. Salam kembali usazah Raja,

    Kalau ianya mendamaikan Alhamdulillah,DIAlah yang memberi inspirasi.

    Subhanallah.....ilmu saya senipis kulit bawang dibandingkan dengan ustazah.....akak menulis hanya berdasarkan pengalaman,berkisar disekeliling kehidupan.Di ulam dengan secubit-cubit ilmu,

    BalasPadam

Catatan Popular