DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Jumaat, 13 Januari 2012

Jodoh

Ibu:Semua lamaran kamu tolak,kamu nak pilih yang macamana ni ?
Jawapan           
 Gadis 1
“Nak tunggu putera katak,menjelma jadi raja”
“Kalau tak menjelma jadi raja?”
Jadi anak dato’pun jadilah”
“Kalau tak jadi anak dato”
“Asalkan kaya”
“Ooh nak cari orang kayalah”
Yalah ,zaman sekarang semua mahal,kalau tak kaya macamana nak bayar rumah,kereta,melancong-lancung, shopping- shopping,sewa makandam,”
“Kalau Dia tak kaya tapi bercita-cita jadi kaya?dia rajin kerja.kreatif cari jalan jadi kaya,Sama-sama berusaha  tolong-menolong  nak kaya,bila dah kaya ingat masa belum kaya,dia ingat pertolongan kita,dibanding dengan orang dah kaya,malas kerja,habiskan harta,lepas tu kawin lagi,ialah dia kata dia mampu.”
"Tak mahulah yangkaya macamtu!"
"Kita akan rasa lebih hargai sebuah rumah yang kita bina dari titikpeluh bersama berbanding sebuah rumah yang telah siap tersergam indah."
“.............................”

Gadis 2


"Nak tunggu orang yang sekufu dengan kitalah"
"Sekufu?dari segi apa tu?"
"Yelah kita ada degree,takkan nak kawin orang lulus PMR je,"
"Tak semestinya lulus PMR tak ada ilmu"
"Alah susahlah orang tak belajar tinggi ni,nak buat sembang-sembangpun pikirannya sempit,bukan boleh ajak cerita hal -hal global,nanti kitapun jadi sempit sama"

"Orang lulus PMR kalau rajin membaca,ok juga,berilmu tak semestinya ada degree. Tapi yang penting boleh pimpin rumahtanggakan,dapat suami bijak pandaipun kalau tak reti jadi pemimpin rumah tangga tak guna juga,sakit jiwa dibuatnya."

"Kalau macamtu nak tunggu orang belajar tinggi dan pandai pimpin rumah tangga"
"Kalau yang itu tak juga datang?"
"..........................."


Gadis 3

Nak tunggu orang  alim  datang "
“Kalau tak datang juga? yang datang orang  tak alim?”
Takut orang itu tak dapt nak selamatkan saya. Tak apa, kawin lambat pun taka pa,buat apa cepat kawin  tapi dapat suami tak alim,dibiar isteri tak sempurna jaga aurat,bangga tengok isteri dipuja lelaki lain,kagum dengan kemungkaran isteri. Di biar isteri uploud gambar kat internet dengan gambar tak tutup aurat,gambar perut isteri tengah mengandung,setengahnya pulak suami yang uploud gambar isteri . Nauzubillah."
"Kalau dia pilih kamu sebab dia nak minta bantuan kamu bimbing dia?"
Takut kita tak mampu silap-silap saya hanyut sama
"Dah dia punya azam untuk baik,untuk jadi soleh,sebab tu dia pilih isteri yang baik,Allah kan Maha Tahu dan Dia yang mengatur segala-galanya.Bila dah kawin sama-sama perbaiki  diri berusaha dekatkan diri dengan Allah,sentiasa sama-sama  upgredkan ilmu mencari keredaan Allah.Quran dan Hadith jadikan pegangan. Sementara Orang yang dah soleh pulak dia tidak datang kerana Allah tugaskan dia selamatkan orang lain,nak didik perempuan lain jadi wanita yang soleh. Allah tidak zalim pada yang orang tidak menzalimi diri sendiri”
"Semoga Allah memberi saya petunjuk"

Gadis-gadis,kalau pun kamu mendapat pasangan yang kaya biarlah yang menggunakan kekayaannya ke jalan Allah,kalau yang berpendidikan tinggi biarlah berjiwa, berfikiran dan sentiasa berjuang dan menegakan Islam.Dan kalau yang berilmu biarlah yang dapat menyelamatkan insan lain kejalan selamat dan di redhoi Allah.



4 ulasan:

  1. Assalamualaikum MakBonda, salam ukhwah, terima kasih kerana catatan2 MakBonda bersurat pengajaran.

    BalasPadam
  2. Waalailumussalam Mieza.

    Terimakasih sudi membaca.Semoga Kamu sentiasa mendapat kerahmatanNYA.

    BalasPadam
  3. Kakak...
    saya suka ayat ni

    "Kita akan rasa lebih hargai sebuah rumah yang kita bina dari titik peluh bersama berbanding sebuah rumah yang telah siap tersergam indah."

    BalasPadam
  4. Kim,

    itu pendapat kakak,orang lain mungkin punya pendapat dan alasan sendiri.

    Ini cerita maujud tau.

    BalasPadam

Catatan Popular