DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Isnin, 16 April 2012

Bakti Siswa Culinary Arts Managment UiTM,Shah Alam

Sabtu petang yang baru lepas rumah Makbonda menerima kunjungan anak-anak manis.Mereka membawa rombongan lamaran,tapi bukan melamar anak-anak. Mereka adalah siswa-siswi dari Culinary Arts Managment UiTM,Shah Alam.Mahu menjalankan program Bakti siswa ke kampung kami. Waktu ini siswa-siswi IPT sedang sebok mengadakan program ini. Memang perlu sangat program sebegini dijalankan,ialah untuk melahirkan individu yang seimbang serta harmoni dari segi intelek,rohani,emosi dan fizikal seperti yang terdapat dalam falsafah pendidikan negara.Beberapa rombongan dari berbagai IPT juga sedang bermukim di beberapa kampung yang lain,dalam berbagai jurusan.

Yang membuatkan Makbonda teroja sangat ialah yang datang ke kampung kami adalah dari  Culinary Arts Management. Bagi Makbonda ini adalah pengalaman pertama . Antara programnya ialah membuat demontrasi masakan pada orang kampung dan makan bersama-sama masakannya. Tugas kami ialah menarik perhatian penduduk kampung untuk hadhir bersama. 

Dalam perbincangan kami Makbonda syorkan mereka memasak dengan pakain chef. 

Juga kami cadangkan agar mereka membawa bersama  slide gambar-gambar sepanjang aktiviti mereka belajar  kulinari ini di UiTM sementara kami sediakan projektor. Bukan apa,bidang ini terlalu jarang anak-anak kampung ini ceburi,sekurang-kurangnya terbuka minda mereka untuk memenuhi ruang-ruang kosong bidang ini yang selama ini di isi oleh mereka yang bukan Islam. Apa yang kami syorkan sangat diterima sebulat suara.

Mereka juga meminta kami mengemukakan masakan yang belum mereka temui.Beberapa jenis masakan kami senaraikan,anak-anak bakal chef ini tertarik dengan sejenis kuih bernama 'lemper'.


Insyaallah kami akan sediakan kuih ini,dan membuat demontarasi membungkus kerana teknik pembungkusannya agak rumit,Anak-anak muda memang jarang yang menguasainya. Untuk mengetahui tentang kuih lemper ini Makbonda goggle dan jumpa disini.

Insyaallah mereka akan datang pada hari Sabtu 5 Mei .Ahlan wasahlan diucapkan kepada mereka.Pastinya kami akan memberi sokongan penuh.

2 ulasan:

  1. Salam makbonda,
    Saya dah makan lemper, yeay! HEHE.. First time kenal masa kenduri orang kampung kat sijangkang. Bentuknya macam tula. banyak juga saya makan, sampai termuntah. Sebab saya tak tahan makan pulut sekarang. :D

    BalasPadam
  2. Salam kembali indah,

    lemper,keistimewaannya pada inti dan teknik pembungkusannya.Pulutnya sama dengan kuih lain.

    Makbondapun ambilpeduli belajar membungkus setelah dewasa juga.

    Sampai termuntah?banyak sangat makan tuh,pulut memang berangin,jangan makan banyak-banyak.;)

    BalasPadam

Catatan Popular