DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Khamis, 26 April 2012

Menjaga hak.



Hari ini saya mengambil cuti rehat khas kerana menemani emak ke majlis di atas.Setelah beberapa sessi ucapan maka masuklah agenda sessi dialog.

Beberapa peserta tampil,ada yang meminta penjelasan ada yang menegur kepincangan. Semuanya dijawab oleh yang berkenaan,ada yang jelas ada yang tidak,ada yang memuaskan hati ada yang tidak. Beberapa orang makcik bersebelahan merungut-rungut.

"Sudah-sudahlah,banyaknya komplen,dah dapat tanah tu syukurlah,diam-diam tak payah bising-bising. Bangkang-bangkang segala.Datang dah dapat sarapan,dapat makan,dapat tambang,apa lagi yang tak puas hati "

Setelah beberapa banyak sungutan,saya rasa terpanggil untuk membetulkan presepsi makcik-makcik tersebut.

"Biarlah Makcik,memang namanya sessi dialog. Kalau dah kat luar nak merungut tak ada sapa dengar.Biar dia tanya, sekurang-kurangnya kita pun dapat tahu sama. Tanah tu hak kita,mereka cuma mentadbir, kita kena tahu dengan jelas, betul kah dia mentadbir. Sekurang-kurangnya dia akan buat kerja betul-betul kerana dia tahu peserta-pesertanya perhatikan kerja-kerja mereka"

"Tapi kan dah dapat tanah,bersyukurlah"

"Bersyukur memanglah perlu. Dah dapat kena jaga,orang itu pun tak boleh marah kalau kita komplen,
dia pun dapat kerja sebab ada tanah kita,kalau tak ada tanah ni takada lah mereka kerja."

Mereka diam,dan saya berharap mesej saya sampai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular