DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Khamis, 22 November 2012

KESETABILAN EMOSI.

Pelbagai gelagat dan reaksi yang di perlihatkan sebaik sahaja mereka melihat keputusan UPSR yang baru dikeluarkan pada hari Isnin yang lepas. Saya menemani guru kelas tahun 6 untuk mengoyakkan slip keputusan dan menyerahkan kepada mereka satu persatu. Antaranya ada yang melompat, ada yang menangis,ada  yang berulangkali bertahmid,ada yang diam memendam rasa,juga yang diam dengan selamba. Seorang calon memeluk saya sambil menangis,Dia mendapat 3A 2B,saya sangka dia kecewa tapi rupa-rupanya dia gembira sebab selama ini dia tidak pernah mendapat A pun.

Salah seorang pelajar yang dijangka oleh semua pihak akan mendapat semua A,sebab pencapaiannya telah dimulai sejak tahun 1,bila keputusan keluar mata pelajaran sainsnya B. Tentu sekali banyak pihak yang kecewa. Bila hampir sampai ke gilirannya saya meminta diri pada guru kelas untuk ketandas(padahal saya tidak sampai hati untuk melihat responnya) tetapi kawan saya itu menahan saya,rupa-rupanya diapun tidak sanggup ditinggal kesaorangan menghadapi pelajar itu.

Suasana tegang sebaik sahaja dia masuk(Sebenarnya hati kami berdua sahaja yang saya maksudkan)
dan kami berdua mempamerkan kebijaksanaan untuk menghadapinya.Dia memberi salam dan terus menandatangani borang yang kami hulurkan.

"Alhamdulillah Sity,tahniah,terima hakikat,segalanya Allah telah aturkan" sambil menghulurkan tangan diikuti penyerahan slip.
"Masih ada peluang untuk masuk sekolah terpilih. PSRA dapat mumtaz kan?"
"InsyaAllah,disekolah menengah nanti kejar balik,banyak lagi peluang"
"Ini hanya permulaan"
Kami bersilih ganti memberi perangsang.Sambil dia membuka slip dengan tenang.

Dia yang sememangnya seorang yang pendiam tiba-tiba bersuara;

"Alhamdulillah, tak apa cikgu masa saya masih panjang lagi" terus dia mencium tangan kami sambil bersuara;
"Terimakasih cikgu untuk semuanya,mintak maaf kalau cikgu yang kecewa,saya tak apa-apa"

Serentak kami menarik nafas dan melepaskan panjang-panjang,bulu roma kami pula yang merinding,mata kami pula yang basah.

Sebentar pula ibunya masuk,bersalaman,dan berulangkali mengucapkan terimakasih,dan meminta maaf selama mendidik anaknya. Dia telah dilahirkan oleh seorang ibu yang beremosi stabil rupanya.





Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular