DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Jumaat, 30 November 2012

Pembela.

Saya memang seperti pelanggan tetap pada kedai Elektrik Chop Hup Leong di pekan Sg Besar. Antara sebabnya semua barang elektrik ada dijual,dari keperluan dapur,bilik tidur,ruang tamu dan juga gejet komputer.  Taukehnya pula pandai melayan pelanggan. Sebab yang lain lokasi kedai tersebut di hadapan May Bank,jadi senang saya mahu mendapatkan talian hayat bila memerlukan. Apa yang saya perasan,layanan taukehnya berbeza antara sebelum kita konfum membeli dengan selepas melunaskan bayaran.Sebelumnya begitu ramah tamah dia melayan,sebaik sahaja bayaran bertukar tangan dan resit bayaran diterma mulalah dia macam menyombong sahaja.

Kali ini saya seperti macam rasa(maaf Bahasa Melayu tingginya ) sudah mahu berhijrah kekedai lain pula. Di kedai tersebut ada 3 orang pekerja wanita Indonesia. Dari dahulu sememangnya saya perhatikan.Nampak teruk tugas mereka. Mengangkat mesin basuh yang paling maksima kilogramnya,mengangkat TV yang paling besar ukurlilitnya dan berbagai-bagai lagi,belum lagi cara memberi arahan. Ala-ala Belanda  gitu.

Entah bagaimana kali ini saya seperti gatal mulut bertanya hal peribadi kepada mereka sementara barang elektrik yang saya beli sedang diuji. 

"Berapa tokeh bagi upah nya Dik"

"Seribu ringgit juga Mbak,agak lumayan,kalau kedai lain paling tinggi 700"

"suka kamu kerja di sini?"

"Suka nggak suka yang pasrah saja,asal upahnya  lumayan,tapi lo Mbak,susahnya mahu Solat,kadang curi-curi juga,tapinya nanti kalok dijumpa terus-terus memarahi,katanya apa lo bisa duit turun dari langit kalau solat.Susah Mbak,jadinya saya kena qada' bila malam"

" Bagus,kamu kena kuat,jaga Solat kamu,banyak doa,minta Allah bagi tokeh kamu lembut hati. Yang penting jangan gadaikan agama" Suami saya mencelah.

Hati saya begitu jengkel sekali. Saudara seagama dan serumpun saya diperlakukan begitu. Hati saya semakin kuat untuk berpaling tadah mencari alternatif lain. Dan kini saya akan menjaja cerita ini di medium yang saya miliki,saya akan racuni fikiran orang disekeliling saya agar melakukan seperti apa yang saya lakukan,sementara itu biarlah adik-adik itu terus bekerja demi membantu biaya keluarganya. Disamping saya meminta agar Allah Rabul Jalal terus memelihara akidah adik-adik tersebut dan taukehnya mendapat kesan dari kemurkaan.




“Barangsiapa yang membela kehormatan saudaranya tanpa sepengetahuannya, niscaya Allah akan menjaga dirinya dari api neraka pada hari kiamat kelak.” (HR. at-Tirmidzi



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular