DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Rabu, 24 Februari 2010

Bapak Siri 12(Sebab musabab menutup kedai)

Sebaik adik Abu Ahnaf dilahirkan,bapak menutup kedai.Bukan bapak bankrap tapi adalah atas faktur-faktur berikut.

1. Ramai sangat yang memesan barang tetapi meminta di tulis dalam buku akaun,bagaimana bapak hendak memusingkan modal? Sampai sekarang akaun tersebut masih belum tertunai.Ada diantara mereka telah aruah pun,tidak tahulah kedudukan roh mereka,hanya Allah yang tahu.
2. Sudah menjadi sikap orang kita,nampak perniagaan bapak baik mulalah di buka kedai lain runcit lain,sepatutnya mereka elakan dari menjual barangan yang telah ada di kedai bapak,cotohnya menjual ikan,air batu,sayuran basah dan sebagainya.
3. Mungkin ujudnya penyelewengan di kalangan pembantu-pembantu kedai bapak yang tidak amanah yang sering menyusutkan jumlah susunan minuman air botol,atau mengulum gula-gula tanpa di rekod dalam inventori,ini hanyalah kemungkinan.
4. Anak-anak yang semakin bertambah, virus kakak telah merebak pada adik-adik pula,barangan susut tanpa penambahan digit dalam laci syiling.Ini juga andaian.
5. Bapak sudah penat,dahulu bapak berkedai semata-mata menyempurnakan fardu kifayah,bila ada orang lain yang berniaga bapakpun mengundurkan diri lalu menumpukan perhatian pada sekolah,kelas-kelas pengajian di surau dan masjid juga kebun.
6. Pada ketika itu gelombang tanaman koko melanda pekebun kelapa,Bapak mahu tumpukan perhatian pada tanaman baru ini yang lebih membawa lebih pulangan.

Perasaan rasa bersalah masih menghantui hidup kakak,baru-baru ni setelah 38 tahun berlalu kakak bercakap dengan bapak

“Kenapa bapak tutup kedai dulu?”
“Kan masa tu gelombang tanaman koko melanda,bapak nak tumpukan pada koko”
“Bukan sebab anak-anak selalau habiskan makanan dalam kedai ke?”
“Tak lah,masa tu barang kedai dah kurang,bapak dah tak semangat nak beli baru,lagipun dah ada kedai lain”
Sesungguhnya bapak adalah seorang insan yang pemaaf.

“Ya Allah ya Ghafurr ya Rahim,Wariskanlah apa yang baik dari ayahanda kami kepada anak cucu dan keturunanya”




Buah Koko

Pengelasan saintifik
Alam: Tumbuhan
Divisi: Magnoliophyta
Subdivisi: Magnoliopsida
Kelas: Dilleniidae
Order: Malvales
Famili: [[]]
Genus: Theobroma
Spesies: Theobroma cacao

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular