DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Rabu, 10 Februari 2010

Bapak Siri 7(Memancung air,bolehkah terputus)

Baru setahun umur Abang,Kakak lahir,kemudian umur Kakak 2 tahun lahir lagi adiknya. Bapak balik kampong dengan membawa 3 orang anak. Embah kasihan tengok Bapak yang beranak-anak kecil, Embah merayu-rayu untuk Bapak meninggalkan salah seorang anaknya sebagai pengubat rindu,tapi emak tidak sanggup memenuhi permintaan itu kerana bagi emak mereka masih terlalu kecil,Emak berjanjii bila telah besar nanti perkara itu akan di fikirkan semula.Setelah Abang darjah 4 mereka telah menuntut janji itu dengan alasan menemani kedua-dua embah yang tinggal berdua, setelah adik-adik Bapak yang lain keluar belajar dan bekerja di Bandar. Bapak dan emak amat berat sekali untuk menyerahkan Abang,pada masa itu Abang baru darjah 4. Abang seorang anak yang baik,dia tidak seperti kanak-kanak lain,dia amat bertanggungjawab, rajin, ringan tulang , cerdik, terang hati dan syarat dengan akhlak terpuji lain.Dia banyak meringankan tugas emak dengan menjaga adik-adik,besarnya adik-adik adalah atas dukungannya. Pakcik-makcik di sana berjanji akan menanggung segala persekolahan Abang hingga ke universiti.Tapi bukan itu yang Bapak dan emak mahu.Bapak rasa bersalah meninggalkan mereka jadi menunaikan permintaan mereka adalah satu cara menebus rasa bersalahnya.Bapak dan emak melepaskan Abang kepada mereka dengan perasaan yang amat berat.Bapak mahu menyenangkan hati ibubapanya, mudah-mudahan nanti Bapak akan disenangkan oleh anak-anak. Kakak pun sedih, Abang adalah satu-satunya insan yang telah ujud semasa Kakak lahir,selain Emak dan Bapak. Sememangnya Abang banyak mengusik dan menipu Kakak tapi Kakak tak marah sebab Kakak sayang Abang. Bila Abang tiada Kakak kena menjaga adik-adik seorang diri.Abang akan hanya di hantar balik bila cuti akhir tahun.

Bapak tidak mampu hendak mengunjungi Abang. Kakak yang agak lembab orangnya tidak tahu menilai masa,dia tidak tahu 1 tahun berapa lama,dia ingat Abang pergi macam selama cuti penggal,biasanya Abang juga akan tinggal di rumah embah sebelah emak bila masa cuti penggal satu.Bila Kakak mula bertanyakan Abang yang lama tidak pulang,Bapak suruh Kakak tulis surat. Bapak sebut Kakak tulis. Pada masa itu Kakak darjah 3,tidak cerdik dan agak lembab, tulisannya buruk sekali dan ejaan banyak salah. Bila siap Bapak semak dan betulkan ejaan, kemudian suruh salin sekali lagi.Setelah siap Bapak suruh Kakak salin alamat yang Bapak telah tulis di sampul dan Bapak akan pergi ke Bagan Terap dan poskan surat itu. Abang akan balas, sukanya Kakak rasa tidak terhingga. Bapak suruh Kakak baca ,Kakak baca dengan mudah sebab tulisan abang sangat cantik. Bapak dan emak duduk dekat tapi pusing muka ke belakang macam drama TV. Kakak tahu mereka sembunyikan muka dan air mata.Kakak budak kecil,tidak malu menangis teresak-esak. Abang ada juga kirim gambar.

Tahun pertama ketiadaan abang, suatu malam hari raya,bapak ajak anak-anak bertakbir,merdu suara bapak,tiba-tiba bapak berhenti,Bapak tundukkan muka,Emak pun tutup muka dengan telekung. Kakak pandang adik,adik pandang kakak.Bapak dan Emak tidak boleh meneruskan takbir,Kakak dan adik-adik pun ikut teresak-esak.

Di sana abang di layan dengan baik oleh pakcik dan makcik,semua orang suka abang,tapi abang juga rindu dengan keluarga. Abang akan masuk kebun getah belakang rumah embah bila tidak dapat membedung perasaan,abang akan melepaskan perasaan pada pepohon getah. Cuti akhir tahun barulah Abang di hantar balik,Kakak rasa Abang sangat tampan. Bila Abang Sekolah menengah Abang telah masuk sekolah asrama penuh di sekolah Sultan Abu Bakar,Johor Baharu,bila bangunan Sekolah Menengah sains Kluang siap Abang pindah ke sana.Pada ketika itulah abang akan balik kampong di setiap cuti penggal.Abang naik keretapi dari Keluang ke Tapah Road atau Kuala Lumpur.sesungguhnya kakak kagum dengan sifat bermandirinya abang.Abang rasa bebas sekarang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular