DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Ahad, 22 Ogos 2010

Cerita Syasa lagi

“Cikgu,Syasa gaduh lagi dengan Aina”

Selain suka merajuk,itulah Syasya,bergaduh,lidahnya amat fasih bila berhujjah,idea perbendaharaanya tinggi macam mak-mak.Tidak sempat pun cikgu membuka mulut,

“Bukan kita yang mulakan,dia,dia buat hati kita sakit dulu,pas tu bila kita cakap diapun cakap tak nak diam,orang kalau kita marah diamlah,nia dia cakap aje,camana tak gaduh……….”

Dalam kepala cikgu berputar-putar mencari kebijaksanaan,tiba-tiba Iza cantik dan berbudibahasa anak Maulana itu menyampuk

“Cikgu,orang yang suka bergaduh tu kan,dia makan makanan tak halal”

Lagi satu kejutan dari budak seusia 7 tahun.

Tiba-tiba Acik pula menyampuk “Dia makan babi ke”

Sebelum bertambah kecelaruan minda "Ok semua orang letakkan pensel warna,terbalikan kertas lukisan,bangun,duduk,bangun duduk. Baik ,ada tak yang pandai nasyid taubat,mari kita bernasyid”

Semua pandai,ustazah dan ustaz sekolah petang dah ajar.

Lepas bernasyid,cikgupun huraikan sedikit makna,setakat ilmu yang lebih kecil dari noktah, dari tinta ballpen yang cikgu ada.

“Baik,siapa kat sini yang suka makan?makan apa?siapa suka makan makanan ringan yang beli kat kedai?”Ooh ramai,termasuk Syasa.

"Tadi Acik kata makan haram tu babi ye, ok banyak lagi makanan tak halal tu antaranya ialah;

Pertama makanan yang kita makan tanpa mintak izin dengan tuannya,contohnya kita mium air bekal orang lain,

Kedua makan hasil curi,walaupun bukan kita yang curi tapi kita yang makan,

Ketiga,makanan yang tidak di cuci bersih,macam ikan ke atau lain-lain sebelum masak kenelah cuci bersih kerana sebelum tu ada najis.

Keempat, makanan yang kata al Quran haram,maka tidak halallah. Daging binatang yang disembelih tak baca bismillah,ataupun yang disembelih oleh orang belum masuk Islam,

"Ke berapa ye cikgu lupa?”
“Kelima” jawab semua
“Ya, kelima,makanan ringan kat kedai yang dicampur dengan lemak haiwan yang di larang dalam Quran,sebab tu kita rasa sedap.Siapa suka makan jajan-jajan kat kedai?” 3 suku mengangkat tangan,yang lain malu-malu.

“Bila kita makan makanan tidak halal,syaitan senang nak masuk badan kita,jadi kita kawan degan syaitan,syaitan suka buat orang gaduh,nanti dia akan tepok tangan.kita akan rasa sakit hati dengan kawan,kawan cakap sikit kita dah marah,lepas ni siapa yang nak makan jajan lagi?”
Tiada yang angkat tangan.



Berilah anakmu nama yang baik , makanan yang halal, pisahlah dari tempat tidurnya dan kawinkanlah setelah dewasa (HR.Annasai).

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Catatan Popular