DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Selasa, 24 Ogos 2010

Ramadhan yang semakin berlalu............



Dengan kemudahan online,mudahnya kita merujuk ilmu,google sahaja hikmah ramadhan,ni dia berderet-derat web yang menawarkan.Copy paste dan print,jilidkan dalam file,menjadi santapan rohani.Kata ustaz-ustaz dalam tazkirah juga apa yang kita niatkan ataupun mahukan dalam ramadhan itulah yang kita dapat,kita nak banyak duit?boleh jual di bazaar ramadhan,kita nak makan?juga pilih sahaja di bazaar ramadhan.Kita nak keberkatan atau kerahmatan?rebutlah peluang sebanyak-banyaknya sebab setiap amalan yang kita lakukan,berlipat kali ganda ganjarannya.
Makbonda memang suka bulan Ramadhan,kalau dalam satu tahun dapat beberapa bulan bulan Ramadhan pun makbonda reda.Kenapa makbonda suka pada bulan keberkatan dan kerahmatan ini?

Bila tiba bulan ini,jadual hidup makbonda lebih teratur,waktu rehat tidak perlu ke kantin. Masa digunakan menyemak murid tahun 6 bertadarus,kalau tidak pun banyak lagi kerja-kerja yang perlu di bereskan.

Pulang dari sekolah,kalau hari biasa terpaksa singgah kedai untuk membeli lauk , atau memasak sesampai sahaja dirumah,penat.Anak dan suami perlu makan tengahari.Pada Ramadhan balik sekolah terus solat dan berehat.

Pada bulan Ramadhan selain daripada perut ,dapur dan singki juga mendapat rehat sama sebab memasak hanya dua kali sahaja,jadi tempoh dapur dan singki berehat agak lama,dan sentiasalah rapi,kemas dan kering.Pada hari biasa entah berapa kali terpaksa mengutip cawan dan membersihkan sinki.

Orang kata bulan Ramadhan budget seperti arus air terjun,tapi tidak bagi kami. Hari biasa perlu mengeluarkan budget untuk belanja belanja anak-anak untuk makan di kantin,juga untuk diri sendiri juga,tapi di bulan Ramadhan tidak perlu. Kami juga bukan pengunjung setia bazaar-bazar Ramadhan yang bertaburan di sana-sini.

Pada bulan ini juga kita boleh membaiki skill memasak sebab setiap hari kita memasak,berbanding bulan lain.Bawang merah, putih dan kentang sering bertukar menjadi anak benih,sebab jarang amat penggunaannya.

Pada bulan Ramadhan juga kita mendapat kekuatan untuk mengamalkan solat-solat selain solat fardhu.Tidak ada sebab untuk kita tidak mampu solat malam sebab sudah sememangnya kita sedia bangun untuk menyediakan hidangan bersahur.
Kadar makan atau minum diluar agar lebih kerap di bulan selain Ramadhan.Masakan luar bukan bagus sangat untuk kesihatan,selain kandungan msg yang lebih juga kaedah pencucian bahan mentah belum terbukti kesahihannya.

Sesungguhnyalah Ramadhan adalah sebuah madrasah,ketikanya semakin berlalu,dipenghujung nanti sibuk dengan hari raya,apakah segala yang kita lalui sepanjang dalam madrasah ini dapat kita teruskan dalam kehidupan?

2 ulasan:

  1. salam,

    sila la menjenguk ke laman saya ...


    http://aksarapower.blogspot.com/2010/08/entri-hari-ke-15-puasa-mari-kita.html

    BalasPadam
  2. Terima kasih kerana berkongsi...

    BalasPadam

Catatan Popular