DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Halaman

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Mari kita aminkan

Pengikut

Sabtu, 7 Ogos 2010

Selamat datang kepada kerahmatan.

“Mak Odah,kenapa Mak Odah menangis?”

Pada suata hari semasa Kak Laila mengunjungi Mak Odah untuk menghantar surat bil TM net Mak Odah yang tersilap masuk dalam peti surat rumah Kak Laila.Pada ketika itu 3 hari lagi menjelang bulan Ramadhan.

“Aku sedih Laila,dah nak puasa,kaki aku tak baik lagi,tak boleh nak kepasar,nak ke sana ke mari”

Sudah 1 bulan kaki Mak Odah sakit,tidak boleh berjalan,biasanya bila menjelang Ramadhan Mak Odah lah orang yang paling sibuk. Ke pasar membelibelah bekalan sepanjang Ramadhan dan membeli pakaian untuk hariraya. Pada hari hari puasa pula seawal selepas zuhur Mak odah akan menyediakan jiwanya untuk juadah berbuka puasa.Itu semua adalah kebiasaannya setiap kali menjelang Ramadhan sejak dulu-dulu lagi,semasa beliau membesarkan anakanaknya yang yatim sejak kecil.

Kini Mak Odah tinggal dengan anak bungsu yang telah beranak pinak.Bukan anak-anak tidak membekalkan keperluan harian tapi Mak Odah tidak puas hati dengna itu semua,Mak Odah mahu bergerak mencari sendiri keperluannya bagi melayan nafsunya..Itu telah sebati dengan hidupnya.

“Mak Odah,sepatutnya kita gembira dengan kedatangn Ramadhan.Bulan tu penuh Rahmat.Jangan fakir sangat tentang makanan,Insyaallah rezeki sentiasa ada,ada orang nak berbuka pun tak ada makanan nak di masak.Masa berbuka kita kan lapar,makan apa pun sedap,sedap pun kat lidah je Mak Odah,sekejap sangat,dah masuk perut tak rasa lagi.Memang masa lapar kita nak kumpul makanan banyak-banyak,nanti dah buka perut dah kenyang, dah tak lalu nak makan.,dah membazir.”


“Alah Laila,aku dah biasa macam tu,tapi kali ini tak dapat pasal kaki aku sakit”

“Maknanya,Allah Taala sayang kat Mak Odah,suruh berhenti,dah tak payah sibuk-sibuk kat dapur,anak cucu dah ada nak cari semua tu,Mak Odah banyakkan ngaji,solat sunat,kita ni semakin dekat dengan dengan akhirat Mak odah”

“Ya lah Laila,betul kata kamu,kadang aku masak dia orang tak makan pun,dia orang dah ada selera sendiri.Terimakasihlah laila,ingatkan mak Odah”

“Mak Odah kalau nak tahu lagi kelebihan Bulan Ramadhan boleh tengok kat sini

2 ulasan:

  1. salam makbonda,
    betul tu makbonda. ramadhan bukan pesta makan2. kita bertuah dapat bertemu lagi ramadhan kali ini..

    BalasPadam
  2. Salam ramadhan untuk indah sekeluarga,terimaksih resepi yang dipaparkan,semoga boleh dimunafaatkan.

    BalasPadam

Catatan Popular