DENGAN NAMA ALLAH

DENGAN NAMA ALLAH

Ingatan untuk ku dan kalian



وَالْعَصْرِ. إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ. إِلَّا الَّذِينَ ءَامَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ.

Yang bermaksud:

Demi Masa! Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar. (Surah Al-Asr, Ayat: 1 - 3).


Pengikut

Selasa, 26 Oktober 2010

KETENTUAN

Dulu masa kecil saya teringin sangat kalau rumah berhampiran sekolah. Nampak kawan-kawan yang tinggal berhampiran sekolah pergi sekolah berjalan kaki,berkasut bersih tanpa selut,bila hujan berpayung dan tiba sekolah berbau sabun mandi lagi. Waktu rehat tak payah berebut di kantin atau membawa bekal. Boleh balik rumah makan masakan emak.Rasa tersangatlah cemburu. Sedangkan kami pula terpaksa berulang alik dari rumah yang berjarak 4 km dengan jalan yang berdebu bila kering dan berselut bila basah,tanah yang semula jadi tanpa ada sebarang sungkupan.

Kenikmatan itu akhirnya dapat di rasa bila memasuki alam sekolah menengah,sebab dapat tinggal di asrama,tapi terlepas satu kenikmatan, kena pula berjauhan dengan ibu bapa.

Bila telah berumah tangga kena tinggal di rumah emak mertua , yang masih jauh dari sekolah. Tapi keinginannya telah bertukar ingin tinggal berhampiran masjid pula.Keinginan itu adakalnya terluah dalm doa. Maha kuasa Allah yang Maha mendengar akhirnya kami mendapat peluang membeli tanah berhampiran sekolah,masjid,kelinik ,perpustakaan awam,dan balairaya.Tapi untuk tinggal membuat rumah belum nampak kenyataannya sehingggalah salah seorang adik ipar berumah tangga dan mahu tinggal disitu. Setelah beberapa kali beristikharah maka kami pun memulakan langkah.

Akhirnya disinilah tempat kami setakat ini. Di masa akan datang telah tertulis di dalam suratan hanya DIA yang mengetahui.



Walaupun berhampiran sekolah tapi saya tidak bertugas di sini. Ada kelinik desa tapi saya sudah tidak dapat menggunakannya kerana peluang untuk melahirkan lagi seperti sudah tiada,mungkin nanti untuk cucu-cucu jika mereka lahir di sini. Ada perpustakaan awam,sukalah anak-anak remaja saya kerana banyak koleksi novel. Ada kedai runcit,walaupun kami jarang membeli belah di sini ada ketikanya terlepas pandang kehabisan asam jawa atau kunyit,atau membeli gula untuk menyumbang bila Mak Odah atau Mak Dora dan lain-lain tetangga buat khenduri arwah,disinilah tempat rujuknya. Di sebelah kedai runcit disewa oleh seorang pengusaha catering dan dijadikan kilang biskut raya.

Ada sekolah Rendah Agama,sejak berpindah ke sini tidak perlu meghantar Emy ke sekolah,dia berjalan kami sahaja sambil memecahkan kolestrol.

Nampak tak balairaya?. Bila penduduk kampong membuat aktiviti dapatlah kami mengintai,pilih saja apa aktiviti yang dijalankan ,bergantung pada penganjur samaada JKKK atau JKKKP. Kalau JKKKP biasalah ada karauke2 atau dendangan muzik2 60an atau terkini yang menggegarkan gegendang telinga,tak kuasalah nak intai tapi terganggu jugalah nak soat dhuha. Kalau yang satu lagi lebih kepada ilmu,samada untuk dunia dan akhirat.

Disebelah balairaya tu ada kod badminton,boleh juga bermain sepak takraw atau futsal. Disini lah anak-anak bujang saya melempiaskan tenaganya,mereka akan bermain pada jauh malam,katanya kurang angin. Tak apalah nak asalkan jangan melipak di simpang-simpang jalan.

Nampak tak kebun kelapa sawit yang luas tu? Hah itu bukan saya punya,tanah saya hanya beberapa depa keliling rumah, itu sahaja,itu pun jenuh nak membersihkan. Adalah tanam-tanam pisang dan buah-buahan sedikit. Dulu masa membeli piawaiannya ialah 10X5 batang pokok kelapa. Pelik tak?. Bila ada kawan-kawan atau saudara-mara datang,mereka akan bertanya “Sampai mana ye sempadan tanah ni?” dan kami telah menyediakan skrip jawapan “Sehingga nampak sempadan antara semak dan bersih,yang bersih tu orang punya,.”

Satu lagi tempat yang agak penting. Tanah perkuburan,jadinya seringlah jenazah yang akan disemadikan lalu dihadapan rumah,dan kami akan memandang sambil bermonolog “Bilalah tiba masanya untuk kami?”

Yang paling best ialah berhampiran masjid. Sejak dua tahun kebelakangan ni masjid kami bertambah aktif,setiap malam ada sahaja program,setiap subuh hujung minggu ada kuliah subuh. Saya boleh keluar dari masjid lebih awal dari jemaah lelaki dengan berjalan kaki selama lima minit dengan kelajuan santai. Kami yang perempuan di rumah ni boleh menumpang mendengar butir-butir khutbah Jumaat juga.

Kawasan ni bukan terletak di pinggir jalan besar tapi masuk kedalam kira-kira 600m. Bagi kawan-kawan yang belum pernah datang mercu tanda yang kami perkenalkan ialah sign board Masjid,SK,Kelinik Desa yang di cacak di simpang jalan.

Di bawah saya letakkan gambar yang lebih close up.


عَنْ أَبِى هُرَيْرَة قَلَ قَلَ رَسُولُ الله صلعم
يَقُولُ الْعَبدُ مَالِى مَالِى إِنَّمَالَهُ مِنْ مَالَهُ ثَلاثٌ
مَا اَكَلَ فَأَفْنَى أَوْلَبِسَ فَابَّلَى أَْو أَعْطَى وَمَاسِوَى
ذَلِكَ فَهُوَ ذَاهِبٌ وَتَارِكُهُ لِلنَّاسِ
Dari Abu Hurairah r.a. berkata :
Rasulullah s.a.w. bersabda : Seseorang manusia mengatakan :
"Hartaku, hartaku!. Yang menjadi kepunyaannya daripada harta itu hanya tiga
Apa yang dimakannya, telah dihabiskannya dan apa yang dipakainya,
telah menjadi usang atau dinafkahkan (untuk kebaikan), telah disimpannya
(untuk hari kemudian) Selain dari itu akan lenyap dan tinggal untuk orang lain.

8 ulasan:

  1. Salam,

    Terima kasih kerana berkongsi pengalaman. Semoga akak sihat selalu :)

    ps. masih membca dalam diam

    BalasPadam
  2. Salam MakBonda.

    Terima Kasih berkongsi memori.Allah sentiasa perkenankan doa hamba-Nya.Kira lagi cepat/ lambat sahaja.

    Tak begitu MakBonda? :)

    BalasPadam
  3. salam mak bonda,
    rupanya untung juga membeli tanah, ya kak? kalu buat rumah, boleh design sendiri... ceewah, angan2 saja saya ni. hihihi. Untung makbonda duduk situ..

    BalasPadam
  4. Waalaikumussalam Mar,

    Tak apa diam asalkan faham,kalau tak faham angkat tangan tau,kalau boleh jawab makbonda jawab di sini,kalau tak makboda linkkan tempat lain.:)

    BalasPadam
  5. Salam kembali Tukang Kata

    Ya lambat atau cepat,kalau tak dapat juga jangan marah,pasti ada hikmahnya.:)

    BalasPadam
  6. Salam kembali indah,

    Tak apa,angan-angan disertai doa. Tapi kalau rumah disign sendiri susah nak siap,ada saje nak tambah sana,tambah sini.:D

    BalasPadam
  7. Mbah ngasobah, he he he

    Vary2 true.

    Tapi kena pasrah,dihari tua tak tau keadaan kita,adakah terpaksa ikut anak-anak pulak?

    BalasPadam

Catatan Popular